Tapaus Dyatlov pass (1959)

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.
bob
Harjunpää

Re: Tapaus Dyatlov pass (1959)

Viesti Kirjoittaja bob »

Renault kirjoitti: La Helmi 13, 2021 7:03 am
Vihaliemi kirjoitti: Pe Helmi 12, 2021 10:01 pm Mansit eivät varmaan päälle käyneet, mutta nämä Ostoyakin Khantit on eri juttu. He olivat paljon tarkempia ketä mailla liikkuu, - ja aggressiivisempia. Heillä oli luola (Ushma cave) jossa he säilyttivät heillä arvokkaita tavaroita, turkiksia ym. Luola oli Dyatlovin ryhmän reitillä, ja he kävivät siellä, tai sen lähellä 26. tai 27. tammikuuta. Luola oli Khanteille pyhä paikka, ja erityisesti naiset eivät saaneet tulla kahta kilometriä lähemmäs tätä paikkaa, tai edes katsoa sen suuntaan.
Eräs Khantimetsästäjä oli jopa tehnyt tunnustuksen eräälle ulkopuoliselle 1981:

’We had a sacred pit where we stored gold and valuable furs. Tourists found that place and they took stuff from there. We found out pretty fast and we started to watch them. At night, we approached the tent. Then our shamans made in teargas agent [a kind of datura was ignited creating smoke]. We waited for some time until the tourists started to feel bad and came running out of the tent. Eventually, we finished them all off.’
(S. Oss)
Kuulostaa kyllä siltä miltä näyttääkin. Shamaanihommilta...
Joo, oliskohan siitä kyynelkaasusta löytynyt viitteitä (ruumiista tai itse teltasta) jos kerta säteilytkin osattiin esiin kaivaa. Ja muutenkin,,, vois kuvitella, että tollainen tunnustus olis tullut muidenkin suusta kuin vain erään. Ei minuakaan tuo vakuuta. Aika taitavasti ovat sitten osanneet kaikki jälkensä haihduttaa jos ovat siellä häärineet, mestanneet ja aikansa asioita lavastelleet. Ja perimmäinen kysymys; miksi jättää "piestyt" raadot löydettäviksi kun lääniähän tuolla on ihan tarpeeksi, jotta saadaan helposti katoamaan ikuisuuteen asti.
bob
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja bob »

Renault kirjoitti: To Helmi 11, 2021 7:15 pm Eli keskellä talvea vedet ei virtaa ollenkaan noin pienissä puroissa? Niin se varmaan on, eli ei siellä mihinkään veteen ole pudottu, kuten vähän epäilinkin.
Tota tulkintaa mä taas en ymmärrä ollenkaan. Eihän toki mullakaan ole kokemusta Uralilta tai Siperiasta, mutta Suomen, Ruotsin ja Norjan lumisista pohjoisosista kylläkin aika paljon. Ja kyllä siellä hirveidenkin lumivallien alla ne purot virtaa iloisesti liplattaen kesät talvet. Ovat talvella tosi vaarallisia , koska niitä ei näe kuin vasta sitten kun on jo mulahtanut pintalumen läpi kokeilemaan veden lämpötilaa. Yleisimmillä reiteillä noi vaaran paikat on merkattu ja talvipolut kulkee ne kiertäen, mutta tuntemattomilla taipaleilla ei niistä lumen alaisista puroista ole välttämättä mitään muuta tietoa kuin jos sattuu joku romahtanut kohta tai puron esilletulo-onkalo eteen osumaan. On muuten aika hurjan kokoisia ne lumeen syövyttämät luolat, pari sellaista luolaa on tullut ihan siitä suuaukolta nähtyä, ja jos ei olisi romahdusvaara ollut tiedossa, niin sinne olis hienosti mahtunut kömpimään lumen alla puroa ylöspäin metritolkulla. Ne purojen alkulähteet on vuoristoissa (nyt vertaan Uralia Skandeihin) niin korkealla kaukana, että se virtaus säilyy tosi vuolaana aika lailla oloista riippumattomana. Tyypillisesti sieltä tulee luonnollisesti alas useita puroja, jotka sitten alempana rinteillä yhdistyy. Ei niistä heti mitään Djepriä tai Tonavaa muodostu vaan säilyy aika maltillisen kokoisina pitkään, mutta ei ne kyllä mihinkään jäädy tai lähteen jäähtymisen vuoksi näivety. Itse asiassa kesällä niissä se vesi virtaa paljon vähemmän, koska maa ime kuivana omansa, mutta tärkeimpänä kuihduttajana on aurinko, joka sieltä vuorilta asti tulevaa vettä kerkeää haihduttamaan ihan pirunmoiset määrät. Varsinkin niistä välilätäköistä, joita voi kutsua vaikka ylänköjärviksi. Niihin siis laskee puroja joka suunnasta, ja niistä jatkaa matkaansa pari isompaa. Kesähelteilläkin vesi on näissä niin kylmää, että toimii oivana jääkaappina. Ne haihduttaa kesähelteillä hitosti vettä, vedenpinta laskee tosi paljon ja lähtevä virtaus pienenee huomattavasti ja siksi saattaa joku lampaiden laidunmaa alempana laaksojen niityillä kärsiäkin kuivuudesta. Talvella se vesi kyllä siellä virtaa aika varmasti.

