Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattiin raa´asti

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
lukutoukka
Javier Pena

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Suomen ongelma ei ole liian ankarat vankeusrangaistukset, vaan lepsuus, joka on vienyt uskottavuuden suomalaiseen oikeusjärjestelmään.
Pahasaapalkkansa
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Pahasaapalkkansa »

lukutoukka kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 11:09 am
VastarannanKiiski kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 10:17 am ---

Kiusaaminen tai oikeammin henkinen väkivalta on niin salakavalaa muodostuessaan pienistä teoista, jotak toisuvat ja toistuvat. Joku aikuinen näkee yhden ja ajattelee, että se on aika pientä. Toinen näkee toisen, sama juttu. Kokonaisuudesta ei muodostu kenellekään todellista kuvaa. Ei siitä millaista sosiaalista stressiä ja epävarmuutta uhri tuntee käytännössä koko ajan. Kiusaajat ovta myös taitavia iskemään hieman salassakin.

Näin vähän vastaavan tapauksen niinikään kauppakeskuksessa. Teiniporukka notkui siellä ja porukan kukkoppoika piti showtaan ihailtuna keskipisteenä. Joku vähän pulskempi tyttö vei hetkeksi häneltä tuon roolin esitellessään jotain puhelimestaan. Kun porukka lähti valumaan poispäin, kukkopoika sähähti tälle tytölle "vitun läski". Tyttö punastui ja jättäytyi kävelemään porukan viimeisenä. Hänet oli palautettu paikalleen.

Ryhmädynamiikkaa ja vallankäyttö olisi syytä tutkia enemmän ja soveltaa tuloksia koulumaailmaan. Näihin pitäisi pystyä puuttumaan hyvin varhain.
Koulumaailma on ryhmädynamiikan ja vallankäytön peruspilareita. Se koskee myös henkilökuntaa. Jokaisen pitäisi joskus saada kuulla opettajainhuoneen välituntikeskustelua ja seurata ryhmädynamiikkaa opettajien keskinäisissä tilaisuuksissa. 8)
Opettajanhuone: https://www.youtube.com/watch?v=23DcKBVmyJ0
JohanPomppas
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

Hermione kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 9:43 am Tämä keskustelu on ollut jo monta sivullista kuvottavilla raiteilla, keskittyen spekulointiin uhrin ominaisuuksista ja muusta murhaan täysin liittymättömästä.

Kommentoin joskus kymmeniä sivuja taaksepäin, että toivon tästä murhasta seuraavan jotain hyvääkin. Koulukiusaaminen saatetaan lisätä rikoslakiin, mikä tulisi velvoittamaan lasten ja nuorten parissa työskentelevät aikuiset puuttumaan kiusaamiseen. Lastensuojelun toiminta ja resurssit sekä viranomaisyhteistyö ovat myös nousseet keskusteluun.

Ja sitten tämä, minkälaiset lapset ja nuoret ovat suurimmassa vaarassa päätyä kiusattavaksi. Autismin kirjo jossain muodossa esiintyy n. 1 % väestöstä ja ominaisuus on periytyvä joten sen olemassa olo on vain hyväksyttävä. Koska autismin kirjo tuottaa haasteita sosiaalisiin taitoihin ja mm. toisten ihmisten "lukemiseen", ovat autismin kirjolaiset valtaväestöä suuremmassa vaarassa joutua kiusatuksi tai muutoin vieroksutuksi. Tämän vuoksi autismin kirjo on syytä tunnistaa jo varhain, että saadaan tuettua sosiaalisten taitojen opettelua sekä autismin kirjolaisten vahvuuksien hyödyntämistä. Autismin kirjon omaavat lienevät aika tyypillisesti keskimääräisellä tai korkealla älykkyydellä varustettuja ja heillä on taipumus erityisiin mielenkiinnon kohteisiin, ja tätä myöten erinomaiset mahdollisuudet menestyä elämässä hyvin, kun siihen heille mahdollisuus suodaan eikä lyödä itsetuntoa ja mielenterveyttä maanrakoon jo ensimmäisten elinvuosien aikana.
Itse olen "spekuloinut uhrin ominaisuuksilla" jo melko alusta lähtien nimenomaan tuon autismin/aspergerin kannalta, koska mä en keksi kovin monta muuta syytä siihen, miksi uhri meni uudestaan ja uudestaan näiden hirviöpentujen seuraan. Mikään yksinäisyys, seuran kaipuu tai päihteet ei ole mun mielestä järkeenkäypiä syitä. Moni tuntuu jostain syystä pitävän tätä spekulointia uhrin halveeraamisena. Se kertoo vain tällä tavalla ajattelevan omista asenteista autismin kirjolaisia kohtaan. Jonkinlaisia haasteita kirjolaisilla on tässä maailmassa, joka on rakennettu erilaisilla aivoilla varustettuja ihmisiä varten, mutta jopa ilman tukeakin elämästä selvitään, jos kukaan ihmispaska ei varta vasten ja tieten tahtoen nitistä jo alkutaipaleella. ÄO autismin kirjolaisilla (siellä lievemmässä päässä) tosiaan on normaali, usein keskivertoa korkeampi. Esimerkiksi Elon Muskin ja Mark Zuckerbergin arvellaan olevan autistisia / aspergereita. Siinä jotain esimerkkejä siihen, millaisia ihmisiä nää kirjolaiset on. Toki suurin osa elää ihan "normaalin" elämän ja opiskelee "normaalin" ammatin ja käy "normaalissa" työssä tienaten keskivertopalkkaa, että sinänsä mistään superihmisistäkään ei ole kyse - mutta osa on superälykkäitä ja -lahjakkaita.

