Koulujen henkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja YLE:n Koulukone-keskustelua

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11418
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Koulujen henkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja YLE:n Koulukone-keskustelua

Viesti Kirjoittaja URSA »

Suomessa ei ollut epidemian aikana edes koskaan ulkonaliikkumiskieltoa. Mutta joku "selitys" piti löytää.
Rehtorit HS:lle: Nämä ovat koulujen suurimmat haasteet

PÄIVITETTY 25.02.2023 | 09:47
Koronapandemian vaikutukset näkyvät helsinkiläiskouluissa.

Rehtorien mukaan monet helsinkiläiskoulujen haasteet ovat syntyneet koronaviruspandemian jälkeen, uutisoi Helsingin Sanomat.

Malminkartanossa sijaitsevan Apollon yhteiskoulun rehtorin Hilla Etelämäen mukaan korona­virus­pandemian vaikutus näkyy kouluissa vahvasti. Kun korona-aikana nuorten sosiaalista kanssakäymistä rajoitettiin, lisääntyi myös nuorten pahoinvointi.

Etelämäki kertoo, että monilla nuorilla onkin nyt ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä.

– Nyt puhutaan oppimisvajeesta, mutta miten ratkaistaisiin se, etteivät kaikki nuoret osaa olla toisten ihmisten kanssa, Etelämäki pohtii.

Myös Kannelmäen peruskoulun rehtori Kirsi Juuti kertoo muutoksen syntyneen koronaviruspandemian jälkeen. Erilaiset konfliktitilanteet koulussa ovat lisääntyneet, vaikka ne eivät päivittäisiä olekaan. Usein taustasyynä voi olla oppilaiden erilaisuus.

– Kyllä meillä sellainen arjen huomio on, että jonkin tyyppinen erilaisuus on myös pahimmillaan teema hakea konfliktia, Juuti kertoo.

Moni vanhempi suhtautuu Juutin mukaan erilaisuuteen jopa pelokkaasti.

– Pidän tosi surullisena koulujen jaottelua hyviin ja huonoihin. Tuntuu, että keskustelu koulusta välillä kärjistyy ja äänekkäimmät äänet kuuluvat, Juuti harmittelee.

Myös Merilahden peruskoulun rehtori Timo Heikkinen uskoo, että keskustelua koulujen eriytymisestä käydään paikoin jopa puutteellisilla tiedoilla.

– Monen kohdalla oma arvomaailma leimaa keskustelua niin vahvasti, että tosiasiat ja faktat tuppaavat unohtumaan, Heikkinen toteaa.

Vuosaarelaiskoulun rehtori kuvaa itse koulun arkea normaaliksi, joskin tavallista värikkäämmäksi. Silti Merilahdessa ei ajatella, että koulu olisi erityisen kansainvälinen tai ihmetellä, että oppilaita tulee monista eri kulttuureista.

Päättäjiltä Heikkinen toivoisi lisäresursseja, jotta ryhmäkokoja voitaisiin pienentää ja S2-opetukseen panostaa.

– Laadukas S2-tuki takaa monelle integrointimahdollisuuden yhteiskuntaan, jotta esimerkiksi lukioon tai yliopistoon jatkaminen ei jää suomen kielestä kiinni, Heikkinen tiivistää.
https://www.verkkouutiset.fi/a/rehtorit ... /#e14dfa71

Ongelmia ovatkin pelokkaat vanhemmat ja suomen kielen opetukseen pitäisi panostaa enemmän - Suomessa.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11418
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Koulujen henkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja YLE:n Koulukone-keskustelua

Viesti Kirjoittaja URSA »

Tulee kalliiksi saada koulumenestys normaalille tasolle.
Tällainen on Itä-Helsingin menestyjä: Koulu, jossa on paljon S2-lapsia sekä muuta maata parempi keskiarvo

Tässä Itä-Helsingin koulussa on lähes puolet S2-oppilaita, vanhempien tulotaso matala ja keskiarvo muuta Suomea parempi.

