Lasten kasvatuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Mikko82 kirjoitti:Kävelin joka aamu klo 4 Turun linja-autoasemalle 6 km:n päästä. Ryhtyisitkö sinä sellaiseen, jollei pirssi olisi sua vartoomassa rapun oven edessä!! :D
Aliarvioitko sä mua? :shock: Asun 12 km:n päässä kaupoista ym. Kesällä olen monesti kulkenut tuon matkan pyörällä. Teillä siellä Turussa sentään on linja-autoasema, meillä päin ei edes kulje linja-autoja! Kuten olen aikaisemmin sanonut, talvella en aina pääsisi kotoani edes autolla minnekään, koska täällä ei päivittäin aurata teitä. Täytyy pitää traktoria öisin lämmityksessä, että pääsee auraamaan tien "isommalle" tielle saakka, että pääsee töihin/asioille! Ei kaikki ole niin yksinkertaista täällä päin: saapastella vain nurkan taakse töihin tai linja-autoasemalle (lähin 40 km:n päässä).
Mikko82 kirjoitti:Lähimmäisen rakkaus. Minulla on perhe avovaimo + 2 kissaa ja ne riittää minulle hyvin "lähimmäisen rakkaudeksi". Vanhemmat ovat ennemminkin sukulaisia kuin vanhempia silloin kun lapsi alkaa asumaan pois kotoa.
Minullakin on perhe: isä, äiti + 10 kissaa, koira, 3 hevosta + kanoja ja kukko. Ja vanhemmat ovat minulle vanhempia, eikä pelkästään sukulaisia! :shock:
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Geissimummo kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:Kävelin joka aamu klo 4 Turun linja-autoasemalle 6 km:n päästä. Ryhtyisitkö sinä sellaiseen, jollei pirssi olisi sua vartoomassa rapun oven edessä!! :D
Aliarvioitko sä mua? :shock: Asun 12 km:n päässä kaupoista ym. Kesällä olen monesti kulkenut tuon matkan pyörällä. Teillä siellä Turussa sentään on linja-autoasema, meillä päin ei edes kulje linja-autoja! Kuten olen aikaisemmin sanonut, talvella en aina pääsisi kotoani edes autolla minnekään, koska täällä ei päivittäin aurata teitä. Täytyy pitää traktoria öisin lämmityksessä, että pääsee auraamaan tien "isommalle" tielle saakka, että pääsee töihin/asioille! Ei kaikki ole niin yksinkertaista täällä päin: saapastella vain nurkan taakse töihin tai linja-autoasemalle (lähin 40 km:n päässä).
Mikko82 kirjoitti:Lähimmäisen rakkaus. Minulla on perhe avovaimo + 2 kissaa ja ne riittää minulle hyvin "lähimmäisen rakkaudeksi". Vanhemmat ovat ennemminkin sukulaisia kuin vanhempia silloin kun lapsi alkaa asumaan pois kotoa.
Minullakin on perhe: isä, äiti + 10 kissaa, koira, 3 hevosta + kanoja ja kukko. Ja vanhemmat ovat minulle vanhempia, eikä pelkästään sukulaisia! :shock:
Jep, mutta kävelin klo 4 aamulla Turun linja-autoasemalle 6km ja monta päivää peräkkäin. Kysymyksessä oli 4-5 vuorotyö yli 3 vuotta.

Asutko samassa taloudessa vielä vanhempiesi kanssa? Siinä tapauksessa ne ovat sinulle vielä vanhempia eikä "sukulaisia", joten siinä tapauksessa asian ymmärrän hyvin.