Jostain, ehkä ylilaudan aihetta käsittelevistä langoista luin jonkun omien sanojensa mukaan sekä uhrin että Veetin tuntevan sanomana, että Veeti painosti Atsoa tulemaan seuraansa. Olihan esitutkinnassakin tuohon elokuiseen ryöstöön liittyen Veetin ja Atson välistä viestittelyä, jossa Veeti lähinnä pommitti Atsoa vaatien viestittelemään kanssaan ja tulemaan seuraansa. Samanlaista ruinaamista se varmaan on ollut muillakin kerroilla. En oikeastaan usko, että Atso välttämättä halusi viinaa, tai muutenkaan saada päänsä sekaisin. Se oli näiden kikkelipoikien Veetin ja Heikin päätös, että tämä on se tapa, millä aikaa tällä kokoonpanolla vietetään. Atsoltahan ei muistaakseni ollut yhtä ainutta viestiä, missä hän sanoisi mitään siitä, mitä päihteitä haluaa jos ylipäänsä halusi yhtään mitään. Se oli kaikki Heikin ja Veetin päätöstä, mitä Atsolle ostetaan.

Kaikki Atson pahoinpitelemiset olivat sattuneet siis sinä aikana, kun oli huostaanotettuna. Vanhempien luona ollessaan tätä ei ilmeisesti tapahtunut. Olisi kiinnostavaa tietää miksi. Saiko tuo laitoksessa Veetille ja Heikille vieraiden aikuisten hoteissa oleminen kaikki pidäkkeet poistumaan näiltä sekopäiltä, ja he kokivat Atson olevan nyt jollain tapaa vapaata riistaa, kun aiemmin eivät uskaltaneet samalla tavalla häneen kajota, koska tunsivat Atson vanhemmat. Ilmeisesti (ylilaudalla olleiden keskustelujen mukaan) Veetin äiti oli Atson vanhempien ystävä ja naapuri, eli läheisissä tekemisissä olleet nämä perheet. Siinä varmaankin syy, miksi Atso ei kertonut ketkä häntä pahoinpitelevät.

Jännä muuten, että kun kuulusteluissa käsiteltiin niitä vammoja, joiden syntytapaa ja tekovälineitä ei tiedetä, Veeti ja Heikki vastasivat kysyttäessä millä vammat on aiheutettu "en tiedä" tai jotain sen tapaista. Miksi ei kerrottu että Alexis ne teki välineellä A) kun muuten kyllä osattiin Alexiksen tekemäksi olla vierittämässä kaikki? Olisko syy siinä, että noita välineitä ei tekopaikalta ole löydetty ja se tarkoittaa sitä, että Veeti ja Heikki hakivat ne pois käydessään paikkaa siivoilemassa? Silloinhan herääkin kysymys, miksi he veivät nuo välineet pois, mutta eivät rautaputkea (josta ilmeisesti sormenjäljet oli kuitenkin pyyhitty)? Oliskohan syynä se, ettei noissa välineissä olisi ollutkaan Alexiksen sormenjälkiä ja dna:ta ollenkaan, mutta kikkelikaksikon tahmaisten näppien jälkiä sitäkin enemmän, mikä todistaisi heidän suuremmasta syyllisyydestä murhaan, kuin Alexiksen?
JohanPomppas
Javier Pena

