Hietsu, Hki: Nuorisojoukko vastaan 30 poliisipartiota: kivitystä, ilotulitteita poliiseja kohti, partioita piiritettiin
-
Ghost hunting
- Sherlock Holmes
Re: Hietsu, Hki: Nuorisojoukko vastaan 30 poliisipartiota: kivitystä, ilotulitteita poliiseja kohti, partioita piiritett
Hyvinkö yö meni? Kerrasta opittiin hienoa!
-
Ghost hunting
- Sherlock Holmes
Re: Hietsu, Hki: Nuorisojoukko vastaan 30 poliisipartiota: kivitystä, ilotulitteita poliiseja kohti, partioita piiritett
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pol ... #gs.8ghupx
Poliisi tehosti valvontaa joukkorähinän vuoksi: Hietaniemen rannalla huomattavasti edellisyötä rauhallisempaa
Tähän sopii sanonta, että sitä saapi mitä tilaa.
Poliisi tehosti valvontaa joukkorähinän vuoksi: Hietaniemen rannalla huomattavasti edellisyötä rauhallisempaa
Tähän sopii sanonta, että sitä saapi mitä tilaa.
- dazu
- Ainesta Watsoniksi
Toivotaan, että kyse oli vain känniääliöinnistä. Minusta tätä tilannetta kannattaa seurata sen suhteen, että onko BLM -mellakointia tulossa Suomeen, että onko meillä enemmänkin porukkaa, joilla on motivaatiota tuoda poliisia vastaan suunnattua kapinointia Suomeen...Lassie kirjoitti: Su Kesä 21, 2020 1:04 amSuomeen ei saisi tulla rikollisuutta ihannoivaa muotikulttuuria. Oliko tämä Hietaniemen juttu vain yksi nuorison hulinointi, eikä vielä alkusoittoa trendille/yleisemmälle suuntaukselle. Jää seurantaan.
Gurney kirjoitti: La Kesä 20, 2020 9:25 pm^
Tuossahan oli kyse siitä, että Marin antoi tukensa BLM rähinöinnille, ei koronan hoidosta.
Miten nämä kaksi asiaa voidaan edes sekoittaa?
Ei korona liitykään ketjun aiheeseen, vaikka nimimerkki jasso alkoikin koronasta tässä visertää poliittiseen sävyyn... Pointtini oli, että Turkkila syyttää Marinia tästä juhannuksen ääliöinnistä Hietsussa sillä perusteella, että Marin on hyväksynyt nämä George Floyd -mielenosoitukset. Vähän sama, että jos Turkkilaan tartutetaan nyt korona sen takia, että hän kritisoi Marinia, joka toimi korona-aikana erinomaisesti. Tuskin Turkkila kuitenkaan on sanojensa mittainen mies enää siinä vaiheessa, kun hänen logiikkaansa sovelletaan häneen itseensä.jasso kirjoitti: La Kesä 20, 2020 9:37 pmDippainssi, et ole ainoa, et todellakaan ole.
Miten ihmeessä korona-kriisi liittyy tähän ketjun aiheeseen? Ja toiseksi, ei johtanut Suomea hyvin, vaan kuunteli sentään Niinistöä, että se siitä pilvilinnojen rakentelusta. Valmistaudu sinäkin vaan maksamaan tuota koronasirkusta, sen aika tulee vielä.dazu kirjoitti: La Kesä 20, 2020 9:17 pmTurkkila käy Marinin kimppuun, kun Marin johti kokemattomana poliitikkona Suomea hyvin korona-kriisin aikana ja osaltaan pelasti useita ihmishenkiä...
Sivuhuomiona, että Niinistöllä ei ollut osaa, eikä arpaa Marinin toimintaan korona-aikana, vaan molemmat Marin ja Niinistö kuuntelivat samoja asiantuntijoita ja tekivät samat johtopäätökset.
Nykyisen hallituksen vastustaminen on mielestäni ääni sen puolesta, että työssäkäymättömät, kuten lapset, sairaat ja eläkeläiset tulisi surmata. Sehän oli edellisen ja sitä edellisen hallituksen päätavoite. Opiskelijat leimattiin narkomaaneiksi jne. Nykyinen hallitus on pientä tekohengitystä tämän vuodesta 2007 jatkuneen Suomen lähes äärioikeistolaisen poliittisen linjan suhteen.Maigreeni kirjoitti: La Kesä 20, 2020 10:42 pmJos Marin edustaisi alkeellisintakaan tolkkua, hän ei istuisi siinä hallituksessa, jonka pääministeri on.
Suomi on täynnä surullisia tarinoita siitä, kuinka tämä äärioikeistolaiset reppanat ovat kriristäneet ikänsä töitä tehneitä kuolemansairaita ihmisiä töihin ja leimanneet näitä täysin päihteettömiä ihmisiä "työhaluttomiksi narkomaaneiksi". Kumma, että näiden puolesta ei ole vielä mitään mellakointia tapahtunut.