Eli keskustelenko mä oikeasti itsestäni nuorempien tai alaikäisten kanssa?
:roll: :mrgreen:
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Mikko82 kirjoitti:
Geissimummo kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:Kävelin joka aamu klo 4 Turun linja-autoasemalle 6 km:n päästä. Ryhtyisitkö sinä sellaiseen, jollei pirssi olisi sua vartoomassa rapun oven edessä!! :D
Aliarvioitko sä mua? :shock: Asun 12 km:n päässä kaupoista ym. Kesällä olen monesti kulkenut tuon matkan pyörällä. Teillä siellä Turussa sentään on linja-autoasema, meillä päin ei edes kulje linja-autoja! Kuten olen aikaisemmin sanonut, talvella en aina pääsisi kotoani edes autolla minnekään, koska täällä ei päivittäin aurata teitä. Täytyy pitää traktoria öisin lämmityksessä, että pääsee auraamaan tien "isommalle" tielle saakka, että pääsee töihin/asioille! Ei kaikki ole niin yksinkertaista täällä päin: saapastella vain nurkan taakse töihin tai linja-autoasemalle (lähin 40 km:n päässä).
Mikko82 kirjoitti:Lähimmäisen rakkaus. Minulla on perhe avovaimo + 2 kissaa ja ne riittää minulle hyvin "lähimmäisen rakkaudeksi". Vanhemmat ovat ennemminkin sukulaisia kuin vanhempia silloin kun lapsi alkaa asumaan pois kotoa.
Minullakin on perhe: isä, äiti + 10 kissaa, koira, 3 hevosta + kanoja ja kukko. Ja vanhemmat ovat minulle vanhempia, eikä pelkästään sukulaisia! :shock:
Jep, mutta kävelin klo 4 aamulla Turun linja-autoasemalle 6km ja monta päivää peräkkäin. Kysymyksessä oli 4-5 vuorotyö yli 3 vuotta.

Asutko samassa taloudessa vielä vanhempiesi kanssa? Siinä tapauksessa ne ovat sinulle vielä vanhempia eikä "sukulaisia", joten siinä tapauksessa asian ymmärrän hyvin.

Eli keskustelenko mä oikeasti itsestäni nuorempien tai alaikäisten kanssa?
:roll: :mrgreen:
Hmm, sä olet siis parempi sen takia, että olet kävellyt 6 km monena päivänä ja minä mennyt pyörällä 12 km? Rajua :wink: Se, asunko vanhempieni luona tällä hetkellä vai en, ei mielestäni muuta sitä tosiasiaa, että he ovat kaikesta huolimatta perhettäni (jota arvostan ja kunnioitan)! Niin kuin eläimet siihen mukaan lukien. Ja onko sillä iälläkään merkitystä? Vai etkö halua keskustella asioista nuorempien/alaikäisten kanssa? Heilläkö ei saisi olla/voi olla omaa mielipidettä asiaan? :shock:
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Geissimummo kirjoitti:Ja onko sillä iälläkään merkitystä? Vai etkö halua keskustella asioista nuorempien/alaikäisten kanssa? Heilläkö ei saisi olla/voi olla omaa mielipidettä asiaan? :shock:
Ehkä sen ikäiset eivät sovi tälle palstalle ikänsä puolesta, jossa käsitellään rikoksia ja pahoja asioita. Imevät liikaa oppia sitten näistä aikuisten asioista pienillä aivoillaan.

Kyllä tänne palstallekin tulisi olla vähintään k -18 ikärajoitus.

Se keskustelijoiden ikä ratkaisee hieman ja se alati käytävä "eipäs-juupas" -keskustelu. Jos olen tiukka lasten kurin suhteen, niin mitä sä yrität sitä saada toisenlaiseksi eli mieleiseksikö?

Yritätkö sä vanhempiesikin kanssa keskustella näin? Kunnioitatko vanhempiasi? Minä kunnioitan vanhempiani vaikka asuvat n. 200 km:n päässä ja vaikken heillä joka viikko tai kuukausi kylässä kävisikään. Et säkään kävisi jos asuisit jossakin toisaalla.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
pikku-my
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 3:54 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

Mikko82 kirjoitti:
Se keskustelijoiden ikä ratkaisee hieman ja se alati käytävä "eipäs-juupas" -keskustelu. Jos olen tiukka lasten kurin suhteen, niin mitä sä yrität sitä saada toisenlaiseksi eli mieleiseksikö?
Miksi sinä yrität saada meidän toisten ajatukset kasvatuksesta toisenlaisiksi eli mieleisiksisi?
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

pikku-my kirjoitti:Miksi sinä yrität saada meidän toisten ajatukset kasvatuksesta toisenlaisiksi eli mieleisiksisi?
Miksi te alati tahdotte että kaikilla lapsilla tulisi olla kännykkä (eipäs-juupas -keskustelu) ennen kuin voivat itse maksaa puhelinlaskunsa?
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Florence86
Poliisikoira Rex
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 6:14 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Florence86 »

