Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

MTV3.fi Rikos kirjoitti:Jokelan koulun tapahtumista esitetään animaatio
16.04.2008 14:16

Koko Suomea järkyttäneiden Jokelan koulusurmien syihin saadaan huomenna lisävaloa, kun keskusrikospoliisi julkistaa rikostutkintansa tulokset. Suurin osa Jokelan koulusurmien esitutkinnasta jää kuitenkin pysyvästi salaiseksi.

Julkiseksi tuleva osuus on noin 600 sivua, joka koostuu pääosin kuulusteluosiosta sekä muutaman kymmenen sivun teknisen tutkinnan liitteestä, johon sisältyvät muun muassa tapahtumapaikkapiirrokset.

Tekinisen tutkinnan pääpaino oli laukausten ja luotien lentoratojen selvittämisessä. Poliisi on saanut selvitettyä kouluampujan liikkeet sekunnilleen.

- Huomisessa tiedotustilaisuudessa esitetään köyhän miehen animaatio siitä, miten tapahtumat ovat lähteneet liikkeelle ja mihin ne ovat päättyneet, tutkinnanjohtaja rikosylikomisario Tero Haapala krp:stä kertoo.

Poliisi on kuulustellut tai puhutellut valtaosan koulun väestä, lähes kaikki 400 oppilasta ja 50 henkilökuntaan kuuluvaa. Myös uhrien ja tekijän omaiset ja tekijän perheenjäsenet on haastateltu, kuten yleensäkin kuolinsyyntutkinnan yhteydessä.

- Olemme kuulustelleet myös useita Auvisen nettikeskustelukumppaneita, Haapala kertoo.

Kuulustelujen perusteella poliisi on saanut selvitettyä ampuja Pekka-Eric Auvisen sosiaalisia taitoja ja sosiaalista verkottomista. Täydellistä vastausta teon motiivista Haapala ei kuitenkaan lupaa, sillä tekijää ei ole voitu kuulustella.

- Meillä on motiivista asiantuntijalausunto, mutta se on salassapidettävä.

Poliisi on saanut luotua tekijän profiilin ja selvittänyt pääosin sen, mistä Jokelassa on ollut kysymys. Poliisi on saanut selvitettyä, että 18-vuotias Auvinen toimi täysin varmasti yksin.

Tutkinnan loppuvaiheessa poliisi tutki tarkasti Auvisen tietokoneen ja hänen kirjoituksiaan nettimaailmassa.

- Suurin osa näistä pysyy salassa. Julkista ovat vain ne, joita hän tuuppasi itse ulos YouTubeen ja muualle. Mutta näihinkin saadaan selvitys. Eri vaiheissa tutkintaan on osallistunut toistasataa poliisia, krp:n ohella Keski-Uudenmaan, Hyvinkään, Espoon, Vantaan ja Helsingin poliiseista.
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... /04/635819
lost
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja lost »

Sori jos joku tästä jo maininnut aikasemmin ketjussa, kun en tätä ole seuraillut. Kuulin tässä jutun, että Tampereella olevan Hatanpään lukion johkin seinään oli kirjoitettu verta muistuttavalla mönjällä jotain "verilöyly 16.4" tmv. Lisäksi aikaisemmin jonkun tietokoneluokan seinään oli kiinnitetty juuri Pekka-Eric Auvisen kuva. En tiedä oliko kyseessä vain sairasta pilaa, vai oliko joku hullu ihan tosissaan :shock: En tiedä myöskään onko tämän homman takana olevaa tyyppiä saatu vähän puhutteluun :roll: Tänään ei ainakaan oppilaita kuulemma tässä koulussa paljoa ollut paikalla.
Ihmiset valehtelevat, todisteet eivät.
eetfuk
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja eetfuk »

Nyt julkaistiin lisää tietoa aiheesta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008041 ... 8_uu.shtml

Tuli uutena tuo Auvisen esittely-video.. oli muutenkin kiintoisaa luettavaa.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

^ Iskipäs silmiin tuolta seuraava uutinen
Iltalehti kirjoitti:Näin Auvinen kirjoitti
17.4.2008 10:53
Ampuja raportoi keväällä 2007 suunnitelmistaan päiväkirjassaan.

