Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:
Sariola kirjoitti:
... Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena.
Juuri näin.

Boismannilla todettiin nyrkiniskuvammat, ketähän Seppo turpiin torppasi ??
Mutta yksityiskohtaisessa luettelossa mainitaan vain hankauma vasemmassa kädessä. Ei sanaakaan oikeasta kädestä.

Jos nyt oikea käsi on ollut täysin vahingoittumaton, niin mahdollinen luita murskaava isku on annettu vasemmalla kädellä, ja sekin on aiheuttanut vain "vähäistä hankaumaa vasempaan käteen". Kuitenkin alaleukaluu on katkennut kahdesta kohtaa ja monia muita luunmurtumia on aiheutunut. Käytännössä tuo ei ole mahdollista. Kyllä awakin sen ymmärtää! :?
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Sariola:"Mutta yksityiskohtaisessa luettelossa mainitaan vain hankauma vasemmassa kädessä. Ei sanaakaan oikeasta kädestä."

.........................................................................................................

Niin - Sepolla todettiin tyypilliset nyrkiniskuvammat kädessä.

Se saattoi olla luunmurtuma MC V ssa. Ehkä? Ja sitä ei huomattu -60. Todennäköisesti?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
pasi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja pasi »

konsta kirjoitti: Ohimoon tulleen iskun seurauksena oli ilmeiusesti juuri tuo ohimoluun murtuma, joka NG:llä oli.
Jäikö tuosta ohimoon tulleesta iskusta jälki?
Sariola
Horatio Caine

Minulla on vahva usko, että tuossa on käytetty kättä pitempää. Kivi, halko, putkenpätkä, tai muu vastaava kovapintainen esine. Tutkijat olivat päätelleet yhdestä haavasta, että siihen oli isketty iskuosaltaan 20-30mm leveällä teräväsärmäisellä esineellä. Huomaa, "teräväsärmäisellä". Siihen sopii parhaiten metalliesine. Kivessäkään ne särmät eivät ole kovin teräviä. Missään ei ole mainittu, että lyöntiväline olisi ollut nimenomaan kivi. Toisissa jäljissä on mainittu "painava laakeapintainen kova esine". Vaikuttaa jopa siltä, että lyömäaseita on ollut ainakin kaksi. Täällä jotkut ovat selittäneet, että lyömäase olisi ollut nimenomaan kivi, ja vain yksi kivi. Se olettamus ei perustu mihinkään tosiasioihin? Jos kuitenkin tekijä olisi oikeakätinen NG, olisi hänen pitänyt lopuksi iskeä itseään vasemman korvan taakse. Melkoinen fakiiritemppu ja lyöntikiven olisi pitänyt jäädä siihen paikalleen. Mutta ei tiedetä jääneen. Eli tuollainen selitys vaikuttaa kovin keinotekoiselta ja keksityltä. Ei vakuuta!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

pasi kirjoitti:
konsta kirjoitti: Ohimoon tulleen iskun seurauksena oli ilmeiusesti juuri tuo ohimoluun murtuma, joka NG:llä oli.
Jäikö tuosta ohimoon tulleesta iskusta jälki?
Ruhjeesta ohimossa puhutaan mm Bodomin mysteerissä. Vaikea sanoa onko se tarkoitetaanko sillä pään sivussa olevaa ruhjetta, vaiko ohimossa olevaa ruhjetta, jonka hyvistä kuvista mielestäni kyllä erottaa.
pasi
Martin Beck

konsta kirjoitti: Ruhjeesta ohimossa puhutaan mm Bodomin mysteerissä.
En löytänyt tuollaista mainintaa, täytyy katsoa jossakin vaiheessa tarkemmin. Sen sijaan löytyi maininta iskun jäljestä sekä vasemman korvan yläpuolella että vasemman silmän seudussa.
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti: Niin - Sepolla todettiin tyypilliset nyrkiniskuvammat kädessä.

Se saattoi olla luunmurtuma MC V ssa. Ehkä? Ja sitä ei huomattu -60. Todennäköisesti?
Niin tuollainen yleistoteamus on. Mutta sitten tarkemmassa yksityiskohtaisessa luettelossa oikeaa kättä ei mainita lainkaan, ja vasemmassa kädessäkin mainitaan olleen vain "hankauma".

Sitä ei varmuudella tiedetä, mistä hankauma vasempaan käteen on tullut. Sillä on voitu myös suojata päätä iskulta. Oikeassa kädessä ei ole todettu edes hankaumaa. Luulisin, että mahdolliset luunmurtumat käsien luissa on tutkittu. Se liittyy niin olennaisesti mahdolliseen tapahtumien kulkuun.

Siellä mainitaan myös, että torjuntavammoja uhreilla oli erittäin vähän lukuunottamatta Björklundia, joka näyttää pistäneen kovasti hanttiin ja hänellä on todettu runsaasti torjuntavammoja. Muilla uhreilla vain hyvin vähän torjuntavammoja. Mm. TM:llä vain ruhjehaava pikkusormessa. Sekin on voinut jäädä iskun eteen.