Satelliittikuvat ei kyllä mitään vuoristolampia tuolta vierestä paljasta, mutta on niitä silti aina noilla vuorilla.

Tulipa taas jaariteltua, mutta pointtina siis sellainen, että mä pidän ihan täysin varmana, että kyllä siellä se lumenalainen virtaus on ollut talvella ihan saman kokoluokan purona kuin tossa keväämmälläkin. Tottahan toki sulamisvesi oman jonkinmoisen lisänsä tuo, mutta silti.

edit. Suosittelen heittämään Google-hakua vaikkapa sanoilla "mountain river under snow cave". Tulee aika hyvin tilannetta kuvaavia osumia. Kuvia en suoraan tähän liitä kun en noiden tekijänoikeuksista tiedä. Kuvahaussa tulee aika ylös pari hyvää kuvaa sellasesta romahtaneesta katosta, ja voisin kuvitella, että Dyatlovien kohdalla näky on ollut aika samanlainen kun on lumet tulleet pudonneiden perässä alas.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Kyllä siellä virtaa kesät talvet, mutta pitää muistaa tämän puron olevan siellä alkulähteillä, puro joka laskee isompaan ja isompi taas isompaan.
Tässä kesäistä meininkiä. Hahmotellaan myös risupetiä ym.
https://www.youtube.com/watch?v=zHXAeezfz8M
Tästä on tullut harrastajien "pyhiinvaelluspaikka" eikä ihme. Tarina kiehtoo...
Mitä lie posmottaa ?
Viimeksi muokannut erämaaetsivä, La Helmi 13, 2021 6:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vihaliemi
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Vihaliemi »

bob kirjoitti: La Helmi 13, 2021 5:52 pm
Vihaliemi kirjoitti: Pe Helmi 12, 2021 10:01 pm Mansit eivät varmaan päälle käyneet, mutta nämä Ostoyakin Khantit on eri juttu. He olivat paljon tarkempia ketä mailla liikkuu, - ja aggressiivisempia. Heillä oli luola (Ushma cave) jossa he säilyttivät heillä arvokkaita tavaroita, turkiksia ym. Luola oli Dyatlovin ryhmän reitillä, ja he kävivät siellä, tai sen lähellä 26. tai 27. tammikuuta. Luola oli Khanteille pyhä paikka, ja erityisesti naiset eivät saaneet tulla kahta kilometriä lähemmäs tätä paikkaa, tai edes katsoa sen suuntaan.
Eräs Khantimetsästäjä oli jopa tehnyt tunnustuksen eräälle ulkopuoliselle 1981:

’We had a sacred pit where we stored gold and valuable furs. Tourists found that place and they took stuff from there. We found out pretty fast and we started to watch them. At night, we approached the tent. Then our shamans made in teargas agent [a kind of datura was ignited creating smoke]. We waited for some time until the tourists started to feel bad and came running out of the tent. Eventually, we finished them all off.’
(S. Oss)
Joo, oliskohan siitä kyynelkaasusta löytynyt viitteitä (ruumiista tai itse teltasta) jos kerta säteilytkin osattiin esiin kaivaa. Ja muutenkin,,, vois kuvitella, että tollainen tunnustus olis tullut muidenkin suusta kuin vain erään. Ei minuakaan tuo vakuuta. Aika taitavasti ovat sitten osanneet kaikki jälkensä haihduttaa jos ovat siellä häärineet, mestanneet ja aikansa asioita lavastelleet. Ja perimmäinen kysymys; miksi jättää "piestyt" raadot löydettäviksi kun lääniähän tuolla on ihan tarpeeksi, jotta saadaan helposti katoamaan ikuisuuteen asti.
Aika hyvin jäljet oli tosiaan sotkettu ja lavastettu, raadotkin niille sijoilleen jättämällä - että vielä 2021 suomalaisella keskusteluforumilla puidaan mitä tapahtui. Ja ei edes haittaa vaikka joku vodkapäissään olisi sattunut jälkeenpäin vähän vaikka tunnustamaankin mitä on ehkä tapahtunut?

Itse olen auki kaikille teorioille, mutta mitä enemmän tapauksesta lukee niin turhemmalta alkaa monimutkaisten kuvioiden pyörittely tuntua. Ulkopuolinen hyökkääjä saa monta palasta loksahtamaan paremmin paikalleen kun moni muu teoria. S. Ossin kirja on hyvä läpileikkaus moneen näkökulmista ja pientä nippelitietoa moneen kulmaan. Siinä ohessa tulee toki myös näitä kuultuja tarinoita ym. mutta nekin voi tuoda jotain uutta pientä lisää kokonaisuuteen, kun ei näistä ole enää kukaan kuitenkaan omia kokemuksiaan kertomassa.
bob
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja bob »

Vihaliemi kirjoitti: La Helmi 13, 2021 6:46 pm

Aika hyvin jäljet oli tosiaan sotkettu ja lavastettu, raadotkin niille sijoilleen jättämällä - että vielä 2021 suomalaisella keskusteluforumilla puidaan mitä tapahtui. Ja ei edes haittaa vaikka joku vodkapäissään olisi sattunut jälkeenpäin vähän vaikka tunnustamaankin mitä on ehkä tapahtunut?