Bird kirjoitti: Su Maalis 28, 2021 8:20 pm
JohanPomppas kirjoitti: Su Maalis 28, 2021 7:51 pm
Bird kirjoitti: Su Maalis 28, 2021 6:35 pm
Itse oon sitä mieltä, että kun kerran rikosaiheisella foorumilla ollaan, on hyväkin tuoda eri näkemyksiä, tietoa, tutkimuksia ym. aiheeseen liittyen. Sitä suuremmalla syyllä, jos aihetta on tutkittu ja tutkitaan. Aivojen erilaisuus on mulle tutumpi, mutta totta kai törmännyt näihin kasvonpiirre-asioihinkin. En voi kyllä sanoa tietäväni siitä saati ajankohtaisimmista tutkimustuloksista mitään. Pitäisi varmaan tutkia aihetta, koska tällä hetkellä vastaisin suorilta käsin "En usko" ja, koska en aiheesta tiedä, vastaukseni perustuisi tietenkin vain tunteisiin.

Oon paljon miettinyt koko nelikon perheitä ja vanhempia. Tänään oli Hesarissa tosi hyvä juttu, missä pääsi ääneen vankien (vakavat väkivaltarikokset) vanhemmat. Sekin auttoi ymmärtämään miten suuri järkytys, yllätys ja shokki tällainen voi kuitenkin olla myös tekijöiden vanhemmille.
Se juttu maksumuurin takana, ettei päässyt lukemaan, vaikka olis kyllä kiinnostanut... Tottakai se yleensä vanhemmille on järkytys, kun omat lapset syyllistyy vakaviin väkivaltarikoksiin - en sitä ollenkaan epäilekään. No kaikille vanhemmille ei ole, kuten ilmeisesti Heikin. Ei ainakaan vaikuta vähääkään siltä, että he mistään muusta olisivat järkyttyneitä, kun siitä epämukavuudesta, mitä kuulustelut ja vangittuna olo heidän pikku kullannupulleen aiheuttaa.
lukutoukka
Javier Pena

Rikoksen uhriksi voi päätyä ketä tahansa, millaisin omainaisuuksin onkin varustautunut. Nuoren hyväuskoisuus on paha riskitekijä.

Koen häiritsevänä tämän arvausleikin, jossa asetetaan pahoin kärsineelle edesmenneelle ihmiselle, milloin mitäkin diagnoosia kelläkin tulee mieleen. Diagnoosien tekeminen kuuluu aina alalle koulutetuille ihmisille, jotka ovat tehneet asiaan kuuluvat tutkimukset ennen diagnoosia.
siiantaika
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

JohanPomppas kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 5:26 pmItse olen "spekuloinut uhrin ominaisuuksilla" jo melko alusta lähtien nimenomaan tuon autismin/aspergerin kannalta, koska mä en keksi kovin monta muuta syytä siihen, miksi uhri meni uudestaan ja uudestaan näiden hirviöpentujen seuraan. Mikään yksinäisyys, seuran kaipuu tai päihteet ei ole mun mielestä järkeenkäypiä syitä.
Eli perusteetonta käsien heiluttelua puhtaasti omaan aspergerkiimaan liittyen. Nimenomaan täysin luonnollinen yksinäisyyden tunne selittäisi tämän kiusaajien seuraan hakeutumisen kuin mikään hemmetin asperger. Olet ilmeisesti elänyt jossain kiven alla ja esimerkiksi Tukholma-syndrooma on täysin vieras juttu?
Bird
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Bird »

Itse pidän uhrin ominaisuuksien pohtimista sitäkin vain inhimillisenä yrityksenä ymmärtää miksi uhri palasi aina näiden tekijöiden seuraan. Sehän on hirveän hämmentävää. Ehkä tämä spekulointi kertoo myös siitä, että tän koko tapauksen herättämiä tunteita on vaikeaa käsitellä. Toisaalta uskon asiaa selittävän moni täälläkin mainittu seikka, ei ehkä mikään yksin, mutta kaikki yhdessä. Jos on kokoajan taistele tai pakene-tilassa, ei analyyttinen mieli toimi ja silloin saattaa vain mekaanisesti toimia ilman ajattelua. No, emme koskaan saane siihen vastausta, joten ehkä on vain surtava.

