Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4672
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja dazu »

Pekan hoidon kaipuuta vastaan puhuu sellainenkin seikka, että hän toi esiin tätä Unabomberin näkemystä siitä, että nyky yhteiskuntaa vastustavat leimataan hulluiksi pelkästään siksi, että he vastustavat sitä.
Pekka haki huomiota, aiheuttamalla konfliktia, esittämällä natsimyönteisiä yms. mielipiteitä. Kun konfliktia syntyi, hän löysi syyn konfliktille Unabomberin manifestista, jossa Unabomber esitti, että nyky-yhteiskuntaa vastustavat henkilöt leimataan hulluiksi vain siksi, että he vastustavat nyky-yhteiskuntaa. Tämä on klassista persoonallisuushäiriöistä, tai skitsofreenista ajattelua, missä omia patologisia toimintatapoja ei tiedosteta ja niitä pyritään perustelemaan ulkoisilla tekijöillä.

https://www.youtube.com/watch?v=vvqGzNT6Nb4 (linkki vie youtubeen videoon jonka nimi on "Moral Majority & Democracy" ja kesto 4min 13sek)

Videosta voidaan havaita, että teksti on lähes suoraan kopioitua, mutta se tästä kuitenkin kannattaa ottaa irti, että minkä viestin Pekka halusi jälkeensä jättää. Hän halusi viestittää muille, että tekonsa oli tervejärkinen ja, että hän oli tervejärkinen eikä hän siksi kuulunut mielenterveyshoitoon.
Todennäköistä on, että Pekka ei itse kokenut tarvitsevansa mielenterveysapua ja, että lääkärikäynnit tapahtuivat lähinnä äidin aloitteesta. Näin ollen tämän viestin voi ehkä katsoa olevan suunnattu myös omille vanhemmille, että Pekka viestitti, että vanhemmat yrittivät saada hänet hoitoon vain, koska vanhemmat olivat "heikkomielistä massaa", jotka eivät kyenneet kritisoimaan nyky-yhteiskuntaa eivätkä siten hyväksyneet hänen ajatteluaan.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2023
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Pekka vaan oli yksi naista saamaton vässykkä eikä mitään muuta, toivottavasti palaa helvetissä.
"If you aim for a king, you better not miss"
Pendipei
Armas Tammelin
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Marras 19, 2019 8:49 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pendipei »

Eilen tuli missä olit kun ohjelma, jossa asiaa käsiteltiin taas. Itse olen ampujan kanssa samanikäinen ja tähän saakka jotenkin sivuuttanut kaiken aiheeseen liittyvän.

Muistelen kyllä itse sillon kun nämä koulusurmat tapahtui että itsekin ammattikoulussa alkoi vähän tutkailemaan näitä mahdollisia potentiaalisia henkilöitä siellä koulussa. Ja nyt näin 31-vuotiaana muistan edelleen että se heidän kiusaaminen oli rajua, todella rajua. Ja sitä oli jatkunut jo pitkään, ala-asteelta saakka. En epäile hetkeäkään etteikö se muuttaisi ihmistä. P-E.n isän tekemässä youtubevideossa näkyy kuvissa elämäniloinen pieni poika, samanlainen iloinen pieni poika kuin itsellä kasvaa nyt kotona.

Olen itse myös joutunut rikoksen uhriksi ja usein joudun traumaterapiassa miettimään sitä että voiko ihminen olla lähtökohtaisesti paha? Ja olen tullut siihen lopputulokseen että ei. Elämässä tapahtuneet asiat tai vaikka kova päihderiippuvuus muokkaavat ihmistä, ampujan tapauksessa takana on ollut varmasti toivottomuutta ja vihaa jonka on osaltaan aiheuttanut useita, useita vuosia jatkunut yksinäisyys ja koulukiusaaminen. Anteeksiantoa se ei kuitenkaan tarkoita vaan ymmärrystä siitä miksi näin tapahtui.

