Ghost hunting kirjoitti: Su Maalis 01, 2020 2:52 am
Eikä välttämättä kukaan ole vasikoinut, kaikki tuli selville ihan itsestään, hönöjen tekemien toilailujen takia. Ahneus on karman laki.
Kaikki on mahdollista toki.... Mutta
Törkeistä huumerikoksista epäilty tunnusti: ”Ohjeistaja on Niko Ranta-aho
Tamperelaismies kertoi tienanneensa liikemies Niko Ranta-ahon avustamisesta runsaat 11 000–13 000 euroa. Nyt juoksupoikaa uhkaa jopa 13 vuoden vankeus.
KATISKA-VYYHTIIN liittyvä, vuonna 1984 syntynyt tamperelaismies käänsi kelkkansa kesken kuulustelujen. Tämä käy ilmi perjantaina julki tulleesta esitutkintamateriaalista.
Ensimmäisissä kuulusteluissa hän ei halunnut kommentoida, mikä liikemies Niko Ranta-ahon rooli oli epäillyn huumekaupan organisoinnissa.
Hän kyllä kertoi olleensa Ranta-ahon läheinen kaveri kymmenen vuoden ajan ja pyörineensä tämän kanssa samoissa porukoissa pitkään.
Heinäkuussa 2019 tamperelaismiehen mieli kuitenkin muuttui. Hän kertoi poliisille nimenomaan Ranta-ahon olevan koko operaation pomo.
– Minulla on kaikessa tähän asiaan liittyvässä toiminnassa ollut vain yksi ohjeistaja, niin se ohjeistaja on Niko Ranta-aho.
Mies kuvaili itseään ”juoksupojaksi” ja arvioi, ettei hyötynyt Ranta-ahon avustamisesta kuin kenties 11 000–13 000 euroa. Esimerkiksi siitä, kun hän kävi hakemassa Ranta-aholle rahaa, hän sai 200–300 euroa per kerta.
Mies otettiin kiinni osana Katiska-vyyhtiä huhtikuussa 2019.
Huumeorganisaation ydinryhmäläisenä pidettyä miestä syytetään useista törkeistä huumausainerikoksista ja törkeistä dopingrikoksista. Hän itse kiistää tienneensä, että esimerkiksi hänen kuljettamansa rahat olisivat liittyneet mitenkään huumeisiin.
Syyttäjän haastehakemuksesta käy ilmi, että miehelle aiotaan vaatia maksimituomiota eli 13 vuoden vankeusrangaistusta.
MIES kertoi poliisille, että silloin kun Ranta-aho asui Suomessa, heidän yhteydenpitoonsa ei liittynyt mitään rikollista toimintaa.
– Silloin vietimme ihan normaalia aikaa yhdessä, kävimme kalassa ja pelailimme pleikkaria ja mitä nyt yleensä tehdäänkin.
Asiat muuttuivat sen jälkeen, kun Ranta-aho muutti Espanjaan vuoden 2015 tienoilla. Ensimmäiset viitteet rikollisesta toiminnasta tulivat ilmi kesällä 2017, kun Ranta-aho oli käymässä Suomessa ja tuli tapaamaan kaveriaan.
– Näimme minun kämppäni edessä. Hän antoi minulle käteistä rahaa ja pyysi, että hommaisin hänelle prepaid-liittymän ja iPhonen. Lisäksi hän pyysi minua ostamaan kaksi prepaid-luottokorttia.
Mies ei kysellyt tarkemmin mistä oli kysymys. Hän kävi ostamassa pyydetyt tavarat ja sai palkkiokseen muutamia kymmeniä euroja. Miehen mukaan Ranta-aho kehotti samalla reissulla häntä lataamaan puhelimeensa Wickr-sovelluksen.
– Jossain vaiheessa Niko kysyi minulta, että onko minulla tarvetta pikkurahalle.
MIES kertoi alkuun hakeneensa Ranta-ahon käskystä Järvenpään alueelta rahalähetyksiä.
Ranta-aho antoi hänelle myös ”mustana” puhelimena tunnetun Aquaris-kännykän, jota on vaikea jäljittää.
– Jossain vaiheessa Niko sanoi, että nyt pitäisi hommata varasto. Niko ei tarkemmin sanonut, että mitä varten se varasto hankittiin, mutta ajattelin, että kysymys voisi olla punttikamasta.
Tässä vaiheessa huumeoperaatiota pystytettiin niin sanottu Fressin varasto Tampereen Erkkilänkadulle. Mies kertoi poliisille huolehtineensa varaston kalustamisesta ja jatkaneensa sitten rahalähetysten noutamista.
Poliisin esitutkinnan mukaan ensimmäinen maahantuontierä saapui varastolle huhtikuussa 2018 ja pelkästään se sisälsi noin 300 000 huumaavaa lääkeainetablettia.
– Minun osaltani viimeinen homma on ne Karkkilan maastokätköt. (---) Niko ohjeisti, mitä mihinkin säkkiin pitää pistää ja kaiken siihen Karkkilaan liittyvän.
Poliisi laski esitutkinnassa, että mies olisi vastaanottanut ja kätkenyt Karkkilaan yhteensä 100 kiloa amfetamiinia, viisi kiloa kokaiinia, 12 kiloa MDMA:ta, 9 000 LSD-lappua, kilon kristallimaista metamfetamiinia, 32 kiloa hasista, 30 000 ekstaasitablettia ja kaksi kiloa ketamiinia.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006424192.html
Nyt kiinni jääneen porukan epäillty kilomäärä lienee jotain prosentteja tuosta arvioidusta maahantuodusta kokonaismäärästä ja siis 5-8 osa maahantuodusta kokonaismäärästä!?
Olet varmasti jokseenkin jäljillä. Mitä tuota tarjontaa interwebsissä seuraillut, kun joskus tulee kerran kuukauteen ehkä vähän viihdekäytettyä, niin ainoastaan ksalolit loppuivat hetkeksi, mutta muuten ei mitään eroa huomannut. Samat pirit, kolat, texit jne siellä pyöri. Jotkut jopa halvemmalla hinnalla. Ja se ksaloleiden loppuminenkin saattoi johtua mistä tahansa muustakin. Kyllä niitä muutkin tuo, sillä nyt niitä on ollut saatavilla jo pitkään.
Jostainhan se stefa aina loppuviimein vuotaa ja hyvä niin. Huumeet olis ihan ok, mut niin iso prosentti ei osaa plärätä niiden kanssa vaan homma lähtee käsistä ja loppu on täyttä tragediaa. Sitähän se tosin on viinastenkin kanssa
Kuvittelisin ainakin että huumeliigan on vaikea saada asiantuntevaa ja siihen mukaan mielellään lähtevää porukkaa sellaisista ihmisistä jotka eivät itse vedä / ole vetänyt mitään ja omaa nuhteettoman taustan.
Btw. Minusta julkitulleen perusteella alkaa todella näyttää siltä, että Tranberg piti Nikoa kilpimiehenään. Ja hyvinhän se siellä kopissa Kait toimikin, mutta muut seikat veivät jäljille.