Unihalvaus

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

unihalvauksesta olen kuullut ja sellaisen pari kertaa itse kokenutkin. mutta tuo "olennon läsnäolo" oli uusi juttu, siis että se on jopa yleinen tuntemus unihalvauksessa.

viime syksynä heräsin keskellä yötä omasta sängystäni enkä kyennyt liikkumaan. uni katkesi ja tunsin olevani täysin valppaana. kuulin askelia, lattian narahduksia, mutten kyennyt kääntämään päätäni katsoakseni (makasin selälläni). silmien avaaminenkaan ei onnistunut ja olin tosi peloissani että joku oikeasti hiipparoi asunnossani. sitten tunsin kuinka joku kosketti kättäni, kosketus oli jotenkin lämmin, jopa kuuman tuntuinen. hetken kuluttua sain silmäni avatuksi. huone oli tyhjä.

muutama yö myöhemmin heräsin uudelleen kesken unien. nousin istumaan ja katsoin ikkunasta ulos. näin tumman ihmishahmon seisomassa ikkunassa ja hämmästyin koska asun neljännessä kerroksessa. sitten tajusin ettei hahmo seisokaan ulkona, vaan heijastui lasiin sisältäpäin. käännyin ja näin ovensuussa valoa vasten jonkun. en tunnistanut sitä mieheksi tai naiseksi, ainoa asia minkä huomasin oli sininen vyötärönmittanen toppatakki. sellainen untuvatakki jossa meni tikkaukset vaakatasossa. outoa että näin takin tikkaukset mutten kasvoja! yritin sano ääneen että "kuka?" mutten saanut sanaa suustani. hahmo katosi.

puhuin asiasta äitini kanssa, joka leimasi minut skitsofreenikoksi. aika outoa skitsoilua kyllä kun en muuten koskaan ole harhoja nähnyt (muuta kuin itse aiheutettuna :roll: ). en ole myöhemmin enää nähnyt hahmoja tai heräillyt yöllä liikuntakyvyttömänä. outo tunne tuosta kuitenkin jäi.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
sorsake
Neuvoja-Jack
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:06 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sorsake »

On sattunut kaikkiaan ehka 5-10 kertaa. Aina kyseessa on ollut aarimmaisen stressaava elamanvaihe, jossa nukkuminen muutenkin vaikeaa. Joskus ollut kyseessa pelkastaan halvaus ja tunne jonkun lasnaolosta, joskus siihen liittynyt nako- ja kuulohallusinaatioita elikka uni ikaan kuin jatkuu, vaikka ottaa jo vastaan nakohavaintoja ymparistosta. Viimeinen kerta oli karmein, the Ring elokuvan mustatukkainen nainen seisoi makuuhuoneeni oviaukossa hiukset roikkuen... Vaikka teoriassa nyt jo tiedan mista on kysymys, niin itse halvaustilanteessa en kylla alya rauhoittaa itseani, vasta jalkeenpain.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Uskoisin tuon tunteen jonkun mystisen olennon läsnäolosta liittyvän jotenkin siihen, että keho menee hälytystilaan kun toimintakyky muuten pettää. Kun aistit sitten terävöityvät, ollaan kuulevinaan hengitystä ja kosketuksia. Parempihan se tietysti onkin näin päin, kuin niin, että joku sitten seisoisi vieressä ja se jäisi huomaamatta.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

unihalvaus

Viesti Kirjoittaja esmes- »

vaikkei tota ole nyt sattunut moneen kuukauteen niin silti tuntuu välillä kammottavalta käydä nukkumaan. luin wikipediaa ja onhan tälle luonnollinen selitys, silti vaan karmaisee. toivottavasti ei tule enää ikinä unihalvaus-heräämisiä!
stressiin reagoin yleensä paniikkihäiriön muodossa ja sen olen alkanut pikkuhiljaa sulattaa. en kaipaisi enää mitään uusia oireita sen lisäksi.
tapahtuman aikaan (viime syksynä) oli tosiaan vähän hektinen elämänvaihe, nyt kun tarkemmin muistelen..
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
cocoa
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 8:07 pm

Viesti Kirjoittaja cocoa »

itse olen kokenut jonkinlaisen unihalvauksen.. sattui kerran niin että olin juuri nukahtaimaisillani, niin tavallaan muka heräsin ja makasin sängylläni. huoneessani oli kaksi ihmistä ja he tekivät jotain mitä en teidä vieläkään. en voinut liikkua ja kuuntelin vain heidän juttujaan.
Sue-Ellen
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 2:26 pm

