Hypnoosi

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti: .....
Miksi muuten Gusselle olisi pitänyt tehdä se jälkisuggestio, vai mikä sen oikea nimi onkaan, koska hän ei muistanut teosta muutenkaan mitään, ollessaan "valveilla"?

Eikö olisi ollut parempi, että Gusse olisi saanut palautua muistoihin, jos niitä olisi tullut, niin jotain uutta olisi saattanut tulla mieleen, mutta epäilen, että sitä olisi kukaan silti saanut kuulla.
Tuo Hessun puheenvuoron alkuosa sopii oikein hyvin häneen itseensä. Itse olen yleensä saanut kärsiä liiallisesta rehellisyydestä ja avomielisyydestä (sinisilmäisyydestä) tässä kovien arvojen maailmassa, jossa pieni annos epärehellisyyttä näyttää olevan vain eduksi. Hessu52 ja awa näyttävät sen hyvin huomioivan! 8) Vai "Pitkä Betsy vuodelta 1870"? Niinpä! :P

On hyvin mahdollista, että kun on kertonut hypnoosissa jostakin asiasta, että se sitten jälkeenpäin muistuu mieleen myös normaalielämässä. Ehkä oli pelättävissä tällainen seikka! Haluttiin välttää tällainen mahdollisuus, se on todennäköistä. Tämän seikan keksimiseen tarvitaan mielikuvitusta, ja hieman päättelykykyä, tilanteet nimittäin muuttuvat?! :wink:
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:Jos olen väärässä, niin oikaiskaapa.
Väärässä olemisesta en tiedä, mutta oikaista voisi kuitenkin, koska vetelet mutkat suoriksi ja teet johtopäätökset ilman tietoa. Eli esitätä fakatana tietoja, joista sinulla ei hajuakaan. Olet epäluotettava tietolähde, tosin et kovin haitallinen, koska tuskin kukaan uskoo juttujasi. Tuolla lauseellasi vielä kaiken lisäksi siirrät vastuun kuuntelijalle: oikaiskaa, jos ole väärässä. Mikset itse paneutuisi asiaan ja kertoisi vain fakatoja?
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti:
..... Kyllä tuo kalsarihomma on ihan totta, muistan vielä ne luukun alumiiniset napitkin, joita joutui aina ompelemaan kiinni, jos halusi pitää kalsarinsa ylhäällä. .....

Meillä oli vanikkalaatikonkin kyljessä parasta ennen kyltti 1944, kivääreitä oli kaksi, joista pystykorvaaa käytettiin ammunnoissa ja muissa "palvelutehtävissä" nk. "Pitkää Betsyä", jonka piippuun stanssattu vm. oli 1872 ja sen perä raapi lyhyemmillä kavereilla pitkin maata. .....
Satujen kertominen eli satuilu tuosta tulee kyllä elävästi mieleen...
Niinpä Hessu52:n oma kommentti näyttää sopivan häneen itseensä oikein hyvin. Noin se taitaa ollakin! Siltä se näyttää! :D :D :D
Hessu52 kirjoitti: .... Sinut on yllätetty housut kintuissa, etkä pysty enää muuta, kuin syyttelemään toisia valehtelijoiksi, tai satujen sepittäjäksi, jollainen taidatkin itse olla. .....
Kun tuon käsittää Hessu52:n itsekritiikiksi, tuntuu se osuvan aika hyvin kohdalleen! 8)

--------------------------------------------------------------------------------

Pannaan tähän hieman asiaakin:

Kaikki tosiseikat huomioon ottaen näyttää siltä, että NG toimi aktiivisesti, selvittääkseen oikean tekijän. Hän suostui AS:n hypnotisoimaksi ja vielä pari vuotta myöhemmin hän suostui APU-lehden organisoimaan hypnotisointi tapahtumaan. Siinä hypnotisoija oli muistaakseni yksi sen ajan kuuluisuuksista, Jarl Fahler, tunnettu hypnotisoija. Myös nämä seikat viittaavat siihen, että NG oli tosiaan syytön.

Tosin löytyy tietoja, että vielä vuonna 1966 NG oli useaan kertaan kuulusteluissa. Näin on kertonut vielä elossa oleva sen aikainen tutkija Lars Heikkilä. Myös hän on osallistunut tämän jutun tutkimuksiin.

