Sopiva promilleraja?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Mikä on sopiva promilleraja rattijuoppoudelle?

0 promillea
25
43%
0,2 promillea
5
9%
0,5 promillea
18
31%
0,8 promillea
10
17%
 
Ääniä yhteensä: 58

Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Joey, ei aina. Itse omasta kokemuksesta Tshekinmaassa olin juonut päivittäin ne muutamat bisset, ja näin juon Suomessakin, - eli koko aikuselämä juon ne 2-3 annosta joka päivää, eikä koskaan ollu mitään ongelmia terveyden kanssa, eikä kun olin työelämässä, eikä opiskelussa. Mutta pidän kiinni siitä rajasta joka on mulla max.4annosta päivässä. En juo koskaan humalahakuisesti, ja tosi harvoin olin juonut elämässäni "kunnon humalaan"- viimmeistään noin puoli vuoden päästä, mutta kun sitten tuli huono olo, niin vähensin taas niihin 3 annoksiin- joka on sopiva päiväraja. Suomalaisten pitäsi juoda samalla tavalla, että joku raja pitää olla, ei saa mennä yli, koska sitten humalasten örvelys on kamotavaa, ja lisäksi liiallinen alkoholikäyttö vähentää aivosolujen määrän. Siitä mä pelkään , että kun jou liikaa ÄÖ voi laskea, ja opinnot vois mennä huonommin. Nyt kun otan ne 2-3 bissea, ei vaikutta olenkaan opiskeluun.
Mutta ongelma on, että joku alkaa juioda ne 3 bissea, ja viikon päästä jo 6-7- mikä on jo paljon. Ne 2-3 on kohtuullinen ja jopa terveellinen määrä.
antwerpen
Harjunpää
Viestit: 325
Liittynyt: To Touko 15, 2008 11:35 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja antwerpen »

joey kirjoitti:
Tirskis kirjoitti:Totta, mutta suomalaistenkin pitäis oppia juoda vain vaikka ne 2-3 annosta päivässä, ei vain viikkonlopunna 10annosta ja juoda humalaan. Suomalainen ei juo lähes olenkaan viikossa mutta viikkonlopuna ryyppä tosi paljon.
Ei pidä paikkaansa. Suomalaisen alkoholinkäytön suurin ongelma on nimenomaan se, että tissuttelu muuttuu jokapäiväiseksi ryyppäämiseksi. Suomalaisille on erittäin yleistä juoda "muutama bisse" päivittäin. Sitten sitä samaa rentoa fiilistä ei enää saakaan "muutamalla bissellä" ja näin päivittäinen pullomäärä lisääntyy. Ruokaostoksilla käydessäkin jo huomaa suomalaisten alkoholikulttuurin, kun päivittäisten tavaroiden joukossa on aina ne muutamat olutpullotkin.
Tästä olen Joeyn kanssa ehdottomasti samaa mieltä.
Yksin kotona ollessa silloin tällöin saatan ottaa saunaoluen tai kaksi, mutta muuten en yksin kotona ollessa alkoholia juo. En saa siitä minkään näköisiä kiksejä.
Hyvässä seurassa iltaa viettäessä tulee kyllä juotua. Joskus vähän, joskus paljon, joskus todella paljon liikaa.
Mutta autonrattiin en koske, jos olen yhdenkin tipan juonut.
Annie W
Harjunpää
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 5:58 pm

Viesti Kirjoittaja Annie W »

Nolla tai 0,5, mulle henk.koht. oikeastaan ihan sama. Sanotaan nyt sitten vaikka nolla. Olisihan se selkeämpää niin.

Itse olen useinkin mennyt baariin autolla, ja heti sinne mentyäni ottanut yhden. Siellä kun muutaman tunnin istuu kavereiden kanssa (ja juo tuon yhden jälkeen limsaa tai kahvia) niin voi huoletta ajaa kotiin. Ei siis tarvitse sen yhden takia kalliilla taksilla ajella. Eiköhän tuo sama toimi illallisviininkin kanssa, odottaa vaan vähän aikaa ennen kuin lähtee ajamaan.
Misery is almost always the result of thinking.
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Se on hyvä asia, ja joskus teen samaa. Että menen baariin autolla, otan heti yhden ja istun siellä vaikka 2 tuntia, ja juon limsaa. Viimeaikoina en käy baareissa, kun tosi harvoin. Enimmäksi kuskaan puolisoni karaokebaariin, ja tulen kotinn, ja haen sitten. Kotona otan vaikka yhden oluen- ja haen kaverin yöllä. Kun itse en viihty karaokessa. Tykkään enemmään diskopaikoista, tai tavallisista kapakoista, missä söi rock-musaa, mutta karaokeesta en juuri välitä. Ja nyt lähes jokaisessa baarissa on karaoke.
Mata Hari
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