12:58 | Päivitetty 14:42

VIIME viikkoina on käyty kiivasta keskustelua Helsingin koulujen eriytymisestä. Aihe nousi pinnalle HS:n kerrottua, että kaupunki on suunnitellut luopuvansa painotetuista luokista koulushoppailun estämiseksi.

Keskustelua herätti myös Ylen koulukone, jossa kouluja pystyi vertailemaan erilaisten taustatekijöiden valossa. Hakukonetta on kritisoitu muun muassa siksi, ettei esimerkiksi alueen tulotaso tai S2-oppilaiden osuus välttämättä kerro mitään koulun opetuksen tasosta.

Tämä on havaittavissa myös Puistopolun koulun kohdalla.

Tilastokeskuksen tiedoista selviää, että toissa vuonna Etelä-Vuosaaren mediaaninettotulot olivat noin 1 886 euroa, mikä on muuta maata matalampi määrä. Alueen työllisyysaste oli noin 62 prosenttia ja korkeakoulutettuja noin 25 prosenttia asukkaista.

Koulun S2-oppilaiden osuus taas on noin 44 prosenttia.

Koulu yltää kansallista keskiarvoa parempiin oppimistuloksiin, ainakin jos katsotaan päättötodistuksia. Koulunsa päättäneiden keskiarvo on pyörinyt viime vuodet noin 8,2:n tuntumassa, kun koko maan keskiarvo on 7,9.

Mitä Puistopolun koulussa on siis tehty oikein?

VASTAUKSIA alkaa löytyä heti, kun astutaan yhteiskuntaopin opettaja Jari Sipilän luokkaan.

Ensinnäkin ryhmäkoko vaikuttaa melko pieneltä. Sipilä kertoo, että oppilaita on luokissa lähes poikkeuksetta alle 20 henkilöä. Tämä onnistuu, sillä koulu saa kaupungilta paljon tarveperustaista rahoitusta.

- - - - - - - -
PUISTOPOLUN koulussa tarjotaan painotettua opetusta taideilmaisussa, liikunnassa ja urheilussa.

Painotetulla opetuksella tarkoitetaan esimerkiksi musiikki-, liikunta tai taideaineisiin keskittyvää opetusta oppilailla, jotka ovat hakeneet opetuksen pääsykokeilla. Painotettua opetusta tarjotaan monissa kouluissa tietyillä luokilla, mutta on myös kouluja, joissa painotettua opetusta saavat oppilaat on hajautettu eri luokille.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009424887.html

Ensin hehkutetaan miten koulusta valmistutaan hyvällä keskiarvolla ja sitten selviää, että kaupunki rahoittaa koulua paljon ja ryhmät on pieniä.
Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2248
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: Koulujen henkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja YLE:n Koulukone-keskustelua

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

URSA kirjoitti: Pe Maalis 03, 2023 4:25 pm
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009424887.html

Ensin hehkutetaan miten koulusta valmistutaan hyvällä keskiarvolla ja sitten selviää, että kaupunki rahoittaa koulua paljon ja ryhmät on pieniä.
Hyvä pointti. Tässä mainitaan tavallaan sama asia kuin harkinnanvarainen toimeentulotuki jota lapataan ekstrana riittäväksi koettu määrä päättävän viranomaisen toimesta.

Hämmästyttää todella tämä S2 kohu mutta propsit ylelle julkaisusta. Tavallinen kansa tähän ei reagoi mitenkään mutta jos aihe kiinnostaa niin näistä koulukoneista näkee kyllä pääkaupunkiseudun kulttuurikehityksen suunnan. Nurmijärvi-ilmiö tulee varmasti jatkumaan kiihtyvästi lähivuosikymmeninä.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11418
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Koulujen henkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja YLE:n Koulukone-keskustelua

Viesti Kirjoittaja URSA »

Millä nämä kuvittelevat estävänsä ihmisiä ostamasta kotinsa miltä alueelta haluavat?
Äiti valitsi asuinpaikan koulun vieraskielisten määrän mukaan – Tutkija: Ilmiöön puututtava

Turkulaisperhe valitsi asuinpaikan sillä perusteella, miten paljon alueella on vieraskielisiä oppilaita. Asiantuntijan mukaan juuri tällainen luuloihin ja pelkoihin perustuva ”koulushoppailu” pahentaa alueiden eriytymistä.