4.3.2007 kello 14.00: ...Toisaalta tämä viikonloppu on myös hyvin merkittävä historiallisesti, sillä olen alkanut suunnitella operaatiota Main Strike...

5.3.2007 kello 14.00: ...Viimeistään syksyllä olen valmis aseistautunut ja valmis toteuttamaan operaation.

7.3.2007 kello 14.00: ...Mutta itse olen erilainen ja itsenäinen yksilö: yli-ihminen! Joskus tuntuu kuin olisin Jumala. (...) Joskus ensi syksyllä tuomionpäivän koittaessa, yhden miehen sota kaikkia ja kaikkea vastaan voi alkaa.

26.3.2007 kello 14.00: Korostaa ylivertaisuuttaan ja kertoo suunnitelmistaan.

20.4.2007 kello 14.00: ...Voin vain kuvitella, kuinka hienoa omasta hyökkäyksestäni ihmiskuntaa vastaan tulee (...) ...hitto, en jaksa odottaa!...

Järkyttävimmät kohdat on jätetty pois lainauksista.

Ehhehehee, kuulostaapas tutulta.. Harris, anyone? Ja miksi aina klo 14?
Sakara
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Sakara »

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1520445
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008041 ... 3_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008041 ... 3_uu.shtml

"- Sen jälkeen välillä mietin Myyrmannin räjähdystä ja toivoin, ettei meille käy samalla tavalla Pekan kanssa. Luotin, että näin ei voi käydä Pekan kohdalla, koska Pekka tuli puhumaan asioista."

"Äiti kävi poikansa puolesta kirjastossa, koska se sijaitsi koulun lähellä ja samoilla kulmilla liikkuivat pojan kiusaajat. Loppuaikoina Auvisen ulkoilu väheni ja hän viihtyi entistä enemmän internetin keskustelupalstoilla."

"Pekka-Eric Auvisen äiti kertoi poliisille, ettei hän tiennyt etukäteen poikansa aikovan harrastaa ampumista helsinkiläisellä ampumakerholla.

- Pekka kertoi asiasta innoissaan kotona ja hän oli hyvin purkautunut, sillä hänelle oli vaikeaa matkustaa mihinkään paniikkihäiriönsä vuoksi. Joten tässä tapauksessa hän oli onnistunut omassa tekemisessään."

Näin siis kertoo Auvisen äiti. Varsin mielenkiintoista... Uutta on paitsi tuo kiusaamisen vakavuus myös nuo paniikkihäiriöt. Auvinen oli siis eristyneempi ja kiusatumpi kuin aikaisemmin on annettu ymmärtää.

Päiväkirjassa Auvinen suomentaa kyllä ansiokkaasti Harrisia ja Kleboldia :D Harmi, kun siitä on julkaistu vain lainauksia, olisi ollut ihan mielenkiintoista nähdä, montako prosenttia lauseista on ihan itse keksittyjä.

Tuo esittelyvideo on aika erikoinen... Nopeaa ajattelua. Mutta ei voi kyllä väittää, etteikö Auvinen puhuisi melko hyvää englantia tuon ikäiseksi.
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/P%C ... 5235648008

Päiväkirjamerkinnöistä itsemurhaan

Julkaistu: 13:33

4. maaliskuuta, 2007: Pekka-Eric Auvinen kirjoittaa Tuusulan Jokelassa päiväkirjaansa: "Tämä viikonloppu on myös hyvin merkittävä historiallisesti, sillä olen alkanut suunnitella operaatiota Main Strike."

7. maaliskuuta: Auvinen kirjoittaa päiväkirjaansa: "Tapan niin monta teistä paskiaisista kuin mahdollista. Todennäköisesti kuolen itsekin suorittaessani operaatiotani." Huhtikuun 20. päivä Auvinen kirjoittaa: "Voin tällä hetkellä vain kuvitella kuinka hienoa omasta hyökkäyksestäni ihmiskuntaa vastaan tulee: ihmiset kuolevat, osa paniikissa ja osa juoksee pakoon, jotkut vammautuvat, savua tulee ulos rakennuksesta, tuli leviää... hitto, en jaksa odottaa!"

