MikaK kirjoitti: Pe Loka 29, 2021 2:36 pm
Onko vastauksia Gustafssonin syyttömyyteen uskovilla:
1. Miksi ulkopuolinen tekijä piilottelisi seurueen kenkiä? Piilotusreissullahan vain kiinnijäämisriski kasvaa.
2. Miten Gustafsson joutui kasan päälle osin riisutun ruumiin päälle? Poliisin mukaan verettömin housuin vaikka oli kömpinyt tajuttomana teltasta kohdasta jossa vieruskaverit vuoti kuiviin.
Tiedätkö sinä itse edes sitä, missä määrin Nisse oli Irmelin päällä? Vai lätisetkö lämpimiksesi, koska muutakaan et keksi? Kun olen käräjäoikeuden päätöstä lukenut, niin siellä on "päällä olemista" kuvailtu esimerkiksi sillä tavalla, että yhden uhrin jalka on saattanut olla toisen uhrin jalan tai torson päällä.
Paikalla olleet rikostutkijat eivät itse kertomansa mukaan muista, missä määrin Nisse oli ollut Irmelin "päällä". Viralliset tutkintaan kuuluvat valokuvat oli otettu vasta pari tuntia sen jälkeen, kun Nisse oli jo viety sairaalaan, joten niistäkään ei selviä mitään. Sen verran uhrien asemoinnista on kuitenkin kirjattu, että kolme uhria olivat kyljellään ja neljäs teltan päädyssä. Tällöin vähintään toinen – Nisse tai Irmeli – on maannut kyljellään ja siksi tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta, että Nisse olisi mitenkään voinut konkreettisesti maata Irmelin päällä.
Mitä Nissen asento surmapaikalla edes todistaa mihinkään suuntaan? Käräjäoikeuskin hyväksyi sen tulkinnan, että ainakin osaa uhreista on todennäköisesti siirrelty veritekojen jälkeen. Sitä voidaan siis pitää faktana. Minkäänlaisia johtopäätelmiä tästä ei kuitenkaan ole vedetty koskien Nisseä tai ketään muutakaan.
Ajatuksessa kenkien tarkoituksellisesta piilottamisesta ei ole mitään järkeä, olipa tekijä sitten ulkopuolinen tai Nisse itse. Olipa Nissen syyllisyyden suhteen kumpaa mieltä tahansa, niin on helppo keksiä argumentteja, miksi kenkien piilottaminen olisi ollut tyhmää tai turhaa tai mahdotonta.
Alkuperäisen rikostutkinnan aikaan kukaan ei ollut kiinnittänyt huomiota siihen, että Nissen sukat olisivat olleet maastosta likaiset. Tästä käräjäoikeus oli päätellyt, että sukat ovat luultavasti olleet silloin verrattain puhtaat, joten hän ei ole kenkiä voinut käydä jemmaamassa minnekään.
Ulkopuolinen tappaja on ehkä halunnut vain viedä paikalta rahanarvoista tavaraa. Kengät on voitu hylätä melkein mistä syystä tahansa. Ehkä ne olivat liian suuret kantaa, kun tekijällä oli oletettavasti muitakin kantamuksia, koska paikalta oli kadonnut niin paljon erilaista tavaraa. Ehkä tekijä huomasi kengissä olevan veritahroja ja siksi hylkäsi ne. Ehkä kengät eivät olleetkaan hänen makuunsa tai ne olivat väärää kokoa. Tai ehkä hän alkoi ajatella, että kengät ovat liian yksilölliset ja että niitä on siksi vaarallista pitää hallussa tai yrittää myydä.