Määrittele vasikka

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17154
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Määrittele vasikka

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Millainen henkilö on piireissä ns. vasikka?

Onko vasikka se joka kertoo mistä löytyy murhattu ja kätketty ihminen? Onko vasikka se, joka näki kuka ryösti mummon käsilaukun ja kertoi tekijän poliisille?
Onko vasikka se joka kavaltaa porukan ja luikkii itse tiehensä?

Vai onko se vain vasikka, jolle pollarit maksaa tippiä hyvistä vinkeistä?

Pidetäänkö rikollispiireissä sellaista henkilöä vasikkana, joka todistaa oikeudessa nähneensä joskus jotain ja tietävänsä jonkun ja hänen lausunnollaan on ratkaiseva merkitys epäillyn toteamiseksi syylliseksi?
Viimeksi muokannut Doctor Lecter, La Marras 10, 2007 10:36 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Re: Määrittele vasikka

Viesti Kirjoittaja Loka »

Doctor Lecter kirjoitti:Millainen henkilö on piireissä ns. vasikka?

Onko vasikka se joka kertoo mistä löytyy murhattu ja kätketty ihminen? Onko vasikka se, joka näki kuka ryösti mummon käsilaukun ja kertoi tekijän poliisille?
Onko vasikka se joka kavaltaa porukan ja luikkii itse tiehensä?

Vai onko se vain vasikka, jolle pollarit maksaa tippiä hyvistä vinkeistä?

Pidetäänkö rikollispiireissä sellaista henkilöä vasikkana, joka todistaa oikeudessa nähneensä joskus jotain ja tietävänsä jonkun ja hänen lausunnollaan on ratkaiseva merkitys epäillyn toteamiseksi syylliseksi?
Mun kategoriassa vasikka on se, joka vasikoi poliisille tietoja jatkuvalla syötöllä. Rottia on ne, jotka vasikoi mutta luikertelee itte karkuun.

Hyviksi tyypeiksi sanon loppuja. :lol:
alisa
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Etelässä

Viesti Kirjoittaja alisa »

Mun mielestä vasikka on sellainen joka antaa tietoa ihmisistä/tapahtumista poliisille esim. kun on pidätetty ja säikähähdyksissään ajattelee pelastaa oman perseensä. Joku voi kertoilla säännöllisesti jotain juttuja poliisille jotta saa itse sitten "toimia" vähän vapaammin eikä poliisit ole kokoajan huohottamassa niskaan.
Musta on ihan sama antaako tietoa kerran (vahingossa) tai useammin musta vasikka on vasikka jos ei osaa pitää suutaan kiinni ja vasikan puheiden vuoksi joku toinen joutuu kiinni.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Mun mielestä vasikka sana kuvaa parhaiten tyyppiä joka kavaltaa porukat ja pelastaa oman nahkansa.

Rikoksen silminnäkijät (esim.mummon käsilaukun anastuksen näkijät 8) )on sitten taas asia erikseen :?
Käyttäisin sellaisesta jopa sanaa todistaja 8)
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

vasikka on henkilö jonka pääasiallinen tavoite on kertoa toisten ihmisten salamyhkäisyyksiä poliiseille, tai oikeastaan kelle vaan. todistaja taasen on ns. tavallinen ihminen (voi tietty olla rikollinenkin), joka vain sattuu paikalle todistamaan tapausta.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
C-Bane
Lauri Hanhivaara
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 3:31 pm

Viesti Kirjoittaja C-Bane »

Kerran vasikka = aina vasikka.

Vasikan keinu on karu, siinä on vain yksi naru.

