Sivu 1/1

Copterline-turman loppuraportti

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 3:22 am
Kirjoittaja Solmu
Copterline-turman loppuraportti julki tänään
Päivitetty 11.8.2008 03:14
Copterlinen helikopteriturman lopullinen tutkintaselostus julkaistaan tänään. Viron liikenneministeriön tutkintakomission raportin ei odoteta sisältävän uutta tietoa turman syystä.

Copterlinen helikopteri putosi mereen kolme vuotta sitten Suomenlahdella Viron edustalla. Onnettomuudessa hukkuivat kaikki kyydissä olleet neljätoista ihmistä.

Turman väliraportin mukaan onnettomuuden aiheutti tekninen vika.
http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=1&d=38643

Melko kauan nuo tutkimukset välillä tuntuu kestävän.

Lähetetty: Ma Elo 11, 2008 12:48 pm
Kirjoittaja Luupää
--------------------------------------------------
Ja oitis alkoi se "eiollummeiänsyy" -vääntö:
Tutkijat: Copterline ei huoltanut turmakopteria kunnolla
11.08.2008 11:02, päivitetty 11.08. 11:32

Tallinnan 2005 turman tutkijat syyttävät Copterlinea puutteista turmakopterin huollossa. Yhtiö ei tutkijalautakunnan raportin mukaan huoltanut konetta valmistajan ohjeiden mukaan.

Copterlinen helikopteriturman lopullinen tutkintaselostus julkaistaan tänään.

Copterlinen helikopteri putosi mereen kolme vuotta sitten Suomenlahdella Viron edustalla. Onnettomuudessa hukkuivat kaikki kyydissä olleet neljätoista ihmistä.

Turman väliraportin mukaan onnettomuuden aiheutti tekninen vika.

Yhtiö kiistää

Copterline kiistää tutkintaraportin syytteet kopterin puutteellisesta huollosta. Yhtiön mukaan turma on kopterin valmistajan vastuulla.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1568625

Lähetetty: Pe Elo 15, 2008 1:15 am
Kirjoittaja Solmu
Alkaa mennä farssiksi koko touhu:
Ilmailuhallinnon tarkastajat ovat Copterlinen palkkalistoilla
Julkaistu 15.08.2008, klo 01.03
Kuva: YLE
Ilmailuhallinnolla on työntekijöidensä kaksoisroolin takia vakavia ongelmia lentoyhtiö Copterlinen valvonnassa. Turun Sanomien mukaan ilmailuhallinnon kaikki neljä helikopterilentojen tarkastajaa työskentelevät Copterlinella lentäjinä.
Copterlinea valvoo jääviysongelman takia tällä hetkellä vain helikopterivalvontayksikön päällikkö.

Ilmailuhallinnon apulaisjohtajan Eero Kausalaisen mukaan helikopterivalvonta ei pysty kilpailemaan työntekijöistä yksityisten yhtiöiden kanssa. Helikopteriyhtiöiden toiminnan tarkastajiksi on tästä syystä jouduttu palkkaamaan osa-aikaisesti yksityisen puolen liikennelentäjiä.

Kausalainen kertoo, että tarkastajien kaksoisrooli ei ole ilmailualalla harvinaisuus. Ongelmaksi on muodostunut, että kaikki valvojat ovat töissä samassa yhtiössä.

Ministeriö odottaa selvitystä

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi keskiviikkona Ilmailuhallinnolta selvitystä Copterlinen valvonnasta. Ministeriö haluaa selvitystä siitä, mihin toimenpiteisiin Ilmailuhallinto on ryhtynyt Copterlinen valvonnassa esille tulleiden puutteiden takia.

Ministeriö viittaa kirjeessään Viron onnettomuustutkintakeskuksen tiistaina julkaiseman tutkimusraportin tuloksiin. Raportissa arvioidaan syitä, minkä vuoksi Copterlinen helikopteri joutui onnettomuuteen vuonna 2005.

Tutkintaraportissa todetaan, että paremmalla valvonnalla viranomainen olisi voinut havaita puutteet Copterlinen huoltotoiminnassa. Onnettomuudessa kuoli kaksitoista matkustajaa ja kaksi lentäjää.

