Doctor Lecter kirjoitti: ↑To Elo 18, 2022 10:23 am
John Kimble kirjoitti: ↑Ke Elo 17, 2022 7:44 pm
Noissa merkinnöissä ei ole mitään harhaanjohtavaa vaan Yle yrittää viedä keskustelun sivuraiteille pois Tesla-kuskista.
Kyllä merkinnöissä on harhaanjohtavuutta. Ne eivät ole lain edellyttämällä tasalla. Sinulla on kumma vimma kääntää kaikki - siis ihan kaikki - Tesla-kuskin syyksi sillä syyllä, että hän on ulkomaalaistaustainen.
- Kyllähän suomalaisetkin ajavat fillaristien päälle ja/tai ilman korttia.
Parempi kuitenkin on se, että tutkitaan kummankin osapuolen velvollisuudet ja oikeudet sekä siihen päälle se, mikä osuus on suojatien maalauksilla jne.
- Sen verran mitä olen tutkijalautakunnan päätelmiä lukenut, niin kyllä siinä aina huomioidaan mm. näkemäesteet, tiemerkinnät, tien kunto. Kaikki mikä on voinut jollain tapaa myötävaikuttaa onnettomuuden syntyyn.
Yhtä lailla syyllinen voi olla pelkästään Tesla-kuski tai fillarimummo. Tai molempien toiminta yhdessä. Ei se huhu, että Tesla-kuski on kaahannut joskus jossain ole todiste hänen syyllisyydestään - toki se luo ennakkoluuloja ja ajokortittomuus lienee perua liikennerikkomuksista. Fillaristi on taasen voinut olla "sokea ja kuuro" muulle liikenteelle ja/tai hänellä on ollut se virheellinen oletus, että hän on etuajo-oikeutettu.
- Ne suojatiemerkinnät. Nääs.
Ja mitä tulee tuohon turhuuksien turhuuteen, ts. sukupuolineutraaleihin liikennemerkkeihin, niin samainen
IS, josta on lainaus edellisellä sivulle, kertoi myös notta...
Vaihto ei vaikuta kaupunkilaisten liikenneturvallisuuteen.
– Uusi merkki tulee vanhan tilalle, joten kadut eivät ole missään vaiheessa ilman merkkejä...
Vaihto ei vaikuttanut liikenneturvallisuuteen, mutta vaihtamattomuus saattoi vaikuttaa. Siis suojatiemerkinnän.
Ei tässä mitään vimmaa ole, tuosta Ylen jutusta voi saada sellaisen kuvan että suojatiemerkinnät olisivat nyt jotenkin tässä pääsyyllisiä. Harhaanjohtavaa uutisointia. Ylen jutussa kerrotaan "pyöräilijä kuoli suojatiellä", eikä siinä mainita pyöräilijän yli ajanutta autoilijaa, autoa tai Teslakuskia enää ollenkaan. Autoilijan mahdollisesta ylinopeudestakaan ei puhuta Ylen jutussa yhtään mitään.
Jo ketjun aloituksen uutisessa mainitaan että pyöräilijä oli väistämisvelvollinen. Se ei silti oikeuta ajamaan autolla kenenkään päälle suojatiellä, edes Teslalla, oli kuskin taustat ja tien merkinnät mitkä tahansa. Laissa määrätään että autoilijan pitää suojatietä lähestyttäessä sovittaa ajonopeutensa niin että autoilija pystyy pysäyttämään auton ennen suojatietä. Näiden laiminlyömisen takia autoilijaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta.
Pyörätien jatke-merkintää käytettiin ennen siirtymäajan jälkeen pari kuukautta sitten tullutta lakiuudistusta osoittamaan pelkästään pyörätien jatketta, eikä se antanut pyöräilijälle minkäänlaista etuajo-oikeutta, eikä se sitä anna lain voimaantulon jälkeenkään. Siten on epätodennäköistä että tässä tapauksessa pyöräilijä olisi perustanut ajokäyttäymisensä pelkkiin tien merkintöihin koska niin ei ole ennenkään tehty. Lakiuudistuksen voimaantulon jälkeen sitä käytetään paikoissa joissa on korotettu pyörätien jatke ja jonka lisäksi on aina yksi kolmesta liikennemerkistä autoilijalle jolla osoitetaan väistämisvelvollisuus.