känninen hirvi puri käteen pikkutyttöä ruotsissa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
albaanisissi
Frank Drebin

känninen hirvi puri käteen pikkutyttöä ruotsissa

Viesti Kirjoittaja albaanisissi »

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200807 ... 0_ul.shtml

-Se puri minua käteen, hirvenpuremasta järkyttynyt ruotsalainen Nova,3, nyyhki äidilleen Aftonbladetin mukaan maanantaisen hirven kanssa kohtaamisen jälkeen.

Pikkutyttö oli hirven hyökkäyksen uhriksi joutuessaan leikkimässä hiekkalaatikolla, vain muutaman metrin päässä kotitalostaan. Hän oli muuttanut vain viikkoa aikaisemmin yhdessä vanhempiensa Maria ja Michael Schelin kanssa rivitaloasuntoon Ruotsin Kungälvin kuntaan.

- Hän kirkui ja vapisi, Nova-tytön äiti kuvailee tyttärensä kauhunhetkiä ruotsalaislehdelle.

Päihtymys syynä puraisuun

Hirven epätavallisen hyökkäyksen syyksi arvellaan, että eläin oli päihtynyt omenoista. Sarvipää lähti pakoon hyökkäykseen jälkeen, ja ehti jo kadota ennen poliisin ja metsästäjien paikalle saapumista.

Hirven puraisu jätti tytön käteen suuret mustelmat, jotka näkyvät selvästi Aftonbladetin ottamassa kuvassa. Luonnollisesti tyttö myös pelästyi pahoin suuren metsäneläimen yllättävää hyökkäystä.

- Hän vain istui ja tärisi. Kesti kauan, ennen kuin pystyin puhumaan hänen kanssaan, Maria-äiti päivittelee lehdessä.

täs joskus oli lehessä ku toinen hirvi oli sammunu ala-asteen ovelle ja oppilaat ei päässy kouluun :lol: :lol: :lol: :lol:
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
markja
Adrian Monk
Viesti:

Re: känninen hirvi puri käteen pikkutyttöä ruotsissa

Viesti Kirjoittaja markja »

Ja jengi pelkää SUSIA aivan mielipuolisesti ja kyydittelee lapsia kouluun autoilla niiden vuoksi. Vaativat susien teurastamista sukupuuttoon (vähintäänkin kaikkialta sieltä missä ihmisiä on edes sadan kilsan säteellä tms.). Just. Ottaen huomioon jo yksistään hirvi- ja peurakolarien vaarat, ei liene vaikeaa päätellä, mitkä eliölajit pitäisi ihmistensuojeluhysteriaa seuraten oikeasti tappaa sukupuuttoon. Puhumattakaan näistä kamalista hyökkäävistä hirvistä! ;)
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Intrested
Alokas

Viesti Kirjoittaja Intrested »

Eipä se susikaan ole juuri Suomessa ikinä ihmisen päälle käynyt. Kotieläimet se tappaa ja talon isäntää sylettää.
albaanisissi
Frank Drebin

ookko tosissas ettei muka oo ikinä susi tehny ihmiselle mitää suomes??? toistasataa mukulaa syöny ja tappanu... viimeseen 80 vuoteen ei oo tainnu hyökätä suoranaisesti mutta kaukana se ei enää oo, kämppään on jo sisään susi tullu tällä vuosituhannella. rajavartijoita on sudet seurailleet (tutkii ihmistä, seuraava askel on sitte jo hampaat kurkus.) veikkaan et alta kymmenen vuotta ni saadaan jo ihmisuhri susien toimesta. ite en ees asu susialueella mutta oon useemman kerran kuullu ulvontaa ja nähny jälkiä joka talvi viimesenä 3 vuotena ja kahesti nähny elävänä. liikaa niitä alkaa oleen ku ihmisten nurkissa pyörii, ihmis pelko on hälvenemässä ku viedään koirat pihasta ymym mettästyksellä se palaa niinku aikasemminki on palannu muttaku ei niitä perkeleen rakkeja saa metästää juurikan.
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

mä olen aina tiennyt että hirvissä on jotain outoa, sanoohan sen jo eläimen nimikin: hirvi-hirveä-hirviö-hirvittää.. itseasiassa mulla on kansio johon oon keränny juttuja hirvien hyökkäyksistä. yhtäkin äijää alaskassa oli hirvi odottanut baarin edessä, kun tuli ulos ni elukka kävi päälle. hirvet ei väistä autoja ja voi pompata sisään vaikka makuuhuoneen ikkunasta. ne tosiaan tappaa eniten ihmisiä suomessa ja voisin vannoa että tarkoituksella. yhdessä lehtiartikkelissa luki että pian tarvitaan armeijan apua hirvikantojen vähentämiseen -eli me ollaan oikeesti sodassa niitä vastaan :shock:

