Oikeuden rajanveto nimityksille "nappisilmä", "pallero"

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Re: Oikeuden rajanveto nimityksille "nappisilmä", "pallero"

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Vastoin yleistä olettamaa, Suomessa on laillista sanoa ja kirjoittaa se N-sana. Jos olet n-samalle aistiyliherkkä, älä lue jatkoa. Neekeri. Vain niggat tietää onko se halventava vai ei. Koodiin kuuluu että musta henkilöoletettava saa kutsua toista mustaa niggeriksi tai muuta, mutta valkoihoinen ei saa käyttää n-sanaa. Jos käyttää, niin on juntti rasisti.

Ja kun et tunne porukkaa, ne on helppo laittaa yhden nimikkeen alle "Afrikan nigsterit". Kerrankin töissä tupakkatauolla Kongon mies tilitti mulle miten vihaa somaleita, ovat ikään kuin Afrikan mustalaisia. Suomessa somalit on pilanneet kaikkien mustien maineen siis.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Tarkastaja Levisi
James Bond (David Niven)

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Ohesssa vielä hallinto-oikeuden päätöksestä kohtia, näitä oli postattu Facebookin 'kalasivustolle'.
Tup 'Pacon luona' -kommentti vähän hämmentää.
Kun tapaus on kysymyksessä yksilöity, kyse on terveestä epäilystä siitä, että nähtävästi joukko turvapaikanhakijoita tms on majoittunut Pacon luona, eikä yleinen luulo, että 'kaikki turvapaikanhakijat nyt ja aina majoittuvat espanjalaistaustaisten Suomessa asuvien maahanmuuttajien tms luona'.

===

Tiimistä on noussut esiin, että epäasiallinen kielenkäyttö on aiheuttanut osalle tiimiläisistä stressiä, vaivaantuneisuutta ja painostamisen tunnetta.

Tältä osin virasto katsoo, että valittaja on laiminlyönyt esimiesvelvollisuuksiaan.

Lisäksi Maahanmuuttovirasto katsoo, että valittaja on rikkonut virkamieslain 14 §:n 2 momenttia, joka edellyttää virkamiehen käyttäytyvän asemansa edellyttämällä tavalla.

Liitteissä mainitut esimerkit valittajan kielenkäytöstä ovat virkamiehelle sopimattomia.

Kuulemiskutsun liitteessä on kuvattu tarkemmin valittajan ja hänen alaistensa kielenkäyttöä.

Kutsun liitteen 1 mukaan valittaja on käyttänyt seuraavia lausahduksia tammielokuun aikana yhteisten toimintojen tiimin klinikoilla:

”Onkohan nämä tp-hakijat olleet piilossa Pacon luona” 25.7.2018,

”Venäjällä naisilla on oikeudet. Jos Venäjällä nainen raiskataan, se on naisen oma syy.” 25.7.2018

”Rajat kiinni ja rautaa rajalle” 13.6.2018 ja 25.7.2018.

Lisäksi kaksi valittajan tiimissä työskentelevää ylitarkastajaa on käyttänyt seuraavia ilmauksia tammi-elokuun aikana yhteisten toimintojen tiimin klinikoilla:

SUVAKKI kollegalle suunnattu herja.

SUVAKKIHUORA kohdistettuna ulkopuolisiin henkilöihin, esimerkiksi Pakolaisneuvonnan avustajiin.

GEELITUKKA kohdistettuna afgaani- tai irakilaistaustaisiin nuoriin miehiin.

NAPPISILMÄ kohdistettuna muun muassa afgaani- tai irakilaistaustaisiin hakijoihin.

PALLERO, POIKA kohdistettuna alaikäisinä turvapaikkaa hakemaan tulleisiin henkilöihin.

TANSSIPOIKA
kohdistettuna hakijoihin, joilla on tausta seksuaalirikosten uhreina.

RÄTTIPÄÄ
kohdistettuna muslimitaustaisiin hakijoihin.

SARJAPERHEENKOKOAJA kohdistettuna henkilöihin, jotka ovat useamman kerran hakeneet perheenyhdistämistä.

Kutsun liitteestä 2 ilmenee, että valittaja on vastatessaan muukalaispassiasiassa häneltä pyydettyyn neuvoon todennut käydyssä sähköpostikeskustelussa muun ohella:

”Tyypin pakolaisasema peruutettu, koska käynyt Sudanissa, eikö niin? Mutta ei ole hankkinut sitten niin mitään asiakirjaa itsestään. Tekisi mieli olla myöntämättä muukalaispassia, niin ei pääse enää matkustelemaan…” ja ”Miksi näitä pitäisi päästää vähällä, kun ovat tiensä tänne huijaamalla löytäneet…”
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Kuin Leevi & Leavingsin kappaleessa: "Laura Ella Jenni Noora Alexandra Camilla Jurvanen" voidaan kai sanoa että "Nappisilmä geelipää tanssipoju asylum-hakija".

