Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
En jaksanu lukea koko ketjua joten älkää rankaisko. Minusta tuo poisheitetyn tavaran uudelleen käyttöönotto on hyödyllistä hommaa. Joku ei jaksa katsella enää jotain tavaraa ja nakkaa sen menemään ja joku taas löytää sen ja huomaa tarvitsevansa sitä. Jos on sellasia roskia joita ei halua löydetttävän niin hävittää ne niin että niitä ei voi kukaantonkia esille. Kuitenki paljon hyvää kamaa menee roskiin.
Itse viimeksi tänään kävin tekemässä löytöjä ja olen nyt kovin innoissani. Köyhänä opiskelijana ei voi aina ostaa uutta joten kiertoon vaan.
Miten tästä muuten edes voisi olla haittaa? Taisiis jos ei mene yksityisalueelle niin eikös se ole ihan luvallista hommaa?
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
mä harrastan ruoan dyykkauksen lisäksi roskalavojen kaivelua: sieltä on löytyny kämppään kirjahyllyt, matot, seinäkankaat, kirjoja, jne. tekstiilit olen tietenkin pessyt, kalusteista osan maalannut uudelleen.
ruokaa (vihanneksia ja leipää) olen dyykannut lähi-siwan roskiksesta. osan heittävät biojäteastiaan muoveineen päivineen, mikä tietenkin on kiellettyä, mutta helpompi kaivaa kuin irtonaiset ruoat. talvella lisäksi pieni pakkanen pitää ruoan paremmassa kunnossa. kesäisin haen ruokaa vain jos se on juuri laatikkoon heitetty.
ihmiset on nykyään ylihygieenisiä ruokansa suhteen ja se vaikuttaa myös yleiseen terveyteen. ei ennenvanhaan ollut jääkaappeja tai pakastimia (tai "parasta ennen"-päiväyksiä) ja vähemmän oli allergioita ja ruokamyrkytyksiä.
eikä siellä roskiksissa mitään rottia juoksentele, kun joku on joskus sitäkin pelännyt.. siistinä pidetään roskakatokset ja roskalaatikot kannellisina, yhtään rottaa en noiden roskisten ympärillä ole tavannut.
suomen lainsäädäntö kieltää kauppiasta luovuttamasta päiväyksen ylittäneitä tuotteita muualle kuin eläimille. kauppias on vastuussa jos asiakas sairastuu syötyään vanhaksi mennyttä ruokaa. tätä lakia on yritetty muuttaa mutta en tiedä mikä on tämänhekinen tilanne asian kanssa. siihen saakka ruoka on kierrätettävä jäteastioiden kautta jotta jonkinlainen omavastuu toteutuisi. jos kauppias antaa ruoan käteen, hän on vastuussa seurauksista.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Roskisten dyykkays ei missään nimessä voi olla laitonta toimintaa. Miten kummassa voisi koskaan ollakaan?
Siksikö, että joku laittoi sinne jotain, mitä tarvitsi? Kyllä tämä maailma vain toimii niin, että löytäjä (saa) pitää. Moraalikysymyksestä ei voi keskustellakaan, jos tavara ym. on heitetty pois!
Itsekin joskus tongin roskia, mutta ei näillä mannuilla oikein mitään löydy.
Aluekeräyspisteet-aarreaittoja! Olen harrastanut dyykkausta nyt 7 vuotta ja jatkan niin kauan kuin laatikoita vielä on teiden varsilla. Pelkästään palautuspulloilla jotka sieltä on löytynyt on tullut keskimäärin 50 euroa per kuukausi, kirppismyyntiin on tullut tavaraa n.200-300 eurolla kuukaudessa, omaan ja läheisten käyttöön korvaamaton säästö vaatteissa ja kengissä... ja tavara on oikeasti hyvää, arvokkaimmat yksittäiset esineet yli sadan euron arvoisia vielä kirpparilla myytäessäkin. Museoonkin niitä on toimitettu, ja kadonneita esim. passeja oikeille omistajilleen. Periaatteessa voisi sanoa että sillä saattaa rikastua. Hermoja kyllä koettelee ne kateelliset vinkurat jotka tulee vikisemään sinne laatikolle kun eivät itse kehtaa keventää maapallon jätekuormaa. Eilen muuten löytyi ihan kauppamatkalla "ekopisteestä" säkillinen muovisia palautuspulloja, aika kiva saldo 22 euroa.