3. lokakuuta Auvinen hakee ampuma-aselupaa Järvenpään poliisilaitokselta. 2. marraskuuta Auvinen ostaa aseen ja 500 patruunaa.

5. marraskuuta Auvinen lainaa todistajalta digitaalikameraa, mutta ei kerro, mihin sitä tarvitsee. Samana iltana Auvinen lataa YouTube-sivustolle videon, jossa hän ampuu metsässä sekä luo tietokoneelleen kansion nimeltä "Uusi_kansio", josta poliisi myöhemmin löytää lähes kaikki rikokseen liittyvät tiedostot ja tiedostopaketit. Seuraavan päivän iltana kello 19.30 Auvinen kirjoittaa tietokoneellaan jäähyväisviestin perheelleen.

Marraskuun 7. päivänä kello 9.33 Auvinen lataa Jokela High School Massacre -nimisen videon YouTube-sivustolle. Kello 11.15 Auvinen jättää viimeisen kommenttinsa IRC-gallerian yhteisöön "Eric Harris & Dylan Klebold". Kommentti kuuluu: "Tänään tehdään historiaa!"

Kello 11.23:n ja 11.28:n välillä Auvinen käy viimeisen kerran Rapidshare-, YouTube- ja IRC-Galleria -sivustoilla. Kello 11.28 Auvinen sammuttaa tietokoneen kotonaan. Hän lähtee kotoaan polkupyörällä ja saapuu Jokelan koulukeskukseen noin kello 11.37.

Todistaja näkee Pekka-Eric Auvisen tulevan kouluun. Todistaja ei tunne Auvista, mutta kertoo myöhemmin, että "hän katsoi minua oudosti, hymyili, ja hänellä oli jotenkin ovela ilme."

Kello 11.42 kaksi oppilasta kuulee 3–5 pamausta, mutta eivät tajua niiden olevan laukauksia. He näkevät pojan makaamassa käytävässä. "Ajattelimme, että poika oli pyörtynyt ja lyönyt päänsä, emme tienneet, mitä olisi pitänyt tehdä." Auvinen on juuri ampunut ensimmäisen uhrinsa, miespuolisen oppilaan, johon poliisi toteaa myöhemmin osuneen 12 luotia.

Oppilas huutaa terveydenhoitajaa paikalle. Hetkeä myöhemmin hälytyskeskukseen tulee ensimmäinen ilmoitus ampumisesta. Samaan aikaan koululla oppilas huomaa, että "takanani olevaa vessan ovea alettiin työntää auki. Ovi avautui ja näin ojennetun käden, jossa oli ase. Toinen todistaja näki aseen lisäksi Pekka-Eric Auvisen, joka "oli jotenkin vihainen, hermostuneen oloinen, silmät olivat pistävät, ja hän katsoi suoraan minuun".

Hälytyskeskuksen nauhoitteessa kuuluu, kun Auvinen kello 11.43 ampuu toisen uhrinsa, naispuolisen oppilaan.

Kello 11.45 Auvinen ampuu kolmannen uhrinsa, miespuolisen oppilaan. Auvinen ampuu uhria 11 kertaa. Terveydenhoitaja juoksee alakäytävään, jossa ensimmäiset uhrit ovat. Hälytyskeskus saa toisen hälytysilmoituksen ja hälyttää poliisin paikalle. Terveydenhoitaja soittaa hälytyskeskukseen oppilaan puhelimella. Hälytyskeskusilmoituksesta on kuultavissa seuraavien uhrien ampumiset.

Kello 11.46 Auvinen ampuu neljännen uhrinsa, miespuolisen oppilaan, neljällä luodilla. Oppilas juoksee ruokalaan päin ja kehottaa kaikkia pakenemaan ulos. Toinen oppilas näkee terveydenhoitajan "jotenkin kyykyssä tai polvillaan lattialla makaavan pojan [kolmannen uhrin] pään kohdalla, hän mittasi pulssia tai jotain". Samaan aikaan hätäkeskus saa hätäpuhelun aikana tiedon, että ampuja on Pekka-Eric Auvinen.