Itse olen auki kaikille teorioille, mutta mitä enemmän tapauksesta lukee niin turhemmalta alkaa monimutkaisten kuvioiden pyörittely tuntua. Ulkopuolinen hyökkääjä saa monta palasta loksahtamaan paremmin paikalleen kun moni muu teoria. S. Ossin kirja on hyvä läpileikkaus moneen näkökulmista ja pientä nippelitietoa moneen kulmaan. Siinä ohessa tulee toki myös näitä kuultuja tarinoita ym. mutta nekin voi tuoda jotain uutta pientä lisää kokonaisuuteen, kun ei näistä ole enää kukaan kuitenkaan omia kokemuksiaan kertomassa.
Ulkopuolinen murhaaja tai poppoo tökkii mulla kaikkein pahiten.
Mä kun mietin siltä kantilta, että onhan siinä mahdollisilla ulkopuolisilla täytynyt sitten olla ihan jäätävä munkki matkassa. Ollaan aiheutettu kuolema yhdeksälle ihmiselle, mutta yhdenkään kroppaan ei ole aiheutettu kiistatta väkivallan merkkejä vaan kaikki vammat on onnistuttu tekemään sellaisiksi, että luonnollinenkin syy ilman ulkopuolista osallistumista voi ne selittää. Samaten sen suhteen oon ihan eri linjoilla, että mitä enemmän tätä tutkii ja tonkii, niin mun päässäni sitä enemmän palaset loksahtaa kohdalleen nimenomaan sen luonnon aiheuttaman ketjureaktion puoleen. Varsinkin kun ihmisten se sellainen typerien inhimillisten virheiden osallisuus on ollut tekemisiä kiistatta sotkemassa. Tiedetäänhän kuitenkin ja otetaan huomioon, että ihminen on aina se heikoin lenkki. Tässäkin tapauksessa ryhmä on saattanut käyttäytyä yllättävän tilanteen koetellessa henkeä uhkaavasti täysin umpityperällä tavalla. Siellä on mahdollisesti tehty täysin vääriä ja kohtalokkaita ratkaisuja. Jälkeen päin ajateltuna teltalta ei olisi koskaan kannattanut poistua ollenkaan, mahdollisesti on otettu varusteita mukaan tavalla, ettei selviytymiselle ole ollut todellisuudessa edellytyksiä ym. Silti pitää sekin huomioida, että jos moiset olot äkisti tulee päälle, itse kukin olisi saattanut toimia noiden siinä tilanteessa käytettävissä olleiden tietojen valossa täysin samoin.
bob
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja bob »

erämaaetsivä kirjoitti: La Helmi 13, 2021 6:39 pm Kyllä siellä virtaa kesät talvet, mutta pitää muistaa tämän puron olevan siellä alkulähteillä, puro joka laskee isompaan ja isompi taas isompaan.
Tässä kesäistä meininkiä. Hahmotellaan myös risupetiä ym.
https://www.youtube.com/watch?v=zHXAeezfz8M
Tästä on tullut harrastajien "pyhiinvaelluspaikka" eikä ihme. Tarina kiehtoo...
Mitä lie posmottaa ?
Hurja olla tossa täsmälleen samalla paikalla, jossa Ljuba on maannut polvistuneena -jos tuo nyt se täsmälleen sama kivi on. Hyvin ovat ukkelit paikan löytäneet, mutta kyllähän tuo hyvin samalta vaikuttaa. Tuo polvistuva äijähän selittää ymmärtääkseni, että kun neiti Dubi löydettiin, ilta ja yö painoi päälle ja etsijöiden leiri oli niin kaukana, ettei sinne pystytty raatoa heti lähteä viemään, joten hänet jätettiin tönkkönä siihen rannalle odottamaan seuraavan päivän kaivuiden jatkamista ja muiden kavereiden esiin kaivuuta. Tää mies epäilee, että siinä vaiheessa on sitten illan ja yön aikana joku eläin käynyt popsimassa poskeensa suu auki kuolleena maanneen Dubininan kielen, huulet ja vissiin silmät siinä samalla. Ton voisin uskoakin. Varsinkin jos siellä yksikin harakka on metsässä ollut, niin varmaan noin on käynyt.

Muuten on vähän outoa teoriointia. Taitaa epäillä, että siellä alhaalla onkalossa olisi tää yks ollut kirjoittamassa päiväkirjaansa siinä vaiheessa kun lumirojut tulee niskaan. Ilmeisesti samassa rytäkässä joku muukin kaveri tuli alas ja löi päänsä kiveen. Viimeisillä voimilla on yritetty päästä kaverin luo säästämään ruumiinlämpöä ja siksi on viimeiset voimat riittäneet enää vain siihen haliasentoon pääsemiseen. Ymmärsinkö oikein, että tää paikka on sellaisessa kulmassa seetriiltä lähestyessä, että etsijät ovat aikaisemminkin käyneet siinä ihan vieressä, käytännössä kävelleet liki yläpuolella, mutta eivät ole ruumiita sillä ekalla kertaa vielä löytäneet.

