Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kuues nyt konsta, voin sen verran paljastaa itsestäni, että makasin -60 luvun puolivälissä Meikussa viikon koomassa, jonka jälkeen heräsin ja ensimmäinen havaintoni oli hoitaja sänkyni vieressä.

Muistin kaikki asiat siihen asti, kun menetin tajuntani, joten ensimmäinen kysymykseni oli; "mikä päivä nyt on"?

Toipumiseni tapahtui hyvin, koska olin hyväkuntoinen urheilijanuorukainen ja kolmen viikon ja kymmenien erilaisten kokeiden sekä röntgenkuvausten jälkeen, olimme osastolla, siis hoitajat ja mä varmat siitä, että pääsisin pois seuraavana Meilahdesta viikonloppuna.

Olin siihen asti ollut omassa yksityisessä huoneessani, joka ei ainakaan minusta ollut kivaa, sillä kaipasin muiden ihmisten seuraa.

Saihan sitä käydessäni tupakilla niille varatuissa paikoissa, sillä silloin sai vielä sairaalan käytävilläkin polttaa röökiä ja tietenkin siellä omassa huoneessani, mutta kuka sitä itekseen viitsii olla.

Päällikkö lääkäri tuli kandikierrokselle perjantaiaamuna ja minä jännitin, että kohta siviili kutsuu, mutta kaikkien ihmetykseksi tuo otus (sori nimimerkki otus, en tarkoita sinua), eli ylilääkäri sanoi, että pidetään poika vielä viikko varmuuden vuoksi.

Että se masensi !!!!!!

Joten kyllä minulla tuosta sairaalassa makuuttamisesta turhaan on ihan omia kokemuksia -60 luvulta, eivätkä ne ollet muuttuneet varmaan miksikään helluntaista v. 60.

Umpparileikkauksen takia olin -70 luvulla kaksi viikkoa, montako päivää siellä enää nykyisin ollaan?

Otin tuon oman tosi tarinani tähän sen takia, että kun ihminen vaipuu koomaan, sitä on kyllä kuin pimeässä kuilussa, ei näe, eikä kuule, eikä reagoi edes raikkaimpiensa puheeseen.

Herääminen voi tapahtua ihan niin kuin minulla tapahtui, yht äkkiä ja yllättäen, mutta ajatukset aivan kirkkaan selvinä.

Jos jotain jälkiseuraamuksia minulle siitä jäi, niin se, että päätin mennä edelleenkin vaimonani olevan, silloin tytön, nykyisin nainen, hänen kanssaan naimisiin heti kun, hm......

Näin myös tapahtui.

Se tapahtui myös, että menetin ainakin jonkin verran kuolemanpelkoani, siitä kenties nuo ralliautoilu ja stunttiharrastukseni, sekä rakkaus siihen kaikkeen, mikä liikkuu mahdollisimman lujaa.

Soittoharrastukset olin aloittanut jo Tapiolan yhteiskoulussa Erkki Pohjolan opissa ja olen ollut Tapiolan Yhteiskoulun kuoron perustamis- joukossa yhtenä laulajista, joten sieltä -70 luvun muusikon urani.

Kenties tämä ei sovi tänne, mutta sivusin tuossa kuitenkin tajuttomana olemista, tai paremminkin koomaa ja siitä heräämistä.

Jos modet tahtovat, voivat he siirtää kirjoituksen sopivampaan paikkaan.

Ajantajun se vie kyllä tehokkaasti, sen voin sanoa, sillä viikko on jotenkin kokonaan pois elämästäni ja se on outoa.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Loka kirjoitti:^Kiitos. Kaunis ilma tänään. =)
Joo, ilmoja pitelee! :D

Aikaansa seuraavat henkilöt tietävät kyllä, että hoitoajat ovat keskimäärin lyhentyneet 60-luvulta tähän päivään tultaessa. Se on keskimäärin, mutta yksittäisissä tapauksissa ei voi sanoa mitään varmaa. Olisi voinut pidentyäkin.

Mielestäni on väärin sanoa, että vammat olivat vähäiset pahoinpitelyvammat. Se nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Esim. hyvin pätevät lääkärit ovat varmaan tutkineet röntgenkuvia. Onhan tuo sairaala erikoistunut tapaturmavammoihin. Myös Brillen hematooma on noille asiantuntijoille varmasti ollut hyvin tuttu, ja sen tunnistaminen todennäköisesti melko varmaa. Tavallisen mustan silmän sekottaminen siihen on epätodennäköistä.