Mielestäni Turkkila hakee tässä motte and bailey -ansaa, eli hän vaatii ihmisiä vastustamaan George Floyd mellakointia, kun käytännössä näin tehdessään ihmiset antaisivat tukensa USA:n poliisin rasismille ja Turkkila nyt käytännössä syyttää tässä Marinia siitä, että Marin ei ole antanut tukeaan USA:n poliisin rasismille, että juhannuksen känniääliöintiä ei olisi tapahtunut, jos Marin tukisi USA:n poliisin rasismia, sekä mahdollisesti Trumpia.Maigreeni kirjoitti: La Kesä 20, 2020 10:42 pmJa niin pelaa myös Marin, joka on täysillä mukana touhussa. Lankeamalla BLM:n motte and bailey ansaan, tulee välttämättä näyttäneeksi vihreää valoa myös väkivallalle, koska vaikka sitä ei suoraan legitimoida, sille alistutaan. Siis sama, kun jos joku tekee terrori-iskun, ja sitten alat toistaa kiltisti terroristin julkisivuagendan iskulauseita, jotka on tarkoituksellisesti suunniteltu sellaisiksi, että jokainen ne hyväksyy. Mutta mitä on konepellin alla?
Itse asiassa nämä maltilliset hörhöt ovat pahempia kuin radikaalit, koska jos heitä ei olisi, touhu näyttäisi niin hullulta, että sille tulisi stoppi.
Tuo Turkkila on oikeastaan myös yksi motte and bailey -ansa koko mies, sillä sekä mies itse, hänen exänsä, että koko pyörittämänsä hommafoorumi on täynnä muka oikeistolaisiksi naamioituja selityksiä 33 -portaisesta hierarkiasta ja sen vaikutuksesta kaikissa sosiaalisissa rakenteissa. En vain voi olla ajattelematta, että Turkkilan kanssa samaa mieltä oleminen olisi jonkinlainen tuki juurikin vapaamuurariudelle. Ja then again, mikä on muurarien yksi iso tavoite, niin se on knostilaisen dualismin käytäntöön saattaminen, "ei valoa ilman varjoa -politiikka", jossa rakennetaan kaksi toistensa vastakohtia edustavaa poliittista tahoa, kuten amerikkalainen vihervasemmisto ja alt right. Ajatuksena, että Luciferin valo tarvitsee aina vastakohdakseen pimeyden, jotta se voisi loistaa. Tässä kuviossa siis ihmisiä pakotetaan valitsemaan jompikumpi puoli ja, jos valitset kumman tahansa, annat äänesi Luciferille ja näiden apinoiden saatananpalvontariitti on onnistunut. En olisi kovin yllättänyt, vaikka korona liittyisikin kuvioon sillä tapaa, että samat Luciferille uskolliset tahot olisivat kehittäneet ja levittäneet virusta, etenkin, kun ottaa huomioon, että virus on levinnyt hyvin omituisella tavalla joidenkin yksittäisten, yksittäisessä paikassa ja tilanteessa tapahtuneiden massatartuntojen kautta, kuin sitä olisi ks. tilanteissa levitetty ihmisen toimesta.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
-
annaanna
Persupolitiikkojen populistiset twiitit vai minfoöyhötyskö on saanut olettamaan olemattomia?Lassie kirjoitti: Su Kesä 21, 2020 1:04 am Positiivista oli se, että virkavalta ei alistunut vaan vei toimintansa loppuun. Käsittääkseni esim. Ruotsissa sellainen ei tietyillä seuduin enää onnistu.
Ihmeeellistä on se, että nuoriso on niin tyhmää, että he eivät kykene lukemaan uutisia aivot päällä ja suhteuttamaan, vertauttamaan ja ymmärtämään asioita. Ei olla USA:ssa, ei ole samaa historiaa (Dazu ainakin laittoi tästä aiheesta jo aiemmin ketjuun) taustalla eikä asekulttuurikaan ole samaa täällä.
Ilmeisesti juuri vähä-älyinen nuoriso (löytyy kantasuomalaisistakin) oli tuolla rannalla hulinoimassa ja laumaantumassa, älykkäämmät eivät yleensä ole olleet nuorinakaan pärisemässä ja pörisemässä tyhmyyksiä ja heittämässä kiviä sinne sun tänne.
Suomeen ei saisi tulla rikollisuutta ihannoivaa muotikulttuuria. Oliko tämä Hietaniemen juttu vain yksi nuorison hulinointi, eikä vielä alkusoittoa trendille/yleisemmälle suuntaukselle. Jää seurantaan.
Kyllä ne aivot kannattaisi aikuisten minfoilijoiden päällä pitää.
Hietaniemen nuorisomähinän taustalla oli päihtyneiden päähänpisto – poliisi ei epäile Black Lives Matter -kytköstä
-
annaanna
Koska minfon viesteiltä odotetaan chätin sijaan sisältöä, niin "lainataan" leipätekstiä Iltalehdeltä.