Täällä on esitetty väitteitä, että NG:tä ei epäilty 1960-luvulla lainkaan. Se tieto ei pidä paikkaansa. On epäilty ja on kuulusteltu useita kertoja. Katso seuraava linkki:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/uutis ... to=Kotimaa
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

konsta kirjoitti:
Mariacka kirjoitti:
Mainossivuston luotettavuutta pidetään yleensä heikkona.

Linkittämässänne sivustossa posthypnoottisen suggestion menetelmää tarjottiin itsehypnoosin menetelmänä.
Ai jahas, takerruit tuohon google-tietoon. Sillä nyt ei ollut tarkoituskaan todistaa mitään, vaan se oli käsitteen määritelmämänä. Sinähän et tuntunut edes tietänvän, että sellainen käsite on ylipäätänsä olemassa tai että se on myös tieteellinen.

Vastaa nyt rehellisesti Mariacka: vieläkä olet sitä mieltä, ettei posthypnoottisat suggestiota ole mitenkään tieteellkisesti määritelty käsitteenä? Siitähän tämä koko homma lähti ja siksi tarjosin tuota artikkelia tutkijan haastattelusta.
Vastaan tuossa alunperin kysymykseesi nettisivustojen luotettavuudesta. Mutta vastaan edelleenkin rehellisesti: suomalaisista tietokannoista ei löydy yhtään artikkelia termillä "posthypnoottinen suggestio", joka kertonee sen ettei sitä vastoin Sariolan väitettä pidetä Suomessa yleisenä terapiamuotona. MOT-kirjasto tuntee tosin termin posthypnoottinen, jos sitä nyt suomentaa pitää.

Ehkä täällä on sitten ollut väärinkäsityksiä puolin ja toisin, pahoittelen etten ole muilta kiireiltäni aiemmin kerennyt vastaamaan. Suomessa on puoskarilain puuttumisen vuoksi mahdollista hankkia maksamalla mm. suggestoterapeutin koulutus, vaikkei se ole virallinen saati laillistettu tutkinto. Maallikon voi olla vaikea ymmärtää, mikä on terapiaa ja mikä "terapiaa". TEO:n sivustoilla on mahdollista tutustua eri ammattinimikkeisiin sekä niiden laillisuuteen/nimikesuojaukseen.

Katson olevani osaltani velvollinen oikomaan noita eroja, mutta ehkä niitä on tosiaan vaikea ymmärtää. NG:n tapauksessa aika oli erilainen monella tavalla, ja nykyaikana mikään Bodom-tutkinnassa ei taitaisi sujua kuten silloin.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Toverit konsta ja Sariola eivät siis vieläkään ole tarkistaneet tuota asejuttua UudJp:n käyttämistä aseista 69-70.

Aliupseereilla oli Sten konepistoolit, tosin ampumakiellossa olevat, meillä alokkailla oli kahdet kiväärit "pystykorva" sotilaskivääri, taisi itselläni olla mallia 1944 ja sitten tuo "Pitkäksi Betsyksi" nimittämämme "museokivääri".

Sulkeisissa ja tetsariradalla meillä oli saharassa nämä historialliset aseet käytössä.

Kovapanosammunnoissa niitä ei käytetty, vaikka aseet olikin luokiteltu, mutta omaani en muista mitkä ne arvot olivat.

Pystykorva oli kuitenkin suusta ja piipusta 0 ase, mutta kyllä sitä hinkattiinkin.

Ennen kuin haukutte toisia valehtelijoiksi, niin voisitteko sen verran vaivautua ja ottaa asioista selvää mikä on totuus, vai onko sen kuuleminen teille tovereille sitten liian raskasta.

Tässä Bodomin tapauksessa olen monesta asiasta kirjoittanut ja te toverit olette haukkuneet minua valehtelijaksi, mutta jonkun ajan päästä asiat ovatkin olleet juuri niin, kuin olen alunperin kirjoittanut, mutta valehtelijan maineen olette te hyvät toverit minulle hankkineet, mutta ette ole edes anteeksi pyytäneet.

Konsta ja Sariola ovat mitä epäuskottavimpia kirjoittajia ja taivaanrannan maalareita, sen lisäksi valehtelijoita.

En tiedä, mikä on motiivinne loukata toisia kirjoittajia, kun he eivät ole samaa mieltä kuin mitä te toverit olette.

Ette tekään ole erehtymättömiä.

