Luin jossain lääkärin kuvaavan, että sauhuttelu auttaa tosiaan virusta "porautumaan" elimistöön keuhkoissa sijaitsevien reseptoreiden kautta. Eipä tuo yllätä, ettei tupakointi tässäkään hirveästi auta, mutta olen lukenut useastakin "kansanlähteestä" kuinka tupakka auttaa elimistöä torjumaan tämänkin sairauden, tuli muistoja mieleen jostain vanhoista mainoksista mitä olen joskus nähnyt.... Taitaa tupakka olla melkeinpä ainoa tuote, minkä ohjeenmukainen ja laillinen käyttö aiheuttaa kurjuutta ja kuolemaa, niiden kasvomaskien lisäksi...zzrgg kirjoitti: Su Huhti 12, 2020 6:46 pm Ei ole omaa alaani, mutta...
Sen viruksen kiinnittymisessä tuo ACE2-proteiini/reseptori/entsyymi ("Angiotensin-converting enzyme 2") on aivan keskeinen, koska siihen ainakin se virus niillä ulokkeillaan (S-proteiini, spike-protein) kiinnittyy. Tässä Guoshuai Cain, University of South Carolina pre-print paperissa "Tobacco-use disparity in gene expression of ACE2, the receptor of 2019-nCov" havaintona oli mm. että tupakoijilla oli tilastollisesti merkitsevästi (p-arvo alle 0,01) enemmän ACE2-reseptoreita keuhkoissaan kuin ei-tupakoijilla. Itse olin näiden tulosten lisäksi yllättynyt siitä, että havaintojen mukaan sukupuolella ei olisi merkitystä siihen, että kuinka paljon ACE2-reseptoreita keuhkoissa on.
Kun luin savutteluaiheesta niin myös satunnaisesta kannabiksenpolttelusta varoitellaan Usassa, mutta enpä usko tämän tiedon uppoavan käyttäjiin missään, vaikka totta olisikin johtuen aiemmista ei-niin-tosista valistuskampanjoista, mistä ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.
Erinomainen paikka muuten, mistä poimit nuo tiedot! Löytyy uusin, mutta vielä varmistamaton tieto, missä tiedeyhteisö jakaa tietoaan. Tuolla yleisemmin:
https://connect.medrxiv.org/relate/content/181
Wuhanista katsoin juuri ikävää tietoa eli kerran paranneilla tauti olisi uusiutunut ja uusia tautitapauksia ilmenee eli pimitys jatkuu. Ihmiset hyppivät itsemurhiinsa ja muuta. Ihan tulee Applen alihankkija Foxconn mieleen, joka laittoi verkkoja asuntoiden ympärille, ettei työläiset tappaneet itseään, kun uusien tekijöiden koulutus syö resursseja. Toivoisin todella Wuhan-uutisen olevan jotain yksittäistapausta tai muuten menee liian vaikeaksi. Saatana.