Lentopelko

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
ketsku
Christopher Lorenzo

Lentopelko

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Onko muita lentopelosta kärsiviä?

Valitettavasti kärsin lentopelosta :( Haluaisin käydä Usassa ja Thaimaassa mutta pitkien lentomatkojen vuoksi se on ollut mahdotonta. Lentelen kyllä n. kerran vuodessa ja jopa Teneriffalle (6h lentomatka) mutta kamalaa se on. Lääkäri on määrännyt rauhoittavaa lentopelkoon mutta kun ei viitsi mitään hillitöntä koomaa kiskoa niin pelkään silti. Auttaahan ne toki jonkin verran.

Pelkään siis maahansyöksyä eli putoamista. Pelkään nousua, itse lentoa ja laskua vaikka lakeutumisvaihe on kuitenkin helpottava. Olen melkoisen paniikissa jos on ilmakuoppia. Tarkkailen koko ajan lentohenkilökuntaa, näyttääkö ne siltä, että on jotain vialla? Tuntuu koko ajan siltä, että kohta se vapaapudotus alkaa. Vessan vedon äänet saa sydämen hyppäämään kurkkuun. Juuri käytiin Saksassa ja takaisin tulomatka pimeässä ei ollut hyvä idea koska en nähnyt siipiä. Siinä meni hieman rauhoittavaa ja sydämen hakkaamisen estävää lääkettä ja matka oli silti epämiellyttävä.

Melkein koko matkan ajattelin mitä ovat tunteneet ne ihmiset siellä air francen koneessa? Tämä ei tietenkään oloani parantanut. En pysty lukemaan koneessa vaan tuijotan vuoronperään lentohenkilökuntaa ja taivasta. Olen lukenut lentopelkoa käsitteleviä kirjoja ja yrittänyt keskustelemalla saada itseni taivuteltua pois siitä mutta ei se onnistu. Onko teillä mitään hyviä ideoita?
Kylli
Perry Mason

Re: Lentopelko

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Finnair järjestää lentopelosta kärsiville kursseja, joista olen kuullut olevan hyötyä. Tosin nyt tuolla lukee ettei niitä ole tiedossa... Noh, joktap:

http://www.finnairgroup.com/koulutus/koulutus_3_6.html
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Lentopelko on tuttu mullekin. Vältän lentämistä milloin voin, ja siksi olen tehnyt useimmat Eurooppaan suuntautuneet reissut autolla tai junalla. Kiinassa kävin junalla. Pystyn kyllä lentämälläkin menemään, jos se on pakko. Yhden työpaikan olen joutunut menettämään lentopelon takia. Onneksi en ole vähääkään kiinnostunut esim. Thaimaasta tai Jenkeistä, joten ei tule tarvetta sinnekään lentää.

Lentopelko sanelee kyllä aika paljon matkakohteita, mutta ne kiinnostuksen kohteet on muutenkin Euroopan aika tarkkaan rajattuja kohteita. Niihin pääsee maitse ja meritse.
Nothing is quite what it seems
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Kylli kirjoitti:Finnair järjestää lentopelosta kärsiville kursseja, joista olen kuullut olevan hyötyä. Tosin nyt tuolla lukee ettei niitä ole tiedossa... Noh, joktap:

http://www.finnairgroup.com/koulutus/koulutus_3_6.html
Auttaisikohan näiden lueskelu...

- http://keskustelut.iltasanomat.fi/threa ... adID=12844

Kannattaa muistaa, että joka ainut noista kertojista on myös selvinnyt lennostaan hengissä. Muutenhan he eivät olisi täällä niitä muistelemassa... :D

Itsellekin on muutamia vaatimattomia lentomuistoja kertynyt, mutta tuskin mitään sellaisia, joita tuollaiselle palstalle kannattaisi nostaa. Kerran kyllä Bogotássa jatkoyhteyden oltua myöhässä "jouduin" muutamaksi tunniksi samaan loungeen yhdessä kiertueella olleiden tuon vuoden Miss Colombia -kisan kandidaattien kanssa, mutta selvisin tuostakin koettelemuksesta kuin mies... 8)
Piskooppi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Piskooppi »

Noh, piskooppi-naamalla esitetty kommenttini (tähänkin asiaan) on seuraava:

Lentopelko johtuu siitä, että lentämisestä on tehty nykyisin jopa liian "vakaata". Autopilotti hoitaa lähes 100%:sesti koneen ohjaamisen, ja olo matkustamossa on suurimman osan ajasta kuin junassa istuisi. Siksi pienikin poikkeama tai turbulenssinvire muutoin virheettömässä lentoasennossa saa aikaan huolestumista.

Vaikka perämies tai kippari hoitaisikin itse laskeutumisen kerran pari kesässä hyvällä kelillä, niin minkäänlaista sooloilua tai ilma-akrobatiaa ei nykyisin hyvällä katsota. Toista se oli ennen, jolloin saatettiin (kanssa)matkustajien viihdykkeeksi tempaista ylösveto juuri ennen kentän pintaa - - "kerran vielä, pojat, seuraava kone tulee Helsinki-Vantaalle vasta tunnin kuluttua". Nykyisin tällainen meno ei tulisi kysymykseenkään. Lopputuloksena on, että lentäjiltä katoaa "perstuntuma" koneen hallintaan, mikä on tietysti huono asia ajatellen todellisia vaaratilanteita.