Tutkimuksen mukaan vain 1-2 prosentilla pahoinpidellyistä on aivovamma (Tenovuo). Kyllä nämä eri vaihtoehdot ovat olleet noille tuon sairaalan lääkäreille jokapäiväisiä tuttuja, olihan tämä erikoissairaala. Minä luotan toistaiseksi noihin aikalaislääkäreihin, ellei toisin osoiteta. Pelkkä epäilys ei riitä kumoamaan heidän arvioitaan. Ei se onnistunut myöskään käräjäoikeudessa.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:
Umpparileikkauksen takia olin -70 luvulla kaksi viikkoa, montako päivää siellä enää nykyisin ollaan?
Sulla oli kait se umppri kasvanut väärään paikkaan.

Voi jumalauta näitä sun juttujasi. Ootko ihan varma, että palstayleisö haluaa lukea sun loputonta jaaritteluasi?
Mata Hari
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

Ilmakallokuvaus on ollut varmaan järkyttävän kivulias, jos on ollut/olisi ollut vakavat aivovammat taustalla. Muutamat tuntemani en kokeneet ovat maininneet, että oli tuntunut siltä, että kuolema olisi helpotus...
Se tietysti puoltaa tilan olleen vakava, että niinkin ikävään tutkimukseen on lähdetty, tai sitten toisaalta tilanne on ollut oireiden suhteen niin ristiriitainen, että on yritetty löytää ilmakallosta vastausta. Yhtä kehää tässä ajatus vetää...
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

konsta kirjoitti:
Loka kirjoitti: 60-luvulla yksi hoitomuoto oli sairaalassa makuutus.
Loka, ei tuo nyt hokemalla aukea minulle. Kyllä 60-luvullakin oireettomat terveet potilaat laitettiin kotihoitoon ja sairaslomalle tai työhön.. Älkää nyt yrittäkö mitään näin tyhmää, että potilaita pidettiin sairaalahoidossa ja vielä tehtiin useita tutkimuksia, ihan huvin vuoksi.
Muistutukseksi: Gustafssonia kuitenkin pidettiin sairalassa pitkään? syyttäjä kysyi.

- Pitkä vuodelepo oli silloin enemmän sääntö kuin poikkeus, Hirvensalo sanoi.

Sariola kirjoitti: Tutkimuksen mukaan vain 1-2 prosentilla pahoinpidellyistä on aivovamma (Tenovuo)
Kyseisen lausui neurologi R.Kontio, ei Tenovuo. Vai onko tämä suomalaistutkimus kenties Ollin käsialaa? En tiedä.
Neurokirurgian erikoislääkäri Risto Kontio****Suomalaistutkimuksen mukaan 1-2 prosentissa matalaenergisen pahoinpitelyn aiheuttamissa vammoissa syntyy aivotärähdys tai aivoruhje.
Aikaisemmin jo kyselin mutta: jos jollain on tämä ko. suomalaistutkimus, lukisin sen mielelläni.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:
Hirvensalon mukaan vanhat asiakirjat kertovat Gustafssonin tajunnan tilan olleen alentuneen 4-5 päivää. Gustafssonia oli kuvattu uneliaaksi.

---------------------------------------------------------------
Muutamia kommentteja. Pahoinpitelyn uhreista 1-2 %:lla on aivovamma. Kiinnittää huomiota tuo lause: Tajuttomuuden kesto on poikkeuksellisen pitkä. Todellisuudessa ei ole tietoa, kuinka pitkä oli tajuttomuusaika tässä tapauksessa vai oliko tajuttomuutta lainkaan. Varmasti on todettu vain alentunut tajunnan tila, joka on vähän eri asia.
Niin - oliko Gustafsson tajuton lainkaan - siinäpä mielenkiintoisen ajatus. Voit olla oikeassa, Gustafssonhan oli varmasti hyvin väsynyt. Edellisistä kunnon yöunista reippaasti yli 30 tuntia ja todennäköisesti 18 vuotiaalla oli suhteellisen ilkeä krapula, "pirunviinan poltellessa" nuorukaisen sisuskaluja. Ei siinä varmasti paljon muuta halua kuin örähdellä ja nukkua - ei paljon juttelu kiinnosta. Ja olihan taistelu kiilusilmän kanssa tietysti myös vienyt veronsa, ainakin henkisellä puolella - vaikka fyysiset vammat olivatkin suhteellisen vähäisiä.