itse en ole nähnyt kuin kerran hirviä tiellä. en ikinä unohda kuinka niiden silmät kiilui ja maa tärähteli niitten jalkojen alla ku lähtivät juoksemaan. kaveri alkoi tööttäillä niille ni mä menin paniikkiin ja piilouduin jalkatilaan. ne ois saanu sen auton kaadettua jos olisivat halunneet. sen jälkeen tein hirvien kanssa sopimuksen että ne pysyy metsässä ja mun reviiriä on kaupunki. menivät paskiaiset sitten tämänkin diilin rikkomaan :evil:

keskisuomalainen kirjoittaa 14. tätä kuuta:
Jyväskylän keskustassa seikkaili maanantaina kolme hirveä. Yksi hirvistä pysyi iltaan saakka Tourujoen maisemissa. Vielä päivällä luultiin, että kaikki hirvet olisivat jo poistuneet keskustan alueelta.
Viimeisin näköhavainto Tourujoen suistossa olleesta hirvestä saatiin, kun ohikulkija soitti siitä hätäkeskukseen neljän aikaan iltapäivällä. Seitsemän aikaan illalla eläimen kuultiin ääntelevän joen rannassa lähellä Kankaan paperitehdasta. Eläintä ei kuitenkaan enää nähty.
Jyväskylän poliisin ylikonstaapelin Esa Salokiven mukaan viranomaiset lopettivat hirvien etsinnät päivän aikana. Kaupunkiin jääneen eläimen toivottiin rauhoittuvan Tourujoella ja lähtevän pois hämärän tultua.
– Jos sitä hätyytettäisiin, se voisi vauhkoontua ja olla yhtäkkiä Kävelykadulla. Silloin se olisi lopetettava, eikä sekään keskustassa ole kovin yksinkertaista, Salokivi sanoi.
Kaksi lähti pois uimalla
Aamulla hirvet kävivät aivan ydinkeskustassa. Yksi hirvi nähtiin Yliopistonkadun ja Kansakoulukadun risteyksessä. Ensimmäinen ilmoitus eläimistä tuli aamulla ennen puolta kahdeksaa, kun Sepänkadulla oli havaittu kolme hirveä.
Aamupäivällä poliisipartiot yrittivät saada näköhavaintoja eläimistä. Mikäli havaintoja olisi saatu, hirviä olisi yritetty hätistää pois ruutukaava-alueelta.
Salokiven mukaan kaikki kolme hirveä olivat täysikasvuisia. Hän neuvoi ohikulkijoita olemaan häiritsemättä hirviä, jos törmäävät niihin.
– Ei sitä kannata mennä silittämään. Villieläin on kuitenkin villieläin. Aina on vaara, että se vauhkoontuu, ylikonstaapeli sanoi.
Jyväskylän ympäristössä liikkuu paljon hirviä, muta keskustaan asti ne eksyvät harvoin.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

albaanisissi kirjoitti:ookko tosissas ettei muka oo ikinä susi tehny ihmiselle mitää suomes??? toistasataa mukulaa syöny ja tappanu...
Kansantarujen mukaan ehkä. Samankaltaisten tarujen, jotka puhuvat 3. päivänä kuolleista heräämisestä, merien halkomisesta ja muusta vastaavasta. Hah ja pah. Faktat ja todisteet puuttuvat.
viimeseen 80 vuoteen ei oo tainnu hyökätä suoranaisesti
Itse asiassa 100 vuoteen ei tiedetä tapausta, että susi olisi ihmisen tappanut ja siitä 100v on jo niin pitkä aika, että epäilen perustellusti jo sitäkin.
mutta kaukana se ei enää oo,
Joo, kuten eivät ole sekään, että tappajamuurahaiset alkavat syömään lapsia hiekkalaatikolla tai murhaaja-talitiaiset hyökkävät parvina sylivauvojen kimppuun. Puhumattakaan teurastaja-ahvenista, jotka tulevat kohta nousemaan meristä ja järvistä syömään elävien aivoja.

Hei ihan oikeasti. Cut the crap. Ei ole mitään todisteita eikä syytä olettaa mitään tuosta. Ei myöskään susien osalta. Perusteetonta pelkoa ja hysteriaa, joka hautaa alleen OIKEAT ongelmat ja uhat.
kämppään on jo sisään susi tullu tällä vuosituhannella.
Munkin veneeseen on tullut hei ahvenia joskus. Seuraavaksi ryhtyvät syömään mun aivoja varmaan! APUA! Julistetaan sota ahvenille ja tapetaan ne kaikki vai mitähäh?
rajavartijoita on sudet seurailleet (tutkii ihmistä, seuraava askel on sitte jo hampaat kurkus.)
Muakin ovat talitiaiset seuranneet joskus. Kohta hyökkäävät varmaan parvina sylivauvojen kimppuun eiks jee?
veikkaan et alta kymmenen vuotta ni saadaan jo ihmisuhri susien toimesta.
No, minäpä TIEDÄN että kymmenessä vuodessa saadaan satakunta ihmisuhria hirvien vuoksi. Eiköhän metsästetä mokoma elukkalaji sukupuuttoon, kun tämä nyt kuitenkin on TIETOA, eikä uskomusta? Mitäs veikkaat? Kait nyt 100 ihmisen kuoleman aiheuttava laji on paljon vaarallisempi kuin samassa ajassa 1 ihmisen kuoleman aiheuttava laji vai mitähäh?
ihmis pelko on hälvenemässä
Heikostippa se susi geeneilleen voi. Koirakin on piiiitkän jalostuksen tulos.
ku viedään koirat pihasta
No laita talipallo pihalle ja OHOH - talitiaiset vievät sen pihasta! Tästä tietysti seuraa, että talitiaiset pitää ehdottomasti metsästää sukupuuttoon eiks jee? Haloo! Miksi pitää koiraa vapaana pihalla ylipäätään?
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
albaanisissi
Frank Drebin