Kello 11.47 oppilas näkee Auvisen palaavan miesten wc:hen. Hetkeä myöhemmin hän ampuu viidennen uhrinsa, koulun terveydenhoitajan ja saman tien kuudennen uhrin, miespuolisen oppilaan, yhdeksällä luodilla. Rehtori kuuluttaa, että kaikkien oppilaiden on mentävä luokkiinsa.

Kello 11.48 koulun käytävään tulee oppilaan äiti, joka kohtasi Auvisen silmästä silmään. "Kaveri oli hyvin hermostuneen oloinen ja kysyi mitä sinä teet täällä. Vastasin, että olen tulossa tapaamaan opettajaa. Hän sanoi, ettei se onnistu tänään."

Auvinen hakkaa alakerrassa sijaitsevan luokan ovia ja ampuu oven läpi kolme kertaa. Yksi oppilas haavoittuu lievästi. Auvisen kuullaan huutavan: "Avatkaa ovi", "Kuolkaa kaikki", "Saatana avatkaa se ovi" ja "Päästäkää sisään".

Kello 11.51:n ja 11.53:n välillä Auvinen ampuu seitsemännen uhrinsa, miespuolisen oppilaan.

Kello 11.53 Auvinen tulee 1. kerrokseen ja kaksi minuuttia myöhemmin Auvinen ampuu ruokalan edustalla ja huutaa "avatkaa ovi". Samaan aikaan ensimmäinen poliisipartio saapuu paikalle.

Kello 11.55 luokkahuoneen ikkunasta nähdään kielten lehtori, kuraattori ja koulun rehtori kävelemässä kohti pysäköintipaikkaa. Kuraattori kertoo myöhemmin heidän menneen opastamaan hälytysajoneuvoja. Kuraattori näkee Auvisen tulevan kiroillen ruokalan alapuolisesta ulko-ovesta.

Kielten lehtori palaa opettajanhuoneeseen, ja kuraattori huomaa vasta pysäköintipaikalla olevansa yksin. Rehtorin nähdään kävelevän takaisin koulurakennukseen.

Kello 11.57 ainakin kaksi oppilasta näkee, kun rehtoria ammutaan. Toinen kertoo myöhemmin, että "Auvisen tultua paikalle rehtori painui polvilleen maahan ja kumartui kädet niskan takana maata kohti ikään kuin kilpikonnakellunta-asentoon. Auvinen kiersi kertaalleen rehtorin ympäri ja nosti sitten oikean käden kyynärpään hartialinjansa yläpuolelle. Ja ampui tästä asennosta seisaaltaan rehtoria kohti kolme kertaa niskaan tai selkään."

Rehtorin ammuttuaan Auvinen palaa sisään paukuttelemaan opettajanhuoneen ovia ja yrittää aukoa niitä. Auvinen huutaa: " Tulkaa ulos kaikki, mä tapan."

Kello 11.58 Auvinen tunkeutuu luokkaan 114, ampuu kaksi laukausta ja huutaa "eläköön vallankumous". Luokassa ollut yläasteen oppilas kertoo myöhemmin, että Auvinen "osoitti meitä aseella ja liikutti asetta siten, että ase osoitti kaikkia". Auvinen sanoo: " Tämä on vallankumous, tehkää jotakin, tuhotkaa, kaatakaa kirjahylly, heittäkää pulpetteja, mitä vain." Oppilaan mukaan Auvinen ampuu yhden laukauksen ikkunaan, eikä yritä osua oppilaisiin. Heti perään hän ampuu laukauksen luokan etuosassa olevaan televisioon.

Kello 12.04 Auvinen ampuu poliisia kohti kaksi laukausta ja palaa sisälle koulurakennukseen. Poliisi alkaa evakuoida rakennusta.

Kello 13.54 Pekka-Eric Auvinen löydetään wc:stä. Hän on ampunut itseään päähän. Auvisessa havaitaan elonmerkkejä, ja hänet viedään Töölön sairaalaan Helsinkiin. Auvinen kuolee samana iltana aiheuttamiinsa vammoihin.
Siru
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Siru »

Yritin katsella, onko tätä Auvisen itse tekemää esittelyvideota täällä.