Viesti Kirjoittaja Sue-Ellen »

Eikös koko pahaa unta tarkoittava sana painajainen ole alunperin lähtöisin siitä Painajaisesta, Painajasta. Pahasta olennosta, demonista jonka on mytollogiassa koettu istuvan nukkujan rinnan päällä yrittäen tukehduttaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:John_ ... htmare.JPG[/url]
I am what you made me
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Sue-Ellen kirjoitti:Eikös koko pahaa unta tarkoittava sana painajainen ole alunperin lähtöisin siitä Painajaisesta, Painajasta. Pahasta olennosta, demonista jonka on mytollogiassa koettu istuvan nukkujan rinnan päällä yrittäen tukehduttaa.
Voi hyvinkin olla, tosin itse olen aina mieltänyt sanan lähteneen liikkeelle sen varsinaisesta sisällöstä: painajaisen kun usein aiheuttaa se, että joku paikka "on huonosti", painaa. Jokin peittomytty selän alla tai vastaavaa.
Sue-Ellen
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 2:26 pm

Viesti Kirjoittaja Sue-Ellen »

(Ja näköjään mulla edellisessä viestissä hyvä krijoitusvihreä, mytologia kolmella ällällä... :D)

En ole etymologiaan sen enempää tutustunut, mutta keskiajan historiaa tutkiessa on tuo incubus tulee vastaan silloin tällöin. Samoin käsittääkseni saamen kielessä painajainen on "päällä istuva" tms.
I am what you made me
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

OT
Samoin käsittääkseni saamen kielessä painajainen on "päällä istuva" tms.
Hehe onneksi ei sentään naaman päällä istuva 8)
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Lainaus uusimmasta Tiede -lehdestä, nro 2/08:

Harvardin yliopiston psykologian professori Richard McNally kuvaa kirjassaan Remembering Trauma (Belknap Press 2003), millaisia vaikutuksia muistiterapialla voi tällaisessa tilanteessa olla (joeyn huomio: siis jos terapeutti tai potilas uskoo esimerkiksi avaruusolentojen sieppauksiin). McNally työtovereineen tutki ihmisiä, jotka olivat muistaneet "sieppauksen" omia aikojaan eli ilman terapiaa. Haastatteluissa kävi ilmi, että jokainen tutkittava oli kokenut unihalvauksen.

Unihalvaus sattuu noin joka kolmannelle meistä ainakin kerran elämässä. Se liittyy rem- eli vilkeuneen, jonka aikana lihakset ovat halvaantuneina. Unihalvauksessa nukkuja herää kesken vilkeunen muttei pysty liikkumaan, mikä on tietenkin pelottavaa. Lamaannus kestää sekunteja tai jopa minuutteja. Jos uni vielä osittain jatkuu, saattaa syntyä hallusinaatioita. Viisi prosenttia unihalvautuneista esimerkiksi näkee varjoja tai kuulee paukahduksia tai suhinaa. Jos kokija uskoo ufosieppauksiin, unihalvaus saa luontevalta tuntuvan selityksen.
Se niistä huoneessa "varmasti seisoskelevista" ulkopuolisista, siis. Tällä kertaa oli tarjota ihan asiatekstiä pelkkien omien veikkausten sijaan.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Hmm. Olen kokenut jonkin sortin unihalvauksia, mutta siitä kun vähentää sen halvauksen, niin se on lähinnä kokemukseni. Olen nimittäin todella hyvin liikkuvissa siinä vaiheessa, pystyn liikkumaan ja pomppaamaan sängystä ihan järkyttävällä vauhdilla ulos. :D

Kaikki muut oireet siis täsmäisivät, paitsi tuo halvaantuminen. Että en tiedä meneekö tämä sitten samaan piikkiin, mutta. Yleensä nukun sängyssäni ja sit herään siihen, että valtava, kämmenen kokoinen hämähäkki laskeutuu joko katosta sängylle viereeni tai sitten kiipeilee seinää pitkin tai kulkee peittoa pitkin kohti kasvojani. Ensimmäinen ajatus on yleensä että jaa, unta, mutta vajaassa sekunnissa yleensä kuitenkin loikkaan ylös ja isken valot päälle kun iskeekin paniikki.

Pari yötä sitten tuli taas pengottua sitä jättiläishämähäkkiä peitteiden seasta, tuloksetta jälleen kerran. Hyvin nopeasti sen jälkeen koko homma tuntuu järjettömältä, mutta sillä hetkellä se on hyvinkin todellista.