Poliisi tiedotti tänään lisää lauantain vastaisen yön tapahtumista Hietaniemen rannalta. Lauantaina suoritettujen kuulustelujen pohjalta vaikuttaisi siltä, että kyseessä oli päihtyneiden nuorten päähänpisto.
– Tapahtumat eivät vaikuttaisi olleen suunnitelmallisia tai liittyneen ajankohtaiseen Black Lives Matter -teemaan, vaikka silminnäkijähavaintojen mukaan paikan päällä huudettiin Black Lives Matter -henkisiä huutoja, poliisitiedotteessa kirjoitetaan.
– Vaikuttaa siltä, että päihteillä on ollut osuutta asiaan ja toisten antamasta huonosta esimerkistä on tullut tunne, että on kiva vastustaa poliisia, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Kirsi Kanth tiedotteessa.
Viisi kiinni, kaikki vapautettu
Poliisi otti yhteensä viisi nuorta miestä kiinni lauantain vastaisena yönä. Heistä kaksi oli täysi-ikäisiä ja heidät otettiin kiinni niskoittelusta poliisilakiin perustuen.
Kolme muuta henkilöä ovat alaikäisiä ja heitä epäillään rikoksista. Poliisitiedotteen mukaan tutkinnanalaisia rikosnimikkeitä ovat tällä hetkellä virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, vahingonteko, pahoinpitely ja räjähderikos.
Poliisi on kuulustellut kaikkia kiinniotettuja lauantain aikana ja päästänyt heidät menemään. Kiinniotettujen lisäksi myös muita osallisia on kuultu.
Rakettiräiskijä kiistää vahingonteon
Hietaniemen rannalla ammutut raketit aiheuttivat lieviä näkyviä vammoja kahdelle poliisihenkilölle. Muut mahdolliset vammat selviävät vasta tutkimuksissa. Raketeista vammoja saaneita poliiseja ei ole toistaiseksi kuultu.
Yksi lauantaina kiinniotetuista nuorista miehistä on myöntänyt kuulusteluissa heittäneensä raketteja poliiseja kohti. Hän kuitenkin kiistää aiheuttaneensa toiminnallaan vahinkoja.
Poliisitiedotteen mukaan epäilty katuu tekojaan kovasti. Epäilty oli ottanut raketit mukaansa illanviettoa varten.
Rauhallinen juhannuslauantai
Juhannuslauantai-ilta sujui rauhallisesti Helsingin Hietaniemessä, kerrotaan Helsingin poliisilaitoksen johtokeskuksesta. Hietaniemen uimarannan valvontaan oli varattu yhteensä 10 poliisipartiota. Toisintoa lauantain aamuyöstä ei koettu.
– Musiikin vaiettua myös väki alkoi hajaantua paikalta, johtokeskuksesta kerrotaan.
Helsingin poliisin johtokeskuksen mukaan juhannuslauantaina poliisi sai 223 tehtävää. Valtaosa tehtävistä liittyi metelöintiin ja häiriökäyttäytymiseen.
– Tehtävät levittäytyivät koko kaupunkiin melko tasaisesti, johtokeskuksesta sanotaan.
LAURI PAJUNEN
Ei kytköstä mutta videolla huudetaan Black Lives Matteria moneen otteeseen ja edelleenkin, ilotulitteen ampuja sanoi että teki sen siksi että poliisi on tehnyt vääryyksiä. Eli kyllä nuoret menee täysillä mukana näissä hommissa nähtyjen uutisten perusteella ja täysin oikeasti perehtymättä mihinkään.annaanna kirjoitti: Su Kesä 21, 2020 2:23 pmPersupolitiikkojen populistiset twiitit vai minfoöyhötyskö on saanut olettamaan olemattomia?Lassie kirjoitti: Su Kesä 21, 2020 1:04 am Positiivista oli se, että virkavalta ei alistunut vaan vei toimintansa loppuun. Käsittääkseni esim. Ruotsissa sellainen ei tietyillä seuduin enää onnistu.
Ihmeeellistä on se, että nuoriso on niin tyhmää, että he eivät kykene lukemaan uutisia aivot päällä ja suhteuttamaan, vertauttamaan ja ymmärtämään asioita. Ei olla USA:ssa, ei ole samaa historiaa (Dazu ainakin laittoi tästä aiheesta jo aiemmin ketjuun) taustalla eikä asekulttuurikaan ole samaa täällä.
Ilmeisesti juuri vähä-älyinen nuoriso (löytyy kantasuomalaisistakin) oli tuolla rannalla hulinoimassa ja laumaantumassa, älykkäämmät eivät yleensä ole olleet nuorinakaan pärisemässä ja pörisemässä tyhmyyksiä ja heittämässä kiviä sinne sun tänne.