Itse mainitsin näistä hypnooseista, että ne ovat olleet ihmisten tiedossa jo 15000-20000 vuotta ja shamaanit kättivät näitä "taikoja" pitääkseen itsensä vallassa ja ruodut suorina, mutta silloinkin ilkuitte minua.

Kerropa konsta, missä minä olen mutkia oikonut, anna nyt joku oiva näyte, niin katsotaan, pystynkö vastaamaan huutooni.
Kuinaka sen asian kanssa nyt onkaan?
Sariola
Horatio Caine

Mariacka kirjoitti: ..... suomalaisista tietokannoista ei löydy yhtään artikkelia termillä "posthypnoottinen suggestio", joka kertonee sen ettei sitä vastoin Sariolan väitettä pidetä Suomessa yleisenä terapiamuotona. MOT-kirjasto tuntee tosin termin posthypnoottinen, jos sitä nyt suomentaa pitää.
..... .
NYKYSUOMEN SANAKIRJA, OSA 4:

* hypnoosi = suggeroimalla aiheutettu unen kaltainen tila

* suggestio = mielipiteen tms. harkinnaton omaksuminen toisen (toisten) vaikutuksesta

* posthypnoottinen = hypnoosin jälkeinen

Tuon perusteella voitaisiin ehkä suomentaa: posthypnoottinen suggestio = mielipiteen tms. harkinnaton omaksuminen suggeroimalla aiheutetun unenkaltaisen tilan aikana, niin että se toimeenpannaan tai tapahtuu myöhemmin, siis hypnoositapahtuman jälkeen, normaalissa olotilassa. Tästä käytetään myös termiä jälkihypnoottinen suggestio. Tai pelkästään suggestio, jolloin eteen voi halutessaan asettaa attribuutin posthypnoottinen. Englannin kielessä se esiintyy ainakin kirjoitusasuissa: posthypnotic suggestion TAI post-hypnotic suggestion.

ERÄS MÄÄRITELMÄ ENGLANNIKSI:

posthypnotic suggestion

A suggestion made to a hypnotized person that specifies an action to be performed after awakening, often in response to a cue.

Eihän se tietysti mikään erillinen terapiamuoto ole, vaan eräs muoto suggestioita. Hyvin yleisesti käytetty kautta aikojen. Osa suggestioista toimeenpannaan heti siinä tilaisuudessa, osa myöhemmin. Nämä posthypnoottiset suggestiot (jälkihypnoottiset suggestiot) toimeenpannaan myöhemmin - eli hypnoosiistunnon jäkeen. Kaikki hypnoosin ammattilasiet tuntevat tämän termin ja tämän ilmiön oikein hyvin. Suomen kielessä tätä itse termiä "posthypnoottinen suggestio" käytetään vähemmän, mutta se asia tunnetaan oikein hyvin alaa tuntevien keskuudessa, ja termikin tunnetaan yleisesti.

Niin, minä odotankin, että Mariacka toteaa vihdoin:

Sariola, olet aivan oikeassa. Tuo posthypnoottinen suggestio (jälkihypnoottinen suggestio) on tietysti yhtä ikivanha kuin itse hypnoosikin. Sitä on käytetty vuosituhansien ajan hypnoosin yhteydessä ja käytetään samoin nykyaikanakin. Asia on hyvin tunnettu, vaikka siitä on käytetty ja käytetään erilaisia termejä. Tämä termikin on verrattain hyvin tunnettu - sen voi todeta asettamalla hyvään hakukoneeseen hakusanoiksi "posthypnoottinen suggestio", mutta varsinkin asettamalla hakusanoiksi sen englannin kielisen versio "posthypnotic suggestion", saadaan hyvin runsaasti osumia. Asia on nyt selvä!

:D :D :D kiitos Mariacka! :D :D :D
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Kysymyksessä on juuri posthypnoottinen suggestio, eli jälkihypnoottinen suggestio - hyvin jo tuolloin tunnettu ilmiö hypnoosin yhteydessä. Siis suggestio, joka kohdistuu hypnoositapahtuman jälkeiseen aikaan.
Epäilen, että sinulle Sariola on ohjelmoitu, ehkä tietämättäsi, jokin posthypnotic suggestio, kun et pääse ajatuksissasi eteenpäin. :D

