Eric Harris & Dylan Klebold

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
rampiz
Scooby-Doo

.

Viesti Kirjoittaja rampiz »

poistettu.
Viimeksi muokannut rampiz, Su Joulu 21, 2008 1:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Re: .

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

rampiz kirjoitti:Tänään tuli netissä vastaan sivu jossa käsiteltiin mm Harrisia ja Kleboldia ja sitä, että vuonna 2009 tulee olemaan 10 vuotis päivä tälle "ensimmäiselle" kunnon kouluammuskelulle ja suurin osa ameriikan kouluista pidettäisiin suljettuna 20.4.2009 joka on siis Maanantai! En sitte tiedä pitääkö paikkaansa, mutta itse olisin jopa odottanut innoissani 10 vuoden juhlapäivänä kunnon kouluteurastusta :twisted:
No, ehkä se Alankomaiden vai mistä lie olikaan, uhkailija, toteuttaa sitten. Ei se kai muihin kouluihin vaikuta kuin Jenkkilään.

Itseasiassa en pitäisi tuommoista ajatusta välttämättä yhtään mahdottomana. Epätodennäköisenä, mutta voisi se hyvinkin olla tottakin. 10-vuotisjuhlan kunniaksi varmasti moni on valmis teurastamaan ja kun on vaikeampi ennustaa missä koulussa se tapahtuu, niin ehkä fiksuinta sulkea kaikki.

En osaa sanoa oikeasti, onko se mahdollista.
Tosin siinä sitten voi vain olla se, että se mahdollinen ammuskelu siirtyy 21. pvälle.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Dam Egar
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Dam Egar »

rampiz kirjoitti:En sitte tiedä pitääkö paikkaansa, mutta itse olisin jopa odottanut innoissani 10 vuoden juhlapäivänä kunnon kouluteurastusta :twisted:
-rampiz
Just... olisipa kerrassaan mukavaa jos olisit itse yksi niistä teuraalle joutuvista. Vai mitä?

Tuskin olen yksin mielipiteeni kanssa jos totean: idioottimaista tekstiä sinulta.
Elephant
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Elephant »

Kieltämättä en minäkään sulkisi pois mahdollisuutta että jotain tapahtuisi kyseisenä päivänä.
Vaikka koulut olisivatkin kiinni, uskoisin että ainakin Columbinen kenttien laidoille tulee roikkumaan ties minkälaista surijaa kukkineen.
Mahdollisesti paikalla on myös ainakin yksi poliisi, mitä nyt ajatellen jenkkejä.
Ja jossei muuta, niin ainakin näillä näkymin pitäisi kaksi turistia pyöriä niillä kulmilla :twisted:
"Suomalainen rikos on huonosti suunniteltu,
toissijaisista motiiveista tehty ja useimmiten
sekä uhrin että tekijän kannalta lähinnä
vaivaannuttava kokemus."
-Kyösti Pöysti, nuorempi komisario
Torakkatar
Alokas

Viesti Kirjoittaja Torakkatar »

Huoh, mistähän sitä itse keksisi rahaa, että pääsisi Amerikan maalle? Tuntuu kaikki ylimääräinen uppoavan enemmän tai vähemmän tärkeisiin menoihin :?

Eli kyllä, olen kade.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Torakkatar kirjoitti:Huoh, mistähän sitä itse keksisi rahaa, että pääsisi Amerikan maalle? Tuntuu kaikki ylimääräinen uppoavan enemmän tai vähemmän tärkeisiin menoihin :?
Olemalla ahkeraakin ahkerampi ja ovelaakin ovelampi.

Ja jättämällä _kaiken_ ylimääräisen pois. Ei leffoja, ei cd-levyjä, ei pelejä, ei kalliita ruokia, ei uusia vaatteita, ei ulkona syömistä, ei uusia autoja/taloja/lemmikkejä/tms.