Jos oon oikein käsittänyt, tää tapaus on Venäjällä sellainen klassikko kuten Kyllikki Saari tai Bodom meillä. Eli on aika laajalti tunnettu ja nimenoomaan harrastelijatutkijoita vuodesta toiseen kiinnostava juttu.

Laitanpa minäkin yhden videon - kun aiemmin avauduin tuosta karttojen sekavuudesta, niin mun mielestä tää animaatiovideo on aika selkeä. Vähän mietityttää toi viimeisen kolmikon sijainnit, Tän mukaan Zina on kulkenut sitkeästi turhankin jyrkkään ylämäkeen, mutta ei suoraan telttaa kohti.
https://www.youtube.com/watch?v=cY7oDKL ... e=emb_logo
Vihaliemi
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Vihaliemi »

bob kirjoitti: La Helmi 13, 2021 7:29 pm

Mä kun mietin siltä kantilta, että onhan siinä mahdollisilla ulkopuolisilla täytynyt sitten olla ihan jäätävä munkki matkassa. Ollaan aiheutettu kuolema yhdeksälle ihmiselle, mutta yhdenkään kroppaan ei ole aiheutettu kiistatta väkivallan merkkejä vaan kaikki vammat on onnistuttu tekemään sellaisiksi, että luonnollinenkin syy ilman ulkopuolista osallistumista voi ne selittää. Samaten sen suhteen oon ihan eri linjoilla, että mitä enemmän tätä tutkii ja tonkii, niin mun päässäni sitä enemmän palaset loksahtaa kohdalleen nimenomaan sen luonnon aiheuttaman ketjureaktion puoleen. Varsinkin kun ihmisten se sellainen typerien inhimillisten virheiden osallisuus on ollut tekemisiä kiistatta sotkemassa. Tiedetäänhän kuitenkin ja otetaan huomioon, että ihminen on aina se heikoin lenkki. Tässäkin tapauksessa ryhmä on saattanut käyttäytyä yllättävän tilanteen koetellessa henkeä uhkaavasti täysin umpityperällä tavalla. Siellä on mahdollisesti tehty täysin vääriä ja kohtalokkaita ratkaisuja. Jälkeen päin ajateltuna teltalta ei olisi koskaan kannattanut poistua ollenkaan, mahdollisesti on otettu varusteita mukaan tavalla, ettei selviytymiselle ole ollut todellisuudessa edellytyksiä ym. Silti pitää sekin huomioida, että jos moiset olot äkisti tulee päälle, itse kukin olisi saattanut toimia noiden siinä tilanteessa käytettävissä olleiden tietojen valossa täysin samoin.
Niin.. ja, myös jos tämä ulkopuolinen taho ei käynyt ryhmään käsiksi olleenkaan... Tuli siihen teltalle ulkopuolelle häärimään, komentanut porukkaa ulkopuolelta ’Lähtekääs helvettiin täältä!’, ehkä laukaus TOZ:illa taivaalle kun mitään ei näytä tapahtuvan(hylsy jää toiseen piippuun talteen), sitten kun porukka saatu ulos teltasta vähän vauhdikkaammin, pientä suunnan näyttämistä ja saattamista metsän suuntaan ja toivotukset että ei tarvii takasin tulla... Nämä porukan kaksi muuta paremmin pukeutunutta sankaria liittyneet mukaan matkan varrella seetrille ja siitä tapahtumat eteenpäin ns. omalla painollaan. Tunkeutujat paskoneet teltan veitsillä ennen lähtöään että jatko vähän hankaloituu.

Tämmöisenä ajatuksen juoksuna vaan ilmoille :)
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

damfin kirjoitti: La Helmi 13, 2021 8:22 am Usein näyttää toistuvan tuo käsitys että suksien jäljet eivät näkyisi tai eivät näkyneet, mutta kuitenkin teltan löytymisestä kerrotaan näin:
On February 25 Boris Slobtsov and his group finally discovered the trail of skis that he assumed to be that of Dyatlov. The next day on February 26th they discovered the tent on the slope of Kholat Syakhl in the Dyatlov Pass.
Lisäksi joku etsintäryhmästä kertoi että suksien jäljet löydettyään he seurasivat jälkiä ja löysivät teltan.

Eli kyllä siellä ne suksien jäljet näkyivät, toki nyt sitten voidaan teorioida sillä että mansit ja khantit käyttää leveämpiä taikasuksia joista ei jää jälkiä. :D
No ei tuossa nyt suoranaisesti sanota, että ne siellä rinteellä myös näkyivät, ne jäljet.

Tuolla sivustolla sanotaan, että mansit myös osasivat hävittää suksien jälkensä (en tiedä miten).

Mutta jos nyt oli vaikka sellainen keli kuin tuossa videossa, joka oli tehty, niin eipä siinä suksenjäljet kyllä muutaman viikon päästä juurikaan erotu, kun lunta sataa päälle. Ei kai se suomalaisesta lumesta eroa? Suksihan jakaa painon paljon suuremmalle alalle kuin jalka.