YLE Uutiset
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id98834.html

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: La Elo 15, 2009 10:55 am
Kirjoittaja Aizerbaidzan
Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Copt ... 5248501824

Copterline sopi korvauskanteensa ennen oikeudenkäyntiä

15.8.2009 5:30

Jyri Raivio

Helsingin Sanomat


Suomalainen helikopteriyhtiö Copterline on sopinut ennen oikeudenkäyntiä kaksi Yhdysvalloissa nostamaansa vahingonkorvauskannetta. Niissä yhtiö haki suurkorvauksia neljä vuotta sitten Suomenlahdella sattuneesta onnettomuudesta.

Tutkintalautakunta nimesi turman perussyyksi ohjausservon plasmapinnoitteen irtoamisen. Servo tukkeutui, eikä kopteria enää sen jälkeen voinut ohjata. Copterlinen helikopteri syöksyi Suomenlahteen elokuussa 2005. Kaikki mukana olleet eli kaksi lentäjää ja 12 matkustajaa hukkuivat.

Loppuraportissa arvosteltiin jyrkästi myös Copterlinea turvallisuuskulttuurin puutteista.

Copterline käynnisti pian onnettomuuden jälkeen vahingonkorvausoikeudenkäynnin, jossa ykkösvastaajana oli helikopterin valmistaja Sikorsky. Se on maailman suurin tämän alan yritys ja osa jättimäistä United Technologies -konsernia.

Ensimmäinen oikeustaistelu käytiin oikeudenkäyntipaikasta. Sikorsky vaati ja lopulta myös sai prosessin siirrettyä kotiosavaltioonsa Connecticutiin Copterlinen vastustuksesta huolimatta.

Connecticutissa kanteen käsittely aloitettiin joulukuussa 2006. Copterline vaati Sikorskylta vähintään 30 miljoonaa dollaria korvauksia ja saman verran niin kutsuttuja rangaistusseuraamuksia. Elokuussa 2008 Copterline toi samaan tuomioistuimeen toisen kanteen. Siinä vastaajia oli kaksi, servon suunnitellut ja valmistanut Textron ja plasmapinnoituksen tehnyt Plasma Technology -yhtiö. Vähimmäisvaatimukseksi ilmoitettiin 30 miljoonaa dollaria.

Molemmat kanteet sovittiin aiemmin kesällä ja vedettiin pois. Tätä koskevasta 18-sivuisesta oikeuden päätöksestä 15 sivua on salaisia.

Niiltä sivuilta löytyy tieto siitä, paljonko Copterline sai vaatimastaan 90 miljoonasta dollarista (63 miljoonaa euroa). Yhtiön hallituksen puheenjohtaja, asianajaja Pekka Jaatinen Castrén & Snellman-toimistosta ei kommentoi asiaa millään lailla, koska ratkaisu on sovittu pidettäväksi salassa.

Suomenlahden turmaa käsitellään kuitenkin yhä Connecticutin piirituomioistuimessa. Kopterin kahden lentäjän ja yhden matkustajan lähiomaisten nostaman kanteen käsittely jatkuu. Pelkästään lentäjien omaisten vaatimus nousee kannekirjelmän mukaan vähintään 60 miljoonaan dollariin.

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: La Elo 15, 2009 9:52 pm
Kirjoittaja mipa74
Omaisethan maksettiin hiljaisiksi jo aiemmin.

Olen melkoisen varma, että rahaa liikkui melkoisesti. Sikorsky alihankkijoineen todennäköisesti ovat syyllisiä, ja dollareilla pesivät kasvonsa + välttyivät suurilta kustannusseuraamuksilta. Mikäli tuo servon vika olisi tullut juridisesti päteväksi syyksi, niin pelkona olisi ollut monien helikoptereiden käyttökielto ja servojen takuuvaihdot.

Noh nähtävästi nyt kaikki ovat tyytyväisiä?

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: Ma Elo 17, 2009 12:28 am
Kirjoittaja joey
Mitä kauemmin lentokoneille tai helikoptereille tapahtuneiden onnettomuuksien tutkinnan loppuraportin julkaisu kestää, sitä todennäköisemmin turman takana on ihmisen välinpitämättömyys.

Sivumennen sanoen - olen näin kotimaan tilannetta seuratessa huomannut, että loppuraportin kanssa vitkutellaan oikein olan takaa, jos turman selkeä syyllinen on menehtynyt itse turmassa. Olen yrittänyt saada asiasta enemmän tietäviltä virallisempaa kantaa epäilyksilleni ja saanut vastaani lähinnä kiertelyä. Eli lienen oikeassa.

