Lassie kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 11:36 pm
Olen hommannut vanhanajan pärjäämismatskua, talkkunajauhoja, kuin myös hyvin ravinnerikasta nokkoslehtijauhetta, joiden pohjalta teen ilmeisesti lettuja

paistinpannulla. Onnistuuko vehnäjauhojen korvaaminen talkkunajauhoilla? Oikeasti ei aabvistustakaan. No se nähdään ja (tullaan syömään, hukkaan ei laiteta - pula-ajan/kriisiajan tyyliin.
Ainakin letuissa voi onnistuakin vehnäjauhojen korvaaminen talkkunajauholla, ainakin jos perinteiseen tapaan niihin tulee kananmuniakin. Tietty jos käytettävissä on myös vehnäjauhoja, niitä voi laittaa osan. Talkkunan valmistajien sivuilla on leivontaohjeitakin.
Talkkuna on ravinteikas sapuska, sitähän on kahta laatua; hämäläisessä on hernettäkin, mikä nostaa ravintoarvoa.
Onneksi tosiaan on kevät, kohta nokkosia saa kerättyä luonnostakin. Olen joinakin vuosina nähnyt paljonkin vaivaa ja kerännyt ja kuivannut nokkosia ja tehnyt nokkosjauhetta itse hiertämällä kuivatut nokkoset isosilmäisen siivilän läpi, niin paksummat lehtiruodit ym jää siihen.
Perinnetiedot ja -taidot on kiinnostavia ja saattaahan ne jossain vaiheessa olla ihan tarpeenkin, vaikkei tämä kriisi pettuleivän järsimiseen johtaisikaan. Olen ajatellut, että jotenkin ristiriitaista rahdat tänne superfoodeja, kuten gojimarjaa Kiinasta, jossa se kenties on kasvatettu saastuneissa olosuhteissa. Meillä täällä on paljon yhtä hyviä luonnonantimia. Pihlajanmarjakin, joka sopivasti maistuukin yhtä pahalle kuin goji.
--
Ja sitten itse koronaan.
Koska Ruotsi on syystä tai toisesta valinnut ihan eri linjan, niin tässähän on aika hyvä ihmiskoekin käynnissä ja nähdäänhän samalla vaikutuksia yhteiskuntiin ja talouteen ja niiden toipumiseen. Jos ja kun tämä joskus on ohi, voidaan verrata sairastuneiden ja kuolleiden määrää ja minkälaisen tällin talous kummassakin maassa saa ja miten se vaikuttaa koronan jälkeiseen aikaan, jahka siirrymme siihen tästä totuuden jälkeisestä ajasta.
Keuhkokuumeet Italiassa ja Turun telakan epidemia saattavat olla osa tätä. Miksei virus voisi muuntua ja riehua maapallolla espanjantaudin tapaan vuoden tai kaksikin? Pahimmassa tapauksessa se muuntuu niin nopeasti, ettei jo sairastettu tauti anna immuniteettia uudelle versiolle. Entisaikoihin verrattuna muuttunut on ainakin ihmisten liikkumisen nopeus; nyt tautinen on tautinsa kanssa toisella puolella maapalloa alla vuorokaudessa. Toisekseen sama tautinen voi olla aika liikkuvainen ja ehtiä käymään eri monessa maassa lyhyen ajan sisällä.
Globalisaatiosta voidaankin lähteä siirtymään takaisin pienempiin yksiköihin ja vähäisempään liikkuvuuteen. Pikkupaikkakunnilla heristellään jo nyrkkiä koronakakureille, jotka ostavat kaupat tyhjiksi ja muista piittaamatta altistavat heidät tartunnalle. Euroopassa on kyllästytty jo monessa maassa jatkuvaan siirtolaistulvaan. Monin paikoin myös turismiin, joka hankaloittaa paikallisten elämää. Rajattomuudesta ja vapaasta liikkuvuudesta onkin tullut ongelma ja veikkaan, että kohta on enemmän kiinnostusta puolustaa omia henkilökohtaisia rajoja, oman tontin, oman kunnan ja oman maan rajoja. Eikä rahatukkoa heilutteleva turisti tai mökkiläinen enää ole automaattisesti missään kuningas, vaan voi saada pesäpallomailaa takaraivoon.