JohanPomppas, pahoittelut, en hoksannut maksumuuria mainitessani Hesarin juttua. Toisaalta illalla vielä mietin, että jutussa haastateltujen kohdalla oli ollut aika graavejakin vaikeuksia jo ennen pahinta rikosta, toisin kuin näiden tekijöiden kohdalla Veetiä lukuun ottamatta. Kyllähän tuo Veeti olisi pitänyt ottaa myös hoidon piiriin jo pienenä tai viimeistään alakoulussa. Tällöinhän hoidetaan koko perhettä, koska sen ajatellaan auttavan lasta eniten. Ei ole tietoa onko Veetin ja uhrin kohdalla näin tehty. Surullista, jos ei ja siltähän se vaikuttaa.

Itsekin olin järkyttynyt miten keskimmäisen kohdalla alkoi vastuun pakoilu ja oman osuuden vähättely. Vaikeaa kuitenkin sanoa, mistä se johtuu. Mietin shokkia ja vanhempien pelkoa, että vankilaan joutuminen on tie rikollisuuteen tulevaisuudessakin. Sekin kuitenkin on yksi vaihtoehto muiden joukossa. Arvostettavinta on tietenkin Alexiksen tapa sanoa olevansa valmis kantamaan vastuun ja ottamaan vastaan tuomion, mikä määrätään. Toisaalta, arvostuksesta ei näiden kohdalla voi tässäkään kohdin kyllä puhua. Niin hirvittävä ja sairas on koko juttu.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
JohanPomppas
Javier Pena

lukutoukka kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 5:37 pm Rikoksen uhriksi voi päätyä ketä tahansa, millaisin omainaisuuksin onkin varustautunut. Nuoren hyväuskoisuus on paha riskitekijä.

Koen häiritsevänä tämän arvausleikin, jossa asetetaan pahoin kärsineelle edesmenneelle ihmiselle, milloin mitäkin diagnoosia kelläkin tulee mieleen. Diagnoosien tekeminen kuuluu aina alalle koulutetuille ihmisille, jotka ovat tehneet asiaan kuuluvat tutkimukset ennen diagnoosia.
Mikä sua nyppii tuossa aspergeriudessa /autismissa? Asperger esim. nimenomaan aiheuttaa tietynlaista hyväuskoisuutta, koska ihminen ei osaa lukea toisia samalla tavalla kuin neurotyypillinen. Autismi ja asperger ei ole mikään häpeä, eikä tee ihmisestä arvottomampaa ja huonompaa, tai oikeuta hänen kaltoinkohtelua. Kukaan näillä diagnooseilla spekuloinut ei ole sitä mieltä. Se ainoastaan selittäisi, miksi uhri oli helpompi kohde näille psykopaattipenikoille (huomaatko, mä diagnosoin myös heidät?), sillä toiseen ihmiseen fyysistä väkivaltaa käyttävä valitsee kyllä uhriksi semmoisen, josta ei arvioi itselleen tulevan nokan kipeäksi. Esim. kaiken ikäisiä ja näköisiä naisia raiskataan (ei vain nuoria, kauniita ja seksikkäitä), mutta kun tekijä on tuntematon (= puskaraiskaus), uhriksi valikoituu yleensä pienikokoinen nainen, koska isommalla arvellaan olevan enemmän fyysistä voimaa tapella vastaan. Tätäkin asiaa on tutkittu. Kannattaa sunkin nyt katsella peiliin ja miettiä ihan itse omaa asennoitumistasi autismin kirjolaisia kohtaan, jos pidät sitä jonain häpeänä. Mun mielestä pikemmin on raskauttava asia, että kohdistaa tekojaan ihmiseen, jolla syystä tai toisesta ei ole samalla tavalla mahdollisuutta puolustautua kuin valtaosalla, oli se syy sitten asperger/autismi, ikä (lapsi/vanhus), ihmisen fyysinen koko, humalatila, kipsissä oleva jalka, syöpähoitojen riuduttama keho jne. jne... Nää psykopaattipenikat - Veeti ja Heikki tunsivat Atson ja tiesivät, jos ja kun hänellä joku "tila" oli, mikä teki hänestä haavoittuvamman. Se on vain raskauttava tekijä, ei millään tavalla murhaajapoikien syyllisyyttä vähentävä.
Bird
Axel Foley

JohanPomppas kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 6:48 pm
lukutoukka kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 5:37 pm Rikoksen uhriksi voi päätyä ketä tahansa, millaisin omainaisuuksin onkin varustautunut. Nuoren hyväuskoisuus on paha riskitekijä.