Artisti Frederik on mielestäni ihan vitun tyhmä kaveri vaikkei maalaisjuntti olekaan, mutta yhdessä asiassa olen samaa mieltä Reetun kanssa: "Elintasopakolaisille postimerkki perseeseen ja maasta karkoitus."
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
holmesin haamu
Sherlock John Holmes

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

On Anoi Kaa kirjoitti: Ke Joulu 16, 2020 10:24 pm Itse jouduin vielä noin 25-vuotiaana vihapuheen uhriksi ja järkytyin tästä syvästi. Haluan jakaa tämän muiston kanssanne, jotta ymmärtäisitte minua hieman paremmin. Vihapuhujana oli noin 50-vuotias, riuska nainen, josta pallero tai nappisilmä olisi ollut täysin alimitoitettu kuvaus. Siltikin tämä virkkoi minulle näin ja olimme vieläpä työmaaruokalassa:
"Kuulehan poika, minä olen pitänyt mulkkua enemmän suusssa kuin sinä kädessäsi. Mitä siihen sanot?"

En voinut sanoa mitään, vaan romahdin täysin. Traumani estävät kertovat minua enempää. Lisäksi saattaisin puhaltaa peittoani (blow my cover) ja silloin saattaisin taas joutua tämän vihapuhujan uhriksi ja hän on nyt varmasti vieläkin karmeampi otus. Nyt en saa enää unta, kiitosta vaan taas muistot.
Voimia sinne. Vastaamo voi tarjota kaikille avoimia terapiapalveluita.

Tiesitkö muuten että vihapuhe on rikoksena murhaan verrattava rikos eli se ei vanhene. Voisit viimeinkin saada oikeutta. Yritä ensin saada kiihotustuomiota.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Olla male-nurse on jo rangaistus sinällään, mutta kun saa kuulla kaikki vanhempien akkojen vitsit niin se heikohko potenssi kuihtuu olemattomiin. No ei oikeasti ole tullut vastaan moista vaan naiset ovat hyvin korrekteja olleet tässä 15 vuoden aikana. Eikä kukaan ole yövuorossa ehdottanut että mentäisiinkö liinavaatevarastoon. Itse jos sellaista ehdottaisi miesolettetuna niin napsahtaisi varoitus tai jopa rikosasia kehkeytyisi.
Tarkastaja Levisi
James Bond (David Niven)

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Tuota sarjaperheenyhdistäjä -ilmaisua ei pidetty mitenkään loukkaavana edes viestiasiayhteydessä. Olisi kiva tietää, saako esimerkiksi turvapaikanhakijan Suomesta karkotuksessa, jos kyse on vaikka kotimaassaan sotilaskarkuriksi tai sotarikolliseksi nimetty henkilö.

Onko luvallista siis käyttää vaikkapa viraston sisäisessä postissa noita termejä, vai keksitäänkö negatiivisesti kalskahtavalle sanalle joku
outo kiertoillmaisu.

Kiva olisi myös tietää, miten esimerkiksi Migrin sisäisissä keskusteluissa on käsitelty Suomessa seksirikoksiin syyliistyneitä tp-hakijoita.

Onko esimerkiksi raiskaaja - sanaa kätetty silloin, kun Migrissä on keskusteltu vaikkapa Oulun 2018 seksuaalirikoksista, vai onko se ilmaisu ollut
vain kenties höttöisemmin tekoa määrittelevä 'seksuaalirikokseen syyllistynyt henkilö'?
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
Averell
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Averell »

Minusta on hienoa, että Miten:ssä on töissä myöskin tolkun ihmisiä! Todella upeaa...
Oikeusvaltiossa kun asutaan niin toki tarvitaan oikeuden päätös siitä, millaista itseironiaa on sopivaa käyttää.
Oleskelulupa, tarkoittaako se lupaa oleskella ilman velvollisuuksia?
Eki-setä
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Eki-setä »

Homma haisee vahvasti työyhteisön ilmapiirille. Joukossa on joku, joka ei muiden mielestä kuulu joukkoon, mahdollisesti jopa ajattelee eri tavalla kuin kyseinen jengi edellyttää. Yksilö on päätetty viedä kielenkäytöstään oikeuteen. Kyseessä siis vihervassaripiireissä niin muodikas tapa käyttää poliisia ja oikeuslaitosta omien pikku mielipahojen hyvittelyyn, toisten rahoilla totta maar.
Vastaa Viestiin