joey kirjoitti:Samarina kirjoitti:Totta. Isot koirat aikuistuvat hitaammin ja ainakin meillä 9 kk ikäisenä nuo oli vielä ihan kakaroita. Noin vuoden ikäisenä alkoivat kokeilemaan josko pääsisivät kalifiksi kalifin paikalle, mutta uhoava teini palautettiin nopeasti ja päättäväisesti takaisin oikealle paikalleen. Meitä ihmisiä eivät ole enää sitten "teiniaikojen" jälkeen kokeilleet, mutta keskenään testailevat laumanjärjestystä varsinkin kun uusi koira on tullut taloon. Olisko tuossakin tapauksessa lauman koostumuksen muuttuessa(poika muutanut taloon) tullut rotikoiden välillä tilanne, jossa mittailtiin lauman järjestystä ja poika on jäänyt esim. kahden toisistaan mittaa ottavien koirien väliin. Paha sanoa kun ei silminnäkijöitä tapaukselle ole.
Meidän nuorempi, isompi koira puolestaan on aika uhoaja luonteeltaan. Kun pentu saatiin taloon, oli hirveä taistelu että nokkimisjärjestys saatiin pennullekin selväksi. Hieman yli vuoden kesti rauhaa ja hiljaiseloa, kunnes nyt vähän ennen toista syntymäpäiväänsä poika on alkanut kärsiä murkun ailahtelevasta mielialasta

Meitä laumanjäseniä ei fiksuna poikana enää yritä, mutta kaikki muut ovesta sisään astuvat kylläkin. Voisin hyvin kuvitella, että pojalle olisi hirveän vaikea tottua äkkiä perheeseen ilmestyvään 10-vuotiaaseen. Tässä nimenomaisessa tapauksessakin uskon myöskin kyseessä olleen jonkinnäköisen nokkimisjärjestyksen selvittämisen, mikäli homman nimi ei ollut se että poika olisi mennyt koirien "väliin", ottanut lelua koirien nenän edestä tai muuta vastaavaa.
Meillä ei koskaan ole mitään ongelmaa ole ollut vieraiden kanssa. Jos me laumanjohtajina hyväksytään vieraat, koirat hyväksyvät myös ja vieraille ei uhota. Koirat on myös opetettu, että me otetaan vieraat vastaan ja koirat odottavat tervehtimisvuoroaan jo ihan käytännönkin syystä. Voi olla oudommalle ihmiselle järkytys kun ovella olisi vastassa tuulikaapillinen kuonoja, tassuja ja vatkaavia häntiä

. Samoin pätee myös lenkillä. Olen huomannut, että koirat seuraavat tarkasti, miten itse uusiin tilanteisiin reagoin ja käyttäytyvät itse sen mukaisesti. Jos itse olen rauhallinen, viestitän koirille, että tämä on ok ja ei tarvi välittää, ne eivät välitä. Kerran taas tuli pimeällä tiellä vastaa outo tummiin pukeutunut mies, josta itse olin hieman epävarma ja saman tien koira alkoi jäykistellä ja murista hiljaa. Kun se osoittautuikin vaarattomaksi hepuksi ja rauhoituin, koira teki niin myös.
Mä käsitin myös, että vanhemmat olivat kotona, mutta kenties sisällä ja poika koirien kanssa pihalla.