Tässä on niin paljon mahdollisuuksia, etten kyllä mitään sulkisi pois. Mahdollistahan on sekin, että retkeläiset lähtivät teltalta ihan omin päin, mutta juoksivat sattumalta metsässä olleen poppoon nuotiolle. Kaikenlaista on voinut tapahtuna. Teltta on voitu rikkoa vaikka jälkikäteen. Rinteeltä kuvattin lisäksi myös ylimääräisiä jalanjälkiä, mutta niistä ei tiedetä, oliko ulkopuolisten vai etsijöiden.

Ulkopuoliset vain selittäisivät retkeilijöiden älyttömän ja suisidaalisen käytöksen... sekä myös vammat. Tuolla nyt kuitenkin oli useammalla naama veressä ja pää halki. En tiedä mitään muuta eksymistapausta, missä eksyjä saa kallonmurtuman?
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
bob
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja bob »

Vihaliemi kirjoitti: La Helmi 13, 2021 8:59 pm
bob kirjoitti: La Helmi 13, 2021 7:29 pm

Niin.. ja, myös jos tämä ulkopuolinen taho ei käynyt ryhmään käsiksi olleenkaan... Tuli siihen teltalle ulkopuolelle häärimään, komentanut porukkaa ulkopuolelta ’Lähtekääs helvettiin täältä!’, ehkä laukaus TOZ:illa taivaalle kun mitään ei näytä tapahtuvan(hylsy jää toiseen piippuun talteen), sitten kun porukka saatu ulos teltasta vähän vauhdikkaammin, pientä suunnan näyttämistä ja saattamista metsän suuntaan ja toivotukset että ei tarvii takasin tulla... Nämä porukan kaksi muuta paremmin pukeutunutta sankaria liittyneet mukaan matkan varrella seetrille ja siitä tapahtumat eteenpäin ns. omalla painollaan. Tunkeutujat paskoneet teltan veitsillä ennen lähtöään että jatko vähän hankaloituu.

Tämmöisenä ajatuksen juoksuna vaan ilmoille :)
Saahan sitä ajatusta juoksuttaa, tekee ihan hyvää välillä sillekin. :)

Tossa ajatelmassa niillä ullkopuolisilla olis sitten pitänyt olla havuja mukana, joilla peittää omat tulojälkensä, häärimisjälkensä ja poistuessaan vielä lanaavat loputkin piiloon. Muutenkin outoa, että pari kaveria on annettu pukeutua kunnolla tai ei ole niitä huomattu kun ovat olleet ulkona jo valmiiksi? Ja sekin, että teltasta ei ole sitten kuitenkaan haluttu poistua oviaukosta? Olisihan siitä edes joku napannut kengät samalla vaivalla jalkaansa, luulis. Eikös poistumisjäljet kuitenkin lähteneet siitä teltan vierestä alamäkeen, jolloin on todettu, että kaikki poistuivat teltasta repaleen kautta. Eli ei olisi siis jälkeen päin käyty repaloimassa. Sekin mietityttää, että jos jotain tahoa häiritsee tuolla oleminen niin paljon, että päätetään koko porukka juoksuttaa alamäkeen kuolemaan, niin vaikka noin kovasti vituttaa, niin ei sitten silti vedetä ketään edes kunnolla turpaan. Vois kuvitella, että ainakin miespuolisilta on tullut aika paljon vastalausetta ja urputusta käskyttäjien suuntaan, ihan sama mikä pyssy siinä sylissä lepää. Nokkapokkaa vaikea välttää kun tietäähän noi, että metsään kävely paljasjaloin tossa pakkasessa ja myrskyssä on varma kuolema. Siististi ona vaan komennettu ja siististi on sitten toteltu. Kivaa juoksentelua ajatuksena, mutta sory, en oikein osta...

Ja tosiaan se jälkien peittely, tuskin siihen olisi ollut edes mitään syytä. Jos hiihtäjät häädetään vain matkoihinsa metsää kohti ilman tarkoitustakaan tappaa siihen paikkaan, ei se ulkopuolinen taho varmasti ole osannut ennakoida, että pari viikkoa myöhemmin alkaa ruumiita löytymään ja siksi paikka tullaan seulomaan kammalla ja suurennuslasilla, joten peitetäänpä kaikki jäljet omasta osallisuudesta. Kai nekin porukalla olisivat liikkuneet ja jättäneet varmasti aikamoisen myllätyn lumisotkun ympärilleen siihen teltan viereen. Vai oliko se kyynelkaasushamaani samalla myös ennustajaeukko? Luonnonvoimat ei niitä ulkopuolisten jälkiä ole peittäneet, koska tuuli ja tuiverrus on rehellisiä ja tasapuolisia, ne ei tunnetusti valikoi, että peitänpä nämä alkuasukkaiden jäljet, mutta jätetäänpä seurueen jalanjäljet vielä näkymään.
Renault
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Renault »

Rinteessä ne suksien jäljet eivät näkyneet ainakaan koko matkaa, vaan Sharavin ja kaksi muuta toveria suunnistivat rinteeseen lähinnä Auspiaya-joen laaksossa löydettyjen suksenjälkien mukaan.
Siinä kolmen porukassa oli mansi-opas Pashin, joka arveli kadonneiden retkeilijoiden pudonneen jonkinlaiseen
rotkoon tai halkeamaan. DP-sivustolla kerrotaan, että tuo opas jätettiin Bootrock-kiven luo ja kaksi venäläistä jatkoi vielä matkaa kunnes havaitsivat teltan huipun lumen keskellä.
Pelkäsikö Pashin rotkoon putoamista, että hän ei suostunut enää jatkamaan pidemmälle?
bob
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja bob »