8:45

KOLME vuotta sitten turkulaisperhe päätti ostaa uuden kodin, sillä perheen lapset olivat lähestymässä kouluikää. Vanhasta kodista olisi ollut pitkä matka lähikouluun.

”Päädyimme koulushoppailemaan. Emme missään nimessä halunneet muuttaa alueelle, jossa iso osa oppilaista olisi ollut vieraskielisiä”, perheen nelikymppinen äiti kertoo.

Helsingin Sanomat ei julkaise haastatellun äidin nimeä perheen lapsia suojellakseen. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.

PERHE aloitti uuden kodin etsimisen netin asunnonvälityspalvelusta.

Heti alusta alkaen heille oli selvää, että nyt haettiin kotia, jossa lapset voisivat käydä koulua yhdessä muiden suomea sujuvasti puhuvien kanssa.

”Mieheni tutki Googlesta alueita, joilla ulkomaalaistaustaisten asumisprosentit ovat isoja. Näiden asukasprosenttien perusteella laskimme, että tietyissä kouluissa on pakko olla 60–80 prosenttia vieraskielisiä oppilaita.”

Kun perhe oli selvittänyt, mihin kouluihin heidän laskelmiensa mukaan menee eniten vieraskielisiä lapsia, he sulkivat juuri tämän alueen asunnot pois asuntohaaveistaan.
- - - - - - - -

Turkulaisperheen kohdalla kaiken kodin etsintään liittyvän vaivan syynä oli halu antaa lapsille sataprosenttisesti parhaat mahdollisuudet elämään.
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009410352.html
Alueiden eriytyminen johtaa vain siihen, ettei kaikkien tarvitse kärsiä ja kuulla kielipuolista huutoa ympärillään.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11418
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Koulujen henkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja YLE:n Koulukone-keskustelua

Viesti Kirjoittaja URSA »

Mietin vain tuleeko tästä yleisempi ilmiö. Vanhemmat perustavat mieleisensä pienen pienen yksityiskoulun.
Espoo lakkautti lähikoulun säästösyistä – raivostuneet vanhemmat hakevat nyt lupaa Suomessa ainutlaatuiselle yksityiskoululle

Bembölen koulun tarina jatkuu yksityiskouluna, jos perusopetuksen järjestämiseen heltiää lupa.

Kaupunki lopetti lähes satavuotiaan Bembölen koulun. Nyt asiasta suivaantuneet vanhemmat ovat perustaneet yhdistyksen ja hakeneet lupaa opetuksen järjestämiseksi.

12.3.2023 7:00

Espoon kaupungin viime kesänä lopettama Bembölen koulu pyritään herättämään eloon yksityiskouluna.

Bemböle by och skola intresseförening -yhdistys on hakenut opetusministeriöltä lupaa perusopetuksen järjestämiseksi vuosiluokille 1–6 erityiseen Luonnossa kotonaan -pedagogiikkaan perustuen.

– Jos saamme luvan, tarkoitus on aloittaa (koulutoiminta) jo elokuussa, kertoo yksi hankkeen aktiiveista, bemböleläinen Heidi Abrahamsson.

Lupaa perusopetuksen järjestämiseksi odotellaan kuukauden sisällä.

Abrahamsson kertoo, että yhdistys vuokraa Bembölen vanhan koulurakennuksen Espoon kaupungilta. Koulun vieressä sijaitsevaan entiseen neuvolarakennukseen pyritään saamaan yksityinen päiväkotitoimija.

Koulun rahoitus on Abrahamssonin mukaan kunnossa.

– Olemme laskeneet, että oppilasmäärän mukaan saamamme kotikuntakorvaus kattaa kulut. Lisäksi olemme hankkineet rahoitusta joukkorahoituksella.

Abrahamsson arvioi, että ensimmäisenä toimintavuonna koulu vetäisi 50–60 oppilasta. Kouluun mahtuisi 120 oppilasta.