@ PIM :shock:
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Kysymyksessä on juuri posthypnoottinen suggestio, eli jälkihypnoottinen suggestio - hyvin jo tuolloin tunnettu ilmiö hypnoosin yhteydessä. Siis suggestio, joka kohdistuu hypnoositapahtuman jälkeiseen aikaan.
Epäilen, että sinulle Sariola on ohjelmoitu, ehkä tietämättäsi, jokin posthypnotic suggestion, kun et pääse ajatuksissasi eteenpäin. :D

@ PIM :shock:
8) Minä vähän odottelen, että Mariacka ei jää jälkeen! :shock:

8) Ja taitaa tarvita awakin vähän miettimisaikaa! :shock:
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Sariola kirjoitti:Niin, minä odotankin, että Mariacka toteaa vihdoin:

Sariola, olet aivan oikeassa. Tuo posthypnoottinen suggestio (jälkihypnoottinen suggestio) on tietysti yhtä ikivanha kuin itse hypnoosikin. Sitä on käytetty vuosituhansien ajan hypnoosin yhteydessä ja käytetään samoin nykyaikanakin. Asia on hyvin tunnettu, vaikka siitä on käytetty ja käytetään erilaisia termejä. Tämä termikin on verrattain hyvin tunnettu - sen voi todeta asettamalla hyvään hakukoneeseen hakusanoiksi "posthypnoottinen suggestio", mutta varsinkin asettamalla hakusanoiksi sen englannin kielisen versio "posthypnotic suggestion", saadaan hyvin runsaasti osumia. Asia on nyt selvä!

:D :D :D kiitos Mariacka! :D :D :D
Kuulepas Sariola. Muista kiireistäni johtuen en jouda täällä päivystämään, mutta haluan palauttaa sekä sinun että muiden mieleen sen lähtökohdan jota et joko
a) ymmärrä
b) suostu ymmärtämään.

Kyvyssäni kääntää latinaa ja englantia suomeksi tai toisinpäin ei ole ongelmia. Keskustelumme alkoi siitä, kun sinä väitit että posthypnoottinen suggestio on erittäin yleinen lääkäreiden käyttämä hoitokeino. Tähän etsin todisteita, enkä löytänyt.

Sinä sen sijaan - syystä tai toisesta - jankutat sanan selitystä, jolla ei ole tässä tapauksessa yhtään mitään väliä. Maailma on täynnä kaikenlaisia sanoja, kuten vaikkapa tuo suggestoterapeutti, koulutus, jonka kuka tahansa saa muutamalla tuhannella eurolla.

Edelleenkään, missään ei ole todistetta sille, että lääkärit käyttäisivät tuota posthypnoottista suggestiota yleisesti. Kaiken maailman hypnoosimaakarit ja "terapeutit" kyllä sitä markkinoivat, kuten maineikkaasti kopioimiltanne mainossivustoilta olemme saaneet lukea.

Katson olevani täysin avuton joko teeskennellyn tai todellisen typeryytesi ja vääristelysi edessä.

Lisätty lainausmerkit.
Hessu52
Watson itse

Mariaca, älä heitä kirvestäsi kaivoon noiden muutamien tyyppien takia.

Heillä on ollut siitä asti, kun itse tulin sivustoille, noin vuosi sitten, tapana aina kiemurrella ja väännellä selvää totuutta, kunnes ei itsekään enää tidä mistä on kyse.

Noissa on selvää politiikon ainesta, mutta onneksi tuollaiset tuulihatut tunnistaa jo heidän ylimielisestä käytöksestään.

Pysytään me vaan edelleenkin asialinjalla kuten ainakin Sinä ja awa olette pysyneet, minulle nuo kaksi saavat kirjoittaa mitä haluavat, olen itse sen verran monissa liemissä keitetty.

Kitos asiallisista ja paikkansapitävistä kirjoituksistasi.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

@ PIMSa epäili Sariolan olevan suggestiossa.
Kaikki me olemme.
:lol:
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^Wanha vitsi.

Jos sinulla ei ole mitään viestiä kirjoituksessasasi - säästä näppäimistöäsi.

Sariola
Horatio Caine

Mariacka kirjoitti: Edelleenkään, missään ei ole todistetta sille, että lääkärit käyttäisivät tuota posthypnoottista suggestiota yleisesti. Kaiken maailman hypnoosimaakarit ja "terapeutit" kyllä sitä markkinoivat, kuten maineikkaasti kopioimiltanne mainossivustoilta olemme saaneet lukea.
Hypnoosi ja suggestio liittyvät vahvasti toisiinsa. Tämä posthypnoottinen suggestio on yksi muoto suggestioita. Kyllä ainakin hypnoosia tuntevat tuntevat tuon termin. Kyllä sitä käytetään myös aika paljon.