:lol: vittu markja on oikeen asiantuntija, käy joskus muualla sieltä kaupungista ni voi mielipiteet muuttua. susi on tullu jo koiran peräs ovesta sisään pari vuotta sitte. en tod tarkota sitä että susi pitäs sukupuuttoon tappaa tms mutta liikaa niitä on ja suurin osa suomen susista on keskittyny pienille alueille, varsinais suomes niitä on pienellä alalla monta laumaa ja ruokaa ei yksinkertasesti riitä niille kaikille mettäs ni hakevat sen pihasta. mitäs markja luulet jos se susi nappaa sen koiran siitä pihasta ni se on sille se ja sama onko siinä koira vai 10 muksu. sitäpaitti hirvet on eriasia ihmiset ajaa ite niitten päälle ni oma moka. omasta mielestäni sudella ei oo vitunkaa väliä, siitä ei oo mitää hyötyä kellekkää ja saatanana ruma takkukasa mut kuuluu suomen luontoon ni sillekki on paikka oltava. sitävastoin supikoira ja minkki saatais hävittää sukupuuttoon suomesta jos se olis mahdollista.

ihan tutkimusta tehty susista
- Susi kohdistaa saalistuksensa helpoimmin saatavilla olevaan ravintokohteeseen. Kun villi riista oppii välttämään ja pakenemaan susia ja kotieläimet on pantu turvaan, ihmispelon menettänyt susilauma kohdistaa mielenkiintonsa ihmiseen. Siirtyminen ihmisravintoon tapahtuu kutakuinkin saman kaavan mukaan. Aluksi susi näyttäytyy ihmisille kauempaa seuraten tarkasti vastapuolen reaktioita. Seuraavassa vaiheessa tämä suurpeto tarkkailee uteliaasti ihmiskohdetta lähietäisyydeltä, käy jopa näykkäisemässä varovasti. Tätä "testivaihetta" seuraa lopulta tarkasti ajoitettu hyökkäys, jonka kohteena on yleensä lapsi. Suden kiinnostus ihmisiä kohtaan on yksinkertaisesti ravinnon hankintaa, ei ystävyyden osoitusta.

- Luonnon tasapaino on tänä päivänä melko häilyväinen käsite. Ekologinen suksessio toimii kuitenkin ihmisestä ja sudesta riippumatta. Suomen metsäpeura on ollut erittäin uhanalainen viimeisen parinsadan vuoden ajan. Metsäpeurakanta saatiin kuitenkin elpymään Kuhmossa ja uusi populaatio kasvamaan Suomenselän alueelle. Nyt on Kuhmon peurakanta huvennut kutakuinkin puoleen ja Suomenselällä tulee tietysti käymään samoin. Susikannan voimakas kasvu pitää siitä huolen. Kumpi on tärkeämpi suojelun kohde, muutaman tuhannen yksilön erityissuojeltu metsäpeurakanta vai satojen tuhansien susien laumat Euraasiassa, päätelkää itse.
Monelta taholta on esitetty vuodesta toiseen hirvieläinkantojen pienentämistä liikenne- ja metsävahinkojen vähentämiseksi. Lopullisena tavoitteena taitaa olla ns. nollatoleranssi. Samanaikaisesti "kuudennen kerroksen väki" vaatii susikannan moninkertaistamista, mutta millä eväillä? Suden nälkä ei lähde myyrillä ja hiirillä.
Ilman biologian koulutustakin on nähtävissä, että Suomen susikannan kasvu on saavuttamassa ns. hallitsemattoman tilan. Suden lisääntymistehokkuus on ylivoimainen verrattuna muihin suurpetoihimme. Tohtori Erik S. Nyholmin mukaan Kuusamossa 1970-luvulla pentuekoko oli keskimäärin 4,7 yksilöä. On todennäköistä, että Etelä-Suomessa luku voi olla jopa kaksinkertainen. Suurin tunnettu susipentueen koko on ollut 17 kpl. Tuntuukin kummalliselta, että maamme suurpetotutkimus nuhjailee pantasusien ja toimimattomien pantojen kanssa, mutta minkäänlaista visiota lähitulevaisuudesta ei taida olla valmiina. Kuitenkin susikanta ja sen aiheuttamat vahingot suorastaan räjähtävät käsiin muutamassa vuodessa. On todennäköistä ja äärettömän traagista, että emme siinä tilanteessa voi välttyä myöskään ihmisuhreilta. Susien pantaongelmat ovat silloin kaikkein pienimpiä murheita. Kun seuraa venäläisten taistelua susikannan kurissapitämiseksi, on helppo ymmärtää, että väistämättä täälläkin eteen tulevan operaation kustannukset ovat todella korkeat. Siinä vaiheessa "kuudennessa kerroksessa" ollaan ilmeisen hiljaa ja tuskin näistä sudenkarvaisen sopan keittäjistä on apua valmiin sopan syönnissäkään. Lopuksi on todettava kirjoituksen otsikkoon viitaten, että susi ei oikeastaan kuljeskele lampaan vaatteissa. Vielä vähemmän se on lammas suden vaatteissa. Kyllä se on susi suden vaatteissa ja pysyy sellaisena.

