Enemmän täällä: IltalehtiAinakin yksi kuollut Baltimoren siltaonnettomuudessa
Baltimoressa sijaitseva silta romahti veteen rahtialuksen törmättyä siihen.
Valtava silta romahti Yhdysvaltojen Baltimoressa Suomen aikaa tiistaiaamuna, Fox Baltimore uutisoi. Rahtialus törmäsi siltaan, mikä aiheutti romahduksen.
Romahdus tallentui videolle. (Nähtävillä mm. tämän uutisen linkissä dl huom!)
Sosiaalisessa mediassa jaetuissa videoissa näkyy, että sillan mukana mereen putoaa autoja.
Videoilla näkyy, kuinka rahtialukselle tulee kaksi sähkökatkoa ennen törmäystä. Laivasta myös nousee sankkaa savua ennen törmäystä. Alus törmää suoraan siltaa kannattavaan pylvääseen.
Mahdollisesti 20 ihmistä on vedessä, Baltimoren pelastuslaitos kertoo uutistoimisto AFP:n mukaan. Pelastustyöntekijät etsivät ainakin seitsemää ihmistä.
Veteen pudonneita etsitään laajalta alueelta. Etsinnät tulevat kestämään jonkin aikaa, viranomaiset tiedottavat uutistoimisto Reutersin mukaan.
Yksi kriittisessä tilassa oleva ihminen on viety sairaalaan, Pelastuslaitoksen päällikkö James Wallace kertoi tiedotustilaisuudessa.
...
New York Times kertoo, että aluksella oli ongelmia propulsion eli työntövoimaa tuottavan järjestelmän kanssa ennen onnettomuutta. Viranomaisia oli varoitettu ennen onnettomuutta asiasta. Ilmoituksen vuoksi autojen ajaminen sillalle ehdittiin pysäyttää ennen romahdusta, mikä säästi lukuisia ihmishenkiä.
* Veteen pudonneet ihmiset, joista suurin osa on edelleen kateissa, olivat rakennustyöntekijöitä, jotka työskentelivät sillalla.
* Aluksella on ollut ongelmia propulsion kanssa myös ainakin vuoden 2023 kesäkuussa.
* Kaksi kahdeksasta kadonneesta on saatu pois vedestä. Yksi on sairaalahoidossa.
Tällainen on Dali-konttialus
Baltimoren sillan romauttanut Dali-konttialus on uudehko alus, joka purjehtii Singaporen lipun alla, kertoo AFP. Alus kuuluu singaporelaiselle Grace Ocean Pte Ltd:lle, jonka omistaa hongkongilainen konserni.
Dalia operoi singaporelainen Synergy Marine, jonka mukaan kukaan 22 miehistön jäsenestä ei loukkaantunut törmäyksessä.
Laiva on rakennettu korealaisen Hyundain telakalla vuonna 2015. Se on 300 metriä pitkä, 48 metriä leveä ja 24,8 metriä korkea. Kuljetuskapasiteetiltaan se on keskikokoinen konttilaiva.
Vuonna 1977 rakennettu 2,6 kilometriä pitkä Patapsco-joen ylittävä Key Bridge romahti veteen noin kello 1.30 Yhdysvaltojen Marylandin aikaa.
Siltaan törmännyt laiva on Singaporen lipun alla kulkeva 300 metriä pitkä ja 48 metriä leveä rahtialus Dali, joka oli juuri lähtenyt matkalle Baltimoresta Sri Lankaan.
Laivanvarustamo Synergy Marine Group kertoo, että laivan henkilökunta ei loukkaantunut törmäyksessä.
...
26.3.2024 9:17, päivitetty 16:40
Miksi propulsio-ongelmat juuri sillan kohdalla tai just sitä ennen? Miksi ei avomerellä tai jossain missä ei ole siltaa?
Miksi laiva ajautui kannatinpylvääseen? Miksi ei vaan mennyt kannatinpylväiden välistä?
- Ikään kuin se ongelma olisi magneetin lailla vetänyt just suoraan kriittiseen kohtaan.
Miksi ehdittiin varoittaa? Ongelma tiedossa jo lähtiessä?
- Silti lähdettiin.
Eikö laivoissa ole enää Tintti-sarjakuvista tuttua kapteeni Haddockin käyttämää vipua "Täyttä taakse - Täyttä eteen", vai onko sellaisia koskaan ollutkaan? [sarcasm alert]
Isot voimat liikkeellä. Mahdottoman kokoinen laiva, jykevät siltapalkit ja kontit sikinsokin kuin legopalikat.
Kovasti jossain uutisessa jo kehua retosteltiin, että Suomessa tämä ei olisi ollut mahdollista.
- Ei olisikaan, sillä Suomessa ahtaajat ovat useimmiten lakossa ja laiva ei olisi edes tullut Suomeen.
Otsikko päivitetty
-NILS-