Nykypäivänä hirvittää nuorten tilanne, aseiden hankinta on toki vaikeutunut, mutta vastaavasti lailliset puukot ym. On edelleen saatavilla. Koulukiusaaminen on tullut älypuhelimien ja sosiaalisen median myötä koteihin. En epäile hetkeäkään etteikö nämä tapaukset vielä tulevaisuudessa uusi, aina on joku ja se on se pelottavin asia.
Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1168
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Vanha juttu juu, mutta lueskelin tätä ketjua vasta nyt pitkästä aikaa.
Tämä lainaukseni edellisen sivun julkaisusta ihmetyttää hieman...
...
Ampujan hautaa ei ole helppo löytää. Se on vieraalla paikkakunnalla, eikä sen sijaintia ole kerrottu julkisuudessa. Sen on kuitenkin löytänyt ainakin nuori helsinkiläisnainen, joka uskoi...
...
Itse olin käsityksessä, että "kaikki" tietävät missä ko. hauta sijaitsee. Tietystikään tällaisia tietoja ei julkaista lehdissä! Kuten ei tarvitsekaan.
Mutta ymmärtääkseni (ainakin vielä jokunen vuosi sitten) hautatiedot ovat ihan "julkista" tietoa. Eli siis seurakuntaan/virastoon soittamalla saa tiedot missä henkilön XX tai YY hauta sijaitsee. Ja ihan tarkat koordinaatit haudan löytämiselle.
Sitä en tiedä, voivatko omaiset jotenkin estää tietojen luovuttamisen esim. juuri tällaisissa tapauksissa.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
Andra af Snittet
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 03, 2020 1:52 am

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Andra af Snittet »

Kiitos dazu mielenkiintoisista viesteistäsi. Mainitsit, että Auvinen provosoi sekä mielipiteillään että pukeutumisellaan. Tämä kolahti minuun. Kymmenien vuosien takaisessa luokkakuvassa on miltei kuvan keskellä on tyttö, jolla on vihreät suorat housut. Kaikilla muilla on farkut. Ajauduin täysin ulkopuolelle koulussa, jopa niin sivuun, ettei minua edes kiusattu. Minua ei oikein ollut olemassa. Koululle en ollut ongelma, koska olin hiljainen huippuoppilas, mutta opettajatkaan eivät pitäneet minusta.

Vuosia myöhemmin seisoin varhaisena ankeana aamuna kävelysillalla ja katselin alas asemalle. Olin menossa töihin. Yhtäkkiä minussa kuohahti vuosikausia peitetty viha. Ollapa nyt sarjatuliase niin niittaisin kaikki noi tyypit kerralla. Kun sitten Jokela tapahtui, muistan hyvin, että ensimmäinen ajatus oli, että hyvä jätkä, kaikki sai ansionsa mukaan, ihan sama ketä ammuit, kaikki ne on syyllisiä kuitenkin. Nämä kaksi tapahtumaa avasivat omat silmäni. Olin kantanut valtavaa vihan taakkaa vuosia. Vihasin koulua, koulukavereita, jotka eivät koskaan olleet kavereita minulle, vihasin opettajia, vihasin työpaikkaani, vihasin itseäni. Hakeuduin hoitoon, kävin erilaisissa terapioissa, söin lääkkeitä, jotka auttoivat pysymään pinnalla kun teki mieli upota.

Kukaan ei ymmärtänyt, mistä kaikki tämä tuli, tavallinen koti, ymmärtäväiset vanhemmat, hyvä koulumenestys, olin tasainen, hiljainen ja rauhallinen, mistään ei löytynyt mitään syytä. Mistä kaikki raivo? Mitä sille voi tehdä ennen kuin tukehtuu? Ulkopuolinen olen edelleenkin, mutta omasta tahdostani. En halua kuulua porukkaan. Minusta tuntui, että ymmärsin hyvin Auvista, vaikka olinkin täysin eri mieltä hänen ajatuksistaan ja manifestistaan. Ymmärsin ihan liian hyvin.