Ja tekemällä töitä ihan vitusti.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

rampiz kirjoitti:Tänään tuli netissä vastaan sivu jossa käsiteltiin mm Harrisia ja Kleboldia ja sitä, että vuonna 2009 tulee olemaan 10 vuotis päivä tälle "ensimmäiselle" kunnon kouluammuskelulle ja suurin osa ameriikan kouluista pidettäisiin suljettuna 20.4.2009
Linkkiä?
Sakara
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Sakara »

Hmmm... Pitääpä katsoa tuo Klass, vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Sain vihdoin hankittua Elephantinkin (vitosella CDonista, jej). Ehkäpä katsastan Bowling for Columbinenkin pitkästä aikaa. Se lopussa oleva kohta, jossa Charlton Heston kävelee pois kesken haastattelun on kyllä aivan mainio... :D
VoDKa kirjoitti:Olen itse juuri tuona kyseisenä päivänä ja vuonna "sattumalta" Littletonissa, nähtäväksi jää tapahtuuko silloin mitään ja miten siitä uutisoidaan.
Itsekin ajattelin, että voisi olla melkoinen kokemus olla itse tapahtumapaikalla viettämässä tuota 10-vuotispäivää, kun joka tapauksessa Columbinessa pitää jonain päivänä vierailla (onpa sitten jotain kerrottavaa jälkipolville, hehhe). Eiköhän siellä jonkinlainen muistotilaisuuskin järjestetä, kun nyt miettii vaikka noita massiivisia "kouluunpalaamisjuhlia" aikoinaan. Kun katselee kuvia Columbinessa järjestetyistä muistotilaisuuksista, surevista ihmisistä ja kuuntelee tapahtuman tiimoilta tehtyjä lauluja ym. on käsittämätöntä ajatella, miten suuret mittasuhteet kyseinen kouluisku on saanut myös "hyvässä". Yleensä korostetaan lähinnä tekijöitä, mutta Columbinen osalta myös uhrit ovat olleet paljon esillä. Olisi varmasti hienoa kokea se ilmapiiri.

Toisaalta paikalle saapuu erittäin todennäköisesti myös suuri määrä Ericin ja Dylanin ihailijoita, eikä niistä tiedä, miten he päättävät esikuviensa muistoa kunnioittaa. Toki turvatoimet ovat epäilemättä tiukat, mutta eihän sitä koskaa tiedä... Siitäkin huolimatta, taidan uskaltautua paikanpäälle, jos opinnoiltani ennätän.
Dam Egar kirjoitti:
rampiz kirjoitti:En sitte tiedä pitääkö paikkaansa, mutta itse olisin jopa odottanut innoissani 10 vuoden juhlapäivänä kunnon kouluteurastusta :twisted:
-rampiz
Just... olisipa kerrassaan mukavaa jos olisit itse yksi niistä teuraalle joutuvista. Vai mitä?

Tuskin olen yksin mielipiteeni kanssa jos totean: idioottimaista tekstiä sinulta.
Noh, eiköhän tuo nyt ollut ihan vaan tuommoinen heitto 8)

Olisi kyllä ihan fiksu ratkaisu laittaa koulut kiinni, ainakin USA:ssa. Esimerkiksi Suomessa koulujen sulkeminen olisi ehkä jo hieman liioiteltua, mutta tarkkana kannattanee olla myös Jenkkilän ulkopuolella. Itsekin olen monen muun tavoin aika vakuuttunut siitä, että montakin kouluiskua (tai ainakin yritystä) tulee tapahtumaan 20.04.2009.

Elephant kirjoitti:Ja miksei kukaan nähnyt poikien itsemurhaa?! :evil:
Niinpä. Ei ainakaan tarvitsisi spekuloida poikien viimeisten hetkien tapahtumia (tappoiko jompikumpi jommankumman, halusiko jompikumpi antautua ja niin edelleen). Mutta hyvä, että porukka ehti paeta kirjastosta ennen kuin pojat palasivat: eihän sitä tiedä, vaikka he olisivat todella alkaneet puukottaa ihmisiä (kuten Dylanin kerrotaan ehdottaneen), kun ei ampuminen kerran ollut enää jännittävää. Tai olihan kirjastoon tietysti jäänyt kuolleiden lisäksi tajuton Patrick Ireland ja pahasti haavoittunut Lisa Kreutz, joka kertoi kuulleensa poikien sanovan valmistuessaan itsemurhaan jotain tyyliin "You in the library", mitä se ikinä onkin tarkoittanut.
Dam Egar kirjoitti:Itseäni ihmetyttää se, miten paljon netistä löytyy jopa ihailua näitä kahta vätystä kohtaan.
Esim. P.Auvisen mussutuksen backbone oli: "Olen kyllästynyt ihmiskunnan rappiotilaan, kouluammuskelu olkoon tapani kertoa siitä muille".
Mikä muu ilmentää ihmiskunnan rappiotilaa paremmin kuin juuri kouluammuskelu?
Dam Egar kirjoitti:Itse koen että nämä tällaiset onnettomat ovat henkilöitä jotka tahtoisivat olla merkittäviä (esim. kouluhierarkiassa) mutta jostain syystä (joko omaa saamattomuuttaan, laiskuuttaan, kykenemättömyyttään) eivät saavuta mitään. Alkavat kieriskellä itsesäälissä ja syyttävät muita omasta saamattomuudestaan.

