Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tuo Jukan olettamus vaikuttaa järkevältä ja hyvin mahdolliselta. Matahari ihmettelee, että ei jäänyt epilepsiaa aivovammasta. Asiantuntijan mukaan keskivaikeasta aivovammasta noin puolet toipuu täysin työkykyiseksi, ja osalle ei jää edes mitään jälkioireita. Kaikki riippuu sattumasta, joillekin jää, joillekin ei. Ei siinä ole yhteistä kaavaa. Asiantila vaihtelee tapaus tapaukselta, eikä mene niinkuin Hessu52 on täällä esittänyt. Parempi uskoa oikeita alan asiantuntijoita. Lue vaikka aivovammaliiton sivuja!
RockOla69
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

konsta kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti:Kun viittaat konsta tuolla aiemmin siihen, että uudet kirjoittajat muka poistuisivat awan ja allekirjoittaneen takia palstalta, niin etsipä muutama nimimerkki, joka on näin tehnyt, minä en sellaista ole ainakaan löytänyt ja kuinka voit olla varma, että juuri meidän takia joku olisi poistunut.
En nyt viitsi spämmätä keskustelustra toiseen, mutta esim vähän ennen RockOlaa oli palstalla CCC, joka sai vuoroin sinulta ja Awalta "konstikas"-viestejä.

Näitä tapauksia on ollut ennekin, jos palstalle tulee joku, joka ei heti ala syyllistämään Nilsiä, niin kohta hänelle jo vihjaillaan viivoista ja konstikkaista. Minusta tämä on lähinnä hauskaa, mutta noiden kirjoittajien kannalta nuo käsittämättömät viestit ovat kait hämmentäviä.

Onneksi palstalle pääsee sitten asiallisiakin keskustelijoita, kuten vaikka Pasi, tai Mariacka, joihin suhtaudutaan erittäin kunnoittavasti, kjäh.
Niin. Tässäpä tämä ongelma juuri onkin hyvin kiteytettynä. Olen seurannut tätä palstaa noin puoli vuotta ja kirjoitellut muilla foorumeilla ihan omana itsenäni, tosin etri nimimerkillä, enkä milloinkaan ennen ole joutunut sellaiseen tilanteeseen, että ensimmäisen viestin jälkeen toivotetaan "katoamaan" ja epäillään multinikiksi yms?

Olisi mukava osallistua keskusteluun ja tuoda siihen myös omia tietoja (jotain toki on!) ja teorioita, sekä vaihtaa vuorovaikutteisesti ajatuksia. Oma vakaa käsitykseni on edelleenkin se, että NG ei ole voinut tehdä kaikkea sitä, mistä häntä syytetään, eikä vammojen "vähyys" todista vielä sinällään mitään

No, ehkä tyydyn vielä seurailemaan ja osallistun keskusteluun sitten myöhemmin.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

RockOla69 kirjoitti:No, ehkä tyydyn vielä seurailemaan ja osallistun keskusteluun sitten myöhemmin.
No voi voi - kirjoita hyvä ihminen vain rohkeasti. Multinikit kyllä tunnistetaan - tosin ei niitä aina alas ammuta vaan nauretaan ja seurataan mihin nämä säälittävät raakileet pystyvät.

Ole rohkeasti oma persoonallinen itsesi. Mutta se ei valitettavasti ole persoonallisuutta, että keksii jonkun omituisen tyylin lainata toisten kirjoittajan tekstiä ja sitten persoonattomasti kommentoi mantran tavoin sitä.

(en nyt tarkoita Sinua RockOla69)
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Mata Hari
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

Sariola tuumaili:
Matahari ihmettelee, että ei jäänyt epilepsiaa aivovammasta. Asiantuntijan mukaan keskivaikeasta aivovammasta noin puolet toipuu täysin työkykyiseksi, ja osalle ei jää edes mitään jälkioireita. Kaikki riippuu sattumasta, joillekin jää, joillekin ei. Ei siinä ole yhteistä kaavaa. Asiantila vaihtelee tapaus tapaukselta,
^Tuo on toki minulle itsestään selvää. jos luit kirjoitukseni, siinä totesin, että aivovammojen jälkeen valitettavan usein jää epilepsia. Oli Nilsin vammat kuinka vakavia hyvänsä, niin hänellä on ollut tuuria ja onnea toipumisessaan. Ja hyvä niin. Ylipäätänsä neurologian puolella lääketieteessä esiintyy verrattain usein potilaiden ennusteiden vastaista kehitystä tai puutosoiretta. Aivot ovat yksi arvoituksellisimmista ihmisen elimistä. Ja aivojen toipuminen erilaisista vammoista on aina pieni tai isompi arvoitus asiantuntijoillekin. Toivottamaksi julistetusta tilanteesta voi toipua ihmeen hyvin, kun taas verrattain pieni vamma voi aiheuttaa hämmästyttävän suuria neurologisia puutosoireita. Onneksi Nils näyttää selvinneen hyvin.
pasi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja pasi »