Pahoitteluni, jos tämä oli jo aikaisemmin linkitetty tänne.

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?27975127
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Dam Egar kirjoitti: Viime kerralla ei isäntä saanut sytysnesteellä ja stenkulla oikein mitään syttymään, saavutus sekin
Nussitaan pilkkua ja todetaan että kyseessä oli kaksitahti-bensiiniä ja tulitikut.

Pastetaan vielä pätkä Auvisen kirjeestä, jos vaikka sattumalta joku ei ole sitä jo lukenut:

Totaalinen Sota Ihmiskuntaa Vastaan

Viha, se on asia jota olen täynnä ja rakastan sitä. Se on yksi ainoista asioista jota rakastan. Jokin aika sitten uskoin ihmisyyteen ja halusin elää pitkän ja onnellisen elämän… mutta sitten heräsin. Aloin ajatella kaikkea syvemmin ja tiedostin asioita. Mutta eksistentiaalinen pohtiminen ei ollut helppoa… se, kuinka paljon tiedostan asioita, on tehnyt minut onnettomaksi, turhautuneeksi ja vihaiseksi. En vain voi olla onnellinen tässä yhteiskunnassa tai todellisuudessa, jossa elän. Pitkän olemassaolon pohtimisen, yhteiskunnan tarkkailun ja joidenkin muiden elämässäni tapahtuneiden asioiden seurauksena… olen tullut pisteeseen jossa en tunne muuta kuin vihaa ihmisyyttä ja ihmisrotua kohtaan.

Elämä on vain tarkoituksetonta sattumaa… pitkän evolutiivisen kehityksen ja monien eri syiden ja tekijöiden tulosta. Kuitenkin elämä on myös sitä, mitä yksilö sillä haluaa tehdä. Ja minä olen oman elämäni diktaattori sekä jumala. Ja minä olen valinnut tieni. Olen valmistautunut taistelemaan ja kuolemaan ajatteluni puolesta. Minä, luonnollisena valitsijana, eliminoinen kaikki jotka näen epäsopiviksi, häpeäksi ihmiskunnalle sekä luonnonvalinnan virheeksi.

Voitte kysyä itseltänne, miksi tein tämän ja mitä haluan. Noh, suurin osa teistä on liian ylimielisiä ja mieleltään sulkeutuneita, jotta voisitte ymmärtämää… Luultavasti sanotte, että olen ”mielenvikainen”, hullu”, ”psykopaatti”, ”rikollinen” tai muuta tämän tapaista roskaa. Ei, totuus on että olen vain eläin, ihminen, yksilö, toisinajattelija.

Olen saanut tarpeekseni. En halua olla osa tätä kieroutunutta ja mätää yhteiskuntaa. Kuten jotkut viisaat miehet ovat sanoneet, ihmiskunta ei ole puolustamisen arvoinen… vain tappamisen. Mutta… Kun viholliseni juoksevat peloissaan ja piiloutuvat mainitessaan nimeni… Kun korruptoituneiden hallitusten gangsterit on ammuttu kaduilla… Kun idiokraattinen valta ja demokraattinen järjestelmä on korvattu oikeudenmukaisuudella… Kun älykkäät ihmiset ovat vihdoinkin vapaita ja hallitsevat yhteiskuntia idiokraattisen enemmistön sijasta… Sinä suurena vapautuksen päivänä, tiedätte, mitä minä haluan.

Kauan eläköön vallankumous... vallankumous järjestelmää – joka orjuuttaa paitsi heikkomieliset massat, myös älykkäiden yksilöiden pienen vähemmistön – vastaan! Jos haluamme elää erilaisessa maailmassa, meidän tulee toimia. Meidän tulee nousta orjuuttavia, korruptoituneita ja totalitaarisia hallintoja vastaan ja syrjäyttää tyrannit, gangsterit ja idiokraattinen valta. En yksin voi muuttaa asioita paljon, mutta toivottavasti tekoni inspiroi kaikkia maailman älykkäitä yksilöitä jonkinlaiseen maailmanlaajuiseen sotaan ja vallankumoukseen vallitsevia järjestelmiä vastaan. Järjestelmä, joka kriminalisoi luonnollisuuden ja oikeudenmukaisuuden, on viholliseni. Ihmiset, jotka elävät harhamaailmassa ja kannattavat järjestelmää, ovat vihollisiani.