Koulun opetuskieli olisi ruotsi.

– Opettajia meillä on jopa jonossa, hän kertoo.
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5781108#cxrecs_s

Opetuskieli estää kätevästi tarpeen S2 opetukselle.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11418
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Koulujen henkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja YLE:n Koulukone-keskustelua

Viesti Kirjoittaja URSA »

Tällaista on arki tavallisessa koulussa Espoossa: Väkivaltaa on jatkuvasti, ja osa lapsista käy myös aikuisten kimppuun

Jatkuvaa väkivallan uhkaa, vihaisia vanhempia ja hukkaan heitettyjä oppitunteja. Kolme opettajaa kertoo, mitä arki voi olla tavallisessa koulussa.

8:23 | Päivitetty 9:07

KOLME opettajaa kertoo, minkälaista on arki sellaisessa tavallisen koulun tavallisessa luokassa, jolla opiskelee lapsia, jotka olisivat ammattiavun tarpeessa. Oireileva lapsi vaikuttaa koko luokan opetukseen ja arkeen.

Itseensä tai muihin ihmisiin kohdistuvalla väkivallalla oireileva lapsi saattaa jumiutua perusopetuksen ryhmään.

”Aikapommiksikin” kutsuttua tilannetta käsiteltiin Helsingin Sanomissa maanantaina. Artikkelissa tavallista luokkaa opettava aikuinen tuskaili oppilaan kanssa, joka olisi opettajan arvion mukaan tarvinnut sairaalakoulua.

Samankaltaisia kokemuksia oli useilla HS:n kyselyyn vastanneilla opettajilla.

Vastauksissa korostui huoli lapsista: sekä oireilevasta oppilaasta että tämän luokkatovereista, joilla ei ollut turvallista oppimisympäristöä.

RIITTÄMÄTTÖMISTÄ resursseista ja lähikouluoikeuden takaavasta inkluusiosta puhuttiin runsaasti julkisuudessa myös syksyllä 2022.

Jo tuolloin keskusteltiin siitä, miten levotonta ja jopa turvatonta opiskelu on luokissa, joissa lapsilla on erityistarpeita, mutta ei riittävästi aikuisia vastaamassa niihin.

Ensimmäisen luokan opettaja Helsingistä

OPETAN pientä ryhmää, jossa useampi kuin yksi oppilas oireilee väkivallalla.

Yksi ei mielestäni kuuluisi lainkaan yleisopetukseen. Lapsi on väkivaltainen muita lapsia, koulun aikuisia sekä itseään kohtaan. Päiväkodissa ongelmat eivät näkyneet samalla tavalla.

Olen aiemmin työskennellyt vähän isompien lasten kanssa. Yllätyin, miten arkipäiväistä härski kielenkäyttö ja loukkaava puhe on 7-vuotiailla. Pippelipuhetta ja rasistisia nimityksiä kuulee koko ajan.

Helposti yli puolet oppitunnista menee näiden tilanteiden läpikäymiseen.

Tarrat ovat tärkeä työväline. Lapsen kanssa mietitään aamulla tavoitteet päivälle, esimerkiksi ettei lyödä kaveria naulakoilla tai että puhutaan. Päivän päätteeksi onnistumisesta saa tarran.

Se on uskomattoman tärkeä juttu näille lapsille.

Julkinen keskustelu syyllistää koulua, mutta minä peräänkuuluttaisin kotien vastuuta.

Jos laitan Wilmassa viestin kotiin, että koulussa on kiroiltu tai lyöty, niin toivon perheen reagoivan viestiin. Otan välillä vähän holhoavaakin roolia, neuvon esimerkiksi ottamaan puhelimen jäähylle.

Kuitenkin jos lapsella on koulussa ongelmia, suhde vanhempiin saattaa helposti tulehtua.

Lähes kaikkien Helsingin Sanomien kyselyyn vastanneiden mukaan tilanne koululuokissa on pahentunut viime vuosien aikana.