Adam Mykkänen

Kirjoittaja on suurpetoyhdysmies ja on ollut mukana erilaisissa suurriistaa koskevissa tutkimuksissa yli 30 vuotta.

pannaan vielä lähteet ettei sun vitun olkinuken tarvi tulla lässyttään

Lähdeaineistoa:
tutkimuksia:
toht. Will N. Graves, USA, Prof. Valerius Geist, Kanada, prof. S. Korytin, Venäjä, useita, prof. N. Pavlov, Venäjä, useita, prof. N. Nazarova, Venäjä, useita, toht. Elis Pålsson, Norja, useita, toht. Erik S. Nyholm, useita, myös julkaisemattomia
kirjallisuutta:
kirj. A. Lappalainen, Suomi, 2005
internetsivustoja:
folkaktion.com, Mikael.Broo
Viimeksi muokannut albaanisissi, Pe Heinä 25, 2008 4:14 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-richard kuklinski-
Piksutus
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Piksutus »

esmes- kirjoitti:itse en ole nähnyt kuin kerran hirviä tiellä. en ikinä unohda kuinka niiden silmät kiilui ja maa tärähteli niitten jalkojen alla ku lähtivät juoksemaan. kaveri alkoi tööttäillä niille ni mä menin paniikkiin ja piilouduin jalkatilaan. ne ois saanu sen auton kaadettua jos olisivat halunneet. sen jälkeen tein hirvien kanssa sopimuksen että ne pysyy metsässä ja mun reviiriä on kaupunki. menivät paskiaiset sitten tämänkin diilin rikkomaan :evil:
Kuva
En tiedä esmesin huumorintajua, mutta repesin täysin :lol: :lol: Sori jos oli tosissaan kirjoitettu :wink: :lol:
- Paha saa palkkansa-
esmes-
Javier Pena

^olen alkanut harkita myös hirvikiväärin ja kaatoluvan hankkimista, siitäkin huolimatta että olen kasvissyöjä ja pasifisti. hirvet vaan ei ole eläimiä.
semmosenkin jutun olen kuullut että hirvet ois suomesta jo aikoinaan tapettu sukupuuttoon, mut niitä tuotiin lisää jostakin kanadasta 70-luvun puolella. että nää nykyiset hirvet ei ole edes meidän omia vaan jotain toiselta mantereelta kuskattua supersuurikokoista ja aggressiivista lajia.. voi olla tietysti ihan legendaakin tämä -tai sitten ei :shock:
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Dr.NecroPhil
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Dr.NecroPhil »

albaanisissi kirjoitti:ookko tosissas ettei muka oo ikinä susi tehny ihmiselle mitää suomes??? toistasataa mukulaa syöny ja tappanu... viimeseen 80 vuoteen ei oo tainnu hyökätä suoranaisesti mutta kaukana se ei enää oo, kämppään on jo sisään susi tullu tällä vuosituhannella. rajavartijoita on sudet seurailleet (tutkii ihmistä, seuraava askel on sitte jo hampaat kurkus.) veikkaan et alta kymmenen vuotta ni saadaan jo ihmisuhri susien toimesta. ite en ees asu susialueella mutta oon useemman kerran kuullu ulvontaa ja nähny jälkiä joka talvi viimesenä 3 vuotena ja kahesti nähny elävänä. liikaa niitä alkaa oleen ku ihmisten nurkissa pyörii, ihmis pelko on hälvenemässä ku viedään koirat pihasta ymym mettästyksellä se palaa niinku aikasemminki on palannu muttaku ei niitä perkeleen rakkeja saa metästää juurikan.
Pistäppäs sitten kehiin lähdettä, jonka mukaan täällä olisi ikinä raportoitu yhtään suden aiheuttamaan ihmisen kuolintapausta.
YHTÄÄN tapausta ei ole raportoitu 1800-luvun loppupuolelta (jolloin noita alettiin kirjaamaan ylös) lähtien; yksi epäselvä tapaus, jossa vauva oli tapettu, on, mutta siinäkin on epätodennäköistä että susi olisi ollut syyllinen.

Perseestäsi taas revit noita täysin absurdeja väittämiäsi, kukaan ei ole pakottanut sinua muuttamaan keskelle metsää.