Kuten elämää, ei lentämistäkään pidä pelätä. Epävakaus tekee matkastamme myös huomattavasti turvallisemman.
En ole puolesta tai vastaan tässä asiassa, päinvastoin.
Nooruska
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Ketsku, kannattaa vaan elää kuin viimeistä päivää aina niin ei jää mitään tekemättä jos kone jysähtää maahan. :wink: 8)

En ole tosiaan koskaan ollut lentokoneessa (hävettää, mutta ei meillä oo kotona matkustusta harrastettu. :( ) Onko lentopelko sellaisia pelkoja, että menee ohi, kun vaan uskaltaa lentää tasaisesti?
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Lentopelko ei mene monilla ohi ns. kokemuksen myötä. Mulla se ainakin vaan pahenee mitä enemmän lentokertoja tulee koska todennäköisyys onnettomuudelle on suurempi mitä enemmän lentää :roll:

Ehkä siinä jotain ahtaanpaikankammoakin on vaikka se ei se juttu mun lentopelossa. Ahtaus tulee mieleen vasta siinä vaiheessa kun ajattelee, että se ahdas purkki lähtee sieltä taivaalta alas. Moni lohduttaa sanomalla, että ei se kauan kestä, että se sieltä tonttiin tulee :lol: Kumma kyllä se ei juuri lohduta. En käsitä miten joku voi haluta olla lentoemäntä tai mikään muukaan henkilökunnan jäsen. No okei ne kapteenit ja pilotit tienaa hyvin mutta että jatkuvasti asetat henkesi alttiiksi jotta saat tarjoilla ahtaassa koneessa kaikenmaailman deeguille...
Nooruska
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Jeap, ymmärrän ton. Tää menee vähän OT:ks nyt, mutta ite pelkään hullunlailla neuloja ja sen myötä ei verikokeet yms. ottamiset onnistu. Niin samallalailla on hoettu, että kyllä se siitä menee, kun vaan tulee enemmän piikityskertoja...ja hitot, kyllä ne on aina ne samat meikkien poskille itkemiset ja hoitsun lakoniset lauseet. :cry: :cry: :cry:
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Piskooppi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Piskooppi »

ketsku kirjoitti:Lentopelko ei mene monilla ohi ns. kokemuksen myötä. Mulla se ainakin vaan pahenee mitä enemmän lentokertoja tulee koska todennäköisyys onnettomuudelle on suurempi mitä enemmän lentää :roll:
"Mahdollisuus, että matkustaja kuolee vakavassa lento-onnettomuudessa länsimaissa on noin yksi kahdeksasta miljoonasta. Se tarkoittaa, että olisi lennettävä noin 22.000 vuotta ilman vapaapäiviä ennen kuin matkustajalla olisi tilastollinen mahdollisuus kuolla lento-onnettomuudessa."
http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=12103 (tieto on vuodelta 2002)

No toisaalta, epätodennäköisempää on voittaa lotossa kuin kuolla lento-onnettomuudessa. Fobiat lievenee monesti altistumisen ja ajan myötä. Nykyisin on monenlaisia hoitoja, jopa virtuaalitodellisuusterapiaa.
En ole puolesta tai vastaan tässä asiassa, päinvastoin.
Florence86
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Florence86 »

Kiitokset ketjun aloittajalle!

Pelkään minäkin lentämistä. Paljon. Tekniikkaan luotan eli en esimerkiksi pelkää lentokoneen moottorien sammumista tai siipien katkeamista kesken lennon:) Mutta kenties se suljettu tila, ahtaus ja järjetön lentokorkeus kypsyttää ahdistuksen huippuunsa, pakoon ei pääse millään. Inhimillisyyttä siis pelkään, jonkun satunnaisen matkustajan sekoamista, suunniteltua terroria tai lentäjän sairaskohtausta (tai lentäjän känniä, heh.. http://www.youtube.com/watch?v=5CjYhE-sRi4)

Esimerkki pelostani ja ennakkoluuloisuudesta: lensin vuosia sitten Washingtonista Lontooseen ja viereeni istahti viime tingassa arabin näköinen mies, ilman matkatavaroita tms. Jätti päällystakin ylleen ja vilkuili nousun aikana hermostuneen oloisena ympärilleen (tai siltä se ainakin vaikutti). Matkan aikana mies ei juurikaan tehnyt mitään, ei lukenut tai nukkunut - istui vain ja silmäili jatkuvasti konetta ja matkustajia. Siinä vaiheessa, kun mies nosti hihaansa ja jäi tuijottamaan rannekellonsa viisareita, risti kätensä ja supisi jotakin, olin aivan hermoraunio. Ajattelin otsa hiessä sen olevan menoa.. pian tapahtuisi jotakin: hyökkäys ohjaamoon tai räjähdys vessasta. Elämäni pisin 8-tuntinen.

