Joo, olen tietoinen tuosta kulttuurista olla puuttumatta toisten asioihin. Silloin kun omalle kohdalle sattuu, huudetaan että miksei kukaan tehnyt mitään, mutta itse ollaan kuitenkin tehty ihan samalla tavalla. Meinaan lähinnä kuitenkin sitä, että luulisi tulevan jo soittoja häkeen siitä, että josko joku menisi hiljentämään sen muksun. Veikkaan myös kuitenkin sitä, ettei 18-vuotiaalla ole varaa asua missään hyvällä alueella. Tottakai vanhemmat voivat rahoittaa, mutten silti usko.H.Moilanen kirjoitti: La Elo 07, 2021 9:29 pm
Kokemukseni mukaan monissa muissa maissa kammoksutaan muiden ihmisten (sis. lähinaapurit) asioihin puuttumista. Esimerkiksi yhdysvaltalaisten tuttavien kanssa kun olen jutellut, niin he ovat usein ihmetelleet, miten Suomessa tavalliset kansalaiset puuttuvat toisten - ja nimenomaan tuikituntemattomien ihmisten - asioihin. Yhdysvalloissa ei kuulemma puututa ellei ole kyse omista tuttavista tai jollain tavalla poikkeuksellisesta tilanteesta/ihmisistä.
Tosiaan lähipiirillä on peiliin katsomisen paikka. Kyllä helvetin hyväuskoinen ja piittaamaton täytyy olla, jos ilmeisesti kaiken sosiaaliseen mediaan päivittävä tytär näkyy olevan rilluttelemassa alle kahden vuoden tytön ollessa jatkuvasti "hoidossa", eikä tule mieleen tehdä asialle mitään. Voisi kuitenkin kuvitella, että jossain kohtaa olisi tytöllä mennyt myös jutut ristiin. Jos vanhemmilleen sanoo lapsen olevan vaikka poikaystävän kanssa ja kavereilleen lapsen olevan vanhemmillaan, voisi tosiaan kuvitella ristiriitaisuuksia syntyvän puheeseen. Tuon ikäiset eivät ole myöskään hirveän hyviä pitämään päätään kiinni asioista, joten pidän ihan mahdollisena sitäkin, että joku on tiennyt lapsen olevan yksin, muttei ole joko tehnyt asialle mitään tarkoituksella, tai on pitänyt puheita huonona vitsinä.