Näinhän se oli Ericin ja Auvisenkin kohdalla, saivat osakseen virnuilua. Päättivät omassa mielessään että "Minä olen muita parempi, ainoastaan väärin ymmärretty". Syvällä sisimmässään tahtoisivat olla hyväksyttyjä muiden lasten leikkeihin mukaan. Hipsivät epävarmoina seinäruusuina ja hokevat päässän mantraa: "Olen muita parempi, vaikkei kukaan sitä tiedä eikä huomaa. Vielä joku päivä minut huomataan."

Oli miten oli, kaikki vastaavat ovat surkimuksia ja yksin ja ainoastaan itse vastuussa siitä.
Itseänikin jaksaa ihmetyttää tämä erinästen kouluammuskelijoiden saama ihailu. Keskustelin taannoin netissä erään ainakin Auvista sekä parivaljakkoa Harris & Klebold ihailevan teinin kanssa, joka kertoi olevansa kiiinnostunut poikien "ideologiasta filosofisessa mielessä". Se tuntuu kummalta sinänsä, etten ainakaan itse näe kyseisten ihmisten kirjoituksissa mitään filosofista. Kun tutustuu esimerkiksi ystävämme Harrisin päiväkirjoihin, sisältö ei ole mitään muuta kuin itseensä epävarman ja sosiaalisesti kehittymättömän teinin käsittämötöntä uhoamista. Viittaukset luonnonvalintaan ja rotuoppiin ovat lähinnä huvittavia, kontekstistaan irrotettuja ja väärin tulkittuja. Kaiken lisäksi silloin tällöin Harris sanoo jopa itse sen, mikä on koko ajan luettavissa rivien välistä: ihmiset (ja ihmiskunta) ovat perseestä, koska Harrisia itseään syrjitään (viitaten nyt esimerkiksi tuohon päiväkirjan lopun vuodatukseen). Sama pätee Auviseen, vaikka teksti onkin muodollisesti pätevämpää.

Kun itse ihmisten huonon kohtelun kohteeksi joutunut henkilö alkaa paasaamaan ihmiskunnan tuhoamisesta, tajuaa jokainen rationaaliseen ajatteluun kykenevä ihminen tämän suuren ideologin perimmäiset motiivit. Äärimmäisen harvoin (jos koskaan) kouluiskun tekijä on ollut ns. normaalin sosiaalisen statuksen omaava ihminen. Filosofian ihanne objektisuudesta ei siis ehkä ihan täyty. Jostain syystä jotkut (yleensä samassa tilanteessa olevat) ihmiset näkevät kuitenkin kouluammuskelijassa säälittävän angstaajan sijaan suuren ajattelijan ja ihailtavan henkilön. Kai siinä on kyse jonkinlaisesta psyykkisestä puolustuskeinosta: toiset ihmiset eivät vain kestä "uhrina" olemista, vaan kääntävät mielessään asetelman päinvastaiseksi (vaikka, kuten Harrisin päiväkirjastakin näkyy, tajuavat itsekin asian oikean laidan - ainakin hetkittäin). Siksi he eivät näe "uhria" myöskään kouluammuskelijassa, johon samaistuvat voimakkaasti. (Enkä nyt kutsuessani kouluammuskelijoita "uhreiksi" tarkoita, että se oikeuttaisi millään tavalla heidän tekonsa.)