Mikko82 kirjoitti:
pikku-my kirjoitti:Miksi sinä yrität saada meidän toisten ajatukset kasvatuksesta toisenlaisiksi eli mieleisiksisi?
Miksi te alati tahdotte että kaikilla lapsilla tulisi olla kännykkä (eipäs-juupas -keskustelu) ennen kuin voivat itse maksaa puhelinlaskunsa?
Amen!

Lapset omavaraisiksi! Miksi heillä tulisi olla vaatteet ennen kuin voivat itse maksaa ne? Miksi heidät tulisi ruokkia ennen kuin kykenevät itse kasvattamaan/ostamaan ravintonsa! Miksi heidän lääkärikulunsa tulisi korvata? Miksi hankkia lapsilleen yhtään mitään, kinuavat vain heti lisää ja muuttuvat hirviöiksi!

Lasten tulee elää tyhjiössä ja sieltä katsella vanhempiaan ylöspäin ja kunnioittaa heitä hiljaisuudessa.

Tämä oli provo.
Clear water has no fish.
pikku-my
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 3:54 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

Mikko82 kirjoitti:
pikku-my kirjoitti:Miksi sinä yrität saada meidän toisten ajatukset kasvatuksesta toisenlaisiksi eli mieleisiksisi?
Miksi te alati tahdotte että kaikilla lapsilla tulisi olla kännykkä (eipäs-juupas -keskustelu) ennen kuin voivat itse maksaa puhelinlaskunsa?
ei vaan pointti on se että tee sä niinkuin teet ja anna meidän tehdä niinkuin me tehdään. äläkä tule arvostelemaan meitä sillä että vain sinun puheliton elämä on ainoa oikea. J
Chopper
Perry Mason
Viestit: 3544
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 10:05 am

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Mikko82 kirjoitti: Miksi te alati tahdotte että kaikilla lapsilla tulisi olla kännykkä (eipäs-juupas -keskustelu) ennen kuin voivat itse maksaa puhelinlaskunsa?
Kuka on sanonut että kaikilla lapsilla tulisi olla kännykkä? Jokainen tehköön sen asian suhteen miten haluaa. Se että ketjussa kirjoittelevien vanhempien lapsilla on kännykät ei lienee tarkoita sitä että he niitä olisi jokaiselle tuputtamassa.
Miksi sinua haittaa jos muiden lapsilla on kännykät?Sinun rahoistako ne puhelinlaskut menee?
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Chris Waddle
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 10:21 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Chris Waddle »

Vähän aborttia peliin, niin loppuu lastenkasvatusongelmat siihen paikkaan. 8)
joentöyräälle itäpenkkaan
tukehdun yskääni
lämpimiksi kylmyyttä halaten
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Mikko, nuo sun ajatukset on käsittämättömiä ja oikeasti aika pahoja. Et varmaan itse tajua, että lapsenkasvatushaaveesi ovat oikeasti sadistisia, lasta vaurioittavia, psyykkisesti ja fyysisesti nöyryyttäviä sekä omaa vallanhimoasi pönkittäviä. Tiedätkö, että lapsesi aitoa kunnioitusta et tule koskaan noilla keinoin saamaan? Toki lapsesi "kunnioittaa" sinua milloin minkäkin rangaistuksen pelossa toiminnallaan mutta ei koskaan sydämellään. Piti meidänkin aina varoa suututtamasta vanhempia ja "kunnioituksesta" heitä kohtaan (lue väkivallan pelosta) toteltiin kyllä aina, koskaan ei vastaan sanottu mutta sydämen kunnioitusta he eivät koskaan ansainneet ja me saimme kaikki ongelmia myöhemmin. Kun tiedät näistä kertomuksista ja voit lukea kannustavasta kasvatuksesta niin miksi pidät kiinni noista omista sairaista periaatteistasi aina vaan? Huomaan sinussa sellaista huolestuttavaa sadismia, oikeen käyt kierroksilla miettien kuinka rankaisit ja nöyryyttäisit omaa lastasi jos hän erehtyisi kaivon lähelle ja oikein hekumoit ajatuksella, että saisit seisottaa suorassa asennossa nurkassa omaa ja muidenkin lapsia. Kirjoituksistas oikeen huomaa millaista nautintoa tuo mahdollinen tuleva lapsen "kasvatus" tulee sulle olemaan. Ihan järkyttävää.