Mikä sua nyppii tuossa aspergeriudessa /autismissa? Asperger esim. nimenomaan aiheuttaa tietynlaista hyväuskoisuutta, koska ihminen ei osaa lukea toisia samalla tavalla kuin neurotyypillinen. Autismi ja asperger ei ole mikään häpeä, eikä tee ihmisestä arvottomampaa ja huonompaa, tai oikeuta hänen kaltoinkohtelua. Kukaan näillä diagnooseilla spekuloinut ei ole sitä mieltä. Se ainoastaan selittäisi, miksi uhri oli helpompi kohde näille psykopaattipenikoille (huomaatko, mä diagnosoin myös heidät?), sillä toiseen ihmiseen fyysistä väkivaltaa käyttävä valitsee kyllä uhriksi semmoisen, josta ei arvioi itselleen tulevan nokan kipeäksi. Esim. kaiken ikäisiä ja näköisiä naisia raiskataan (ei vain nuoria, kauniita ja seksikkäitä), mutta kun tekijä on tuntematon (= puskaraiskaus), uhriksi valikoituu yleensä pienikokoinen nainen, koska isommalla arvellaan olevan enemmän fyysistä voimaa tapella vastaan. Tätäkin asiaa on tutkittu. Kannattaa sunkin nyt katsella peiliin ja miettiä ihan itse omaa asennoitumistasi autismin kirjolaisia kohtaan, jos pidät sitä jonain häpeänä. Mun mielestä pikemmin on raskauttava asia, että kohdistaa tekojaan ihmiseen, jolla syystä tai toisesta ei ole samalla tavalla mahdollisuutta puolustautua kuin valtaosalla, oli se syy sitten asperger/autismi, ikä (lapsi/vanhus), ihmisen fyysinen koko, humalatila, kipsissä oleva jalka, syöpähoitojen riuduttama keho jne. jne... Nää psykopaattipenikat - Veeti ja Heikki tunsivat Atson ja tiesivät, jos ja kun hänellä joku "tila" oli, mikä teki hänestä haavoittuvamman. Se on vain raskauttava tekijä, ei millään tavalla murhaajapoikien syyllisyyttä vähentävä.
Kyllä, nimenomaan näin! Hyvä kirjoitus. Mun parhaalla ystävällä on nepsy-piirteitä ja vielä keski-ikäisenäkin hän suhtautuu naiivin luottavaisesti muihin ihmisiin. Hän tietää tämän taipumuksensa, mutta silti vaan edelleen jotenkin automaattisesti toimii näin. Juteltiin tästä vähän aikaa sitten ja hän pohti, että ehkä siksi tulee töissäkin helpoiten kiusatuksi. Musta se on tietenkin tosi surullista, mutta lopulta kertoo tosiaan eniten niistä k*sipäistä, joka tällaiseen tarttuu ja käyttää hyväkseen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
JohanPomppas
Javier Pena

siiantaika kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 6:28 pm
JohanPomppas kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 5:26 pmItse olen "spekuloinut uhrin ominaisuuksilla" jo melko alusta lähtien nimenomaan tuon autismin/aspergerin kannalta, koska mä en keksi kovin monta muuta syytä siihen, miksi uhri meni uudestaan ja uudestaan näiden hirviöpentujen seuraan. Mikään yksinäisyys, seuran kaipuu tai päihteet ei ole mun mielestä järkeenkäypiä syitä.
Eli perusteetonta käsien heiluttelua puhtaasti omaan aspergerkiimaan liittyen. Nimenomaan täysin luonnollinen yksinäisyyden tunne selittäisi tämän kiusaajien seuraan hakeutumisen kuin mikään hemmetin asperger. Olet ilmeisesti elänyt jossain kiven alla ja esimerkiksi Tukholma-syndrooma on täysin vieras juttu?
Mikä sulla on hätänä?
JohanPomppas
Javier Pena

siiantaika kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 6:28 pm
Mikä sulla on hätänä?
Bird
Axel Foley

Joo diagnoosien tekeminen on lääkäreiden hommaa ja se heille jätettäköön. Silti ihmettelen tätä diagnoosi-panikointia, kun ei ne diagnoosit koko ihmistä määrittele, saati tee diagnosoiduista mitenkään huonompia. Hirveän yleisiä ovat. Varsinkin nykyaikana olis hyvä opetella suhtautumaan diagnooseihin jo edes vähän eri tavalla, parhaimmillaan ne lisää ymmärrystä ja tosiaan, kuten Vastarannankiiskikin mainitsi: tuovat avun kantajalleen.

