Tarkastaja Levisi kirjoitti: ↑Su Elo 16, 2020 11:12 am
Varmaan ovat olleet menossa Murhasaarta testaamaan, kun auton ohjaus on lähtenyt hallinnasta. Onnettomuuspaikka on Porintiellä eikä kovin kaukana Murhasaaren sillasta tai Murhasaaren mäestä.
https://yle.fi/uutiset/3-11496974
"Murhasaaren mäki oli vielä 1900-luvun loppupuolella erittäin paha raskaalle liikenteelle talvella - sekä alamäkeen länteen mennessä kun vauhti meinasi väkisin kasvaa ja perävaunu mennä poikittain, että itään jyrkkään ja pitkään ylämäkeen mennessä kun vauhti meinasi loppua ja liukkaalla joskus kitkakin. Kuuluu TVH:n tai mikä lie Destia nykyisin tärkeimpään kiireellisyysluokkaan ja on varustettu kelikameralla josta liikenteenohjauskeskus voi reaaliajassa katsoa tilannetta mäessä ja komentaa tienhoitoporukat apuun auraamaan, hiekoittamaan ja suolaamaan. Monta pahaa kolaria on tässä mäessä tapahtunut, henkiäkin menetetty. Aikoinaan notkon pohjalla olleessa silloisessa saaressa oli levähdyspaikka ja levennys, josta aina joku hidas tampio tunki pikkuautolla eteen kun rekka yritti alamäessä ottaa vauhtia toisen puolen vastamäkeen, jolloin viimeistään jäi mäen nousu huonossa kelissä haaveeksi kun joutui vauhdit ottamaan pois. Aikoinaan molemman puolen mäissä oli useita TVH:n hiekoitusastioita, ja muutaman kerran jouduin niitä rekkaa ajaessani käyttämäänkin kun jäin mäkeen. Onneksi on nyt paljon helpompi ja paremmin hoidettu paikka."
Murhasaari näyttää olevan tapahtumapaikasta itään, ja uutisen mukaan ulosajanut auto oli tulossa Porista päin. Eli jos autoseurue on ollut tulossa Porista päin niin ovat "selviytyneet" Murhasaaresta.
Sinällään tuo Murhasaaren silta on vähän kummallisuus. Korkeuserot ovat sellaiset, että korvat menee lukkoon, ainakin itselläni. Jyrkkä ala- ja ylämäki, joutuu jarruttelemaan alamäessä jos aikoo pitää tiemestarin suositukset ja raskaalle ajokalustolle taatusti ikävä erityisesti talvella.
-----
Mitä taas tulee spekulaatioon kuka on hengissä selvinnyt, niin kuljettaja todennäköisesti, sillä autot suunnitellaan siten että törmäyksessä kuljettaja on parhaiten suojattu eli rakenteet painuu kasaan ensisijaisesti muualta autosta. Onnettomuuspaikan kuvien perusteella metsähallitukseen on menty pelkääjän puoli edellä. Toisaalta voi olla myös takapenkillä kuljettajan takana istunut, koska on kauimpana auton keulasta ja auton oikeasta etukulmasta. Asia selvinnee, kuin poliisi tiedottaa lisää.
Taas kerran tulee mieleen retorinen kysymys, että miksi ihmeessä nuoret pysyvät yhtä tyhminä sukupolvesta toiseen siitä huolimatta, että luonnollista karsintaa on jo tapahtunut mm. näiden "onnettomuuksien" vuoksi.