Ei majakanvartioilla varmaankaan ole erityisen kovia sanktioita työssäänmokaamisen suhteen, mutta jos tietämättäsi sammutat majakasta valot ja huomaat myöhemmin kymmenien laivojen ajaneen ikkunasi alla karille, on se minusta ihan ymmärrettävää, jos itsetuhoisuus tuolloin hieman nostaa päätään...
Arvoituksia ja pulmia
^ Ääääh, kyllä jokaisen itseäänkunnioittavan Bond-fanin olisi pitänyt tuo keksiä.. Nyt hävettää 
Ei majakanvartioilla varmaankaan ole erityisen kovia sanktioita työssäänmokaamisen suhteen, mutta jos tietämättäsi sammutat majakasta valot ja huomaat myöhemmin kymmenien laivojen ajaneen ikkunasi alla karille, on se minusta ihan ymmärrettävää, jos itsetuhoisuus tuolloin hieman nostaa päätään...
Tää ei oikeastaan ole arvoitus mikä pitäisi kertoa näin.Spider kirjoitti:No mutta miksi helvetissä sammutti?supernova kirjoitti:Sammutti majakasta valon jonka seurauksena laiva oli ajanut karille.Ja miksi tappoi itsensä? Onko majakanvartijoilla niin kovat sanktiot työssä mokaamisesta eller hur?
Pointti on että "mies tuli kotiinsa, kiipesi portaat ylös ja sammutt valot ennen nukkumaan menoa. Aamulla mies heräsi katsoi ulos ikkunasta ja ampui itsensä" Mitä oli tapahtunut.
Nyt arvaajan tulisi saada esittää kysymyksiä, joihin arvuuttaja vastaa vain kyllä tai ei. Näiden vastausten perusteella pitäisi vihdoin tapahtumien oikea kulku valjeta. Mahdoton tuota on arvata jollei ole kuullut tarinaa aikaisemmin. Ensimmäisen tällaisen ratkaisuun saattaa kulua tunteja mutta kun alkaa oivaltamaan asiaa, ja saa ns. langanpäästä kiinni, niin oppii kyselemään oikeita kysymyksiä.
Tarinat eivät useinkaan ole kamalasti totuudenomaisia mutta niissä on aina joku logiikka, johon päästä kiinni. Nyt kun tiedät kysymyksen ja vastauksen, pystynet itse päättelemään millaisia kysymyksiä olisi pitänyt kysellä jotta tämä keissi olisi avautunut.
Parhaimmillaan loistavaa seura-ajanvietettä. Huono puoli on se että vaatii kekseliäisyyttä tuottaa näitä arvoituksia.
Eli periaate on se että kerrotan alkuun mahdollisimman vähän ja sitten loppu on selvitettävä itse.
Yksi olisi esim. seuraava:
Mies löydettiin puhelinkopista, elettiin vuotta 1980. Mies oli kuollut ja puhelinkopissa oli kaksi ikkunaa rikki. Mitä oli tapahtunut.
Kysymykset joita asiasta voi esittää voivat olla mitä vain mutta vastaus tulee vaan niihin joihin voi vastata kyllä tai ei.
Ne jotka jutun tuntevat älkää viitsikö pilata muiden iloa.
n
Haluan muuten huomauttaa että minun mielestäni tuo juoma-arvoitus oli epäreilu, koska siinä ei mainittu että juotavissa oli jäitä. Yhtä hyvin oikea vastaus olisi voinut olla esimerkiksi, että "juomissa oli myrkkykapselit, eikä ensimmäisen miehen kapseli ehtinyt liueta". Ei tuollaista voi tajuta. Eli toisinsanoen: minä olin oikeassa kun veikkasin, että kyseessä on jokin myrkky joka ei ehtinyt vaikuttaa ensimmäiseen mieheen.
No heh. Vastaus olisi tullut varmasti ensimmäisen lukijan näppikseltä, jos olisin maininnut jäät!
Mun mielestä juttu oli riittävän selkeä, koska normidrinkissä on jäitä erittäin usein. Mitään kapseleita en ole omaan juomaani ainakaan baarissa saanut.
...Ja sitäpaitsi nuo miehetkin olisi ehkä huomauttaneet että mitä halvatun pillereitä meikäläisen drinksussa on ja jättäneet juomatta.
(En siis suostu myöntämään että arvoitukseni oli huono.)
Mun mielestä juttu oli riittävän selkeä, koska normidrinkissä on jäitä erittäin usein. Mitään kapseleita en ole omaan juomaani ainakaan baarissa saanut.
...Ja sitäpaitsi nuo miehetkin olisi ehkä huomauttaneet että mitä halvatun pillereitä meikäläisen drinksussa on ja jättäneet juomatta.
(En siis suostu myöntämään että arvoitukseni oli huono.)
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Eri mieltä. Se majakanvartijajuttu oli vaan kerrottu väärin. Se olisi pitänyt sisältää mahdollisuuden kysymyksiin johon olisi vastattu oikein tai väärin.joey kirjoitti:^ Se majakanvartija-juttu oli kyllä aivan yhtä typerä, totta.
Minusta hyviä arvoituksia ovat sellaiset, joihin on selkeästi vain yksi vastaus, joka puolestaan on selkeästi pääteltävissä tehtävänannosta.