Jälkikäteen tuntui kurjalta pelätä ja leimata ihminen ulkonäön perusteella, mutta minkäs teet.. :oops:
Clear water has no fish.
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

Luulen, että kärsisin lentopelosta, mutta en voi tietää, kun en ole koskaan kokeillut, eikä ole suunnitelmissakaan lennellä.
Nooruska kirjoitti: En ole tosiaan koskaan ollut lentokoneessa (hävettää, mutta ei meillä oo kotona matkustusta harrastettu. :( )
Mitä hävettävää siinä on? Minä ainakin ajattelen sen siltä kannalta, että säästänpä luontoa, kun en (varsinkaan huvikseni) lentokoneella matkusta.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Saga
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Saga »

En pelkää lentämistä (onneksi, koska muuten menisi elämä aika hankalaksi, kun joudun suht. usein reissaamaan Belgian ja Suomen välillä). Mutta ymmärrän että pelko voi olla erittäin paha, eikä siihen auta mitkään rationaaliset lohduttelut. Joitakin vuosia sitten istuin lennolla vähän yli parikymppisen tytön vieressä. Hän sanoi jo ennen kone oli noussut, että pelkää lentämistä todella paljon, varsinkin nousuja ja laskuja. Kun kone sitten alkoi rullata kiitoradalla ja valmistautua nousuun, hän valahti aivan valkoiseksi ja alko täristä, ja kysyi sitten pienellä äänellä saako pitää minua kädestä. No mikäs siinä, ajattelin että jos se auttaa niin ei minua häiritse yhtään. Siinä sitten istuttiin käsi kädessä nousu ja vielä jonkin aikaa sen jälkeekin. Lennon ajan sitten juteltiin niitä näitä, ja hän näytti vähän rauhoittuvan. Laskun ajan sitten taas istuttiin käsi kädessä...

Todella paha lentopelko voi olla todella rajoittava tekijä elämässä. Näin kerran BBC:n dokumentin jossa seurattiin lentopelkoisten kurssille osallistuvien ihmisten edistymistä. Mieleen jäi erityisesti yksi kuusikymppinen nainen, jonka poika oli muuttanut Australiaan vuosia sitten, ja perustanut perheen siellä. Nainen ei ollut koskaan tavanut lapsenlapsiaan, ja hänen suurin toiveensa oli voittaa pelkonsa niin että uskaltaisi lentää Australiaan (sinne on aika hankala muuten matkata). Kurssin huipennus oli noin tunnin pituinen lento. Nainen pääsi koneeseen asti, mutta sai sitten hysteerisen kohtauksen, ja vaati päästä pois, ja pääsikin. Oli sydäntäsärkevää katsoa häntä itkemässä, kun hän tajusi että ei luultavasti koskaan elämässään uskalla lentää.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Hyvin monille ihmisille lentopelko tarkoittaa samaa kuin joutua tilanteeseen jossa ei voi itse vaikuttaa tapahtumaan. Monet lentopelkoiset kokevat esim. henkilöautossa istumisen epämiellyttävänä, jos ei aja itse.
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Olen pohtinut tuota omaa nihkeää suhtautumistani lentämiseen. Lentokoneissa olen istunut, muttei se mitenkään miellyttävää ole. Autossa, junassa, laivoissa yms. tätä ahdistavaa tunnetta ei tule. Johtuisikohan tilanne kohdallani siitä, että lentokoneessa tuntee olevansa täysin koneen armoilla. Eli siis niin, että onnettomuuden sattuessa en osaa lentää, mutta kuivalla maalla ja vedessä liikkumis- ja uimataitoisena jotain pelastusmahdollisuuksia olisi.

Joskus auttaa pelkästään se, että siinä vaiheessa, kun rullataan kiitoradalla otan fatalistisen kannan; jos tippuu, niin tippuu. Itse en asialle enää mitään voi. Lohtua saa tarvittaessa myös tarjoiltavasta minimuoviviinipullosta.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Minä pelkään lentämistä ihan kamalasti. Melkein yhtä paljon pelkään isoja laivoja ja merellä oloa. Inhoan myös korkeita paikkoja ja eteenkin korkeiden maantiesiltojen yli ajaminen on todella vaikeata. Koen että metalliset lentävät ja uivat kapistukset ovat luonnottomia enkä luota siihen että sillat pysyisivat kasassa. En samasta syystä mielelläni käytä hissejä joskaan en kammoa niitä enkä käy kovin korkeissa taloissa jos sen voin välttää. Joskus tietysti on pakko, mutta silloin on vain keskityttävä ajattelemaan ettei rakennus ehkä tämän hetken aikana romahda.
Mitä pienempi laite tai rakennus on, sitä vähemmän sitä pelkään. Selkeät, mekaaniset laitteet hyväksyn enkä pelkää esim. helikoptereita yhtään niin paljon kuin lentokoneita vaikka hekot ovat ehkä maailman onnettomuusaltteimpia vehkeitä.
Vastaa Viestiin