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: Ma Elo 17, 2009 5:59 am
Kirjoittaja mipa74
joey kirjoitti:Mitä kauemmin lentokoneille tai helikoptereille tapahtuneiden onnettomuuksien tutkinnan loppuraportin julkaisu kestää, sitä todennäköisemmin turman takana on ihmisen välinpitämättömyys.

Sivumennen sanoen - olen näin kotimaan tilannetta seuratessa huomannut, että loppuraportin kanssa vitkutellaan oikein olan takaa, jos turman selkeä syyllinen on menehtynyt itse turmassa. Olen yrittänyt saada asiasta enemmän tietäviltä virallisempaa kantaa epäilyksilleni ja saanut vastaani lähinnä kiertelyä. Eli lienen oikeassa.
Tuostahan on loppuraportti jo julkaistu.

http://www.onnettomuustutkinta.fi/32379.htm

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: Ma Elo 17, 2009 11:46 am
Kirjoittaja joey
^ En siis tarkoittanut tätä kommenttina yksittäiseen tapaukseen, vaan kaikkiin ilma-alusonnettomuuksiin yleisesti. Ja tosiaan ketjun otsikkokin jo kertoo tuon Copterlinen raportin tilan...

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: Ti Elo 25, 2009 7:15 pm
Kirjoittaja HTL
[quote="joey"]^ En siis tarkoittanut tätä kommenttina yksittäiseen tapaukseen, vaan kaikkiin ilma-alusonnettomuuksiin yleisesti. Ja tosiaan ketjun otsikkokin jo kertoo tuon Copterlinen raportin tilan...[/quote]

Tutkijalautakunnan raportistahan tuo ei kerro, vaan siitä mitä epäkohtia raportti toi esille itse Copterlinen valvonnassa. Kaksi eri asiaa siis.
Konetta nuo epäkohdat eivät tiputtaneet, vaikka ne ovatkin puuttumisen arvoisia.

[quote="joey"]Mitä kauemmin lentokoneille tai helikoptereille tapahtuneiden onnettomuuksien tutkinnan loppuraportin julkaisu kestää, sitä todennäköisemmin turman takana on ihmisen välinpitämättömyys.

Sivumennen sanoen - olen näin kotimaan tilannetta seuratessa huomannut, että loppuraportin kanssa vitkutellaan oikein olan takaa, jos turman selkeä syyllinen on menehtynyt itse turmassa. Olen yrittänyt saada asiasta enemmän tietäviltä virallisempaa kantaa epäilyksilleni ja saanut vastaani lähinnä kiertelyä. Eli lienen oikeassa.[/quote]


Mielestäni tämä on aika ylimalkainen näkökanta.
Mm. Copterlinen onnetomuuden syyt ovat olleet selvillä jo pitkään ja siitä on onnettomuustutkimuskeskuskin julkaissut raportin.

Jos tässä onnettomuudessa syylliset olisivat ohjaamossa, olisi sekin tullut helposti ilmi lentoarvotallentimissa. Se miten kone tippui vaatisi räikeää ja tahallista koneen saattamista syöksyyn ja tämänlaisista ohjauskäskyistä ei ole jäänyt mitään merkkejä tallentimiin, ohjaamonauhureihin, eikä alueella ollut sellaisia sääilmiöitä jotka olisivat aiheuttaneet voimakkaita syöksyvirtauksia, jne...

Meistä maallikoista selkeiltä vaikuttavien tapausten pitkä tutkinta voi vaikuttaa oudolle ja herättää ajatuksia mutta on vain hyvä että ns. selvätkin tapaukset tutkitaan yhtä tarkasti kuin aluksi oudot mysteerit. Näin poissuljetaan eri teorioita ja mm. tekniset todisteet käydään läpi eri asiantuntijoiden toimesta tarkkaan, usempaan kertaan ja näytteitä analysoidaan. Kunnes jäljelle jää ns. se yksi vaihtoehto. Lopuksi on vielä byrokrattiselta tuntuvat lausuntokierrokset, jne, jne...
Tutkintalautakunnat koostuvat siksi eri alojen asiantuntijoista ja ne ovat riippumattomia muista elimistä, ettei voida vetää mihinkään suuntaan. Ns. länsimaisissa kultuureissa tämä toimii hyvin. En näe mitään syytä tai motiivia miksi tai mitä tahoa palvelisi onnettomuustutkinnan tulosten vääristely.