Olen valmis kuolemaan asian puolesta… asian, jonka tiedät olevan oikein, oikeudenmukaista ja totuutta… vaikka häviäisinkin tai taistelu muistettaisiin vain pahana… Mieluummin taistelen ja kuolen kuin elän pitkän ja onnettoman elämän.

Ja muistakaa että tämä on minun sotani, minun ideani ja minun suunnitelmani. Älkää syyttäkö ketään muuta teostani, kuin itseäni. Älkää syyttäkö vanhempiani tai ystäviäni. En kertonut kenellekään suunnitelmistani ja pidin aina ne omassa mielessäni. Älkää syyttäkö elokuvia, joita katson, musiikkia jota kuuntelen, pelejä joita pelaan tai kirjoja joita luen. Ei, niillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Tämä on minun sotaani: yhden miehen sotaa ihmisyyttä, hallituksia ja heikkomielisiä massoja vastaan! Ei armoa maapallon saastalle! INHIMILLISYYS ON YLIARVOSTETTUA! On aika laittaa LUONNONVALINTA & SOPEUTUVIMPIEN SELVIYTYMINEN takaisin raiteilleen!

Jokaiselle se minkä hän ansaitsee.

- Pekka-Eric Auvinen (aka NaturalSelector89, Natural Selector, Sturmgeist89 ja Sturmgeist).
Käytän myös pseudonyymiä Eric von Auffoin kansainvälisesti.
[/quote]
Katjushka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Tuon esittelyvideon julkisuuteen tuominen oli ihan hyvä - näkevätpähän ne, jotka Auvista jotenkin ihailivat ettei tällä todellakaan ollut mitään sanomista yhtään mihinkään. Täysin turha jätkä.

Äidin haastattelussa pisti silmään muutama juttu. Ensinnäkin se, etteivät saaneet hankittua Pekalle kavereita. Siis ketkä he - vanhemmat vai?!?
Ja sitten tuo Pekan käytös - koulusurmakirjan tilaaminen, aseen hankinta ja ampumaharrastuksen aloitus, väkivallan hyväksyntä ratkaisuna ja natsien ihailu - eikö missän mikään kello soinut vai onko sitä apua tosiaan niin vaikea Suomessa saada?
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Tulee keskustelua toivottavasti muustakin kun pelkästään tapauksen jälkipyykistä. Pari huomiota tekstistä... Kommentointiani helpottaakseni numeroin kohdat:
(1) Minä, luonnollisena valitsijana, eliminoinen kaikki jotka näen epäsopiviksi, häpeäksi ihmiskunnalle sekä luonnonvalinnan virheeksi.

--

(2) Kun viholliseni juoksevat peloissaan ja piiloutuvat mainitessaan nimeni… Kun korruptoituneiden hallitusten gangsterit on ammuttu kaduilla… Kun idiokraattinen valta ja demokraattinen järjestelmä on korvattu oikeudenmukaisuudella… Kun älykkäät ihmiset ovat vihdoinkin vapaita ja hallitsevat yhteiskuntia idiokraattisen enemmistön sijasta… Sinä suurena vapautuksen päivänä, tiedätte, mitä minä haluan.

--

(3) Meidän tulee nousta orjuuttavia, korruptoituneita ja totalitaarisia hallintoja vastaan ja syrjäyttää tyrannit, gangsterit ja idiokraattinen valta.

--

(4) Jokaiselle se minkä hän ansaitsee.
Ensinnäkin tuosta ensimmäisestä lainaamastani kohdasta; mitä Auvinen tuolla tarkoitti? Oma käsitykseni on alusta saakka ollut, ja tulee aina olemaan, että Auvinen valikoi kohteensa. Sitä osaa tutkinnasta ei taideta koskaan julkaista, jossa tämä (tai se, ettei valikoinut) käy ilmi, mutta pidän pääni. Lähinnä siksi, että Auvinen "sattumalta" tappoi vain rinnakkaisluokkalaisiaan sekä koulun rehtorin. Ja suurin osa tapetuista oli vieläpä naispuolisia. Toki on myös mahdollista, että Auvisella oli aluksi tarkoituksena tappaa joitakin tiettyjä henkilöitä, mutta suunnitelma jostain syystä kariutui (otan tämän huomioon lähinnä siksi, että tutkijat ovat toistuvasti sanoneet julkisuudessa, että uhrit valikoituivat sattumalta).

