Miksi poliisi ei ampunut tekijää vähän ylemmäs...?Jack the Ripper kirjoitti:Jokainen veronmaksaja voi miettiä miten kauan maksoi veroja korvatakseen tämän hollantilaislesken henkiset kärsimykset. Lisänä tekijän säilyttäminen maksaa noin tuon 25000 vuodessa. Jos vankeuspäivä maksaisi 120 euroa, olisi vuosihinta peräti yli 43000...Lizzie B. kirjoitti:Jaa joo 25 000 pelkästään henkisestä kärsimyksestä. Se on kieltämättä paljon.
Puukotus Porvoossa kaupan edustalla -07
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
- rötösherra
- Alibin satunnaislukija
Veronmaksaja täällä ilmoittautuu ja suon leskelle tämän korvauksen vähintään, kuin kansakunnan puolesta anteeksipyyntönä, jos se mitään lohduttaa. Enempikin menisi. Tapaus oli niitä päiviä, kun todella hävetti olla suomalaisena Euroopassa.Jack the Ripper kirjoitti:Jokainen veronmaksaja voi miettiä miten kauan maksoi veroja korvatakseen tämän hollantilaislesken henkiset kärsimykset. Lisänä tekijän säilyttäminen maksaa noin tuon 25000 vuodessa. Jos vankeuspäivä maksaisi 120 euroa, olisi vuosihinta peräti yli 43000...Lizzie B. kirjoitti:Jaa joo 25 000 pelkästään henkisestä kärsimyksestä. Se on kieltämättä paljon.
...
Eihän kansakunnan tarvitse mitään anteeksi pyytää. Anteeksi pitää pyytää vain ja ainoastaan tekijä. Ei minua ainakaan hävetä suomalaisuuteni tämän teon jälkeen; enhän minä mitään kansallisuudelleni voi ja vielä vähemmän sille, että joku toinen samaa kansallisuutta oleva teki mitä teki. Demokratiassahan oikeuden tulisi olla sama kaikille. Jos annetaan toiselle 25000 euroa korvauksia pelkästään sen takia kun hyvitetään kansakunnan tekemää rikosta, niin sehän on täysin väärin niitä uhreja kohtaan jotka joutuvat oman maan kansalaisten tekojen kohteiksi samasta teosta. Tällainen kollektiivisuus on myös tietynlaista rasismia. Jos somali tappaa, niin kaikki somalit leimataan tai tässä tapauksessa suomalainen tappoi ulkomaalaisen niin kaikkien suomalaisten tulisi katua. Myötätuntoa voi tuntea kaikki, mutta vastuun ottakoon vain se joka pahuutta tekee. Mielestäni korvaus on liikaa taposta ja selvästi näkee, että oikeuslaitos kärsi vain huonosta omasta tunnosta ja halusi todellakin hyvittää tapahtuneen koko kansakunnan puolesta.rötösherra kirjoitti:Veronmaksaja täällä ilmoittautuu ja suon leskelle tämän korvauksen vähintään, kuin kansakunnan puolesta anteeksipyyntönä, jos se mitään lohduttaa. Enempikin menisi. Tapaus oli niitä päiviä, kun todella hävetti olla suomalaisena Euroopassa.Jack the Ripper kirjoitti:Jokainen veronmaksaja voi miettiä miten kauan maksoi veroja korvatakseen tämän hollantilaislesken henkiset kärsimykset. Lisänä tekijän säilyttäminen maksaa noin tuon 25000 vuodessa. Jos vankeuspäivä maksaisi 120 euroa, olisi vuosihinta peräti yli 43000...Lizzie B. kirjoitti:Jaa joo 25 000 pelkästään henkisestä kärsimyksestä. Se on kieltämättä paljon.
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Hymy 4/2008 - Mika Katajala
Referoin tähän hieman surmaajan mietteitä:
Tero Kivelä, 35, kertoo - "Ääni päässäni käski tappaa"
"Olen ollut lähes koko ajan vankilan psykiatrisella osastolla. Yritän päästä vankilan päihdekuntoutusosastolle.
Olen kotoisin Kotkasta ja ollut kiven sisällä lukuisia kertoja. Tuomiot ovat olleet lyhyitä ja ne ovat tulleet omaisuusrikoksista. Huumausaineiden ja alkoholin käyttö oli rahoitettava varastamalla, sillä satunnaiset työt rakennuksilla eivät tuoneet tarpeeksi euroja kalliisiin aineisiin.
Useita vuosia kestänyt avoliittoni päättyi eroon. Eron jälkeen mielenterveysyongelmani vain syvenivät. Aloin kuulla outoja ääniä, joiden mukaan minun piti tappaa. Hakeuduin viime kesän alussa hoitoon. Minua pidettiin viikko sairaalassa ja sitten pistettiin ulos. Olisin halunnut pakkohoitoon, mutta edellytyksiä ei näköjään ollut. Kahden viikon päästä tästä tapahtui Porvoon tragedia.