Jos olen sanonut hoitomuoto, on se ehkä liian vahvasti sanottu. Ehkä oikea kuvaus olisi "hypnoosin yhteydessä käytetty menettely". En ole lääketieteen alan ihmisiä, mutta tätä menettelyä on erittäin hyvin kuvattu kirjallisuudessa ja löytyy myös tietoa Internetistä. On se aika yleisesti käytetty mm. hypnoosiin perustuvissa terapioissa. Tämähän on selvää. Itse en sano mielelläni toista typeräksi. Jos se ei pidä paikkaansa on se valetta, ja jos se pitää paikkansa, ei sille kukaan mahda mitään. Yhtä hyödytön molemmissa tapauksissa. Jätän yleensä tältä osin arvioni sanomatta, joka ei tarkoita, etteikö sellaista olisi. :)
Hessu52
Watson itse

Lueskelin tuossa joutessani Gussen "hypnoosi lausunnon" ja jäin pohtimaan muutamaa kohtaa.

Hynotisoija kysyi ketä murhaaja löi ensiksi, johon Gusse, ettei tiedä.

Seuraava kysymys oli missä Seppo oli, niin Gusse sanoi, että se oli saanut jo osuman, eli Gusse tiesi, että Seppoon oli osunut kuolettava puukonisku, tai astalolla lyönti.

Sitten häneltä kysytään oliko se nyt sitten jotain tytöistä, niin Gusse sanoo tyttöjen huutavan ja näkee Irmelin verisen pään, eli näin hyviä huomioita tuollaisessa tilanteessa ja koko homma maattuaan oikealla kyljellään.

Jostain puukon reiästä sitten oli kuikuilut murhaajaa suoraan silmiin, joten muisti kertoa tuntomerkit melkein samanlaiset, kuin O. Kivilahtikin.

Ainoa ero on ollut, että murhaajalla oli Gussen mielestä tumma takki.

Miksi hän väitti murhaajalla olleen tumman takin, kun Kivilahti oli nähnyt
vaaleatakkien miehen postuvan pellon halki muutaman kymmenen metrin päästä, joka sittemmin muuttui muutamaksi sadaksi metriksi? Kivilahti ei myöskään ollut kuullut mitään ääniä niemestä, eikä nähnyt ketään toista, sen enempää kuin kolmattakaan, poistumassa nimeltä, vaikka keskiniemessä oli ollut muka kaksi kalastajaa.

Nuo "kalastajat" ovat tainneet olla Tuulikki, joka on tullut hakemaan Sepiä apuun, teltalla olevan härdelin takia.

Jäin ihmettelemään, ettei hypnotisoija kysynyt Tuulikista mitään, sillä Tuulikin olinpaikka ja se, oliko hän vielä hengissä kertoisi sen, miten ja milloin kukin on kuollut.

Nyt näyttäisi siltä, että ensin kuoli Irmeli, sitten Seppo ja komanneksi Tuulikki, Gusssehan jäi henkiin, ja vapautettiin sittemmin murhasyytteistä.
Viimeksi muokannut Hessu52, La Huhti 12, 2008 1:06 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Joo - tuota hypnoosipuhuttelua lukiessa tulee kyllä mieleen, että jotain siinä ennen Gustafssonin kirkkaana näkemää murhaajaa tapahtui, koska siinä oli se hypnoosin "black out".

Nuo hypnoosipuhuttelut on nauhoitettu ja ne on edelleen talessa - ja Tuominen jossain jutusteluissaan Gustafssonin kanssa pyysikin tätä tulemaan kuuntelemaan mitä hän (Gustafsson) hypnoosissa horisi - kun tämä Nils Gustafsson ei niistä puheistaan mitään muistanut.

Lieneekö kaikki kolme hypnoosi yritelmää nauhoitettu ? Mahdollisesti.

No - ne on varmasti mielenkiintoista kuultavaa - ihan Gustafssonille itseleenkin kuultavaksi. Olisi varmasti hyvä käydä kuuntelemassa - saattaisi post hypnotic trauma simulaatiokin raueta - ja murhaaja saataisiin tilille teoistaan. Toki Asser-setä on saatava taskukelloineen mukaan.

Lieneekö Gustafsson suostunut Tuomisen pyyntöön ?

Vastaa Viestiin