Ja kännykällä ja lastenkasvatuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Minä ja mieheni halusimme ostaa lapsellemme kännykän (ei ehtinyt sitä pyytää) turvallisuussyistä. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten lastamme kasvatamme. Se kasvatus ei siitä miksikään muuttuisi oli kännykkää tai ei. Elämä olis vaan vähän vaikeempaa. Koulussa on ihan selvät säännöt, että kännykkä pitää olla äänettömällä eikä sillä soitella koulupäivän aikana jollei ole tärkeää asiaa. Kaikki ainakin lapsen luokalla noudattavat sääntöjä. Turhaan sä muutenkaan jankutat siitä pelkästä kännykästä kun sun mielestä:
- lapsen on kunnioitettava vanhempiaan ja heitä hallitaan pelolla ja rangaistuksilla
- tukkapölly ja luunapit on oiva metodi opettaa tätä kunnioitusta lapselle
- jo valmiiksi pelotellaan ja/tai pahoinpidellään lapsi tajuamaan mitä ei saa tehdä ja jos silti tekee (vahingossa tippuu kaivoon mentyään uteliaana katsomaan) niin sen lisäksi, että on järkyttynyt kaivoon putoamisesta niin kotona odottaa vielä lisää pahoinpitelyä
- lapsen ei tule saada mitään, vasta sitten kun voi itse maksaa
- jos jotain joutuu ostamaan (esim. uusia vaatteita) pitää ne ansaita ensin sinun määräämilläsi töillä tai taidoilla
- ruoka syödään loppuun vaikka oksennus tulis tai muuten ruoka syödään loppuun selkäsaunan jälkeen, ehkä jopa se oksennuskin syödään
- lasta voi kasvatusmielessä seisottaa nurkassa pari tuntia ryhdissä jos hän on vaikka erehtynyt mulkaisemaan sinua epäkunnioittavasti

Mikko, hae apua ajoissa.

T. 34v, ei alaikäinen!
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

ketsku kirjoitti:Turhaan sä muutenkaan jankutat siitä pelkästä kännykästä kun sun mielestä:
- lapsen on kunnioitettava vanhempiaan ja heitä hallitaan pelolla ja rangaistuksilla
- tukkapölly ja luunapit on oiva metodi opettaa tätä kunnioitusta lapselle
- jo valmiiksi pelotellaan ja/tai pahoinpidellään lapsi tajuamaan mitä ei saa tehdä ja jos silti tekee (vahingossa tippuu kaivoon mentyään uteliaana katsomaan) niin sen lisäksi, että on järkyttynyt kaivoon putoamisesta niin kotona odottaa vielä lisää pahoinpitelyä
- lapsen ei tule saada mitään, vasta sitten kun voi itse maksaa
- jos jotain joutuu ostamaan (esim. uusia vaatteita) pitää ne ansaita ensin sinun määräämilläsi töillä tai taidoilla
- ruoka syödään loppuun vaikka oksennus tulis tai muuten ruoka syödään loppuun selkäsaunan jälkeen, ehkä jopa se oksennuskin syödään
- lasta voi kasvatusmielessä seisottaa nurkassa pari tuntia ryhdissä jos hän on vaikka erehtynyt mulkaisemaan sinua epäkunnioittavasti

Mikko, hae apua ajoissa.
Amen!