Kesäkuussa lähdin lomareissulle Kotkasta Helsinkiin. Siellä tapasin ryyppykaverin, joka pyysi mukaansa Porvooseen. Viiniä litkittiin koko päivä ja ryyppykaveri lähti omille teilleen. Jäin vieraaseen kaupunkiin muutama euro taskussani.
Tuli ihan toivoton olo ja päässä alkoi heittää. Hain tavaratalosta pari pullloa olutta ja ostin tavallisen ruokailuveitsen. Veitsellä oli tarkoitus tehdä jotakin pahaa. Näin naisen pankkiautomaatilla ja löin häntä veitsellä selkään, samon näyteikkunaa katselemassa ollutta mieshenkilöä. Havaitsin, että kauppaa alettiin tyhjentää. Menin takaisin sisälle ja siinä tuli vielä käsirysy jonkun miehen kanssa. Varastin kaupasta kokkiveitsen, repäisin kassan pleksin palasiksi ja kävelin takaisin ulos.
Pihalla oli vanhempi pariskunta ja mies alkoi huitoa minua sateenvarjollaan. Löin häntä veitsellä rintaan ja kun mies tuupertui maahan, löin vielä iskut kylkeen ja reiteen. Poliisit huusivat koko ajan varoituksia ja sitten pamahti laukaus. Luoti osui minua polven alapuolelle ja sattui sen verran, että heitin veitsen maahan ja antauduin.
Minut laitettiin rautoihin. Terveyskeskuksessa ampumahaavaan ommeltiin tikit ja sen jälkeen minut vietiin Porvoon poliisiaseman pidätysselliin.
Kävin poliisin kanssa yhdessä valvontakameran nauhoituksen läpi ja myönsin kaiken. En muistanut kaikkia yksityiskohtia ennen tätä, sillä olin 2,6 promillen humalassa ja veressäni oli myös diapamia.
Sain 11,5 vuoden vankeustuomion taposta. Teko kaduttaa minua kovasti, se olisi saanut jäädä tekemättä. En voi uhrin leskelle muuta sanoa kuin että olen todella pahoillani kaikesta.
En kuitenkaan omasta mielestäni ollut tuolloin täydessä ymmärryksessä. Ja jos olisin päässyt pyytämääni pakkohoitoon, koko tapausta ei olisi sattunut.
Olen edelleen hyvin ahdistunut ja masentunut. Tulevaisuuden varalle ei ole mitään suunnitelmia. Sen tiedän, että päihteistä on pakko päästä kokonaan eroon, jos elämältä vielä jotakin haluaa."
Referoin tähän hieman surmaajan mietteitä:
Tero Kivelä, 35, kertoo - "Ääni päässäni käski tappaa"
"Olen ollut lähes koko ajan vankilan psykiatrisella osastolla. Yritän päästä vankilan päihdekuntoutusosastolle.
Olen kotoisin Kotkasta ja ollut kiven sisällä lukuisia kertoja. Tuomiot ovat olleet lyhyitä ja ne ovat tulleet omaisuusrikoksista. Huumausaineiden ja alkoholin käyttö oli rahoitettava varastamalla, sillä satunnaiset työt rakennuksilla eivät tuoneet tarpeeksi euroja kalliisiin aineisiin.
Useita vuosia kestänyt avoliittoni päättyi eroon. Eron jälkeen mielenterveysyongelmani vain syvenivät. Aloin kuulla outoja ääniä, joiden mukaan minun piti tappaa. Hakeuduin viime kesän alussa hoitoon. Minua pidettiin viikko sairaalassa ja sitten pistettiin ulos. Olisin halunnut pakkohoitoon, mutta edellytyksiä ei näköjään ollut. Kahden viikon päästä tästä tapahtui Porvoon tragedia.
Kesäkuussa lähdin lomareissulle Kotkasta Helsinkiin. Siellä tapasin ryyppykaverin, joka pyysi mukaansa Porvooseen. Viiniä litkittiin koko päivä ja ryyppykaveri lähti omille teilleen. Jäin vieraaseen kaupunkiin muutama euro taskussani.
Tuli ihan toivoton olo ja päässä alkoi heittää. Hain tavaratalosta pari pullloa olutta ja ostin tavallisen ruokailuveitsen. Veitsellä oli tarkoitus tehdä jotakin pahaa. Näin naisen pankkiautomaatilla ja löin häntä veitsellä selkään, samon näyteikkunaa katselemassa ollutta mieshenkilöä. Havaitsin, että kauppaa alettiin tyhjentää. Menin takaisin sisälle ja siinä tuli vielä käsirysy jonkun miehen kanssa. Varastin kaupasta kokkiveitsen, repäisin kassan pleksin palasiksi ja kävelin takaisin ulos.