Enkä pelkää hämähäkkejä edes kummemmin, joten... Ainoastaan outoa. Aina se sama hiton hämähäkki. Aina. Keksisi parempaa tekemistä! :lol:

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

keijoannikki
Armas Tammelin
Viestit: 80
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja keijoannikki »

onkohan nämä oireet sopivia unihalvaukseen? eli jokunen yö sitten tunsin että kohta herään. nukuin selälläni. suu oli täynnä limaa/räkää koska olin flunssassa. yhtä-äkkiä iski pakokauhu kun yritin rykiä kurkkuun valuvaa räkää mutta mikään hermosto ei totellut vaikka kuinka keskittyi. äly pelasi mutta raajat tai muutkaan liikkuvat toiminnot toimineet ollenkaan.. kun heräsin lakanat oli yltäpäältä räässä ja limassa. pari minuuttia meni pärskiessä ja rykiessä vielä herättyäkin. tuntuu jälkeenpäin että huonomminkin voisi käydä.
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Paskat... Jos ihminen on sinut itsensä kanssa, niin hänen ei tarvitse vetää stressiä mistään muusta. Psyyke pysyy kasassa ja vaikka uskonkin noihin tuon puoleisiin "haamuihin" tms (en kumminkaan ole niin sekaisin, että uskoisin raamattuun), niin en näe niitä pahan suopaisina tms... Eli niiden henkien on tarkoitus vaan pitää tällä puolen rajaa olevasta ihmisestä huolta, ei aiheuttaa hankaluuksia. Ihminen on itselleen peto noissa jutuissa, eli mielikuvitus pistää kuvitelmat liikenteeseen...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Plääh. Parikymppiseksi asti unihalvauksen tapaisia kohtauksia tuli niin usein, että ehdin tottua. Nyt on mennyt vuosia ilman vastaavia kunnes nyt joulun aikaan heräsin päiväunilta unihalvaukseen ja sama toistui viime yönä. Kahden tunnin yöunilla meni siis tämä työpäivä, kunnolla hereille päästyäni kun en uskaltanut nukkua enää ollenkaan! :shock:

Unihalvaukset alkavat aina samalla tavalla: näen unta jossa muka herään. Viime yönä heräsin mielestäni normaalisti, muistelin unta jota olin nähnyt ja analysoin sitä täysin järkevästi. Olin mielestäni aika pitkäänkin hereillä kunnes huomasin erään tuttuni seisovan sängyn vieressä ja alkavan painamaan rintaani kädellään, kasvoillaan vittumainen virne. En säikähtänyt vaan ajattelin vain, että taas unihalvaus. Mutta sitten alkaakin se paniikkivaihe, jossa yritän herättää itseni oikeasti ja mieleen hiipii pelko, etten pääse enää koskaan unesta pois. Lopulta tietysti aina pääsen, kun kerään kaiken tahdonvoimani ja pystyn liikahtamaan, mutta vaikeaa se on. Eikä nukahtaminen uudestaan paljoa houkuta.

Tärkeimmät syyt taitavat olla stressi ja väsymys. Oikein väsyneenä saatan nukahtaa poikkeuksellisesti selälleni, kun en ehdi etsiä sopivaa asentoa, ja unihalvauksia esiintyy ainoastaan selällään nukkuessa. Kai siihen liittyy myös jonkinlainen pelko ajoissa heräämisestä tai tunne myöhästymisestä, joka voimistaa paniikkia kun tuntee jääneensä uneen "kiinni".

Aiemmin ketjussa puhuttiin painajainen -sanan alkuperästä. Kaisa Häkkinen kirjoittaa Nykysuomen etymologisessa sanakirjassa:
Verbistä painaa johdettu painajainen on vanhojen uskomusten mukaan merkinnyt olentoa, joka ahdistelee yöllä ihmisiä ja kotieläimiä ja aiheuttaa painajaisunien näkemisen. Olennon on ajateltu tulevan yöllä ihmisen rinnan päälle ja aiheuttavan painon ja ahdistuksen tunteen.

Saamen kielessä on henkiolento Deattán, joka toimii juuri tuolla tavoin. (deaddit=painaa) En jaksa muistaa, mikä painajainen on saameksi, mutta jotain samaa sarjaa kai sekin. Unihalvauksista varmaan lähtöisin kaikki. Nukkumaan en mene enää ikinä. :x
Vastaa Viestiin