Siinä tuli kaikki mitä minäkin asiasta ajattelen (varmasti moni muukin). Tekstisi oli enemmän kuin osuvasti kirjoitettu 8)
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Florence86 kirjoitti:Lapset omavaraisiksi! Miksi heillä tulisi olla vaatteet ennen kuin voivat itse maksaa ne? Miksi heidät tulisi ruokkia ennen kuin kykenevät itse kasvattamaan/ostamaan ravintonsa!
En ymmärrä, mitä tekemistä vaatteilla tai ruuilla on esimerkiksi kännykän, tietokoneen tai jonkun muun kestotavaran kanssa, jotka eivät lapselle ole edes millään tavalla välttämättömiä.
Chopper kirjoitti: Miksi sinua haittaa jos muiden lapsilla on kännykät?Sinun rahoistako ne puhelinlaskut menee?
Katsoisin, että sellainen on yhteiskunnallinen ongelma esim. monen lasten oppitunnin häiritsemiset ja se ettei vanhemmilla ole enää aikaa omille lapsilleen kuin ehkä puhua kännykän kautta lapsilleen koulupäivän päättyessä. Kuinka usein tällaiset vanhemmat, jotka hankkivat lapsilleen kännykän kaltaisen "etälaitteen" tapaavat lastansa naamatusten? Kysymys on siitä, että vanhemmilla on kiire ja jos on kiire niin minkä takia on ylipäätänsä hankkinut lapsen, jollei ole aikaa tälle vaan työnteko tai oma aika tms. on tärkeämpi. parisuhde ehkä kestää tällaisen, että toinen on toisella paikkakunnalla, mutta ei enää lapsi jos pariskunnalla on kerran lapsi holhottavana. Ei lapsi ole mikään "lemmikkieläin" jollaiseksi lapsi yleensä hankitaan. Lapsi vieraantuu hyvin helposti toisesta vanhemmasta ja tuntee itsensä hylätyksi. Mielestäni sama juttu tapahtuu silloinkin, kunnei usein tapaa vanhempiaan kun on kännykkä käytössä hyvin varhaisessa iässä.

Jos lapsi ei näe vanhempiaansa tarpeeksi usein tai kokee tulevansa hylätyksi, niin kyllä te tiedätte millaisia niistä lapsista sitten tulee. Alkoholi astuu kuvaan varhaisessa vaiheessa ja kaikenlaiset muut huumeet ja sitten ollaankin jo rikollisuuden partaalla.

Kaverini isä on otettu 60-luvulla huostaan "lastenkotiin" ja kertoi että aniharvat, jotka sieltä pääsi takaisin kotiinsa olivat pysyneet "kultaisella keskitiellä". Hän halveksui fyysistä kuria ja oppi sen että kaiken tulee sopia puhumalla, eikä hakkaamalla. Kaveri ja hänen isänsä. He olivat lopulta isä ja kavereita toisilleen ja sellainen vanhemman kunnioittaminen on minusta äärimmäisen tärkeetä.

Itse en koskaan nuorempana ymmärtänyt, miksi jotkut ikäiseni pojat käyttäytyvät kuin joku apinalauma Korkeasaaressa ja kohelsi jatkuvasti. Minulle ollaan aina puhuttu ja tarpeen tullen tietenkin korotettu ääntä, mutta kaikki ollaan sovittu keskustelemalla...mua ei ole sillai hakattu että olisin saanut vanhemmiltani nyrkistä.

Jostakin syystä olen saanut sellaisen kuvan, että joku liioittelee: "minua on isä hakannut". Mielestäni se termi on jollakin lailla väärä eli "uhkaamiset" on sama kuin "hakkaaminen".