Pihalla oli vanhempi pariskunta ja mies alkoi huitoa minua sateenvarjollaan. Löin häntä veitsellä rintaan ja kun mies tuupertui maahan, löin vielä iskut kylkeen ja reiteen. Poliisit huusivat koko ajan varoituksia ja sitten pamahti laukaus. Luoti osui minua polven alapuolelle ja sattui sen verran, että heitin veitsen maahan ja antauduin.
Minut laitettiin rautoihin. Terveyskeskuksessa ampumahaavaan ommeltiin tikit ja sen jälkeen minut vietiin Porvoon poliisiaseman pidätysselliin.
Kävin poliisin kanssa yhdessä valvontakameran nauhoituksen läpi ja myönsin kaiken. En muistanut kaikkia yksityiskohtia ennen tätä, sillä olin 2,6 promillen humalassa ja veressäni oli myös diapamia.
Sain 11,5 vuoden vankeustuomion taposta. Teko kaduttaa minua kovasti, se olisi saanut jäädä tekemättä. En voi uhrin leskelle muuta sanoa kuin että olen todella pahoillani kaikesta.
En kuitenkaan omasta mielestäni ollut tuolloin täydessä ymmärryksessä. Ja jos olisin päässyt pyytämääni pakkohoitoon, koko tapausta ei olisi sattunut.
Olen edelleen hyvin ahdistunut ja masentunut. Tulevaisuuden varalle ei ole mitään suunnitelmia. Sen tiedän, että päihteistä on pakko päästä kokonaan eroon, jos elämältä vielä jotakin haluaa."
Pitäisiköhän meidän alkaa ampumaan mielenterveyspotilaita, koska ei tuo roskasakki aina tajua edes itse tappaa itseään ennen kuin tapahtuu jotain ikävää. Usein onneksi tajuavat. Lisäksi älyäisivät kenties myös olla tulematta hulluiksi jos tiedossa olisi että vaikka skitsofreniadiagnoosista pamahtaa nappi otsaan?
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1548546
Turistin puukottaneen tuomio pysyi 11,5 vuodessa
25.6.2008 10:42
Helsingin hovioikeus ei suostunut keskiviikkona alentamaan iäkkään hollantilaisturistin hengiltä Porvoossa puukottaneen miehen tuomiota.
36-vuotias mies vetosi mielenterveysongelmiinsa ja etenkin siihen, että rikokseen vaikutti sisäinen painostus eli hänen kuulemansa miesääni, joka käski tappaa.
Hovioikeuden mukaan Tero Kristian Kivelän mainitsemaa perustetta ei ole pidettävä rangaistuksen mittaamiseen vaikuttavana lieventämisperusteena eikä syytä käräjäoikeuden tuomion muuttamiseen ole.
Mielentilatutkimuksen perusteella Kivelä oli puukotuksen aikaan syyntakeinen eli täydessä ymmärryksessä.
Porvoon käräjäoikeus langetti Kivelälle tammikuussa 11,5 vuotta vankeutta taposta ja nipusta muita rikoksia.
48. hääpäiväänsä viettänyt hollantilaisnainen joutui todistamaan miehensä kuolemaa marketin edustalla Porvoossa vuosi sitten kesällä. Humalassa ollut Kivelä iski vastaan tullutta vuonna 1931 syntynyttä miestä kokkiveitsellä. Lisäksi hän huitoi veitsellä useita muita ohikulkijoita.
STT
-
kakkosurpo
- Frank Columbo
Re: Puukotus Porvoossa kaupan edustalla -07
Mitenköhän Tero Kivelän kohdalla on siviilissä mennyt? Onkohan sisäinen miesääni uusinut käskynsä tappaa satunnaisia ihmisiä?
Jos pieninkään riski on olemassa että tämä on niin sekaisin kuin teon jälkeen väitti, niin ei kyllä pitäisi vaarantaa ketään antamalla tämän kulkea koskaan vapaana, vaan laittaa suljettuun laitokseen, esim. Turkuun missä lääkitykset näyttäisi olevan kohdillaan dementikoillekkin.
Mutta tässä tapauksessa mielentilatutkimus totesi Tero Kivelän täysipäiseksi, joten ei hoitoon.
Jos pieninkään riski on olemassa että tämä on niin sekaisin kuin teon jälkeen väitti, niin ei kyllä pitäisi vaarantaa ketään antamalla tämän kulkea koskaan vapaana, vaan laittaa suljettuun laitokseen, esim. Turkuun missä lääkitykset näyttäisi olevan kohdillaan dementikoillekkin.
Mutta tässä tapauksessa mielentilatutkimus totesi Tero Kivelän täysipäiseksi, joten ei hoitoon.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.