nolla
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Tirskis kirjoitti:Joey, ei aina. Itse omasta kokemuksesta Tshekinmaassa olin juonut päivittäin ne muutamat bisset, ja näin juon Suomessakin, - eli koko aikuselämä juon ne 2-3 annosta joka päivää, eikä koskaan ollu mitään ongelmia terveyden kanssa, eikä kun olin työelämässä, eikä opiskelussa.
Tosi kiva juttu sinulle, onnea.
Kuten silti varmasti (ehkä) ymmärrät, se, että sinä osaat käyttää alkoholia järkevästi (mikäli 2-3 annosta per JOKAINEN PÄIVÄ nyt on jonkun mielestä alkoholin - siis sinänsä täysin tarpeettoman aineen - järkevää käyttämistä), ei tarkoita sitä etteikö suomalaisille olisi parempi olla käyttämättä alkoholia.

Varsinkin kun et edes ole suomalainen. Tietysti tähän voisi joku italialainenkin tulla avautumaan, että "kyllä meillä päin ainakin osataan juoda!!!!11", mutta se tuskin kiinnostaa ketään, kun Suomesta on nyt puhe. Eri asia on, jos keskusteluun nyt ottaisi kantaa joku suomalainen, joka on vuosikaudet juonut 2-3 alkoholiannosta päivässä, mutta ei ole koskaan juonut itseään ympärikänniin. Minä arvelisin, ettei sellaista suomalaista ole.

Eikä alkoholi muuten ilmeisesti vähennäkään aivosolujen määrää, vaikka aivojen toimintaan muuten vaikuttaakin.
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Mutta suomalaisekin voi oppia käyttämään alkoholia niin kun keski Euroopalaiset. Olemme samoja ihmisia, ja haluan että Suomikin on Eurooppa- eikä vain syrjä maa. Suomalainen juomatapa voin muutua keskieuroopalaiseksi, ja myös kulttuuria, ja tapoja. Nin voi joskus olla. Nyt, kun kaikki kieletään, viiniä ja vahvaa saa ostaa vain Alkossa- on väärin. Koko Euroopassa voi esim, viiniä, viinaa ostaa tavallisessa ruokakaupassa, ja myös kioskeissa, nakkikioskeissa..vain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ovat vain erikoisliikkeet.
Kyllä Italiassa viini kuuluu lounaaseen ja illalliseen, samoin Ranskassa, Espanjassa, Portugaalissa. Ja suomalaisetkin voivat juoda niin kun keskieuroopalaiset. Eli, ei ryyppääminen, mutta järkevä käyttö.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Tirskis kirjoitti:Nyt, kun kaikki kieletään, viiniä ja vahvaa saa ostaa vain Alkossa- on väärin. Koko Euroopassa voi esim, viiniä, viinaa ostaa tavallisessa ruokakaupassa, ja myös kioskeissa, nakkikioskeissa..vain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ovat vain erikoisliikkeet.
Miten ihmeessä voit uskoa, että Suomen idioottimainen alkoholikulttuuri johtuu siitä, että väkeviä myydään vain Alkossa? Perusteletko hieman? Ruotsi ja Norja eivät kauhistuta tilastoillaan Suomen tavoin, joten tuskin ongelma tuossa on.
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Syy voi olla että Suomi on niin kylmä maa, ja monissä elämässä niin vähän iloa, siksi suomalaiset juovat liikaa. Ja myös se, että ovat niin ujoja, eivät uskala puhua ja olla iloinen selvinpäin, niin syrjäytyviä- että vasta kun ovat humalassa sitten vasta avauttuvat. Ongelma voi liittyä siihen, että ihmiset eivät uskala puhua, sitten jouvat ja ovat aggresiiviset. Huomasin että suomalaiset, ei kaikki, mutta asika suuri osa- ovat humalassa tosi aggresiiviset, ja myös suuri osa henkirikoksista, jotka tapahtuu Suomessa ovat tapahtuneet, kun tekijä- ja monesti myös uhri olivat kovassa humalassa. Juuri ns"ryyppyporukoissa" ensiksi ne riitelevät,ja sitten puukko vilautaa. Tämä on tosi surullista. Se ei johtuu, Alkosta, mutta varmasti mentaliteettista. Ja myös kun on ihmisilla nykyaikana niin kovat paineet. Työelämässä ovat tosi isot paineet kaikille, työttömillä on kovat paineet (rahahuolet, nöyryys), nuorilla on paineet omat (mitä tekisi koulun jälkeen)- niin, ja sitten haluavat vähän "päästää höyryt" viikkonloppuna.
Se, että täällä on 2 kuukauta lähes koko ajan pimea ja lisäksi tosi kylmää (marraskuu, joulukuu) ei lisätää iloa. Marras-joulukuun sää on masentava yksinkin, vaikka ihmisilla ei olisi huolia- kun laskee sen lisäksi ongelmia töissä, tai työttömyys, köyhyys, jokapäivinen kampailu.
En voi sanoa, että suomalaisilla olisi iloinen elämää. Niin,ja viinaa voi ainakin tilapäisesti auttaa unohtamaan ne huolet. Ymmärrän, että se ei auttaa, mutta autta unohtamaan ainakin vähän aikaa.
hipsulainen
Axel Foley
Viestit: 2383
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 2:29 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