Kyllä, olemme nyt saaneet tuta, että ette hyväksy ko.asioista kirjoittamista täällä, mutta ei, ette voi päättää, mistä julkisella foorumilla kirjoitetaan. Ja tosiaan, tekijöidenkin mahdollisista diagnooseistakin käydään jo keskustelua. Myöhemmin tänä vuonna saanemme virallista tietoakin niistä. Toivon, että eivät vaikuta rangaistusten pituuksiin lieventäen.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

^Komppaan nimimerkkiä Bird että Johanpomppas tiivisti hyvin asian ytimen.

Ei ole mitenkään autismin kirjolla olevia halventavaa todeta, että riski joutua kiusatuksi on neurotyypillisiä suurempi - ja saattavat vetää ominaisuuksiensa vuoksi psykopaatteja puoleensa. Birdin tavoin olen tämän hyvin läheltä todennut. Erityisesti lasten ja nuorten parissa työskentelevien olisi erittäin hyödyllistä tiedostaa ja ymmärtää tämä. Jos tosissaan halutaan vaikuttaa kiusaamiseen sitä vähentävästi, niin ensiksikin autismin kirjolaisten olemassa olo pitää hyväksyä normaalina asiana ja toiseksi heitä pitää auttaa lapsesta saakka kehittämään sosiaalisia taitojaan ja lisäksi tuomita kaikki kiusaaminen, myös autismin kirjolaisia kohtaan.

Autismin kirjolla oleva hyötyy huomattavasti siitä, jos lähipiirissä on tai siihen päätyy henkilö, joka pystyy lukemaan tilanteita tämän puolesta, ja tarvittaessa auttaa pitämään puoliaan. Kaikista parasta toki on, ja mikä hyvin usein nykypäivänä toteutuukin, että sosiaalisten taitojen puute havaitaan varhain ja varhaiskasvatuksessa panostetaan jo taaperoiästä lähtien sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemista.

Se miksi en käytä termiä Asberger johtuu siitä, että kyseinen tautiluokitus poistuu pian kokonaan. Kyseessä kun ei ole nykytiedon mukaan sairaus.
NiiloKepler
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja NiiloKepler »

lukutoukka kirjoitti: Pe Maalis 26, 2021 11:44 am Inspis:
"Lihaskimpuksi ei kehitytä yhdessä yössä, eivätkä pullistelevat lihakset yleensä olekaan kuntosaliharjoittelun tavoitteena. Salilta haetaan ensisijaisesti hyvää oloa ja liikkuvuutta. Myös diabeteksen hoitotasapaino usein kohentuu saliharjoittelun ansiosta."

Sokeritaudissa myös lihaskuntoa harjoittamalla pidetään hoitotasapainoa yllä. Monilla sokeritautia sairastavilla on sen vuoksi varsin hyvät lihasvoimat. Tämä tuli nyt vain mieleeni, koska eräs hyvin pienikokoinen naispuolinen tuttavani, joka sairastaa sokeritautia pystyy päihittämään miehiä kädenväännössä. Hän hoitaa itseään myös kuntosaliharjoittelulla.
Ihan ohi aiheen mutta eikö nyt tänä päivänä voi jo unohtaa ton sokeritaudin ja puhua oikealla nimellä eli I-tyypin diabetes.. Sano nyt vielä että sun mielestä SOKERITAUTI johtuu liiasta sokerin syömisestä 😆😂
lukutoukka
Javier Pena

Miten järkyttävää olisi kaikille diagnoosien arvuuttajille, että nuori poika ilman diagnoosia on joutunut näin hirveän rikoksen uhriksi. Ihan perus jannu, kuten kaikki muutkin. Miten silloin etäännyttää tällaisen rikoksen tapahtuminen vain niille toisille ja toisenlaisille?
Vastaa Viestiin