Viidennen luokan opettaja Helsingistä

OLIN määräaikaisena luokanopettajana helsinkiläisessä peruskoulussa. Minulle tarjottiin mahdollisuutta jatkaa saman viidennen luokan kanssa. Kieltäydyin.

Lapset itsessään olivat ihania yksilöitä, mutta luokalle osui myös todella vahvasti oireilevia lapsia. He sotkivat koko luokan arjen.

Väkivalta oli päivittäistä. Tuoleja heiteltiin, tönittiin, miekkailtiin. Lapsi hyökkäsi myös minun kimppuuni. Joskus lapsi satutti itseään.

Yksi lapsi oli paljon poissa, mutta kun hän oli paikalla, suurin osa oppitunneista meni tilanteiden rauhoitteluun tai hänen etsimiseensä hänen karattuaan luokasta.

Asiasta oltiin yhteydessä kaikkiin mahdollisiin tahoihin ja palavereja oli viikoittain. Lastenpsykiatrialle ei päässyt, sairaalakouluun lapsi oli liian hyväkuntoinen.

Mielestäni lapsi ei ollut koulukuntoinen yleisopetukseen, mutta hänelle ei ollut muutakaan paikkaa. Lapsen tueksi ei saanut henkilökohtaista avustajaa.

Nostin kädet pystyyn.

Etenkin opiskeluaikana sijaistin paljon eri kouluissa. Jokaisessa luokassa oli oppilaita, joiden paikka olisi jossain muualla kuin yleisopetuksessa. Tuntui pahalta myös näiden lasten puolesta: heidät pakotettiin kouluun siinä kunnossa.

Tarvittaisiin joku, joka oikeasti auttaisi näitä lapsia. Niin vanhemmilta, lastensuojelulta kuin lastenpsykiatrian puolelta tuli sama viesti: Koulun pitäisi ratkaista nämä ongelmat.

Yläkoulun erityisopettaja Espoosta

KOULUMME sijaitsee alueella, jossa perheissä on paljon työttömyyttä ja mielenterveysongelmia. Huoltajien koulutustaso on alhainen, ja paljon on maahanmuuttajataustaisia perheitä. Ongelmat ovat kasautuneet.

Espoossa kaikenlaiset lapset pyritään mieluiten ohjaamaan lähikouluunsa. Siksi meillä on koulu täynnä oppilaita, joilla on psyykkistä oireilua. Fyysistä väkivaltaa on oppilaiden välillä jatkuvasti. Oppilaat ovat lyöneet myös koulun aikuisia.

Oppitunnista iso osa menee siihen, että selvitellään kuka on lyönyt ketä.

Tilanne on järkyttävä. Pelkästään Espoossa on satoja oppilaita, jotka eivät käy koulua, koska kouluun tuleminen ahdistaa. Koulussa on osalle liikaa ärsykkeitä ja meteliä. Nuorilla on masennusta ja paniikkihäiriöitä.

Iso ongelma ovat huoltajat. Lasten ongelmista syytetään opettajaa. Joskus opettaja leimataan rasistiksi.

Nuorten mukaan kotona on opetettu, ettei opettajaa tarvitse kunnioittaa. Vanhemmat reagoivat aggressiivisesti Wilma-viesteihin.

Myös kodeissa pitäisi sitoutua koulun sääntöihin ja kantaa vastuunsa.

Me koulussa yritämme sammuttaa tulipaloja pedagogisin keinoin. Muita keinoja on vähän.

Ainoat kurinpitotoimet ovat oikeastaan kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto, ja sinne nuoret tulevat lähinnä häröilemään. Oppilashuollon resurssit on minimaaliset, aikuisia tarvittaisiin paljon lisää.

Nyt koulu on muusta yhteiskunnasta erillinen saareke, jossa voi esimerkiksi tehdä väkivaltaa ilman samoja seuraamuksia kuin vaikkapa ostoskeskuksessa.
Väkivalta | Tällaista on arki tavallisessa koulussa Espoossa: Väkivaltaa on jatkuvasti, ja osa lapsista käy myös aikuisten kimppuun https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010363677.html
Vastaa Viestiin