Kuolemannaakka kirjoitti: La Helmi 13, 2021 9:48 pm
damfin kirjoitti: La Helmi 13, 2021 8:22 am Usein näyttää toistuvan tuo käsitys että suksien jäljet eivät näkyisi tai eivät näkyneet, mutta kuitenkin teltan löytymisestä kerrotaan näin:
On February 25 Boris Slobtsov and his group finally discovered the trail of skis that he assumed to be that of Dyatlov. The next day on February 26th they discovered the tent on the slope of Kholat Syakhl in the Dyatlov Pass.
Lisäksi joku etsintäryhmästä kertoi että suksien jäljet löydettyään he seurasivat jälkiä ja löysivät teltan.

Eli kyllä siellä ne suksien jäljet näkyivät, toki nyt sitten voidaan teorioida sillä että mansit ja khantit käyttää leveämpiä taikasuksia joista ei jää jälkiä. :D
No ei tuossa nyt suoranaisesti sanota, että ne siellä rinteellä myös näkyivät, ne jäljet.

Tuolla sivustolla sanotaan, että mansit myös osasivat hävittää suksien jälkensä (en tiedä miten).

Mutta jos nyt oli vaikka sellainen keli kuin tuossa videossa, joka oli tehty, niin eipä siinä suksenjäljet kyllä muutaman viikon päästä juurikaan erotu, kun lunta sataa päälle. Ei kai se suomalaisesta lumesta eroa? Suksihan jakaa painon paljon suuremmalle alalle kuin jalka.

Tässä on niin paljon mahdollisuuksia, etten kyllä mitään sulkisi pois. Mahdollistahan on sekin, että retkeläiset lähtivät teltalta ihan omin päin, mutta juoksivat sattumalta metsässä olleen poppoon nuotiolle. Kaikenlaista on voinut tapahtuna. Teltta on voitu rikkoa vaikka jälkikäteen. Rinteeltä kuvattin lisäksi myös ylimääräisiä jalanjälkiä, mutta niistä ei tiedetä, oliko ulkopuolisten vai etsijöiden.

Ulkopuoliset vain selittäisivät retkeilijöiden älyttömän ja suisidaalisen käytöksen... sekä myös vammat. Tuolla nyt kuitenkin oli useammalla naama veressä ja pää halki. En tiedä mitään muuta eksymistapausta, missä eksyjä saa kallonmurtuman?
Noh, onhan noita kai paljonkin. Varsinkin tuota toisen ketjun Panama-keissiä tonkiessani, oon törmännyt useisiin sellaisiin. Eipä pään tärähtäminen vaadi kuin väsyneenä kompastumisen tai mikä tahansa putoaminen tekee varsinkin voipuneelle ihmiselle aika helpolla päävammat. Pienen lumen alle peittynytta jääliukasta rakkaa pimeässä könytessä olis pikemminkin ihme, jos ei kukaan itseään siinä ole satuttanut. Ja onhan siinä seetrissä voinut olla kiipeilemässä useampikin kaveri, ylimmäinen pudonnut (eikös ylimmät katkeilleet oksat olleet yli 5m korkeudessa) ja kopsauttanut pari muuta mukaansa. Helpolla saadaan parikin päätä auki kerralla. Toi ylimpien katkottujen oksien korkeus mua kans vähän ihmetyttää. Seetrihän on männyn sukulainen. No kai siitä kiipeämiseen soveltuvia oksia alhaaltakin löytyy, mutta onhan toi reilu 5 metriä ihan järjetön korkeus keikkua puussa. Sieltä kun oksa alta katkeaa, niin aika onnentonttu saa olla jos aikuisena ilman vakavia vammoja onnistuu laskeutumaan. Tappeluun sopivat jäljet taas on voinut aiheuttaa kuka tahansa, ei tarvita ulkopuolista tyyppiä. Vaikka Zinalla mennyt äijiin hermot ja sitten lähtee laulu soimaan! Oli sen verran vanttera täti, että helposti on niputtanut parikin körmyä kun oikein hermostuu.

Ilman mitään riitelyä tai muiden ideoiden dissaamista, mä edelleen pidän kaikkia vammoja - myös niitä päävammoja - sellaisina, ettei niistä mikään poissulje puhtaan luomu-teorian mahdollisuutta.
perusasiamies
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Olen lukenut keskustelua ja mielenkiintoisia kommentteja monilla. Kiitoksia.

Olen edelleen sitä mieltä, että teltta on hyljätty yksinkertaisesti kylmyyden takia. Tuo paikka rinteellä, kova pakkanen ja kova tuuli yksinkertaisesti on mahdoton yhtälö selviytymiseen. Lisäksihän siellä rinteellä ei polttopuita ollut.