Tarkemmin en ala piece by piece ottaan kantaa tuohon.
Esim. raiskaukset ja muut seksuaalirikokset ilmoittaisin kuitenki heti poliiseille. HE joutavat moisia selvittelemään.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

^Olemme samaa mieltä :wink:
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

henk.koht. myös samalla linjalla ja itse vielä kärppänä raportoin kaikista hitusenkin oudosti/epävarmasti ajavista tyypeistä häkeen, koska en halua heitä samoille teille kanssani.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

niin ja en myöskään halua heitä vaarantamaan liikennettä! :twisted:
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
DonHessu
Rico Tubbs
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe Touko 18, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: City 17, Eastern Europe.

Viesti Kirjoittaja DonHessu »

alisa kirjoitti:Mun mielestä vasikka on sellainen joka antaa tietoa ihmisistä/tapahtumista poliisille esim. kun on pidätetty ja säikähähdyksissään ajattelee pelastaa oman perseensä. Joku voi kertoilla säännöllisesti jotain juttuja poliisille jotta saa itse sitten "toimia" vähän vapaammin eikä poliisit ole kokoajan huohottamassa niskaan.
Musta on ihan sama antaako tietoa kerran (vahingossa) tai useammin musta vasikka on vasikka jos ei osaa pitää suutaan kiinni ja vasikan puheiden vuoksi joku toinen joutuu kiinni.
Samaa mieltä.
What you do... Makes you who you are.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Vasikka on henkilö, joka on itsekin rikollinen, mutta syystä tai toisesta vasikoi muita rikollisia.

Tavalliset jampat, jotka kokee asiakseen raportoida poliiseille kaikesta mahdollisesta eivät ole vasikoita vaan tukareita tai mitä lie muita pikkusieluja.
Yökiitäjä
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 7:22 am
Paikkakunta: Kallio

Viesti Kirjoittaja Yökiitäjä »

katupoika kirjoitti:Tavalliset jampat, jotka kokee asiakseen raportoida poliiseille kaikesta mahdollisesta eivät ole vasikoita vaan tukareita tai mitä lie muita pikkusieluja.
Näin juuri.

Muistan peruskoulusta kuinka näitä raportoijia kutsuttiin kantelupukeiksi. Yrittivät kai kiillottaa omaa asemaansa opettajien silmissä kun ilmiantoivat koulutoverinsa jostain pikkuasioista. Jostain syystä kantelupukit saivat välillä turpiinsa koulumatkalla tai heidän fillaristaan oli joku ilkiö käynyt puhkomassa renkaat koulupäivän aikana. Kumma juttu että juuri heille kävi näin...

Tästä opin sen, että ensisijaisesti pidän huolen niistä omista asioistani.

Jos jokin ilmiselvä tai törkeä rikos tapahtuu silmieni edessä, niin teen ilmoituksen. Edellyttäen että se on jotain sellaista mikä voidaan todistaa tai missä todistuksestani on jotain apua. Jos soittelisi hätänumeroon aina kun joku ajelee autollaan miten sattuu, niin olisi varmaan langat kuumina.

Olen kuullut tyypeistä jotka ottavat rekisterinumeron perusteella auton omistajan ja puhelinnumeron selville. Soittavat perään heti kun tuntevat että ohittaja heidän mielestään muka tahallaan roiskutti kuraa tuulilasiin. Ei voi ymmärtää tollasta :roll:
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1874
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Kutsuisin vasikaksi henkilöä, joka kuuluu piireihin ja vasikoi muita. Mutta sivullinen joka ilmiantaa vaikkapa mummolta käsilaukun varastaneen nuorukaisen ei taas ole minun määritelmäni mukaan vasikka.
Lennox
Poliisikoira Rex
Viestit: 272
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 11:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lennox »

Täytyy taas pilata keskustelu off-topicilla, mutta mun ensimmäinen ajatus tästä viestiketjusta oli, määrittele vasikka --> siis nimimerkki vasikka. :lol:

Vasikka lienee siis arvoituksellinen henkilö nimimerkkinsä takana? :wink:
Keep the city clean, keep the trash in jail.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17154
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

poistettu
Viimeksi muokannut Doctor Lecter, Su Loka 07, 2007 11:44 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Vastaa Viestiin