Toisesta kohdasta; en voi millään ymmärtää, minkä takia Auvinen menetteli miten menetteli, jos toisaalta ajatteli niin miten tuossa kohdassa sanoo. Senkin takia uskon, että tämä Auvisen kokoonkyhäämä ideologia oli pelkkää potaskaa, että se riitelee todella räikeästi Auvisen tekojen kanssa. Auvisen olisi kannattanut suorittaa asevelvollisuus, kouluttautua intissä johtajaksi ja sen jälkeen suuntautua valtiotieteelliseen tiedekuntaan. Armeijasta ja valtiotieteellisestä olisi saanut missioonsa tarvittavat tiedot ja taidot ja sitten olisi voinut pyrkiä eduskuntaan. Niin päästään todelliseen valtaan käsiksi (tai sitten käymällä Kauppakorkeakoulu ja ryhtymällä miljoonayrittäjäksi :D).

Kolmannesta kohdasta; jos lähdetään siitä tosiasiasta, että oli Auvisen surmanluodit sitten sattumanvaraisia tai eivät, joka tapauksessa lopputulos oli se että tuusulalaisia abiturienttejä sekä koulun rehtori kuoli. Tuon rehtorin sinänsä ymmärrän, että Auviselle hän on varmasti edustanut jonkinnäköistä valtaa, mutta miten nämä abiturientit liittyvät mihinkään? Kuulostaako oikeasti jonkun mielestä uskottavalta ajatus siitä, että Auvinen koki tosissaan taistelevansa valtiovaltaa vastaan surmaamalla (lähinnä naispuolisia) ikätovereitaan? Auvinen ei ollut tyhmä. Eikä todennäköisesti aivan niin häiriintynytkään. Auvinen valehteli. Hän pelkäsi leimautumista koulukiusatuksi surkimukseksi joka nyyhkien epätoivosta ampui viattomia sivullisia. Sen takia hän kokosi aatemaailmansa, ei itseään varten, vaan meitä muita varten. En usko että hän on itsekään uskonut moiseen potaskaan.

Ja neljännestä kohdasta lyhyesti sen verran, että siihen taitaa kiteytyä kaikki se, mitä Auvisen päässä oikeasti liikkui. Luonnonvalinta ei ole tietoista, ei ole kenenkään syy, että on syntynyt "heikommaksi", kuten Auvinen asian ilmaisee, joten minkä takia heikompien sitten tulisi kärsiä asemastaan, jota eivät ole tietoisesti valinneet? Auvinen koki, että häntä vihattiin. Joten hän koki muiden ansaitsevan kohtalonsa.
Sakara
Remington Steele

Itsekin olen samaa mieltä tuossa, että nuo näennäiset poliittiset syyt ja ideologia ovat pelkkiä säälittäviä yritelmiä löytää rationaalinen motiivi teolle. Paitsi muita ihmisiä, ehkä Auvinen yritti tuolla "oon parempi kuin muut"-ideologiallaan hämätä myös itseään. Jotkut ihmiset eivät vain kestä luuserina olemista, vaan kääntävät mielessään asetelman päinvastaiseksi (vaikka loppujen lopuksi kyllä tajuavat itsekin asian todellisen laidan) ja yrittävät paeta huonoa itseluottamustaan ja alemmuudentunnettaan ajettelemalla, että muut eivät ansaitse heitä.

Auvinen sanoo, että on vihainen ihmiskuntaa kohtaan ja määrittelee teon "poliittiseksi terrorismiksi", mutta kohteen valinta ei kieltämättä oikein tue tätä väitettä. Mutta pitäähän sitä toki kostaa syrjijöilleen ja kouluun iskemällä pääsee vielä siinä sivussa samalle listalle Harrisin ja Kleboldin kanssa.