Minusta mikään ei viittaa, että teltalta oltaisiin poistuttu kiireellä. Ehkä joidenkin ihmisten vähäinen vaatetus voisi viitata tähän, mutta vaatteita on siirrelty kuolemien jälkeen niin ihan aukotonta perustetta ei kyllä tostakaan saa. Nuo "mystiset" viillot telttaan on tehty yksinkertaisesti siksi, ettei tuuli veisi telttakangasta mukanaan.

No, kun teltalta on päätetty poistua alemmaksi metikköön, niin ihan luonnollinen suunnitelma on tehdä sinne ensiksi nuotia ja sitten uusi makuupaikka. Ihan loogista toimintaa ryhmältä sanoisin. Se mikä on kummallista niin, miksi porukkaa kuoli nuotioista huolimatta hypotermiaan? Ehkä tuli yksinkertaisesti oli liian pieni ja porukkaa liikaa ja keli liian kylmä.

Lumimajan rakennus varmaan aloitettiin aika pian nuotion sytytyksen jälkeen. Porukkaa alkoi vaan kuolla ennenkuin lumimaja valmistui, vaikka nuotiokin oli. Naisethan selviytyivät suhteellisesti pidempään kuin miehet, joten luultavasti he ovat nuotiolta saaneet parhaimmat paikat lämmittelyyn.

Luulen, että Zol ja Thi alkoivat rakentaa sitä lumimajaa muiden odotellessa nuotiolla. Nuotiolla on sitten tullut paniikki kun nuotiosta huolimatta hypotermia alkoi edetä. Ehkä siellä on hukattu puukko jolla polttopuita tehtiin tai jotain vastaavaa. Dyatlov, Kolmo ja Slobodin sitten lopulta päättäneet lähteä teltalle päin. Näistä nainen päässyt pisimmälle, koska saanut parhaan lämmittelypaikan nuotiolla aiemmin. Dubi ja Kole puolestaan lähteneet lumimajalle päin, mikä oli se oikea ratkaisu. Harmi vain kun siellä tapahtui uusi onnettomuus...

Lumamajanelikko on sitten myöhemmin käynyt puulta tähystämässä, että onko teltalle asti selvinnyt joku hengissä. Samalla ne Yurien ruumiit on on peitelty sinne puun viereen.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Haluttais nyt kuulla näiltä Hanttejen ja Mansien epäilijöiltä, miten säteily siirtyi niihin neljään purosta löytyneeseen ?
Tottakai säteily löydöksenä täytyy tähän kytkeä. Mistään malmeista ei kannata puhua, koska uhreista löytynyt säteily sisälsi Beetahiukkasia, jotka syntyvät reaktiossa. Maaperän malmit, vaikkapa uraani vapauttaa Alfahiukkasia ja niitä ei raadoista löytynyt.
Mielestäni säteily pitäisi saada mahtumaan jokaiseen teoriaan ei sitä leijaile luonnossa tuollaisia määriä.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

KN.
Et taida enää vaivautua lukemaan postejani ?
Samalla lailla tuuli kuljettaa sen sataneen pakkaslumen niin jalan jäljelta kuin suksenkin jäljeltä pois ja jäljelle jää se koholla ollut jälki. Tämä tyypillistä tunturissa ja suurilla jäälakeuksilla. Tämähän ei takaa, että näkyisi katkeamattomana nauhana tuo latu, mutta näkyy.
No mitäpä tätä jankkaamaan, jos käy nuin kipeää : )
bob
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja bob »

perusasiamies kirjoitti: La Helmi 13, 2021 10:21 pm Olen lukenut keskustelua ja mielenkiintoisia kommentteja monilla. Kiitoksia.

Olen edelleen sitä mieltä, että teltta on hyljätty yksinkertaisesti kylmyyden takia. Tuo paikka rinteellä, kova pakkanen ja kova tuuli yksinkertaisesti on mahdoton yhtälö selviytymiseen. Lisäksihän siellä rinteellä ei polttopuita ollut.

Minusta mikään ei viittaa, että teltalta oltaisiin poistuttu kiireellä. Ehkä joidenkin ihmisten vähäinen vaatetus voisi viitata tähän, mutta vaatteita on siirrelty kuolemien jälkeen niin ihan aukotonta perustetta ei kyllä tostakaan saa. Nuo "mystiset" viillot telttaan on tehty yksinkertaisesti siksi, ettei tuuli veisi telttakangasta mukanaan.

No, kun teltalta on päätetty poistua alemmaksi metikköön, niin ihan luonnollinen suunnitelma on tehdä sinne ensiksi nuotia ja sitten uusi makuupaikka. Ihan loogista toimintaa ryhmältä sanoisin. Se mikä on kummallista niin, miksi porukkaa kuoli nuotioista huolimatta hypotermiaan? Ehkä tuli yksinkertaisesti oli liian pieni ja porukkaa liikaa ja keli liian kylmä.

Lumimajan rakennus varmaan aloitettiin aika pian nuotion sytytyksen jälkeen. Porukkaa alkoi vaan kuolla ennenkuin lumimaja valmistui, vaikka nuotiokin oli. Naisethan selviytyivät suhteellisesti pidempään kuin miehet, joten luultavasti he ovat nuotiolta saaneet parhaimmat paikat lämmittelyyn.