Gustafssson oli kuvattu uneliaaksi.

Saattoihan siinä tuo sairaalaan tulopäivä ja seuraava yökin mennä nukkuessa, tajunnan-tila oli todellakin hieman laskenut. Toisena päivänähän Gustafssonin kerrotaan sitten jo kävelleen, tosin Gustafsson korjasi tuon - ettei kävellyt yksin, vaan tuettuna.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Lainausta käräjäoikeuden tuomiosta:

"Lausunnon vuonna 2005 antaneen ja todistajana kuullun neurologi Olli Tenovuon mukaan käsillä olevan aineiston perusteella syntyy looginen näyttö aivovammasta, ............. ............. ............. . Tajunnan tason ja muistiaukon keston mukaan arvioiden Gustafssonin aivovamma on ollut keskivaikea. Gustafssonin mahdollisesta toipumisesta ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä, koska keskivaikean aivovamman saaneista oireettomiksi toipuu noin puolet, lisäksi mitään neuropsykologista tutkimusta aivovamman jälkioireiden selvittämiseksi ei ole Gustafssonille tehty. Gustafssonin tajunnan tila on ollut iltapäivällä 5.6.1960 sairaalaan tuotaessa selkeästi alentunut, ja on siten todennäköistä, että hän on ollut aikaisemmin aamulla tajuton. Tajunnantason alentuma huomioon ottaen Gustafsson on menettänyt toimintakykynsä."

Siis ei ole mitään tarkkaa tietoa siitä, kuinka pitkä tajuttomuusaika on ollut. On vain arvioita, kuten tässä Tenovuon esittämänä. Kyllä tuo alentunut tajunnan tilakin on riittävä pitämään miehen paikallaan ja kyvyttömänä tekemään mitään ihmeellisiä piilotusmatkoja. Lieneekö se tajuttomuus mikään pakollinen osio tuossa paikassa olemassa. Tenovuo on arvellut, että NG oli aamulla ollut tajuton. Sitäkään ei voida todistaa, mutta se on todennäköistä.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Gustafssonin Vastaajan lausunnossa Tenovuo kuitenkin toteaa:

...." Tajunnan alenemaa tai tajuttomuutta voi periaatteessa teeskennellä. Tämän arviointi käytettävissä olevien asiakirjojen perusteella ei ole mahdollista. Kliinisissä kuvauksissa ei ole mitään sellaista, joka viittaisi teeskentelyyn, mutta jää epäselväksi onko tällaista mahdollisuutta osattu epäillä ja näin yrittää varmistua kliinisellä esim. salaa tapahtuvalla seulonnalla tajunnan aleneman aitous. Tajunnan tasoon liittyvässä kuvauksessa ei ole löydöksiä, jotka eivät periaatteessa olisi teeskenneltävissä."

Niin, ei ole mitään sellaisia löydöksiä tajunnan tasossa, mitkä ei olisi teeskenneltävissä.
Näin sanoo Tenovuo.

No, pitääkö unisuutta, väsyneenä sitten teeskennellä ?

- hymm -

Eipä sitten paljon muuta jää kuin omituinen tarkkarajainen muistimenetys. Onkonkohan se, Tenovuon mukaan teeskennältävissä ?

No jokainen voi sitä pohtia mielessään - olisko tuo mahdollista ?

Jokatapauksessa muistamattomuus ei tee kenestäkään murhaajaa, ja tarkoitushan on vain pohtia erilaisia näkökulmia, Tenovuon tapaan, BJ3S liittyen - ketään syyllistämättä.

Nyt - Hyvää pääsiäistä kaikille !