Kuten kymmeniä sivuja sitten puhuttiinkin, oma osansa Ericin ja Dylanin ihailussa on tietysti ylipäätään sillä, miten julkkiksia heistä on tullut. Columbine on eufemismi koulammuskelulle ja antaa jonkinlaisen mallin, miten toimia, mikä näkyy myös siinä, että Columbine nousee saletisti esille aina kouluammuskeluista puhuttaessa. Ajalla ja sillä, että pojat ovat kuolleita, on varmasti myös keskeinen merkitys Dylanin ja Ericin ympärille muodostuneen sankarimyytin muodostumisessa. Kyllähän esimerkiksi jotain kuollutta rock-tähteä palvotaan ihan eri tavalla hänen kuolemansa jälkeen.
Arlene kirjoitti: Luke Woodham, joka vuonna 1997 tappoi äitinsä ja kaksi opiskelijaa ja haavoitti seitsemää, kuvaili samanlaista todellisuudesta irrottautumista nauhoitetussa tunnustuksessaan, sanoen, "Aivan kuin olisin ollut siellä ja en kuitenkaan olisi ollut siellä." Columbinen lukion opiskelijat kuvailivat Harrisin ja Kleboldin käyttäytymistä ampumisten aikana hyytäväksi.

Littletonin tapahtumien vanavedessä, vastausten etsimisessä on suunnattu huomio aseisiin, media väkivaltaan, peleihin ja paineisiin menestyä koulussa. Mutta tutkimustulokset osoittavat, että yksittäinen tekijä ei selitä nuorten tekemiä murhia tai itsemurhia.

Nuoret tappajat on nähtävä äärimmäisen herkkinä lapsina, joiden kohdalla riski kasvaa läpi heidän elämänsä ja lopulta he murtuvat. Tilanne muistuttaa tornin rakentamista, sanoo Garbarino, "kerros lisää torniin ja se romahtaa."
Mahtava teksti, kiitos. Erityisesti tuo pätkä oli asiaa. Ylipäätään on ärsyttävää, kun kouluammuskeluille ym. pyritään löytämään yksiselitteinen motiivi, eikä tajuta, että kyse on nimenomaan monen tekijän summasta. Kun korostetaan liiaksi sitä, että esimerkiksi Columbinen tekijöitä kiusattiin koulussa, annetaan tavallaan oikeutus teolle. Mutta onhan selvää, ettei koulukiusaus yksinään ole riittävä kannuste kouluiskun tekemiselle, eihän valtaosa paljon pahempaakin kiusausta kestäneistä koskaan kosta kiusaajilleen, saatika tapa heitä. Väkivaltaiset käyttäytymismallit taas omaksutaan toki paljolti väkivaltaviihteestä, mutta harva väkivaltaelokuvien ystävä koskaan päättää testata näkemäänsä käytännössä. Toisaalta vaikka jonkinlainen motiivi (esim. kiusaaminen) väkivallan käytölle olisikin, ihminen toimii yleensä vallitsevan arvomaailman ja moraalin rajoissa. Täytyy siis olla olemassa myös jokin moraalia vääristävä tekijä, esimerkiksi mielenterveyshäiriö, jotta ihminen todella pystyy tappamaan toisen ihmisen, ei vain suunnittelemaan veritekoa hiljaa mielessään. Toisaalta yksittäinen perustelu ei välttämättä ole vielä riittävä motiivi teolle, vaan syitä on usein monia ja niin edelleen... Kouluiskuille ei siis voida löytää selkeää syytä, mutta onneksi sentään osasyitä, joista osaan voidaan peräti puuttua.
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare
rampiz
Scooby-Doo

poistettu.
Viimeksi muokannut rampiz, Su Joulu 21, 2008 1:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elephant
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Elephant »