Luulen, että Zol ja Thi alkoivat rakentaa sitä lumimajaa muiden odotellessa nuotiolla. Nuotiolla on sitten tullut paniikki kun nuotiosta huolimatta hypotermia alkoi edetä. Ehkä siellä on hukattu puukko jolla polttopuita tehtiin tai jotain vastaavaa. Dyatlov, Kolmo ja Slobodin sitten lopulta päättäneet lähteä teltalle päin. Näistä nainen päässyt pisimmälle, koska saanut parhaan lämmittelypaikan nuotiolla aiemmin. Dubi ja Kole puolestaan lähteneet lumimajalle päin, mikä oli se oikea ratkaisu. Harmi vain kun siellä tapahtui uusi onnettomuus...

Lumamajanelikko on sitten myöhemmin käynyt puulta tähystämässä, että onko teltalle asti selvinnyt joku hengissä. Samalla ne Yurien ruumiit on on peitelty sinne puun viereen.
Joo, hyvää vääntöä tässäkin ketjussa. Silloin kun persuöyhöt jää muihin ketjuihin hallitusta dissaamaan, niin muissa ketjuissa voi keskittyä itse aiheeseen.

Niin, siitä aiheesta... Kaikkineen oon tapahtumien kulusta aika pitkälti samaa mieltä. Ainoastaan toi alkuperäinen poistumissyy... Siinä mä kallistun edelleen sen katabaattisen lumivyöryn poikasen pelottelun suuntaan. Siihen päälle ne tuulen tuottamat infraäänet, jotka pelottaa kuin itse perkele ilman että sitä edes mitenkään tiedostaa. Luulisin, että ehkä Yurien vammat on tulleet jo siinä kun ekat isommat lumiköntit on tulleet suoraan teltan päälle. Kallovammat siitä ja sitten onkin koko porukalla hyvä syy poistua ennen kuin ltulee lisää lunta niskaan. Sittemmin onkin menty - kuten kirjoitit - täysin loogisesti ja periaatteessa ihan harkittujen ratkaisujen mukaan, ääripaskalla säkällä tosin höystettynä. Tossa kelissä nuotion tekeminen on ihan hiton vaikea duuni, varsinkin jäätyneillä sormilla. Itselläni jäis varmaan tekemättä. Kuten edellä jossain vaiheessa joku myös mainitsi, sen ylläpitäminen ilman työkaluja olisi myös liki tekemätön paikka. Lisäksi, jotta se lämmittäisi edes jotenkin tossa myrskyssä, tulen pitäis olla ihan hiton suuri. Siinä valossa en pidä hypotermiaa siinä nuotion rippeiden vieressä ollenkaan outona. Etenkin jos uhreina oli jo teltalla itsensä pahoin satuttaneet miehet.

Lumisuoja on ollut pakko tehdä, sitä on varmaan jonkinmoisessa porukassa alettu värkkäämään. Ehkä juuri kuten yllä kirjoitit. Kolmen kaveruksen kesken lähdetty hakemaan teltalta tavaroita, jotka sitten tuotaisiin sinne lumisuojalle. Matka ja kylmyys vaan pääsivät yllättämään ja ottivat niskavoiton lukemin 3-0. Lumisuojalla taas lumenalainen joki voitti 4-0. Rinteessä Dyatlovin ja Slobon asennot on outoja, varsinkin Dyatlovin. Kuka kuolee kylmyyteen kädet koukussa edessään - ihan kuin olisi pitänyt jostain kiinni takertuen viimeiseen saakka. Joskus mietin, että olisiko päässyt jo käymään teltalla ja raahasi jotain kamiinaa tai muuta mukanaan ja lumeen tuupertuessaan piti siitä kiinni loppuun asti. Mutta ei kai sentään. Ja mihin se jokin olis sitten päässyt katoamaan? Mansien leiriin? Ainakaan kamiinaa ei sylissään pitänyt, koska sehän tais löytyä edelleen teltasta.

Naisen pääseminen pisimmälle telttaa kohden on sekin ihan ymmärrettävää. Ehkä tosiaan oli vähiten kylmettynyt jo lähtiessä. Tai sitten oli vaan fyysisesti kovempi jätkä kuin kukaan muu. Igor itse oli aika hintelä, samoin myös Slobo oli aika hoikkarakenteinen, kun taas Kolmogorova on kuvista päätellen sellanen perinteinen maatalonemäntä, joka on fyysiseen duuniin ja rasitukseen eläissään hyvin tottunut. Ehkä vaan oli paukkuja eniten. Ja ehkä lumi upotti hänen allaan vähiten? Saattoi myös kulkea alkumatkan porukan kolmantena, jolloin ei valmista polkua tullessaan joutunut yhtä koville kuin alkumatkan polunraivaajat. Vähän tuo polun mutkitteleva reitti ihmetyttää, mutta kai se suunnistaminen oli tossa vaiheessa vähän hankalaa. Ja viimeisillä metreillä tuskin ihan prioriteettiykkönenkään. Jospa vaan vielä pari askelta ottaa ennen kuin hetken huilaa, jospa teltta olis jo sitten näkyvissä. Eipä ollut. Ja huilikin oli sitten se lopullinen.
Vastaa Viestiin