Niin olisi. Se on kuitenkin mahdotonta, koska ne ovat toistaiseksi salattua materiaalia sen vuoksi, ettei niitä otettu ETP-aineistoon.Hessu52 kirjoitti: ..Olisi mukava lukea sen ajan kuulustelut, mitä Gusse on silloin epäiltynä kertonut, vai onko hänen kuulusteluaan ollenkaan kirjattu mihinkään ylös?
....
Merivuokko on muistaaksen maininnut tietävänsä, että syksyllä 1960 oli Gustafssonin uudet kuulustelut. Pöytäkirjoja ei ole nähty. Voitko, Merivuokko, vahvistaa näin kertoneesi, tai kirjoittaa asiasta jotain muuta?
Bodomin mysteerion mukaan Gustafssonilta on vuoden 1960 aikana suoraan kysytty, onko hän tekijä. Hän on vastannut kieltävästi. Tätä kysymystä ja vastausta ei ole nähty missään pöytäkirjassa, vaan vain Bodomin mysteeriossa.
KRP on tähän liittyen todennut Mysteeriossa, että olosuhteet ovat selvästi hänen syyllisyyttään vastaan. Ei sanota, mitä se tarkoittaa. Olen itse ajatellut, ettei teltasta ole löytynyt O-tyypin verta Boismanin eikä Mäen surmapaikoilta, eikä Björklundin löytöpaikalta teltan sisältä. Myöskään O-tyypin tippuverta ei olisi löytynyt mistään. Gustafssonin veriryhmä oli O (muiden A) ja hänet löydettiin verisenä. Jos hän olisi tekijä, hiin hänen vertaan pitäisi olla paikoilla, missä murhaaja olisi liikkunut. Näin ei näytä olevan, ja se on voitu tietää jo murhavuonna. Vuoden 1960 veriryhmäanalyysejä ei ole otettu ETP-aineistoon 2005, mikä tuntuu hämmästyttävältä. Näin olemme vain jonkinlaisen järkevän todennäköisyyden varassa siitä, mitä KRP:ssä olisi voitu tietää ja ajatella.
Laitan tähän itselläni olevaa tietoa, jonka olen jo aikaisemmin kertonut: Koulujen alettua syksyllä 1960 kävin useita tiukkoja väittelyitä koulutoverini Deltan kanssa. Hän esitti milloin kenenkin mahdollists syyllisyyttä, kun taas itse olin muuttunut skeptiseksi. Sanoin pitäväni mahdollisena, että Gustafsson voisi olla syyllinen, ja että vain KRP voisi sen selvittää. Meillä sellaisia tietoja ei olisi.
Niinpä Delta sanoi ottavansa yhteyttä tahoon, joka on perillä näistä asioista, ja kysyvänsä sieltä. Hän kieltäytyi kertomasta lähteensä nimeä, ja pidin puheita keskustelutaktiikkana. Marraskuun lopussa Delta otti asian puheeksi uudestaan. Hän sanoi, ettei Gustafsson ollut syyllinen, ja se asia vain oli niin. Perusteluna hän sanoi, että tieto oli poliisimieheltä, joka oli Bodom-tutkintaryhmän jäsen. Hänen nimensä on mainittu täälläkin. Kutsun häntä Gammaksi.
Oma tulkintani tapauksista on tätänykyä se, että syksyn 1960 aikana Gustafsson pantiin tiukoille ja todisteet katsottiin siltä kannalta, voisiko hän olla tekijä. Lopputulos oli se mikä on mainittu Bodomin mysteeriossa. Kun ETP ja KO:n päätös on nyt nähty, niin olen huomannut toivovani, ettei Gustafssonilta olisi väkisin yritetty saada tunnustusta syksyllä 1960. Olen myös miettinut, voisiko tämä kuuluisa, nk. sellitunnustus olla jo siltä ajalta peräisin? Gustafssonille olisi suoraan sanottu esimerkiksi, että todisteet ja silminnäkijä kertovat, että hän on sen tehnyt. Parasta muistaa vain! Sitten hänet olisi viety selliin miettimään. Muisti ei vain auennut, ja todisteet eivät olisi todistaneet syyllisyydestä, vaan verijälkien puuttuessa syyttömyydestä.
Edellinen kappale on omaa päättelyä, fiktiivisellä tasolla, koska kovat tosiasiat puuttuvat siitä, miten poliisi selvitti syyllisyysasiaa Gustafssonilta. En pidä täysin mahdottomana, että poliisi olisi toiminut tuolla lailla sulkeakseen Gustafssonin pois syyllisten joukosta tai saadakseen hänet tunnustamaan.