Heippa vaan!
En tiedä mitä uneni tarkoitti, mutta näin unen josta olen ajatellut että se voisi olla enneunikin. Toivon sitä todella ettei se ole. Unesta on aikaa. En tarkkaa muista koska unen näin, mutta muistaakseni se oli viimevuoden puolella. En halua muistaa kyseistä unta, mutta se tuli mieleen kun täällä kysyttiin mahdollisia enneunia. Voihan se olla ettei se enneuni ole ja toivon sitä todella, mutta se uni oli niin todenperäinen ja outo. Heräsin unesta ahdistuneena.
Taustaa;
Tapanani ei ole nähdä painajaisia. Painajaisia olen näynyt viimeksi yli 15 vuotta sitten pari- kolme ennen tätä unta. Ne painajaiset olivat aika kesyjä tähän painajaiseen verrattuna. Kuitenkin olen nähnyt enneunia, kuten oman lapseni muutamia vuosia ennen hänen syntymäänsä. Tässä unessa hän oli tosin 5-7vuotias. Tiesin siis etukäteen lapseni sukupuolen ja ulkonäön 5-7vuotiaana. Enneunia olen nähnyt pääasiassa hyvistä unista, sillä painajaisia näen niin harvoin.
Itse tarinaan, josta olen ymmälläni:
Unessa on yö. Se on harvinaista että unessani on yö, sillä uneni on yleensä aina päiväaikaan. Näen vaaleahiuksisen hoikan naisen, jolla on vanha olkapäille juuri ja juuri ulottuva permanentti. Kiharat ovat loivistuneet. Naisen ikää on vaikea arvioida, mutta ehkä siinä 40-vuoden molemmin puolin. Naisella on päällään vaaleansiniset farkut, muita vaatteita en muista, mutta jokin lämmin pusero hänellä oli. Katselen unessa jostain pusikosta ja seuraan naista, joka menee miehen luokse ja lyö lapiolla miestä takaa päin iskun osuessa miestä päähän. Sitten nainen piilottaa miehen talon kivijalkojen alle. Paikka näytti suht rauhalliselta paikalta. Lehtipuita oli talon ympäristössä ja peltoa. Nainen kaivaa lapiolla monttua maahan ruohikkoon. Nainen ei näe minua unessa, mutta minä näen kaiken. Hän raahaa miehen kuoppaan ja alkaa peittää sitä. Ihmettelen sitä, että nainen peittää miehen mullalla, vaikka ei ole edes tarkistanut sitä elääkö mies vai ei. Tässä vaiheessa heräsin ja tunsin ahdistusta unestani.
Muutamina seuraavina öinä valvoin tietokoneen kanssa, sillä ei huvittanut mennä nukkumaan, koska tapanani on nähdä joskus jatkoa uneen. Kerran näin jatko-osan kahden vuoden kuluttua, mutta se oli lapsen fantasiauni silloin se.
Kuitenkin mietin pari seuraavaa päivää, että kannattaa katsoa tulevaisuudessa kenen tyttökaverin kanssa yöllä satun liikkumaan. Kannattaa pysyä yöt kotona kiltisti. Öisin liikun yleensä vain koirani kanssa.
Siksi myös yksi syy käydä täällä vihjeen perusteella kurkkimassa oisko vastaavaa tapausta. Itse en vastaavaa tiedä. Olihan tuo aika uni - ainutlaatuinen ettenkö sanois. Karmea uni, joita en enempää halua edes nähdä. Olin aika järkyttynyt jonkin aikaa, vaikka heräsin omasta sängystäni.
Nyt tuli mieleen, että voiko olla jälkiunia? Tarkoitan tällä siis, että näkee jälkikäteen unta jostain josta ei tiedä mitään vaikka se on jo aiemmin tapahtunut. Jos luen joskus tällaisesta unesta, että se näkemäni uni olisi tapahtunut niin uskallanko mennä enään nukkumaan?
Kaiken kaikkiaan, mikään ei provosoinut tuolloin minua näkemään kyseistä unta. En katsonut väkivaltaisia elokuvia, enkä lukenut vastaavaa kirjaa. Kuitenkin on voinut käydä myös niin, että kun joskus olen katsonut esim. CSI-ohjelmaa, on alitajuntaani voinut jäädä jokin aihe muhimaan ja se on tullut uniini.
Mene ja tiedä, aika sen näyttää, onko uni enneunta vai ei.