Suomeen ei saisi tulla rikollisuutta ihannoivaa muotikulttuuria. Oliko tämä Hietaniemen juttu vain yksi nuorison hulinointi, eikä vielä alkusoittoa trendille/yleisemmälle suuntaukselle. Jää seurantaan.
Kyllä ne aivot kannattaisi aikuisten minfoilijoiden päällä pitää.
Hietaniemen nuorisomähinän taustalla oli päihtyneiden päähänpisto – poliisi ei epäile Black Lives Matter -kytköstä
Siksi tuomitsen kaikki BLM ja vastaavat "mielenosoitukset" koska ne lietsovat porukassa aina väkivaltaan, valitettavasti. Se että sattumoisin tumma mies(taparikollinen) kuoli paskan poliisin takia ei ole mitään sen rinnalla että jopa tummaihoinen vanha poliisi kuoli näiden mellakoiden takia, monien muiden tummaihoisten tavoin, mutta kannattaa vain jatkaa positiivisien lasien läpi katsomista, niinkuin hyvät lampaat tekee.
-
annaanna
Unohtui liittää asiaketjuun linkki.Villeri kirjoitti: La Kesä 20, 2020 3:11 pm Jotenkin mukavaa että yhteiskuntakehitys saadaan myös yläluokan asuinalueille, niin monikulttuurisuutta ei tarvitse erikseen lähteä Itä-Helsinkiin ylistämään. Mitenhän ensi kerran saataisiin rikastuminen kulminoitua Espoon West Endiin siihen Stubbin talon paikkeille?
Screenshot_20200620-144801.jpg
Ovatkohan kehitysmaamuslimit pelkästään tätä iloista pelihetkeä varten säästäneet ilotulitteitaan vai mistä niitä näin kesällä on taiottu.
Screenshot_20200620-144557.jpg
Mutta ensi kerran Only Black Lives Are Worth Of Rioting -painimaaottelussa kehitysmaiden joukkue voi olla tuplasti isompi, kivet jämerämpiä ja noinkohan saataisiin ensimmäiset ruumiit myös Suomen mellakoihin. Sen siitä saa, kun neekerisaarelaiset ylistävät mustien poliisimellakoita ja Taposet tarjoavat loputonta ymmärrystä ja katsovat pandemiarajoituksia sormien läpi ns. hyvän asian takia.
Kuvat ovat kuvituskuvia.
Kun muutkin näköjään täysillä panostaa ja kuviakin asianvierestäviesteihinsä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4768 ... 98262bf580
Se puolituntinen video oli julkaistu Junes Lokan kanavalla ja koska se miesääni tunnistettiin Juneksen ääneksi, niin oletettiin hänen kuvaamakseen. Kun ei muuta ilmoittanut.
No sitten koko video poistettiin joltakin alustalta ja Iltalehtikin poisti viittauksen Lokan videosta.
Tämä Lokkahan on saanut tuomion mm. julistuaan jotakin tekstittämäänsä saastaa kanavallaan kaikkien saataville, niin oletan jälkiäänittäneen tai liittäneen oman ja naisensa äänet siihen videoon.
Tässä erään silminnäkijän haastattelu illan/yön tapahtumista Hietsussa (viety kirjalliseen muotoon tuosta aiemmin mainitusta videolinkistä, krediitit alkuperäiselle filmaajalle). En tunne Lokkaa enkä hänen seuralaisiaan, mutta tässä katkelmassa vaikuttaa olevan kuvaajan ääni sekä aksentilla suomea puhuvan henkilön ääni - mahtavatko ne osua annaannan oletuksiin? Jälkiäänittäminen saattaa joka tapauksessa olla epätodennäkoinen vaihtoehto, koska kyseinen video streamattiin livenä.
Aksentilla suomea puhuvan henkilön ääni: "Mä en jaksa oikeesti, mä en jaksa."
Kuvaaja: "Joo. Sä et tykkää tämmösest?"
ASPHÄ: "En mä tykkää tästä, mä en tykkää riidellä kenenkään kaa."
K: "Joo. Mitä mieltä sä oot siit Black Lives Matter -liikkestä?"
ASPHÄ: "Mä en tiedä siit mitää, tieks, mä oon nyt kännis, mä oon ollu puutteeks kunnos [epäselvää: tällä hetkellä?]"
K: "Okei."
ASPHÄ: "Mä en oo halunnu mitää ongelmii kytät vastaa eikä kenenkään kans[s]a."
K: "Joo, no toi on ihan fiksu asenne, kyllä."
ASPHÄ: "Nii sen takia mä oon, tieks, koko ajan kaukana kyttien kanssa. Kukaan ei jaksa tehä ongelmii, tieks, mun faija [kirosana] kivi tai jos se [kirosana] kuulee, et mä olen tehny kyttien kaa jotain, tieksä, niin se on siinä [epäselvää]. Sen takia mä oon koko ajan kaukaa.
K: "Joo."