Mielestäni voidaan varmuudella todeta, että SB ei ole niillä nyrkeillään pahemmin mättänyt kaikin voimin ketään naamaan. Se yksi hankauma vasemmassa kädessä voi olla sekin puolustusvamma - se on voinut olla iskun tiellä. Varsinainen tappeluase, se oikean käden nyrkki, vaikuttaa olleen virheetön. Siitä ei ole mitään mainintaa, ei Bodomin Mysteeriossa, eikä Esitutkintapöytäkirjassa.

Näyttää olevan niin, että Käräjäoikeus ei voinut päättää toisin. Syyte oli hylättävä, ja syytetty oli julistettava syyttömäksi. Olkoon hyvämaineinen tai pahamaineinen, niin muuta mahdollisuutta ei ollut.

Tässä olen käräjäoikeuden kanssa samaa mieltä. En silti vapauta ketään olemasta epäiltynä tässä rikoksessa. Kaikki mahdollisuudet ovat auki. Jokuhan sen täytyy olla. Luulen kyllä, että tekijä on edelleen väärän alibin takana piilossa. Sen vuoksi suhtaudun suurella varauksella kaikkiin "epämääräisiin alibeihin". Motiivi saattaisi olla hyvä lähtökohta tutkimukselle.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Nyt Sariola kirjoittaa taas vasten parempaa tietoa.

Palataanpa aikaan parempaan, eli meikäpojan nuoruuteen, jolloin jouduin ottamaan "matsin" erään turpaansa aukovan jullin kanssa.

Siihen ei tarvittu kuin ne kaksi kuuluisaa lyöntiä, jotka eivät kuitenkaan olleet meikäpojan suora ja kirkonkellot, vaan tämän päätänsä aukovan jullin tussaus meikään ja sitten meikäpojan kunnon niitti jätkän leukaan.

Minulta painuivat oikean käden rystynen pikkurillistä sisään, mutta mitään ulkoista ruhjetta siinä ei näkynyt.

Kaverilta katkesi leukaluu kolmeen osaan ja hän joutui vellikuurille, sillä pureskelu oli pitemmän aikaa melko vaikeaa.

Itse menin "Meikkuun" vasta viikon päästä, kun käsi alkoi turvota ja vasta siellä röntgenissä huomattiin rystysen vierestä luun katkenneen.

Sieltä sitten Tölikkaan ja käsi murrettiin uudestaan "rikki", että sen olisi saanut oikeaan asentoon, mutta luutuminen oli kai ollut mennyt liian pitkälle, koska sen jälkeen minulla ei ole ollut oikeassa kädessäni pikkurillin rystystä.

Siis vaikka kädessä ei näkyisi ulkopuolisia vammoja, niin silti luu saattaa olla vaurioitunut.

Erään kerran eräs toinen tyyppi alkoi huoritella sen aikaista tyttöystävääni, jolloin tarjosin oikeaa suoraa jätkää keskelle suuta.

Silloin hampaat tulivat rystyyni, kun olivat ensin lävistäneet jätkän alahuulen, mutta muita vaurioita ei minulle tullut, poju kävi "Puniksessa" tikattavana.

En kerro näitä kehuakseni, vaan tämä oli sitä -60 lukua, jolloin jengeissä kokeiltiin kuka on jengin kingi ja aina silloin tällöin joutui "ottamaan erää".

Samalla tässä on todisteita siitä, ettei välttämättä ulkoisia jälkiä jää oitis käteen, vaikka kädestä olisi luita murtunut.

Joskus jää ja joskus ei, eli se on fifty sixty, kuten eräs mainio mäkikotka on todennut.
alpo
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja alpo »

Hessu, eräs kaveri on toisten mielestä profiloitu murhaajaksi, koska veti Rombergiä turpaan, niin että tupakan kekäleet sinkoili. Jos näillä perusteilla profilodaan ihminen murhaajaksi,niin potenttiaalisia murhaajia on likkeellä vapaana melkoisesti. :wink:
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Totta haastat Alpo, mutta kun meitä muita ei sitten olekaan syytetty kolmesta murhasta, niin ei kait meitä silloin voi oikeinb profiloidakaan.

Ymmärtänet, että silloin kun istutetaan syytetyn penkille, niin kaikki nurkat ja nurkantaukset tutkitaan suurennuslasilla.

Varmaan huomasitkin sen, että omassa kirjoituksessani minä en ollut aloitteeen tekijä, vaan vastapuoli oli se, joka ensin aloitti.

Tuskin sinäkään olisit kääntänyt toista poskea, kun vastapuoli mättää naamasi luuvitosella.

Tuskin olisit iloinen, jos tyttöystävääsi, joku jätkä haukkuu huoraksi, eikä usko ensimmäistä sanaa, että nyt loppuu huoritteleminen.

Romperin suhteen oli kyse vanhasta miehestä, jota Gusse aivan syyttä hakkasi.