Itsepä olet päätöksesi tehnyt, ja jos välttämättä vänkää "luonnon läheisyyteen", silloin eletään luonnon säännöillä. Jos ne sudet niin saatanasti pelottavat niin hakeudu hoitoon tai muuta vaikkapa pääkaupunkiseudulle.

Paskanjauhantasi on juuri tyypillistä suomalaisnillitystä;olet pentuna lukenut erään abrahamilaislahkon mytologiaa, jossa väitetään ihmistä "luomakunnan herraksi" ja nyt olet siis valmis tappamaan sukupuuttoon kaikki muut lajit, jotka saattavat häiriintyä siitä, että sinä itse ehdointahdoin änkeät niiden elinalueelle.

Tuleepahan aivan mieleeni kansanedustaja Mikko "kylläpäsitänytollaanniinneekeriä" Alatalo, joka vaati hirvien sukupuuttoon tappamista viitisentoista vuotta sitten, kun hirvi oli mällännyt tämän mersun.
Itse olen ollut kuolonuhrin vaatineessa hirvikolarissa ja silti en huuda mitään moisia idioottimaisuuksia. Minun ei tarvitse. Mitäs rakentavat valtatiet keskelle hirvialueita eivätkä viitsi valtion taholta antaa rahaa edes kunnon aitojen rakennukseen/korjaukseen mutta jotain vitun musiikkitaloja kyllä on varaa rakentaa.
Jos joku tässä pitäisi lopettaa, niin nämä yllämainitusta vastuussa olevat ihmisen irvikuvat.

Olisikohan sinunkin syytä katsoa peiliin?
ODERINT DVM METVANT.
esmes-
Javier Pena

Dr.NecroPhil kirjoitti: Tuleepahan aivan mieleeni kansanedustaja Mikko "kylläpäsitänytollaanniinneekeriä" Alatalo, joka vaati hirvien sukupuuttoon tappamista viitisentoista vuotta sitten, kun hirvi oli mällännyt tämän mersun.
Itse olen ollut kuolonuhrin vaatineessa hirvikolarissa ja silti en huuda mitään moisia idioottimaisuuksia. Minun ei tarvitse. Mitäs rakentavat valtatiet keskelle hirvialueita eivätkä viitsi valtion taholta antaa rahaa edes kunnon aitojen rakennukseen/korjaukseen mutta jotain vitun musiikkitaloja kyllä on varaa rakentaa.
Jos joku tässä pitäisi lopettaa, niin nämä yllämainitusta vastuussa olevat ihmisen irvikuvat.
minulla ja mikko alatalolla on siis jotakin yhteistä :lol:
tiedän että oma kammoni hirviä kohtaan on täysin irrationaalista. ehkä ne on satuttanu mua edellisessä elämässä tai jotakin. yleensä herättää kaveripiirissä vaan hilpeyttä tällainen fobia, mutta se pelko on silti ihan todellista. pelottaa istua autossa taajaman ulkopuolella, siksi en paljoa minnekään liikukaan. jos liikun ni valitsen junan -turvallisempi kyyti juuri hirvivaaran takia. nyt kun hirvet alkaa vallottaa kaupunkia voin luottaa ainoastaan siihen että ne ei osaa tulla neljänteen kerrokseen ominpäin.
albaanisissi
Frank Drebin

Pistäppäs sitten kehiin lähdettä, jonka mukaan täällä olisi ikinä raportoitu yhtään suden aiheuttamaan ihmisen kuolintapausta.
YHTÄÄN tapausta ei ole raportoitu 1800-luvun loppupuolelta (jolloin noita alettiin kirjaamaan ylös) lähtien; yksi epäselvä tapaus, jossa vauva oli tapettu, on, mutta siinäkin on epätodennäköistä että susi olisi ollut syyllinen.

Kuvaukset Varsinais-Suomen lapsensurmista löytyvät Uno Godenhjelmin kirjasta. Tässä tiivistetty suomennos tapahtumakuvauksista:

1880

Tammikuun 15. päivänä susi sieppasi Uudenkirkon pitäjässä torpan pihasta entisen merimies Karl Wilhelm Hörnbergin 8 ½-vuotiaan pojan.

*

Huhtikuun 23. päivänä susi vei Laitilassa Petter Samuelssonin 2,5 –vuotiaan tyttären.

*

Huhtikuun 25. päivänä susi surmasi Nousiaisissa renki Matts Wilhelm Johanssonin 7-vuotiaan tyttären.

*

Huhtikuun 26. päivänä Mynämäen Kukkolan kylässä susi surmasi Gustav Helinin 2 ½-vuotiaan lapsen.

*

Toukokuun n. 15. päivänä susi otti Brunkkalan kappelissa torppari Jakob Lalvaan 3-vuotiaan tyttären.

*

Elokuun 3. päivänä susi vei Mynämäen kunnan Niuhatulan kylässä10-vuotiaan karvarintytär Anna Lindbergin.

*

Lokakuun 7. päivänä susi vei Laitilassa yleiseltä tieltä blecksladari Matts Granforssin 5 ½-vuotiaan tyttären.