Mariacka kirjoitti: Kuka sanoo, että kaikki kuvaillut vammat syntyivät ennen kuljeskelua?
ETP:n johdannosta löytyy mielenkiintoinen, leukavammojen syntyajankohtaan liittyvä kohta. Lienee ollut aiemminkin esillä:
ETP kirjoitti: Kysyttäessä hammasklinikalla vuonna 1960 tehdyistä tutkimuksista ja niihin liittyvien asiakirjojen merkinnästä, jonka mukaan leukaluuvammat olisivat Gustafssonin itsensä kertoman mukaan tulleet aamulla hänen herättyään, hän sanoo, ettei muista sellaista (26.4.2004, s. 5).
Sariola
Horatio Caine

pasi kirjoitti:
ETP kirjoitti: Kysyttäessä hammasklinikalla vuonna 1960 tehdyistä tutkimuksista ja niihin liittyvien asiakirjojen merkinnästä, jonka mukaan leukaluuvammat olisivat Gustafssonin itsensä kertoman mukaan tulleet aamulla hänen herättyään, hän sanoo, ettei muista sellaista (26.4.2004, s. 5).
Niin kaikkien tietojen mukaan onkin tapahtunut, leukaluuvammat ovat tulleet aamulla hänen herättyään tai ehkä on herännyt niiden syntyessä. Sehän on faktaa... 8)
pasi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti: Niin kaikkien tietojen mukaan onkin tapahtunut, leukaluuvammat ovat tulleet aamulla hänen herättyään tai ehkä on herännyt niiden syntyessä. Sehän on faktaa...
No niinpä tietysti, miksi en heti tajunnut. Meillähän on tiedossa toinenkin esimerkki NG:n tavasta heittää huulta, joten tuo oli tietysti vain vitsikäs tapa kertoa, että vammat tulivat murhaajan iskuista.

Edit: Ja sopii lisäksi yhteen sen kanssa, että NG on johdonmukaisesti pyrkinyt vähättelemään murhaajan aiheuttamia vammoja
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

No, yritetäänpä siirtää tämä lintupoikien-topiccilla virinnyt vammakeskustelu tänne oikeaan osoitteeseen.
Sariola kirjoitti:Jos henkilöä on kalautettu tukevalla halolla korvan yläpuolelle ohimon taakse, niin että sinne on syntynyt suurikokoinen ruhjehaava, niin on aina pelättävissä, että aivotkin ovat voineet vahigoittua. Moni halolla päähän lyöty on kuollut. Joskus kallo murtuu, joskus syntyy vain ruhjehaava, mutta silloinkin pitää epäillä mahdollista aivovammaa.

Uskooko joku, että se ruhjehaava syntyi nyrkillä lyömällä? Eipä taida syntyä.

Kyllä ne sen ajan lääkärit ovat hyvin tunteneet nämä asiat ja ovat tarkkailleet potilaan oireita tarkkaavaisesti. 19 päivän sairaalassa olo on varmaan ollut aivan oikein mitoitettu. Nämä lääkärit olivat jo hyvin päteviä.
Mariacka kirjoitti:Miksei aivovammaa löydetty silloin eikä myöhemmin? Epäiltiin kyllä, mutta ainoa aihe epäilylle oli subjektiivinen muistiaukko.

Miksei röntgenkuvissa näkynyt oletettua kallonpohjamurtumaa?

Kuka löi halolla ja ketä? Entä jos potkaistiin kengällä? Tai ruhje tuli kaatuessa?

Sairaalassa vietetty aika ei korreloi lääkärien pätevyyteen. Pelkkä PEG esivalmisteluineen ja jälkimakuineen vei puolet ajasta. Plus muut tutkimukset, joita vain virka-aikaan tehtiin. Ei tainneet verikokeetkaan samantien valmistua siihen maailman aikaan.
pasi kirjoitti:Esittämääni ajatusta tukevia tosiasioita ovat NG:n vammat. Asiantuntijalausunnon (Kontio) mukaan ne sopivat putoamisen aiheuttamiksi vammoiksi. Toinen ajatusta puoltava tosiasia on NG:n oma lausuma vammojen syntyajasta, jonka jätät tässä lainaamatta mutta jonka myöhemmin selität sekavuuden aiheuttamaksi.
Gustafssonin vasemmalle ohimoon tullen haavan vammaenergia tiedetään hyvin tarkasti. Haava on luisen kallon heikoimmassa kohdassa ja luisiin rakenteisiin ei tullut vauriota - joten ruhjehaavan synnyttänyt energia tiedetään hyvin tarkasti.