Nollalinjalla olen minäkin :)
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra
Spider
Olivia Benson
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Tirskikselle: linkki


Itse kannatan myös puhdasta nollalinjaa.
Perustelu number 1. Kohtalaisen pienikin määrä alkoholia vähentää reaktiokykyä ja ennenkaikkea madaltaa ihmisen kynnystä ottaa riskejä. Niin ihmissuhteissa kuin liikenteessäkin.
Perustelu number 2. Kaltevan pinnan periaate.
"Jos ei yhdestä ole haittaa, ei varmaan kahdestakaan. -- Kai se kolmaskin vielä menee."
"Ihan hyvin oon ajanu ennenki kolmen kaljan jälkeen. Jos vielä neljännen otan.."
"Ei musta tunnu vielä yhtään känniseltä. Kai ny yks vielä..."
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
pekkaeric
Hetty Wainthropp
Viestit: 451
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 10:04 pm

Viesti Kirjoittaja pekkaeric »

Edelleen nollalinjalla. Lähipiirissäni on rattijuopon vammmautttama henkilö, ja VITUTTAA suunnaattomasti rattiksien "ymmärtäminen".
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Tirskis kirjoitti: Se, että täällä on 2 kuukauta lähes koko ajan pimea ja lisäksi tosi kylmää (marraskuu, joulukuu) ei lisätää iloa.
Ei pimeä ja kylmä iloa varmasti lisääkään, mutta sinun täytyy ymmärtää ettei se suomalaisilla sitä vähennäkään. Minä olen asunut koko ikäni Suomessa, eikä minulle ole olemassa mitään muuta talvea kuin täysin pilkkopimeä. Ei se ole masentavaa vaan normaalia. En tiedä muusta. Toki sinulle, joka olet elänyt Keski-Euroopassa, Suomen pimeys tuntuu varmasti kummalliselta ja masentavalta verrattuna paikallisiin talviin.

Minä en keskiverto suomalaisen tapauksessa liittäisi juomista mielenterveysongelmiin, sillä Suomessa kaikki juovat. Itseasiassa, kun omaa kaveripiiriäni mietin, ne, joilla "menee hyvin", jotka ovat suosittuja, sosiaalisia ja elämänmyönteisiä, juovat runsaasti enemmän kuin masennuksen kourissa pyörivät, jotka eivät juo juuri ollenkaan. Mutta tämä siis vain omassa kaveripiirissäni, joka koostuu alle 30-vuotiaista henkilöistä.

En ole koskaan itse juonut, joten minulla on ollut monta vuotta aikaa miettiä (muiden kännätessä) syitä suomalaisten ylenpalttiselle läträämiselle. Olen tullut siihen tulokseen, että useiden sattumien/tapahtumien summana suomalaiset ovat alkaneet vain joskus juoda ja vahvan konservatiivisuuden ansiosta tapa on säilynyt ja siirtynyt aina eteenpäin. Suurin osa alkoholia runsaasti käyttävistä (esimerkiksi niistä, jotka juovat itsensä kaksi kertaa viikossa ns. perskänniin) ei osaa selittää juomiselleen mitään järkevää syytä. "Ei vaan ole muutakaan tekemistä", "nokun muutkin juo", "ainahan sitä on juotu" jne.

Haluaisin kuulla niiden näkemyksiä, jotka ovat gallupissa kannattaneet tuota 0,8 promillea.
Thxx

Viesti Kirjoittaja Thxx »

Multa on 6kertaa lähteny kortti kyseisestä aiheesta :D . jos raja olis 0,8 ni niitä olis vaan 3. :twisted:
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

^ :lol: :lol: :lol:

...Ainoa hyväksyttävä perustelu!
Vastaa Viestiin