*

Lokakuun 6. päivänä susi vei Paimion kunnan Taatilan kylästä sisäkkö Eufrosyne Johanneksentyttären 4 ½-vuotiaan tyttären.

*

Lokakuun 15. päivänä susi surmasi Vehmaan kunnan Meerijärven säterin alueella torpparinleski Henrika Grönroosin 5 ½-vuotiaan pojan.

*

Lokakuun 22. päivänä susi yritti surmata Halikossa 9-vuotiaan Ida Kustaantyttären, mutta hellitti otteensa purtuaan tätä reiteen.

1881

Toukokuun 14. päivänä susi vei Nousiaisista talollinen Wilhelm Matinpoika Wähätalon 6-vuotiaan Johan Wilhelm –pojan, raahasi tämän muutaman sylen päähän perheen uudisrakennuksesta ja söi suihinsa.

*

Toukokuun 15. päivänä klo 10 aamulla susi sieppasi Karjalan kappelissa torppari Gustaf Hellströmin 4 ½-vuotiaan Mathilda Josefina –tyttären, joka oli pihassa leikkimässä sisartensa kanssa.

*

Kesäkuun 10. päivänä susi söi Nousiaisissa torppari Matti Matinpojan 10-vuotiaan Maurits -pojan, joka oli etsiskelemässä metsässä laiduntavaa hevosta.

*

Kesäkuun 29. päivänä susi sieppasi Wirmon kunnassa torppari Johan Mikkelinpojan 5 ½-vuotiaan Kustaa –pojan, joka oli paimentamassa muiden lasten kanssa lehmiä. Pojan ruumis löytyi suohon peiteltynä. Jalat ja toinen käsi oli syöty kokonaan.

*

Heinäkuun 15. päivänä susi sieppasi Nousiaisissa torppari Matti Matinpoika Wäliveräjän hieman vajaa 7-vuotiaan Johan Wilhelm –pojan kymmenen sylen päästä Hakalan torpasta, jossa poika oleili setänsä luona. Pojan ruumiin yläosa löydettiin parin virstan päästä sieppauspaikasta.

*

Heinäkuun 22. päivänä susi sieppasi Karjalan kappelissa torppari Isak Hartmanin 8 vuoden 10 kuukauden –ikäisen Gustav Alexander –pojan, joka oli ollut poimimassa metsässä marjoja vuotta nuoremman veljensä kanssa.

*

Heinäkuun 31. päivänä susi sieppasi Vahdon pitäjässä torppari Gustaf Adolf Åkermanin vajaa 3-vuotiaan pojan kirkonmenojen aikaan talon pihasta. Etsinnöissä löydettiin vain jalanpalasia ja sisäelinten osia noin virstan päästä talosta.

*

Elokuun 3. päivänä susi sieppasi Laitilan pitäjässä torppari Ludvig Savénin 8 ½-vuotiaan Mathilda tyttären, joka oli ajamassa 10-vuotiaan sisarensa kanssa karjaa puolentoista virstan päässä olevalle niitylle. Tytön ruumis löydettiin toinen jalka kokonaan syötynä.

*

Elokuun 15. päivänä Karjalan kappelissa susi sieppasi torppari Gustaf Nummelinuksen vajaa 5-vuotiaan pojan, joka sieppaushetkellä oli äitinsä kanssa ulkona. Kahden päivän kuluttua ruumis löydettiin sammalilla huolellisesti peiteltynä. Mitään osaa ei oltu syöty, mutta ruumiissa oli muutamia syviä puremajälkiä.

*

Syyskuun 10. päivänä susi sieppasi Mynämäellä torppari Ulrik Forsströmin vajaa 8-vuotiaan pojan puolen virstan päästä kotoaan. Ruumis löydettiin pahoin raadeltuna; mm. molemmat jalat olivat poissa. Toisesta jalasta löydettiin sandaalissa oleva jalkaterä ruumiin löytöpaikan lähistölle haudattuna.

*

Lokakuun 1. päivänä susi vei Mynämäellä Kalle Kallenpoika Santalan 8 vuoden 4 kuukauden –ikäisen pojan, joka oli noutamassa vettä 35 sylen etäisyydellä kodistaan sijaitsevasta kaivosta. Etsinnöissä löydettiin vaatteita, sisäelinten osia ja osia jalasta.

*

Lokakuun 31. päivänä susi sieppasi Vehmaalla renki Johan Johanssonin 6 vuoden 5 viikon –ikäisen Alina Christina –tyttären tämän kodin porstuasta klo 4 aikaan iltapäivällä.

Siepanneen suden seurassa kerrottiin olleen kahden muun suden, jotka kuitenkaan eivät osallistuneet sieppaukseen, vaan odottivat hieman kauempana.

Viranomaiset löysivät etsinnöissään tyttösen ruumiinosia ja sisäelinten kappaleita.