ASPHÄ: "Mä oon ollu koko ajan täällä syttynee jengimyllytyksriitely tuolla kyttiä vastaa.
K: "Mä en tiiä oikein, että mistä se alko ylipäänsä."
ASPHÄ: "Joo, [kirosana] kaikki on juonu tieks tällä hetkellä."
K: "Joo, kai se lähti niistä ilotulitteista, sit?"
ASPHÄ: "Sit porukka yhtäkkii vaa et tieksä biifaa [kirosana], ilman syytä, tieksä. Mä näin ku [kirosana] sinne meni jo 30 ihmistä ja yksi tieksä, mä en tiedä miks, ei oikeesti reilu, tieksä... [kolmas ääni puhuu päälle] 30 ihmistä sama aika, tieks, yksi äijä vastaa, ei oo reilu.
ASPHÄ: "Ja nää kytät, niit ei kiinnosta kuka, kuka biifii, tieks, ja kuka ei. Ja sitte sammu koko ajan [kirosana], kaikkien silmät [kirosana] sumuu, tieksä.
ASPHÄ: "Ja onneks mä olin täs kaukaa, mä en haluu mitää ongelmaa. Mä oon koko ajan täällä yksin. Mä en tiedä mis mun frendit on nytte."
ASPHÄ: "Ei jaksa ettii, jos ne on [kirosana] tehnyt jotain kyttiä vastaan, ei mua kiinnosta."
ASPHÄ: "Se on niitten ongelma."
K: "Oot sä ollu täällä aikasempii viikonloppuina, tääl Hietsussa?"
ASPHÄ: "Joo mä oon ollu täällä melkein varmaan viikko kolme neljä kerta."
K: "Onks tää ollu aina tämmöst?"
ASPHÄ: "Ei. Ei ollu, ei ikinä ollu tällaisii, tieksä."
ASPHÄ: "Mä oon ollu viime viikol, tällä viikol varmaan neljä-viis kerta, tieksä."
K: "Rauhallista ollu?"
ASPHÄ: "Rauhalli..., mä en tiedä miks nää ma, mamut riehu tänään, tieks, tänä juhannuspäivä, jengi vaan tuli tieks tänne riehuu, tieks tänne."
ASPHÄ: "Mut toi [epäselvä sanan loppu: toioi/toiei?] oikeesti hyvä asia, et tieksy jengi menee riitelee kyttien kaa tieks tällee."
K: "Joo. Mutta hei, oli..."
ASPHÄ: "Oot säki ollu täälä aikasemmin?"
K: "No olin mä viikko sitten täällä ja aika rauhallista..."
ASPHÄ: "Ai viikko sitten?"
ASPHÄ: "Joo, okei."
K: "Oisko ollu vajaa viikko, se oli joku arkipäivä, viel."
ASPHÄ: "Mitä mieltä sä oot täällä tästä..."
K: "Täst jutust?"
ASPHÄ: "Niin."
K: "Noo, siis vähä... älytönt."
ASPHÄ: "Se on [kirosana] säälittävää [kirosana]. Ja nää on nuorii, niitä ei, ne ei ymmärä tieks mitää."
K: "Nii, ne."
ASPHÄ: "Kaikki on kännis tieks sä."
K: "No joo, ja sit ne niinku hyökkää noit poliiseja vastaan, ku se Black Lives Matter, ja sen jälkeen ku sitte kaikki tappelee poliiseja vastaan."
Aksentilla suomea puhuvan henkilön ääni: "Mä en jaksa oikeesti, mä en jaksa."
Kuvaaja: "Joo. Sä et tykkää tämmösest?"
ASPHÄ: "En mä tykkää tästä, mä en tykkää riidellä kenenkään kaa."
K: "Joo. Mitä mieltä sä oot siit Black Lives Matter -liikkestä?"
ASPHÄ: "Mä en tiedä siit mitää, tieks, mä oon nyt kännis, mä oon ollu puutteeks kunnos [epäselvää: tällä hetkellä?]"
ASPHÄ: "Mä en oo halunnu mitää ongelmii kytät vastaa eikä kenenkään kans[s]a."
K: "Joo, no toi on ihan fiksu asenne, kyllä."
ASPHÄ: "Nii sen takia mä oon, tieks, koko ajan kaukana kyttien kanssa. Kukaan ei jaksa tehä ongelmii, tieks, mun faija [kirosana] kivi tai jos se [kirosana] kuulee, et mä olen tehny kyttien kaa jotain, tieksä, niin se on siinä [epäselvää]. Sen takia mä oon koko ajan kaukaa.
ASPHÄ: "Mä oon ollu koko ajan täällä syttynee jengimyllytyksriitely tuolla kyttiä vastaa.
K: "Mä en tiiä oikein, että mistä se alko ylipäänsä."
ASPHÄ: "Joo, [kirosana] kaikki on juonu tieks tällä hetkellä."