Vammaenergia siis tiedetään ja on aivan sama onko lyöty halolla tai kivellä, potkaistu tai vaikka päälle olisi tullut panssarivaunu, osumaenergia on ollut aika vaatimaton.

konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:Vammaenergia siis tiedetään ja on aivan sama onko lyöty halolla tai kivellä, potkaistu tai vaikka päälle olisi tullut panssarivaunu, osumaenergia on ollut aika vaatimaton.
Ohimoon tulleen iskun seurauksena oli ilmeiusesti juuri tuo ohimoluun murtuma, joka NG:llä oli. Mutta tuo kallon sivu, lähes korvan taus, jossa on noin 5 cm:n ruhjehaava, ei toki ole enää ohimoa. Mitään vammaenergiaa ei kukaan tietää tarkasti, kuhan höpäjät.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:[Ohimoon tulleen iskun seurauksena oli ilmeiusesti juuri tuo ohimoluun murtuma, joka NG:llä oli. Mutta tuo kallon sivu, lähes korvan taus, jossa on noin 5 cm:n ruhjehaava, ei toki ole enää ohimoa. Mitään vammaenergiaa ei kukaan tietää tarkasti, kuhan höpäjät.
Joo - EI, vaan tuo "ohimoluun nasta", murtuu tyypillisesti juuri siitä nyrkiniskusta leukaperiin - valitettavasti.

Nyt en ehdi enempää (täytyy lähteä lenkille), mutta palataan asiaan myöhemmin.

Sariola
Horatio Caine

MITEN SYNTYI PÄÄN SIVULLA OLLUT SUURI RUHJEHAAVA?
(Tällekin puolelle tämä kysymys)

Jos ajatellaan sitä NG:n korvan yläpuolella ohimon takana ollutta suurta ruhjehaavaa, niin voidaan asettaa kysymys. Miten se on syntynyt?

1) Toinen henkilö on lyönyt siihen paljaalla nyrkillä.
2) Toinen henkilö on potkaissut siihen jalalla, jossa on ollut sukka.
3) Toinen henkilö on potkaissut siihen jalalla, jossa on ollut kenkä.
4) Toinen henkilö on lyönyt siihen kädessään olleella kivellä.
5) Toinen henkilö on lyönyt siihen kädessään olleella kovapintaisella muulla esineellä, putkenpätkä, halko tai vastaava.
6) Henkilö itse on lyönyt itseään kädessään olleella kivellä.
7) Ruhjehaava on tullut muulla tavalla, esim. kaatumalla.

Voidaan olettaa, että nuoret ovat nukkuneet teltassa sukkasillaan, siis kengät ovat olleet siinä teltan uökopuolella. Mielestäni vain vaihtoehdot 4, 5, ja 6 ovat mahdollisia. Minä veikkaan numeroa 5. Oikealkätisen on myös hyvin hankala iskeä itseään siihen kohtaan, joten se ei ole todennäköistä. Mahdollisia ja todennäköisiä ovat 4 ja 5. (3 jos ulkopuolinen).

Jos tehdään mielikuvituksessa olettamus, että SB oli nukkumassa omalla paikallaan, niinkuin monin paikoin on oletettu, ja NG iski hänen kimppuunsa. Tässä tapauksessa SB oli suurella todennäköisyydellä sukkasillaan, eikä hän voinut potkaista kengällä. Samoin tilanne lienee ollut tytöillä - kaikki sukkasillaan. Lyönti nyrkillä ja potku jalalla, jossa on vain sukat, eivät voi aiheuttaa tuollaista haavaa.

Vaihtoehdot 1, 2 ja 3 poistuvat, jos oletetaan että ei ollut ulkopuolisia. Sitten on se vaihtoehto, että joku kolmesta uhrista, nousi sukkasillaan vastarintaan, haki käteensä kiven tai muun lyömäaseen ja sitten kalautti NG:tä kalloon korvan taakse. Se ei tunnu todennäköiseltä, varsinkaan kun on oletettu, että SB kuoli omalle makuupaikalleen. Voidaan lisäksi olettaa, että tuo NG:tä päähän kalauttanut olisi siinä vaiheessa hyvinkin päässyt karkuun ja hakemaan apua. Niin ei ole käynyt.

Näyttää siis hyvin todennäköiseltä, että tuon tuon päässä olevan ruhjehaavan iski joku seurueen ulkopuolinen, ei nyrkillä, eikä jalalla jossa oli vain sukka, vaan jollakin lyömäaseella, joka voi olla myös vankkatekoinen maastokenkä. Tällä päättelyllä päädytään todellakin ulkopuoliseen hyökkääjään.