*

Marraskuun 7. päivänä susi vei Vahdossa Frans Grönroosin 5-vuotiaan Karl Oskar –pojan latorakennuksesta, jossa tämä oli pikkuveljensä kanssa.
Pojan ruumis löydettiin alavartalo osittain syötynä kahden virstan päästä ojasta.

riittääkö???

niinku jo aiemmin sanoin ni en halua sutta mihinkään sukupuuttoon tappaa mutta vähentää pitäis jo senki takia että oppisivat karttaan ihmistä. samanlailla mutta rajusti pienemmässä mittakaavassa ku hirviäki. enkä mä niitä pelkää mutta vituttaa ku kiertävät ihmisten nurkissa, tosi on kyllä et me ollaan ängetty niitten nurkille ensi. mutta niinku joku viisas on joskus sanonu ni historia toistaa itseään... venäjällä menee ihmisiä suden suuhun vielä tänäki päivänä ku siellä ei oikeen pyssyjä oo syrjäkylillä ja luulekko ettei ne sieltä tänne jolkottaisi samat sudet? sitäpaitti ei susi juurikaan käy aikusen miehen päälle ainakaan yksinään eikä pärjäisi jos on yhtään ukossa sisua mutta mukulan vie helposti, lähes kaikki susien uhrit aikanaan oli mukuloita.
-richard kuklinski-
Dr.NecroPhil
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Dr.NecroPhil »

Tuopa oli mielenkiintoista. Enpä olekaan aikaisemmin moiseen törmännyt, tiedejulkaisuja myöten ovat kertoneet, ettei täällä ole yhtään selvästi suden tekemää "henkirikosta" tapahtunut mutta pitääkin ottaa tuosta opuksesta enemmän selvää.
Muistelen vain lukeneeni, että esim. nuo mainitsevasi tapaukset (artikkeli tosin puhui yleisesti 1800-luvun loppua ennen kirjatuista "susikuolemista") ei ole kirjattu ylös täysin puolueettomasti, vaan epäselviinkin tapauksiin on vain merkattu "susi söi"...
Ja tuossa tapaukset ovat näitä, että susi olisi käynyt pikkuvauvan/lapsen kimppuun. Jo sanoo terve järkikin, ettei lapsia jätetä jumalauta niin, että moista pääsee tapahtumaan.

Tuosta vähentämisesläpästäsi: Täällä on 150 sutta koko maassa ja 16 ihmistä/km2, luulisi ettei näillä numeroilla olisi vaikeaa ehkäistä liiallisia yhteentörmäyksiä, ei tuosta määrästä oikein enää voi karsia kannan kärsimättä sisäsiittoisuudesta eikä tuo ihmisen karttamisen oppiminen toimi todellakaan niin yksinkertaisesti että "ammunpa suden, nyt sen kaverit ei uskalla tulla lähelle mua". Mielestäni "ongelmatapaukset" pitäisi sijoittaa esim. kansallispuistoihin tai muihin paikkoihin, joista niillä ei olisi niin suurta tarvetta lähteä jolkottelemaan ihmisten ilmoille.

Kyllähän Venäjällä sudet varmasti ihmisten kimppuun hyökkäilevät, varmastikin kun kyseessä on maailman suurin maa pinta-alaltaan, paljon metsää ja syrjäseutuja ja sitämyötä myös villieläimiä.
Mutta näinhän se on aina ollut, itse en ainakaan panisi pahakseni, jos susi minut söisi, luonnon kiertokulkuahan se on. Sama pätee myös, jos joku villieläin söisi perheenjäseneni tai kaverini; paska homma, erittäin paska homma, mutta näinhän se menee. Ihmiset ovat viimeisen sadan vuoden aikana erkaantuneet niin pahasti luonnosta, että kaikki tällainen länsimaissa uutisoidaan shokkiotsikoin, vaikka esim. Aasiassa tai Afrikassa tuo on täysin arkipäivää.
Ihminen ei ole kuolematon, eikä sen pidäkään olla. Ihminen ei myöskään ole missään "erityisasemassa", vaikka kehittyneet aivot sillä onkin, luontoon olentoineen pitää sopeutua, ei tuhota "turvallisuuden menetyksen" pelossa.
Kyllä minäkin vihaan kyitä ja muita myrkkykärmeksiä yli kaiken, mutta minä en mene sinne, mihin ne menevät. Ja jos kyy sattuisi olemaan vaikkapa ulko-oveni edustalla, jos ei säikähtäisi pakoon niin kepinnokkaan ja hushelvettiin metsän suuntaan niin kovaa kuin lähtee.
Sellaista se elämä on.