Ristiriitaisuuksiahan tuosta tekstistä löytyy muutenkin vaikka millä mitalla. Auvinen muun muassa kirjoittaa "Olen valmistautunut taistelemaan ja kuolemaan ajatteluni puolesta. Minä, luonnollisena valitsijana, eliminoinen kaikki jotka näen epäsopiviksi, häpeäksi ihmiskunnalle sekä luonnonvalinnan virheeksi. " vedoten, huvittavaa kyllä, luonnonvalintaan. Luonnonvalinnan pääajatus kuitenkin on, että sopeutuvimmat yksilöt pääsevät lisääntymään ja siirtämään sopivia alleeliyhdistelmiä eteenpäin (eli "selviävät"). Tämä yksilö paha vain ei ole millään tavalla sopeutuvainen. Vajavaisilla sosiaalisilla kyvyillä ja heikohkolla fenotyypillä ei pitkälle pötkitä julmassa maailmassa. Mutta tuhosihan Pekka-Eerikki toki lopulta myös itsensä. Taisi hiffata kuuluvansa itsekin samaan roskasakkiin kuin me idiokraattinen enemmistö.
-Shakespeare
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Sakara"
Itsekin olen samaa mieltä tuossa, että nuo näennäiset poliittiset syyt ja ideologia ovat pelkkiä säälittäviä yritelmiä löytää rationaalinen motiivi teolle. Paitsi muita ihmisiä, ehkä Auvinen yritti tuolla "oon parempi kuin muut"-ideologiallaan hämätä myös itseään.
Eikö tällaiset hienonkuuloiset kehitelmät ole kuuluneet muidenkin samanlaisia kouluteloituksia tehneiden kulisseihin?
Nothing is quite what it seems
supernova
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja supernova »

Sanitaan missä mitä tahansa, niin ei niiden uhrien valinta ainakaan totaalisen sattumanvaraista ollut.

Aika pitkälle olen Joeyn kanssa samaa mieltä tästä.

Edit: Siinä poliisin tiedotteessa oli mielenkiintoinen a) virhe b) seikka:

Kun auvinen löydettiin, hänen vieressään oli pistooli jossa oli hylsy piipussa ja 4 patruunaa lippaassa. Miten niin hylsy piipussa kun ase kerran oli itselataava. Siellä kai olisi pitänyt olla patruuna piipussa. Pisti vaan silmään tämä epäloogisuus.
Viimeksi muokannut supernova, To Huhti 17, 2008 8:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakara
Remington Steele

Maybrick kirjoitti:Sakara"
Itsekin olen samaa mieltä tuossa, että nuo näennäiset poliittiset syyt ja ideologia ovat pelkkiä säälittäviä yritelmiä löytää rationaalinen motiivi teolle. Paitsi muita ihmisiä, ehkä Auvinen yritti tuolla "oon parempi kuin muut"-ideologiallaan hämätä myös itseään.
Eikö tällaiset hienonkuuloiset kehitelmät ole kuuluneet muidenkin samanlaisia kouluteloituksia tehneiden kulisseihin?
Niin, ainakin Seung-Hui Chon kummallisissa NBC:lle lähettämissä videopätkissä taisi olla jonkinlaista ideologista uhoamista (en kyllä muista tarkemmin). Eric Harrisilta tuo Auvisenkin luonnonvalinta-intoilu lienee kuitenkin saanut alkunsa, Harrisillahan oli kaikenlaisia rotuoppiin ja sosiaalidarwinismiin liittyviä kehitelmiä (ja hänhän käytti Natural Selection-paitaa iskupäivänä).
-Shakespeare
Rotten Ralph
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Rotten Ralph »

Hylsy voi hyvinkin olla piipussa jos hän on itseään ampuessaan kouristuksen omaisesti puristanut asetta kahdella kädellä ja eritoten toisen käden aseen yläkerran ympärille, täten luisti ei pääse liikkumaan normaalisti ja ulosvetäjä poistamaan hylsyä.

Perusvahva aikuinen mies pystyy tämän tempun tekemään jopa 9mm pistoolilla, olen nähnyt.
Vastaa Viestiin