Kannattaa muistaa myös yksi pieni yksityiskohta. Bodomin Mysteerion mukaan SB:lla oli vain vasemmassa kädessä pieni hankauma, mutta oikeassa kädessä ei havaittu mitään virhettä. Tämä poissulkee poikien keskinäisen tappelun suurella todennäköisyydellä. SB ainakaan ei ole lyönyt juuri ketään - kiltti nuorukainen hän olikin muiden tietojen mukaan.
groot
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja groot »

konsta kirjoitti:[
Ohimoon tulleen iskun seurauksena oli ilmeiusesti juuri tuo ohimoluun murtuma, joka NG:llä oli. Mutta tuo kallon sivu, lähes korvan taus, jossa on noin 5 cm:n ruhjehaava, ei toki ole enää ohimoa. Mitään vammaenergiaa ei kukaan tietää tarkasti, kuhan höpäjät.
Gustafssonilla oli kallo murskana useasta kohtaa. Poskessa oli viiden senti lapireika, puukonpistoja oli kymmennittain, yksi niista vahingoitti tasapainoelinta, joten kaveleminenkin oli opeteltava uudestaan.

Lisaksi han oli saanut iskun, joka miltei vei leuan mennessaan.
---------
Allekirjoitus.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Kannattaa muistaa myös yksi pieni yksityiskohta. Bodomin Mysteerion mukaan SB:lla oli vain vasemmassa kädessä pieni hankauma, mutta oikeassa kädessä ei havaittu mitään virhettä. Tämä poissulkee poikien keskinäisen tappelun suurella todennäköisyydellä. SB ainakaan ei ole lyönyt juuri ketään - kiltti nuorukainen hän olikin muiden tietojen mukaan.
Oho - kannattaa muistaa, että näissä uusissa tutkimuksissa nimenomaan havaittiin Sepon käsissä vammat, jotka ovat syntymekanismiltaan tyypilliset nyrkiniskuvammat !!

Ja näissä tutkimuksissa ei, kuluneesta ajasta johtuen voitu nahkojen nirhaumia huomioida, vaan tuolloin tutkittiin ja kirjattiin ainoastaan vainajien luisia vammoja.(näin epäilen tapahtuneen)

Sepon vammoja, tuskin aikalaislääkäripoliisit (-60) sen tarkemmin tukivat. Niin, ja noiden Sepon vammojen toteamiseen, olisi ehkä tarvittu vainajan käsien röntgen-tutkimus, tuolloin -60. Tehtiinkö se? Ehkä ei.

Sariola
Horatio Caine

Seppo Boismanin vammat.
Lainausta esitutkintapöytäkirjasta:

... Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena.

Boismaniin kohdistuneen tylpän ja terävän ulkoisen väkivallan seurauksena oli syntynyt viiltohaavoja ja hankautumaa kasvoihin, murtuma alaleukaan, kovan aivokalvonalaista verenvuotoa, lukinkalvonalaista verenvuotoa, ruhjoutumista isoihin aivoihin, kaulaan kaksi pistohaavaa, joista toinen oli tunkeutunut henkitorveen aiheuttaen veren hengittämistä, kaksi pinnallista viiltohaavaa, oikeaan yläsolisluukuoppaan hankautumaa ja pistohaava, joka oli tunkeutunut rintaonteloon ja oikeaan keuhkoon, aiheuttaen runsasta veren vuotoa oikeaan keuhkopussiin, sekä hankauman vasempaan käteen. .....

Esitutkintapöytäkirjassa kyllä sanotaan noin kuten yllä näkyy, mutta tarkemmassa yksityiskohtaisessa luettelossa mainitaan vain " hankaumaa vasempaan käteen ". Sen mukaan oikeassa kädessä ei ole havaittu mitään maininnan arvoista. Myös tuon mukaan on mahdollista, että oikea käsi on virheetön, ja "vikaa" on vain vasemmassa kädessä. Ja sekin saattaa olla kuten Bodomin Mysteeriossa on todettu "vähäistä hankaumaa".

Tästä saattaa saada sellaisenkin käsityksen, että niitä SB:n käsien vammoja on ehkä liioiteltu. Jospa se on niinkuin Bodomin Mysteeriossa on mainittu, vain vähäistä hankaumaa vasemmassa kädessä, oikean käden ollessa virheetön.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:
... Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena.
Juuri näin.

Boismannilla todettiin nyrkiniskuvammat, ketähän Seppo turpiin torppasi ??

Lukittu