K: "Joo, kai se lähti niistä ilotulitteista, sit?"
ASPHÄ: "Sit porukka yhtäkkii vaa et tieksä biifaa [kirosana], ilman syytä, tieksä. Mä näin ku [kirosana] sinne meni jo 30 ihmistä ja yksi tieksä, mä en tiedä miks, ei oikeesti reilu, tieksä... [kolmas ääni puhuu päälle] 30 ihmistä sama aika, tieks, yksi äijä vastaa, ei oo reilu.
ASPHÄ: "Ja nää kytät, niit ei kiinnosta kuka, kuka biifii, tieks, ja kuka ei. Ja sitte sammu koko ajan [kirosana], kaikkien silmät [kirosana] sumuu, tieksä.
ASPHÄ: "Ja onneks mä olin täs kaukaa, mä en haluu mitää ongelmaa. Mä oon koko ajan täällä yksin. Mä en tiedä mis mun frendit on nytte."
ASPHÄ: "Ei jaksa ettii, jos ne on [kirosana] tehnyt jotain kyttiä vastaan, ei mua kiinnosta."
ASPHÄ: "Se on niitten ongelma."
K: "Oot sä ollu täällä aikasempii viikonloppuina, tääl Hietsussa?"
ASPHÄ: "Joo mä oon ollu täällä melkein varmaan viikko kolme neljä kerta."
K: "Onks tää ollu aina tämmöst?"
ASPHÄ: "Ei. Ei ollu, ei ikinä ollu tällaisii, tieksä."
ASPHÄ: "Mä oon ollu viime viikol, tällä viikol varmaan neljä-viis kerta, tieksä."
K: "Rauhallista ollu?"
ASPHÄ: "Rauhalli..., mä en tiedä miks nää ma, mamut riehu tänään, tieks, tänä juhannuspäivä, jengi vaan tuli tieks tänne riehuu, tieks tänne."
ASPHÄ: "Mut toi [epäselvä sanan loppu: toioi/toiei?] oikeesti hyvä asia, et tieksy jengi menee riitelee kyttien kaa tieks tällee."
K: "Joo. Mutta hei, oli..."
ASPHÄ: "Oot säki ollu täälä aikasemmin?"
K: "No olin mä viikko sitten täällä ja aika rauhallista..."
ASPHÄ: "Ai viikko sitten?"
ASPHÄ: "Joo, okei."
K: "Oisko ollu vajaa viikko, se oli joku arkipäivä, viel."
ASPHÄ: "Mitä mieltä sä oot täällä tästä..."
K: "Täst jutust?"
ASPHÄ: "Niin."
K: "Noo, siis vähä... älytönt."
ASPHÄ: "Se on [kirosana] säälittävää [kirosana]. Ja nää on nuorii, niitä ei, ne ei ymmärä tieks mitää."
K: "Nii, ne."
ASPHÄ: "Kaikki on kännis tieks sä."
K: "No joo, ja sit ne niinku hyökkää noit poliiseja vastaan, ku se Black Lives Matter, ja sen jälkeen ku sitte kaikki tappelee poliiseja vastaan."
^Kiitos haastattelun litteroinnista. Niinkuin tuossakin mainittiin, hietsu on ollut aina nuorison kesänviettopaikka, jonne nuoret kokoontuvat mm. kesäloman alkaessa, eikä siellä ole koskaan aiemmin ollut joukkotappelua. Tämä on sitä monikulttuurisuutta.
Aiemmin hietsun suurin skandaali oli kun nuoria oli kiivennyt hautausmaan aidalle konsertin aikana, ja vanhaa kiviaitaa oli vähän sortunut. Nyt tarvitaan kerralla 30 poliisipartiota saamaan järjestys yhdelle koripallokentälle.
Aiemmin hietsun suurin skandaali oli kun nuoria oli kiivennyt hautausmaan aidalle konsertin aikana, ja vanhaa kiviaitaa oli vähän sortunut. Nyt tarvitaan kerralla 30 poliisipartiota saamaan järjestys yhdelle koripallokentälle.
-
palokirves
- Axel Foley
Bläck laives mätter. Et sä noin voi sanoo.
Kyllä anna Lokan striimien suurkuluttajana tietää, ettei tuota kuvaajan ääntä voi mitenkään sekoittaa Lokan ääneen.
Kyllä anna Lokan striimien suurkuluttajana tietää, ettei tuota kuvaajan ääntä voi mitenkään sekoittaa Lokan ääneen.
-
palokirves
- Axel Foley
"Kieroja kyttiä vastaan pitää taistella, niin kuin mun faija tekee". Sitten kun jäädään kiinni, niin pillahdetaan itkuun ja pahoitellaan.Tyypillinen tuleva narkkari ja vasemmistolainen neekereiden mieshuora. Tyttöystävä skeittilauta kainalossa taustalla "Bläck läivs mätter" "Hei, et sä noin voi sanoo"
Annaanna
Ei huolta, minä en ole äärioikeiston vietävissä. Jos jotain, niin Minfo on vaikuttanut kiintoisasti suvaitsevaisempaan päin. Hyödylliseksi idiootiksi en ala ryhtymään äärioikeistolle enkä äärivasemmistolle. Vääryyttä vastaan, mihin ideologiaan se kuulukaan, niin AAMEN.