- awa-
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
alpo
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja alpo »

Awa kirjoitti:
"Niin - oliko Gustafsson tajuton lainkaan - siinäpä mielenkiintoisen ajatus. Voit olla oikeassa, Gustafssonhan oli varmasti hyvin väsynyt. Edellisistä kunnon yöunista reippaasti yli 30 tuntia ja todennäköisesti 18 vuotiaalla oli suhteellisen ilkeä krapula, "pirunviinan poltellessa" nuorukaisen sisuskaluja. Ei siinä varmasti paljon muuta halua kuin örähdellä ja nukkua - ei paljon juttelu kiinnosta. "
Olen miettinyt tätä samaa. On selvää, että sunnuntai olisi mennyt sekavassa tilassa ja Gustafssonilta ei olisi vaadittu paljoakaan selityksiä edellisen päivän ja yön tapahtumista. Mutta maanantaina puolen päivän jälkeen univelat oli nukuttu pois, alkoholi oli haihtunut verestä ja krapulakin oli pikku hiljaa väistymässä ja tupakkiakin alkaa taas tehdä mieli. Tässä vaiheessa alkaa olla jo vaikeampaa näytellä huonovointista. Pystyisikö 18- vuotias nuorimies makoilemaan ilman todellisia vammoja päiväkausia? Mielestäni ei pysty.
Gustafssonin on tarvinnut olla pystyssä jo aiemmin. Mutta onko tästä mitään mainintaa? Miten Gustafsson on tämän jälkeen pelannut itselleen aikaa, niin että kuulustelut aloitettiin vasta kolmen viikon päästä?
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Loka kirjoitti:

- Pitkä vuodelepo oli silloin enemmän sääntö kuin poikkeus, Hirvensalo sanoi.[/i]
Tämä Hirvensalo on mielestäni aika epäluotettava noissa heitoissaan(puhuu poliisin puolesta, asioista joista ei voi tietää: vammat aiheutettiin nyrkillä(huom fakta-moodi kaikessa)). Mistähän näitä virkavallan halukkaita apulaisia sikiää? Vai huijattiinko Hirvensaloa - poliisi lupasi, että näyttö on aukoton - riittäää kun hoidat oman hommasi varmoin sanankääntein? Tähänhän viittasi Hirvensalon kommentti myös siitä, että olisi ollut ristiriitaista, että Nisse olisi ollut tajuton tapahtumahetkellä(koska tajunton ei ole voinut tehdä surmia).

Kun taas tultiin tuohon aivovammaprosenttiin, niin todetaan taas, viidennen kerran, että 20% aivovammoista syntyy pahoinpitelyn seurauksena, noin 2000 tapausta vuodessa. Eli avokämmenellä ei saa aikaan aivovammaa, mutta lähes kaikissa "raskaissa" pahoinpitelyissä sen syntyminen on mahdollista(tämän oivaltaminen ei pitäisi olla vaikeata).
konsta
Ainesta Watsoniksi

awa kirjoitti:

Eipä sitten paljon muuta jää kuin omituinen tarkkarajainen muistimenetys. Onkonkohan se, Tenovuon mukaan teeskennältävissä ?

-
Ei siihen juurikaan teeskentelyä tarvita, jos joku sammuttaa astalolla valot. Muistiaukko, sen rajat ja saarekkeet kuuluvat kliiniseen tutkimukseen, joista meillä ei ole tietoa. Tarkkarajaisuudesta on turha puhua, jos ei pysty osoittamaan sitä todetuksi fakataksi. Ennen iskuja tapahtuvasta muistinmenetyksestä osa palautuu ajan kanssa, kuten Nisselläkin, osa voi jäädä palautumatta. Iskujen jälkeinen muistiaukko on taas yhteneäinen, niin alan kirjallisuudessakin, kuten Nisellä.

Voisitko esittää Awa jotakin faktaa muistiaukon tutkimisesta(tärkeä kliininen tutkimus aivovammaisella)?
konsta
Ainesta Watsoniksi