Emme me koskaan vittuilleet tai olleet hankalia vanhemmalle väelle, vaikka jengissä oltiin ja vanhemmat katsoivat touhujamme kieroon, kuten mekin nykyisiä nuoria.

Mutta se oli ajatus, että luuvaurioita voi tulla käsiin niin, ettei ulkoisia merkkejä ihoon vaurioista jää.
Jukka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hessu52 kirjoitti: Siihen ei tarvittu kuin ne kaksi kuuluisaa lyöntiä, jotka eivät kuitenkaan olleet meikäpojan suora ja kirkonkellot, vaan tämän päätänsä aukovan jullin tussaus meikään ja sitten meikäpojan kunnon niitti jätkän leukaan.

Erään kerran eräs toinen tyyppi alkoi huoritella sen aikaista tyttöystävääni, jolloin tarjosin oikeaa suoraa jätkää keskelle suuta.
Kun luolamieheltä loppuvat argumentit, järki sumenee ja asioita ei voida
sumplia keskustellen, niin sitten alkaa lyöminen. Surullista barbariaa.
konsta
Ainesta Watsoniksi

pasi kirjoitti:
konsta kirjoitti: Ruhjeesta ohimossa puhutaan mm Bodomin mysteerissä.
En löytänyt tuollaista mainintaa, täytyy katsoa jossakin vaiheessa tarkemmin. Sen sijaan löytyi maininta iskun jäljestä sekä vasemman korvan yläpuolella että vasemman silmän seudussa.
No joo, silmän seutua taisin muistella.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti:Romperin suhteen oli kyse vanhasta miehestä, jota Gusse aivan syyttä hakkasi.
Romperi oli kuulemma paikallinen "kioskimies", joka mm levitteli piikkilankoja tielle mopojen esteeksi. Sai sellaisen kuvan, että äijä oli hullu uhoja.
pate
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja pate »

Täälläkin on paljon pohdittu Gustafssonin vammoja ja niiden mahdollista tapaa, millä ne syntytivät.
Toki on mahdollista, että ne ovat syntyneet ennen surmia esim. kompuroinnin ja kaatuilun seurauksena, mutta minun järkeeni ei käy, että hän naureskelun kohteeksi jouduttuaankin voisi tehdä näin julman teon.
Näin hirvittävällä teolla on aina motiivi ja ei tuo pilkan kohteeksi joutuminen minua vakuuta. Kautta aikain on niin moni nuori humalassa toikkaroinut ja loukannut itseään, heitä on naurettukin, mutta hyvin harvoin tällainen on syynä hirvittävään verilöylyyn.
Ja miksi toiset nuoret Bodomilla olisivat Gustafssonia naureskelleet, olisi luullut, että olisivat auttaneet, jos ennen tuollaista tapaturmaa ei olisi ollut mitään riitaa. Kuitenkaan Gustafsson ei koskaan ole ollut, ei ennen eikä jälkeen tapauksen, sellaisen hermopellen maineessa, että hyvin pienestä menettäisi hermonsa.

Tällaiseen tekoon pitää olla jokin todellinen motiivi ja usein nuorten mesten ollessa kyseessä mieleen tulee pettäminen ja loukatuksi tuleminen rakkaudessa. Kohtasiko Gustafsson tällaista, siitä ei ole pienintäkään tietoa, mutta tämänkin tapauksen yhteydessä on yksi henkilö sellaista joutunut kokemaan.

Itsekin tiedän tapauksia, missä nuori mies on tullut petetyksi rakkaudessa ja teot ovat olleet hirveitä, vaikka nämä miehet eivät ole olleet luonteeltaan väkivaltaisia tai äkkipikaisia. Tietyssä iässä tuollainen voi olla elämää suurempi juttu.

Toisella palstalla olen kertonut kotipaikkani aivan lähistöllä tapahtuneesta seksuaalimurhasta, missä nuori jätetyksi tullut poika raiskasi ja surmasi hänet jättänneen tytön. Eipä olisi tuollaistakaan uskonut tapahtuvan, mutta ihmisen mieli on arvoituksellinen. Eräs sukulaismies lakia lukiessaan kertoi, että tuota tapausyta oli käytetty esimerkkinä luennolla ja hän kertoi, että tuo surma on yksi julmemmista koskaan Suomessa tehdyistä seksuaalimurhista. Teko oli pitkäkestoinen ja esim. tekijä silpoi uhrinsa elävältä ennen surmaamista. Uhrin molemmat rinnat oli esim. leikattu veitsellä irti ja ruumis häpäisty täydellisesti.
pasi
Martin Beck

Sariola kirjoitti:Kivessäkään ne särmät eivät ole kovin teräviä.
Jotta puppugeneraattorisi tuotokset pysyisivät edes jonkinlaisessa kohtuudessa, voisit ottaa kotitehtäväksi etsiä kiven, jossa on sekä laakea pinta että hyvin terävä särmä.
Lukittu