Kaikkihan on Suomessa kielletty, mitä tulee lasten kasvatukseen. Lastansa ei saa nykyisin enää kasvattaa (en tarkoita tässä nyt mitään hakkaamista, tukkapöllyä tai luunappia, jos joku niin olettaa), kun joku lapsille poikkipuoleinen sana, komentaminen tai käskyttäminen on jo melkein lasta kohdistunut rikos ...siis vanhempi ei saa edes sanoa mitään lapselle. Ns. aresti on jo miltein yhtä sama kuin "hakkaaminen".
Tätä yllämainittua mä tarkoitan ns. "vapaakasvatus". Vanhempi ei enää tiedä miten kasvattaa lapsensa kun ei tiedä mikä on kiellettyä ja mikä on laillista. Pään silittäminen tai karkkipussin antaminen on laillista, vaikka ois oikein tuhma ollut, mutta onko se oikea tai lasta opettava tapa?
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
taavetti
Perry Mason
Viestit: 3586
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 9:17 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Minusta Mikko82 on joko hyvin onnistunut trolli tai hyvin autoritäärisen kasvatuksen tuottama jäykkä ja jääräpäinen ns. rigidi hedelmä. Tai armollisempana vaihtoehtona hän on istunut joillain Keijo Tahkokallion luennoilla/lukenut hänen kirjansa ja kärjistänyt kuulemansa. Pelikonsolijippoilu, jota Mikon lapsuudessa kuulemma käytettiin kasvatusmetodina, on näemmä myös esimerkkinä Keijon kirjassa;

" Keijon omista lastenkasvatusesimerkeistä en kyllä oikein perusta. Hän kuvaa kirjassa, miten ei ostanut pleikkaria pojalleen tämän sitä toivoessa, vaan viisasteli, että kotona on jo pelikoneita, kuten piano ja Afrikan tähti. Hän antoi pojan odottaa pleikkaria muistaakseni puolitoista vuotta, ennen kuin sitten viimein osti sen. Tavoitteena oli opettaa pojalle sitä, ettei kaikkea haluamaansa voi saada heti. Vai oliko sittenkin kyse siitä, ettei isä jaksanut enää kuunnella poikansa kitinää aiheesta ja katsoi helpommaksi tieksi taipua tämän tahtoon... Kai perheessä edelleenkin oli Afrikan tähti?"
http://merilintu.vuodatus.net/blog/2375 ... -lapsille/

Suurin osa vanhemmista luultavasti pyrkii kasvattamaan lapsensa parhaimpansa mukaan. Minusta kännykän ostaminen lapselle on vähemmän tuhoisaa kuin ehdotonta kunnioitusta ja tottelevaisuutta vaativa luunappeja ja tukkapöllyä antava vanhempi.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Kännykällä, etävanhemmuudella ja lapsen hylkäämisellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. En usko, että kukaan hankkii kännykkää siksi, että lasta ei tarvitsisi nähdä naamatusten koska sillä on kännykkä. Toi ajatus on ihan vinksahtanut, että kännykkä korvaisi läsnäolon. Eiköhän sellainen vanhempi osta syyllisyyden tunnossaan jotain muuta kun kännykän. Ja jos vanhemmat on eronneet eikä toinen halua tavata lastaan niin tuskin se silloin haluaa lapsensa kanssa kännykässäkään puhua??? En tunne yhtäkään lasta jolle kännyklä olis joku läsnäolon korvike. Minun tuntemani lapset käyttävät sitä asiallisena yhteydenpitolaitteena, kuuntelevat musaa, pelaavat ym. Ihan normaaleja lasten juttuja. Pääasiassa lapset kuitenkin ulkoilevat, näkevät toisiaan, pyöräilevät, käyvät tallilla ym. Lapsi tulee kotiin ihan normaalisti mutta asioista voidaan kännykän vuoksi sopia. Yleensä sääntönä on, että koulusta tullaan kotiin mutta joskus lapsi soittaa ja kysyy, että saako hän mennä suoraan kaverille, tehdään läksyt siellä tai läksyjä ei tullut ja yleensä annetaan lupa. Ilman kännykkää tätä joustamista ei voisi olla.

Kasvatukset pitää perustua oikeudenmukaisuuteen ja sen pitää olla reilua ja kannustavaa. Lasta kohtaan reilua ei ole määrätä aukottomasti miten asiat tehdään ja miten ei tehdä sen kummempia selittämättä. Aina voi myös kuunnella lapsen näkökulman ja sitten tarpeen mukaan joko pysyä kannassaan tai joustaa. Se, että vanhempana neuvottelet lapsen kanssa ja joustat omista jyrkistä mielipiteistäsi opettaa lapselle paljon hyvää ja tärkeää. Se, että "sinä teet niin koska minä sanon!!" ei opeta lapselle yhtään mitään.
Vastaa Viestiin