Katsoin videon sisältäneen blm-viittauksia, vähäjärkinen osa nuorisoa saanut vaikutteita suhtautumiseensa ja se tie viettää löyhäpäisesti toimintaan.Persupolitiikkojen populistiset twiitit vai minfoöyhötyskö on saanut olettamaan olemattomia? ..
Ei huolta, minä en ole äärioikeiston vietävissä. Jos jotain, niin Minfo on vaikuttanut kiintoisasti suvaitsevaisempaan päin. Hyödylliseksi idiootiksi en ala ryhtymään äärioikeistolle enkä äärivasemmistolle. Vääryyttä vastaan, mihin ideologiaan se kuulukaan, niin AAMEN.
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006548064.html
Hietaniemen rannan tapahtumat voivat haitata tekijöitä loppuelämän – virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta selviää harvoin pelkillä sakoilla
Helsingin poliisipäällikkö Lasse Aapio pitää välikohtausta poikkeuksellisena yksittäistapauksena. Rikosoikeuden professorin mukaan on hyvä, että poliisiin kohdistuva väkivalta herättää keskustelua, mutta tapahtumia ei pidä hänen mielestään myöskään paisutella liikaa.
Julkaistu: 16:51
KUUMA päivä, iso joukko nuoria ja alkoholi. Näihin kolmeen tekijään Helsingin poliisipäällikkö Lasse Aapio tiivistää syyt Hietaniemen rannalla tapahtuneeseen poliisin ja nuorten yhteenottoon.
Tilanne alkoi lauantaina aamuyöllä hieman ennen kahta, kun poliisi meni rannan koripallokentälle keskeyttämään kahden nuorisojoukon välistä joukkotappelua. Poliisi otti yhden henkilön haltuun tilanteen selvittämiseksi. Kun poliisi vei henkilöä poliisiautolle, muut nuoret alkoivat lähestyä poliisia uhkaavasti.
”Tapahtuman aikana vaurioitui ainakin kuusi poliisiautoa ja kolme sivullisten autoa. Autoista on rikkoutunut ikkunoita ja niissä on lommoja. Lisäksi muutama poliisi on saanut jonkinasteisia vammoja ilotulitusraketeista”, kertoi päivystävä tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Kirsi Kanth tiedotteessa.
Kivien heittelyn lisäksi nuoret ampuivat ilotulitteita poliisia kohti, poliisi kertoo.
Poliisi otti tapahtumassa kiinni viisi nuorta miestä. Heistä kolmea epäillään rikoksesta ja kaksi otettiin kiinni niskoittelusta poliisilain perusteella. Rikoksesta epäillyt ovat alaikäisiä ja niskoitelleet täysi-ikäisiä. Kaikki kiinni otetut nuoret kuulusteltiin ja vapautettiin lauantain aikana.
Tutkinnassa ovat tällä hetkellä rikosnimikkeet virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, vahingonteko, pahoinpitely ja räjähderikos.
”Tällaiset tilanteet ovat aina sitä vaikeampia mitä enemmän on yleisöä. Silloin on isompi riski siihen, että liian moni lähtee hetken huumassa mukaan. Perinteisesti juhannus on ollut meille rauhallisempaa aikaa, mutta nyt nuoria oli liikkeellä odotettua enemmän”, Aapio sanoo.
AAPIO kuvailee Hietaniemen rannan välikohtausta poikkeukselliseksi ja uskoo sen jäävän yksittäiseksi tapaukseksi. Lauantai-iltana tilanne rannalla oli rauhallinen.
Sunnuntaina poliisi tiedotti, että esitutkinnan mukaan tapahtumat eivät vaikuttaneet suunnitelluilta tai liittyneen ajankohtaiseen Black Lives Matter -teemaan, vaikka silminnäkijähavaintojen mukaan paikan päällä huudettiin Black Lives Matter -henkisiä huutoja.
Lauantaina tehtyjen kuulustelujen ja tutkinnan perusteella teko vaikuttaisi poliisin mukaan päihtyneiden nuorten päähänpistolta.
Yksi lauantaina kuulustelluista on nuori mies, jonka epäillään vahingoittaneen poliiseja ilotulitteiden heittämisellä. Epäilty kertoi ottaneensa raketteja mukaan illan viettoa varten. Hän myönsi kuulusteluissa heittäneensä muutamia raketteja poliiseja kohti, mutta kiistää aiheuttaneensa toiminnallaan vahinkoja. Epäilty kertoi katuvansa tekoa kovasti.
