Täysin samaa mieltä. Se, mitä ollaan saatu jo lukea, ei itseasiassa kerro yhtään mitään teon todellisista syistä. Jos teon todelliset syyt selviäisivät näistä Auvisen nettiin laittamista teksteistä ja muista, syyt olisivat poliittiset. Ja pikkulapsikin ymmärtää, että tässä tapauksessa niin ei todellakaan ole.VoDKa kirjoitti:Minä uskon taas, että Auvinen kirjoitti galleriaan sen mitä halusi muiden näkevän - nämä muut viestit voisivat oikeasti valaista asiaa paremmin. Auvinen loi itselleen nettipersoonan, jolla ei välttämättä ollut kuin ampumisen suhteen mitään yhteistä oikean Auvisen kanssa.
Moni on osannut myös omalla tahollaan päätellä, että Auvista on kiusattu, ja että lopullinen teko liittyy sekä Auvisen persoonaan (kuten tuossa VoDKan liittämässä jutussakin mainitaan; siihen, minkälainen Auvinen on ollut syntymästä lähtien), että ympäristön vaikutukseen. Silti kiinnostaisi lukea se, mitä ammattilaiset ovat saaneet koottua kasaan.
Enkä siis ihannoi Auvista. Olen vain äärimmäisen halukas ennaltaehkäisemään vastaavia tapahtumia. En usko, että Auvisen "syvimpien tuntojen" paljastaminen toisi Auviselle enää yhtään uutta fania. Ne syvimmät tunnot kun taitavat paljastaa... noh, sellaisen puolen Auvisesta jota hän ei itse missään nimessä olisi halunnut julkisuuteen - hänhän halusi jäädä historiankirjoihin jonkinnäköisenä poliittisena pioneerinä. Asiantuntijalausunnot varmaankin johdattelevat sitä linjaa, että tosiasiassa kyseessä oli epätoivoinen luuseri, joka (ja nyt toistan sitä, mitä olen aikaisemminkin tässä ketjussa sanonut) halusi tehdä viimeisillä hetkillään jotain merkittävää, kun tajusi, ettei noin muutoin tule saamaan elämällään yhtikäs mitään aikaiseksi. Piruparka, ettenkö sanoisi.
Se, että esimerkiksi Columbinen poikia lainaillaan pitkin poikin nettiä kaiken maailman palstoilla, johtuu siitä, että pojat seisoivat oikeasti sanojensa takana. En epäile hetkeäkään, etteikö Eric olisi ollut sitä mieltä, mitä sanoikin olevansa. Auvinen puolestaan on "mietteissään" kovin läpinäkyvä. Hän on halunnut tehdä saman, mitä monet muut ennen häntä, ja on kehittänyt kaiken maailman ideologioita jotta saisi oikeutettua tekonsa ja jotta hänet muistettaisiin sankarina, miksei jopa nerona. Auvista ei sitten siteeratakaan niin hanakasti. Tekstit olivat tyhjiä ja tarkoituksettomia, ja ainoat edes etäisesti järkevät pääkohdat olivat muilta lainattuja.