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: Ti Elo 25, 2009 8:52 pm
Kirjoittaja joey
HTL kirjoitti: Mielestäni tämä on aika ylimalkainen näkökanta.
Mm. Copterlinen onnetomuuden syyt ovat olleet selvillä jo pitkään ja siitä on onnettomuustutkimuskeskuskin julkaissut raportin.

Jos tässä onnettomuudessa syylliset olisivat ohjaamossa, olisi sekin tullut helposti ilmi lentoarvotallentimissa.
Pitääkö vielä kertaalleen sanoa, että en tarkoittanut tätä kommenttina mihinkään yksittäistapaukseen, vaan ilma-alusonnettomuuksiin yleensä, noin niinkun kuriositeettimielessä? En todellakaan ole sitä mieltä että tämä nimenomainen onnettomuus olisi ollut lentäjän syytä.

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: Ti Syys 21, 2010 2:38 pm
Kirjoittaja Aizerbaidzan
Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2254215

Copterlinen kopteriturma ei johda rikossyytteisiin Virossa
21.09.2010 14:28

Viisi vuotta sitten sattunut Copterlinen helikopteriturma ei johda rikossyytteisiin Virossa.

Maan syyttäjänvirasto päätti tiistaina lopettaa asiaa koskevan rikostutkinnan.

Uhrien omaiset ovat jo aiemmin saaneet helikopterin valmistajalta vahingonkorvauksia.

Tallinnasta Helsinkiin matkalla ollut Copterlinen helikopteri syöksyi mereen elokuussa 2005. Onnettomuus tapahtui pian kopterin nousun jälkeen Tallinnan edustalla, ja 14 ihmistä sai surmansa.

Kopterin valmistaja oli amerikkalainen Sikorsky.

STT-BNS

Re: Copterline-turman loppuraportti julki tänään

Lähetetty: Ma Joulu 10, 2012 11:44 pm
Kirjoittaja Aizerbaidzan
Yle kirjoitti:http://ohjelmat.yle.fi/mot/10_12

MOT: Copterlinen pudotus

Suomalainen Copterline-yhtiö joutui kovaan pyöritykseen neuvotellessaan yhdysvaltalaisen Sikorskyn kanssa onnettomuus- korvauksista. Sikorskyn valmistama Copterlinen helikopteri putosi seitsemän vuotta sitten mereen Viron edustalla.

MOT-ohjelma paljastaa tänään Viron-onnettomuuden jälkeen kulisseissa käydyn armottoman pelin. MOT:n haltuunsa saaman selvityksen mukaan Sikorskyn Copterlinen liiketoiminnalle aiheuttama vahinko oli jopa 57 miljoonaa euroa. Copterline arvioi itse saavansa yhdysvaltalaisyhtiöltä korvauksia melkein viisikymmentä miljoonaa euroa.

Copterlinen kopterin mereensyöksyssä kuoli neljätoista ihmistä. Viron onnettomuustutkinnan mukaan onnettomuuden syinä olivat Sikorskyn ja yhtiön kumppaneiden tekemät virheet.

Sikorsky ja sen yhteistyöyritykset ottivat korvausneuvotteluissa heti äärimmäisen tiukan linjan. Yhtiöt ilmoittivat, että helikopterissa ei ollut mitään vikaa ja kopterin huollot oli tehty asianmukaisesti.

Sikorskyn asianajajat nauroivat, kun Copterline esitti 46 miljoonan euron korvausvaatimuksen. Yhdysvaltalaisten vastatarjous oli 3,6 miljoonaa euroa.

Neuvotteluiden jumittuessa Sikorskyn ryhmä alkoi askel askeleelta alentaa tarjoustaan. Alin tarjous oli alle kaksi miljoonaa euroa.

Lopulta neuvotteluissa päästiin ratkaisuun: Sikorsky kumppaneineen suostui maksamaan Copterlinelle reilut neljä miljoonaa euroa – alle kymmenesosan suomalaisten alkuperäisestä tavoitteesta.

MOT: Copterlinen pudotus tänään TV1 klo 20:00. Toimittaja Magnus Berglund
Löytyy Yle Areenasta.

Re: Copterline-turman loppuraportti

Lähetetty: Pe Huhti 16, 2021 9:30 pm
Kirjoittaja Ultimaratio
Huomasin kuumottavan yksityiskohdan katsoessani uudestaan Madventures jaksoja. Alussa kun Riku tulee Tallinnasta Suomeen, hän lentää matkan juurikin tuolla OH-HCI koneella. Löytyy Ruutu+ jos, joku haluaa katsoa.