alpo kirjoitti: Olen miettinyt tätä samaa. On selvää, että sunnuntai olisi mennyt sekavassa tilassa ja Gustafssonilta ei olisi vaadittu paljoakaan selityksiä edellisen päivän ja yön tapahtumista. Mutta maanantaina puolen päivän jälkeen univelat oli nukuttu pois, alkoholi oli haihtunut verestä ja krapulakin oli pikku hiljaa väistymässä ja tupakkiakin alkaa taas tehdä mieli. Tässä vaiheessa alkaa olla jo vaikeampaa näytellä huonovointista. Pystyisikö 18- vuotias nuorimies makoilemaan ilman todellisia vammoja päiväkausia? Mielestäni ei pysty.
Gustafssonin on tarvinnut olla pystyssä jo aiemmin. Mutta onko tästä mitään mainintaa? Miten Gustafsson on tämän jälkeen pelannut itselleen aikaa, niin että kuulustelut aloitettiin vasta kolmen viikon päästä?
Vielä 12.6 lääkärit suosittelivat poliisille, että kuulusteluja lykätään. Ensimmäinen virallinen kuulustelu oli vasta heinäkuun puolella, koska poliisikin totesi jossakin vaiheessa, että on sytä odotella muistitietojen palaamista.

NG:n oma maininta oli oli kävelystä torstailta, jolloin se vielä ei onnistunut ilman kaatumista. Esitutkintapöytäkirjassa oli epämäärääinen mainita kävelystä "parin päivän päästä", mutta jostakin syystä Tuominen ei halunnut tarkentaa asiaa, vaikka kyse oli ns "todisteesta". Nisse epäili, että kävely oli tuettuna.
konsta
Ainesta Watsoniksi

awa kirjoitti:

- hymm -

Jos unisuus jatkuu nuorella miehellä viikon, niin vähintääkin unihiekan yliannostusta, eli Nukku-Matin huolimattomuutta olisi syytä epäillä.

Omistuista pyörittelyä täällä taas on ilmassa. Nuori mies toipuu krapulasta seuraavan aamupäivän aikana, eikä yhden yön nukkumattomuus ole vielä yhtään mitään ja korjaantuu muutaman tunnin nokosilla.

Minua ainakin ihmetyttää se, ettei Nilsin leukaluita edes aloitettu korjaamaan, kuin vasta kuuden päivän päästä. Silloinkin Nils vietiin osastolle paareilla, ei edes rullatuolilla?

No, hyeenat, teidän vuoronne. Hyvä tilanne, kun ei ole mitään faktaa, niin voi väittää ihan mitä tahansa huuhaata.
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:

- awa-
Nyt awa hourii, jäähän sitä paljon muutakin.

Kuten Tenovuo kuvaili, oireet muodostavat loogisen kuvan aivovammasta. "Alentunut tajunnantila" vielä klo 14 on yksi tärkeä oire.
Ei ole mitään tukea sille, että NG olisi näytellyt kaiken. Ja kuten Tenovuo oli maininnut, niin NG lienee ollut aamulla tajuton, aikaa ei tiedetä. Aika mestari näyttelijä pitäisi olla ja lisäksi tietää, miten aivovamman saanut käyttäytyy, mitä unohtaa, ja kuinka pitkä muistiaukko on sopiva. En oikein usko siihen. Liian hyvin olisi näytelty, ilman lääketieteellisiä erikoistietoja... Tuota tajuttomuusaikaa ei vain voida sanoa varmasti, kun kukaan "varmaan arviointiin kykenevä" ei ole nähnyt. Hassinen oli ensimmäinen kohtuullisen luotettava arvioitsija.
faku63
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja faku63 »

konsta kirjoitti:
awa kirjoitti:

- hymm -

Jos unisuus jatkuu nuorella miehellä viikon, niin vähintääkin unihiekan yliannostusta, eli Nukku-Matin huolimattomuutta olisi syytä epäillä.

Omistuista pyörittelyä täällä taas on ilmassa. Nuori mies toipuu krapulasta seuraavan aamupäivän aikana, eikä yhden yön nukkumattomuus ole vielä yhtään mitään ja korjaantuu muutaman tunnin nokosilla.

Minua ainakin ihmetyttää se, ettei Nilsin leukaluita edes aloitettu korjaamaan, kuin vasta kuuden päivän päästä. Silloinkin Nils vietiin osastolle paareilla, ei edes rullatuolilla?

No, hyeenat, teidän vuoronne. Hyvä tilanne, kun ei ole mitään faktaa, niin voi väittää ihan mitä tahansa huuhaata.
Eix Gussen kalloa kuvattu uusilla menetelmillä, murtumaa ei löytynyt. Leukaluiden murtumat kyllä näkyi...........
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
Lukittu