Aiempi viestini meni hieman liian henkilökohtaisille linjoille, pahoittelen sitä.
Tuppaa vain hermot palamaan kun porukka yleisesti ottaen muuttaa jonnekin keskelle metsää ja sitten kauhistellaan iltalehtien lööppejä myöten "julma iso paha susi söi pikku-Fifin, jonka isäntä oli jättänyt oikein syötiksi pihalle".
ODERINT DVM METVANT.
albaanisissi
Frank Drebin

joo emmä siitä itteeni ottanukkaa ja ikäni oon tää asunu enkä susia silleen kauhistele, mutta yleensä ne jotka kovimpaan ääneen puhuu ovat juur sieltä hesasta tms. ja toi riistanhoitopiirin "laskennan" 150 sutta on niin helvetisti alakanttiin ku olla ja voi, 150kpl on kannan alaraja suomes on melkovarmaan 250-500 sutta. ja suurin osa noistaki on keskittyny pienille alueille ja osassa suomee ei susia oo lainkaan, jos ne olis tasaseen levittyny ni olis eriasia mutta useempi lauma pienellä alueella tekee sen ettei niille ruoka riitä ja haetaan koiria pihasta, siinä ku sitte on pikkuveeti koiran tilalle ni tuskin kovin arkailee ku on kovas nälääs. suomi on niin haja-asutettu maa ettei montaa niin isoo plänttiä asumatonta selkosta löydy jotta sudelle olis riittävän iso reviiri paitti lapis ja siä on poromiehet jotka tappaa surutta ku kohalle osuvat, suolille ampuvat ni ryömii ite piiloon kuoleen tai lauma repii ni ei jää todisteita. kyllä susia suomeen mahtuu ja kuuluu ollakkin mutta nyt niitä tarvis alkaa metästään ennenku homma räjähtää käsiin ja seki piste viä tulee eteen.

edit: viä ku metissä kulkee väliin puolivillejä koiria jotka mahdollisesti lisääntyy sudenkas ni ihmispelko haihtuu viä enemmän ja susi ei oo enään susi vaan jotain aivan muuta, ja ne sais tappaa sukupuuttoon jos ne jollain sudesta erottais.
-richard kuklinski-
supernova
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja supernova »

noista 1800-luvun lopun susien tekemistä surmista on epäilty ilmeisesti ihan aiheellisestikin että eivät ole ollut puhtaita susia vaan suden ja koiran risteämiä.

Susi on eläin joka normaalisti liikkuu laumoissa ja metsästää laumana mm. hirviä. Nyt on alkanut ilmetä näitä tapauksia että susi on vienyt koiran pihalta yms. Biologiystäväni on antanut hyvin selkeästi antaa ymmärtää että nämä ovat olleet seurausta sille että metsästäjät ovat tuolla itä-suomessa mm. ajaneet susia moottorikelkoilla ja niistä niitä ampuneet. Näin siitä huolimatta että moottorikelkalla ei saa asetta edes kuljettaa.

Noh, kun susilauma on ajettu hajalle, se ei enää kykene lajilleen ominaiseen laumametsästykseen ja sitten voi ajokoira kihalta lähteä. Eli metsästäjät saavat vähintään hiukan syyttää omaa toimintaansa siitä että susi ei enää kykene toimimaan niinkuin suden pitäisi toimia.

Ystäväni joka muutti vuosia sitten jonnekin melko lähelle Imatraa, (en puhu tarkemmin) pääsi helposti paikalliseen hirviseuraan ja onkin kaikenkaikkiaan ampunut 12-15 hirveä. (en muista tarkkaan kun mua vituttaa kun se soittelee pikkukaljassa ja retostelee kaadoillaan) Joka tapauksessa hän harrastaa muutakin metsästystä samoilla mailla. Hänelle oli kerrottu että jos sitten tulee susi vastaan niin ei kun henki pois vaan jos saat. Kerrottiin kenelle soittaa ja että homma hoituu hiljaisesti ilman että olisi ongelmia.

Paikallinen nimismies on samassa seurassa ja on kuulemma antanut hiljaisen hyväksynnän sille että jos susi ammutaan, niin siitä ei missään tapauksessa käynnistetä tutkimusta ripeästi ja jos se tutkimus on jostain syystä pakko käynnistää, niin syyllisiä/syyllistä ei kuulemma tulla tavoittamaan.

Onko sitten ihme jos alkaa susi tunkemaan ihmistenkin reviireille, kun on viety mahdollisuus sudelle luontaiseen elämään.

Luonnollisesti kiistän kaiken ja kerron puhuneeni paskaa jos joku asiaa tulee utelemaan.

Ja varmaan tuo syntymäpäivälahjaksi tältä frendiltä taannoin saamani avaimenperäkin on koristettu vaikka saksanpaimenkoiran raateluhampaalla eikä suden...

Ja varmaan puhui paskaa siitäkin kuinka suden irtisahattua kuonoa oli keitelty jotta saataisiin siitä lihat irti ja hampaat talteen.

Hirvistä: Muistan taannoin, ehkä viitisen vuotta sitten, kun puhuttiin siitä että oli myönnetty ennätysvähän kaatolupia hirville sille syksylle. Silti niitä oli myönnetty 22000. Voisi noiden hirvienkin suhteen ottaa järki käteen ja myöntää runsin kantolupia niille alueille jossa on runsaasti liikennöityjä teitä. Nää syrjäseutujen hirvet voisi taas antaa enemmän lisääntyä, jotta susille riittäisi skruudattavaa.

n
Vastaa Viestiin