Howler kirjoitti:
rampiz kirjoitti:Tänään tuli netissä vastaan sivu jossa käsiteltiin mm Harrisia ja Kleboldia ja sitä, että vuonna 2009 tulee olemaan 10 vuotis päivä tälle "ensimmäiselle" kunnon kouluammuskelulle ja suurin osa ameriikan kouluista pidettäisiin suljettuna 20.4.2009
Linkkiä?
Tänä vuonna sielä on bileet :lol:
http://sc.jeffco.k12.co.us/education/co ... 008&et=day
"Suomalainen rikos on huonosti suunniteltu,
toissijaisista motiiveista tehty ja useimmiten
sekä uhrin että tekijän kannalta lähinnä
vaivaannuttava kokemus."
-Kyösti Pöysti, nuorempi komisario
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Elephant kirjoitti:
Howler kirjoitti:
Linkkiä?
Tänä vuonna sielä on bileet :lol:
http://sc.jeffco.k12.co.us/education/co ... 008&et=day
Oho, aika jännä, että laittoivat juuri tuolle päivälle nuokin bileet. O_O Luulisi, että olisivat vältelleet tuollaista juhlaa juuri tuolle päivälle, vaikka 9 vuotta onkin kulunut, mutta mutta...
rampiz kirjoitti: Itse voisin jopa ollakkin uhrien joukossa, mielelläni. Mutta mieluiten olisin ollut kolmantena Ericin ja Dylanin kaverina auttamassa poikia tai sitten ihan Pekka A:n mukana, mutta eipä ole enään halua päästä pois ns "täältä" tyylillä / kostaa kaikesta vanhoja luokkalaisia / opettajia.
Olitko ihan tosissasi kirjoittaessasi tuota, vai onko tuo vain jotain ihmeellistä uhoa tyyliin "kyllä mäkin pystysin!!11!!!", vaikkakin lisäsit loppuun ettei olisi enää halua toteuttaa tuollaista? Ja oletko joskus sitten suunnitellut tuollaista, jos käytät sanaa "enää"?
Rattus
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Rattus »

Howler kirjoitti:
rampiz kirjoitti: Itse voisin jopa ollakkin uhrien joukossa, mielelläni. Mutta mieluiten olisin ollut kolmantena Ericin ja Dylanin kaverina auttamassa poikia tai sitten ihan Pekka A:n mukana, mutta eipä ole enään halua päästä pois ns "täältä" tyylillä / kostaa kaikesta vanhoja luokkalaisia / opettajia.
Olitko ihan tosissasi kirjoittaessasi tuota, vai onko tuo vain jotain ihmeellistä uhoa tyyliin "kyllä mäkin pystysin!!11!!!", vaikkakin lisäsit loppuun ettei olisi enää halua toteuttaa tuollaista? Ja oletko joskus sitten suunnitellut tuollaista, jos käytät sanaa "enää"?
Sehän on pelkästään normaalia hautoa kostoa kun on tullut kohdelluksi väärin. Olen jopa minäkin aikoinaan suunnitellut säälittävän mielen syvimmissä perukoissa, miten kostaisin niille mulkeroille, jotka teki mun kouluajoista yhtä helvettiä (jaa, nuoruus ihmisen parasta aikaa?! Ja paskan marjat!).. Oikein yksityiskohtaisestikkin ajatuksella herkutellut, miten saisin panttivangeiksi juuri ne tietyt pikkuprinsessat ja suuren yleisön, jakamattoman huomion, ääneni vihdoinkin kuuluviin.. Juuri tämän suuren yleisön edessä muille esimerkiksi -niinä aikoina- maailman ilkeimmät ihmiset areenalle, telotustyyliin selkä muhun päin, piippu takaraivoon... KLIK (tyhjä)! AAHHAHHAAHAA!! Reppanoilla paskat housussa ja mulle ansaittu palkinto, kaikkien aikojen parhaat naurut koskaan. Siinä olis tarpeeksi kostoa mulle, ei musta keltään olis henkeä riistämään..

Sori tuo offtopicci.

Minä voisin sanoa jopa ihan varmaksi, että vuosipäivänä tulee tapahtumaan. Joku ottanut kimmokkeen jo Virginia Techistä, Jokelasta viimeistään ja hioo nyt suunnitelmiaan tarkasti.
rampiz
Scooby-Doo

poistettu.
Viimeksi muokannut rampiz, Su Joulu 21, 2008 1:10 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