Vastaavista välikohtauksista nuorten ja poliisin välillä Aapiolle tulee mieleen tuoreimpana Helsingin Töölönlahden makasiinipalot vuonna 2006.
Aapio on huolissaan poliisia vastustavista nuorista, koska etenkin väkivaltaisella vastustamisella voi olla ikäviä seurauksia nuoren loppuelämään.
RIKOSOIKEUDEN professori Kimmo Nuotio Helsingin yliopistosta kertoo, että virkamiehen väkivaltainen vastustaminen on kova pykälä, josta harvoin selviää pelkillä sakoilla.
”Yleensä rangaistusasteikko lähtee ehdollisesta vankeudesta. Tapaukset ovat vakavia, koska väkivallan kohteena on virkamies”, Nuotio sanoo.
Viranomaisen väkivaltaisesta vastustamisesta annetaan hänen mukaansa vuosittain Suomessa noin 200 tuomiota. Yleensä tapaukset liittyvät yksittäisiin kiinniottotilanteisiin, joissa kiinniotettava esimerkiksi lyö poliisia.
Nuotion mukaan on harvinaisempaa, että tapahtumiin liittyy Hietaniemen välikohtauksen tapaan suuri ihmisjoukko.
Kriteerit viranomaisen väkivaltaiseen vastustamiseen on kirjattu lakiin avoimesti, Nuotio kertoo. Ne täyttyvät joissain tilanteissa jo väkivallan uhasta. Esimerkiksi poliisia kohti heitetyt kivet voivat täyttää kriteerit, vaikka ne eivät osuisi.
Myös esimerkiksi tuomareiden maalittaminen ja uhkailu netissä ovat Nuotion mukaan lähellä täyttää kriteerit.
Viranomaisen väkivaltaista vastustamista lievempiä rangaistuksia ovat muun muassa viranomaisen vastustaminen ja niskoittelu, joista tuomitaan yleensä sakkoihin.
VIRANOMAISILLA on laissa poikkeuksellisen vahva suoja fyysiseen koskemattomuuteen, sillä lain tarkoituksena on suojella viranomaistoimintaa ja tarjota työrauha, Nuotio selittää. Suoja ei koske vain poliiseja vaan kaikkia julkisen vallan käyttäjiä kunnan ja kirkon virkamiehistä tuomareihin.
”Jos viranomaistoimintaa ei suojeltaisi, esimerkiksi tuomari ei saisi tehdä työtään rauhassa, vaan joutuisi tietynlaisen päätöksen tehtyään pelkäämään fyysistä väkivaltaa. Se olisi kamala ajatus”, Nuotio kertoo.
Toisaalta myös viranomaisten toimintaa ja vallankäyttöä valvotaan tarkkaan. Poliisi ei saa esimerkiksi provosoida epäiltyjä kiinniottotilanteissa.
Nuotion mukaan virkamiehen suojaa Suomessa kunnioitetaan hyvin. Tämä perustuu tasapainoiseen luottamukseen yhteiskunnassa. Suomessa on esimerkiksi koulutettu poliisi, joka käyttää harvoin voimakeinoja, ja siksi kansalaiset luottavat poliisiin eivätkä käytä väkivaltaa poliisia vastaan. Tämä taas vähentää poliisin tarvetta käyttää voimakeinoja.
”Tilanne on täysin erilainen vaikkapa Yhdysvalloissa, jossa poliisin liiallinen voimakeinojen käyttö on laukaissut paljon voimakkaita mielenosoituksia”, Nuotio kuvailee.
Nuotion mukaan on hyvä, että Hietaniemen rannan tapahtumat herättävät keskustelua, mutta asiaa ei pidä hänen mielestään myöskään paisutella liikaa.
”On terve piirre suomalaisessa yhteiskunnassa, että tällainen herättää reaktioita. Välikohtauksen ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa liiallista draamaa. Ei tällaisista nuorison yksittäistapauksista ole uhkaa yhteiskunnalle.”
AAPIO uskoo nuorten tavallisesti ymmärtävän hyvin, millaiset seuraukset poliisin vastustamisella on. Yleensä pelisäännöt poliisin kanssa toimimisesta ovat hänen mukaansa nuorille selvät.
Aapio kertoo käyvänsä Hietaniemen välikohtauksen läpi vielä kaupungin muiden nuorten parissa töitä tekevien toimijoiden kanssa.
Hän kuvailee poliisin ja nuorten välejä Helsingissä hyviksi.
”Järjestämme ennaltaehkäisevää toimintaa ja pyrimme olemaan läsnä nuorten arjessa”, Aapio kertoo.
Neekerit on tyhmiä ja primitiivisiä.
-
canis lupus
- Jessica Fletcher
Tällaiset ratkaisut "voivat haitata henkilön loppuelämää", ja mitä lyhyemmäksi loppuelämä muodostuu sen helpompaa se tietää kaikille osapuolille.
Mens malus in corpore sano