Nykyään tiedän aina, että jotain on tehtävä, kun päässäni alkaa taas pyöriä ajatuksia siitä, miten Auvinen oli fiksu ja rohkea ja näytti kaikille keskaria. Menen hakemaan apua ja tarkistutan lääkkeet ja jaksan taas elää tässä omituisessa ja kieroutuneessa ihmisten maailmassa.
Late6
Theo Kojak
Viestit: 1175
Liittynyt: Su Joulu 27, 2020 11:01 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Late6 »

Dope Boy kirjoitti: Ma Helmi 12, 2018 9:35 am Pekka vaan oli yksi naista saamaton vässykkä eikä mitään muuta, toivottavasti palaa helvetissä.
Tähän on helppo yhtyä, mihin kaikkeen tämä vapaa viher-vasemmistolainen kannabista jumaloiva kasvatustapa lapsen johtaa.. vähemmän puduja ja vasemmisto-ideologiaa pursuavien lehtien ja julkaisujen lukemista Pekka-Ericillekin niin moni olisi nyt hengissä ja vielä useampi ilman traumaattisia kokemuksia
Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2023
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Late6 kirjoitti: Pe Touko 21, 2021 9:24 am
Dope Boy kirjoitti: Ma Helmi 12, 2018 9:35 am Pekka vaan oli yksi naista saamaton vässykkä eikä mitään muuta, toivottavasti palaa helvetissä.
- vähemmän puduja ja vasemmisto-ideologiaa pursuavien lehtien ja julkaisujen lukemista Pekka-Ericillekin niin moni olisi nyt hengissä ja vielä useampi ilman traumaattisia kokemuksia
Mikä on pudu?
"If you aim for a king, you better not miss"
Late6
Theo Kojak
Viestit: 1175
Liittynyt: Su Joulu 27, 2020 11:01 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Late6 »

Dope Boy kirjoitti: Pe Touko 21, 2021 4:22 pm Mikä on pudu?
jotkut käyttää kannabiksesta sitä nimikettä
Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2023
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Polttiko Pekka-Eric budii?
"If you aim for a king, you better not miss"
Aivokuollut
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2021 7:01 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Aivokuollut »

Andra af Snittet kirjoitti: Ti Touko 11, 2021 1:40 am Kiitos dazu mielenkiintoisista viesteistäsi. Mainitsit, että Auvinen provosoi sekä mielipiteillään että pukeutumisellaan. Tämä kolahti minuun. Kymmenien vuosien takaisessa luokkakuvassa on miltei kuvan keskellä on tyttö, jolla on vihreät suorat housut. Kaikilla muilla on farkut. Ajauduin täysin ulkopuolelle koulussa, jopa niin sivuun, ettei minua edes kiusattu. Minua ei oikein ollut olemassa. Koululle en ollut ongelma, koska olin hiljainen huippuoppilas, mutta opettajatkaan eivät pitäneet minusta.

Vuosia myöhemmin seisoin varhaisena ankeana aamuna kävelysillalla ja katselin alas asemalle. Olin menossa töihin. Yhtäkkiä minussa kuohahti vuosikausia peitetty viha. Ollapa nyt sarjatuliase niin niittaisin kaikki noi tyypit kerralla. Kun sitten Jokela tapahtui, muistan hyvin, että ensimmäinen ajatus oli, että hyvä jätkä, kaikki sai ansionsa mukaan, ihan sama ketä ammuit, kaikki ne on syyllisiä kuitenkin. Nämä kaksi tapahtumaa avasivat omat silmäni. Olin kantanut valtavaa vihan taakkaa vuosia. Vihasin koulua, koulukavereita, jotka eivät koskaan olleet kavereita minulle, vihasin opettajia, vihasin työpaikkaani, vihasin itseäni. Hakeuduin hoitoon, kävin erilaisissa terapioissa, söin lääkkeitä, jotka auttoivat pysymään pinnalla kun teki mieli upota.

Kukaan ei ymmärtänyt, mistä kaikki tämä tuli, tavallinen koti, ymmärtäväiset vanhemmat, hyvä koulumenestys, olin tasainen, hiljainen ja rauhallinen, mistään ei löytynyt mitään syytä. Mistä kaikki raivo? Mitä sille voi tehdä ennen kuin tukehtuu? Ulkopuolinen olen edelleenkin, mutta omasta tahdostani. En halua kuulua porukkaan. Minusta tuntui, että ymmärsin hyvin Auvista, vaikka olinkin täysin eri mieltä hänen ajatuksistaan ja manifestistaan. Ymmärsin ihan liian hyvin.