rampiz kirjoitti:
Kyllä olin tosissani ja olisin toteuttanut myöskin suunitelmani ellen olisi alkanut seurustelemaan ja muuttanut tyttöystäväni kanssa yhteen. Kaikki aseet sun muut olivat vain hakemista vaille valmiita ja kaikki oli suuniteltu valmiiksi ja olin oikeasti valmis poistumaan täältä ns "parempaan paikkaan". Minulla ei ollut mitään syytä elää täällä. Tosin minulla oli myös pahempaan suuntaan menevä masennus, mutta se oli ihan ymmärrettävää siinä vaiheessa. Jostain syystä halusin nähdä tämän tytön viimeistä kertaa ja sitten suhde menikin vahvemmaksi. Nyt minulle riittää, että seuraan sivusta näitä kouluammuskelijoita ja annan kunnioitusta kaikille joilla on oikea syy tehdä se. Ja se ei todellakaan ole pystymisestä kiinni. Jos sinulla olisi agressiota ja semmoista sanoinkuvaamatonta vihaa ihmisiä/tätä "järestelmää" maan päällä niin olisit valmis tekemään mitä vain, että pääset pois.
Nyt kun täällä on muutkin avautuneet, niin myönnän olleeni suunnittelemassa tälläistä kans - myöhemmin tosin olen huvittuneena todennut, että samaan aikaan kun Eric ja Dylan hioivat omaa suunnitelmaansa, minä suunnittelin omaani koto-Suomessa. Vuodet olivat siis 1998-1999. Columbinesta kiinnostuin vasta vuosia myöhemmin.

Oma suunnitelmani aikanaan kaatui suhteiden ja kontaktien puutteeseen - asuin pienessä kaupungissa, en tuntenut siellä juuri ketään ja olisi ollut vaikeampaa mennä vain lähikaupan kassajonosta kyselemään että hei, pst, olisko sinulla asetta myydä?
Jälkikäteen ajateltuna en tiedä, oliko se hyvä vai ei. Voihan olla, että loppujen lopuksi en olisi päätynyt sittenkään ampumaan kuin omat aivoni pellolle. Koulussa tosin olisin senkin tehnyt, toivon mukaan vieläpä hyvin verisesti, niin että kallonpalasia, verta ja aivomössöä olisi lentänyt kaikkien päälle, jotka olisivat seisseet kymmentä metriä lähempänä. Senhetkisen minäni tuntien olisin kuitenkin luultavasti ampunut ainakin kaksi niistä pahimmista kusipäistä, joista silloin siinä ympäristössä kärsin.

20.4.2009 tulee olemaan minulle samalla ei vain Columbinen 10-vuotismuistojuhla, vaan myös oman itseni juhla. Onhan silloin kulunut kuitenkin jo 10 vuotta siitäkin, kun kohtalo puuttui peliin ja muutaman poloisen paskahousun elämä pelastui.

“The only reason youre still alive is because someone has decided to let you live.”

Dam Egar
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Dam Egar »

VoDKa kirjoitti:...niin että kallonpalasia, verta ja aivomössöä olisi lentänyt kaikkien päälle, jotka olisivat seisseet kymmentä metriä lähempänä.
Jostain tuollainen sanailu mielestäni kertoo.

Entisenä koulukiusattuna ymmärrän tuntemuksianne hyvin, mutta tuollaisella mässäily kertoo myös väkivallan ihannoinnista jota en ymmärrä.

Itse käänsin kiusaamisen omaksi kovuudekseni, opin selviytyjäksi, en itsesäälissä pyörijäksi.

Miksi syyttää kiusaajia siitä että ovat aivottomia? Etsii parempaa seuraa ja koulii itsestään selviytyjän. Se mikä ei tapa, vahvistaa.

Ja vielä: Kiusaajia lahtaavat teinit saavat osaltani hieman ymmärrystä. Se että viedään viattomia mukana, saa sappeni kiehumaan. Ja se että näistä verilöylyistä mussutetaan kevytkenkäisesti ja ihannoiden... Kertoo länsimaisesta kulttuuriympäristöstä hyvin paljon.

Koulukiusatutkin pärjäisivät paremmin jos vanhempansa tukisivat lapsiaan, rakentaisivat näille terveen itsetunnon, eivätkä tyytyisi sysäämään näitä pienestä pitäen television ja konsoliviihteen kasvatettaviksi. Ihmisyys on unohtunut länsimaisesta kasvuympäristöstä.
Lukittu