Nykyään tiedän aina, että jotain on tehtävä, kun päässäni alkaa taas pyöriä ajatuksia siitä, miten Auvinen oli fiksu ja rohkea ja näytti kaikille keskaria. Menen hakemaan apua ja tarkistutan lääkkeet ja jaksan taas elää tässä omituisessa ja kieroutuneessa ihmisten maailmassa.
Joopa, joo. Näin maallikkona sanoisin että: vaikea mielisairaus joka ei lääkityksellä parane.
Hoitotahto ?
Late6
Theo Kojak
Viestit: 1175
Liittynyt: Su Joulu 27, 2020 11:01 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Late6 »

Dope Boy kirjoitti: La Touko 22, 2021 11:02 am Polttiko Pekka-Eric budii?
pitkäaikais käyttäjä.. ja tulos oli sen mukaista
Late6
Theo Kojak
Viestit: 1175
Liittynyt: Su Joulu 27, 2020 11:01 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Late6 »

Aivokuollut kirjoitti: Ti Kesä 01, 2021 8:39 pm
Joopa, joo. Näin maallikkona sanoisin että: vaikea mielisairaus joka ei lääkityksellä parane.
Samaa olin sanomassa.. mutta helpottaa ainakin hetken eikä tee kanssaihmisille niin paljon vahinkoa kuin Pekka-Eric
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3763
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Jokelan koulusurmat järkyttivät suomalaisia 15 vuotta sitten
https://yle.fi/uutiset/3-12673623

Vitsi:
Pieni Mandela-ilmiö.
En todellakaan muistanut että tämä tapahtui samana vuonna kuin Minfokin perustettiin.
Kriisityötä Jokelassa johtanut Salli Saari kiittää poliisia kouluampumisten ehkäisystä, mutta kiinnittää huomiota nuorten mielenterveystyön resursointiin.
Mikäänhän ei ole muuttunut, paitsi että meidän omat nuoret voivat vielä huonommin kuin silloin.
Haihatteluhallituksilla riittää kyllä rahaa ja resursseja kaikkeen ja kaikkialle muualle, paitsi ei meidän omaan tulevaisuuteemme:
Niihin nuoriin jotka sen tekevät.

P.S. Vasikointi: Miksi tästä on ihan turhaan kolme eri ketjua? Vanhat linkit ei kaikista enää edes toimi.

Ketjut yhdistetty
-NILS-
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
xella.adora
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Marras 04, 2022 3:32 pm

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja xella.adora »

Come at me - mut tää evoluutioteorian uhri ei ollut koulukiusattu vaikka niin kovasti (erityisesti mediassa) väitetäänkin. Se tuo helpommin ymmärrettävän narratiivin tällaiselle hirmuteolle, mutta samalla musta loukkaa elämänsä paljon ennen 20 -ikävuottaan menettäneiden kunniaa. Mistäkö tiedän? Aviomies oli aikoinaan PEA:n kanssa samassa oppilaskunnassa ja on aina, ihan aina, sanonut ettei PEA:ta kiusattu. Kyse on luultavimmin johtunut PEA:n omasta _kokemuksesta_, koska sen tiedän, että on itse jättäytynyt porukoiden ulkopuolelle nuorena, mutta kukaan ei häntä ole töninyt porukoista pois. Nyt Prismaan ostamaan jokavuotiset muistokynttilät menehtyneille tutuille. RIP.
"All I know is that I know nothing"
- Socrates
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8299
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Onkohan Pekka-Ericin haudalla vielä ollut miten vilkasta toimintaa? Kait siellä vielä jokunen hörhö vierailee.

Pekka-Ericin mutsi oli ollut ainakin 2021 kunnallisvaaliehdokkaana Tuusulassa, mutta ei onnannut, vaikka poika oli tehnyt julkisen esityön.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
Lukittu