Itsemurha
Minä uskon tuohon pettymys -teoriaan. Pettymyksen syynä ei ole masennus tai se, että olisi liian laiska tekemään asioille mitään, vaan se, että tuntuu ettei maailmalla yksinkertaisesti ole mitään tarjottavaa. Kaikki toitottavat että onni löytyy parisuhteesta, omasta talosta, työstä tai rahan kerämisestä, mutta itse ei näe niissä mitään tavoiteltavaa. Kaipaa jotain erilaista, mutta ei itsekään tiedä, mitä se sitten oikein on. Malleja muuhun ei löydy eikä itse niitä keksi.
Omat itsemurha-ajatukseni eivät ole liittyneet masennukseen, itse asiassa päinvastoin. Masentuneena itsemurhan suunnittelu tuntuu aivan liian monimutkaiselta ja vaativalta kun aivokapasiteettiaan pystyy tuskin käyttämään sen suunnitteluun, miten jaksaisi käydä pissalla. Kun taas silloin, kun kaikki on ollut ns. hyvin, ehkä tavoiteltu työpaikka tai asunto jopa saavutettu, iskee pelko ja ahdistus, kun huomaa etteivät ne tyydytäkään millään tavalla ja vanha kaipaus johonkin on vain entistä syvempi. Tuntuu että on jo kokeillut kaikkea, eikä tunne itseään tarkoitetuksi mihinkään.
Lapsena odottaa aikuisuutta, koska kuvittelee että siinä piilee jokin hienous ja suuret salaisuudet aukeavat. Omaksi onnekseni olen edelleen niin lapsellinen, että kuvittelen yhä jotain tuon suuntaista tulevaisuudelta. Uskon, että joskus löytyy se, mikä minusta tuntuu omalta ja ellei löydy, so what, sillä haudassa en enää muistele sitä, millaista elämä oli. Samantyyppisistä ajatuksista kuin chillerillä on ollut minullekin joskus suurta apua. Ajattelin, että voin kestää paskaa ja tyhjyyttä ja orpoutta ja tylsyyttä, koska kuolen joka tapauksessa ja pääsen siitä eroon. Silloin on sama, onko elämäni ollut 100% paskaa vai 50% paskaa, koska kaikki hyvähän on tässä ajattelussa vain ekstraa.
Omat itsemurha-ajatukseni eivät ole liittyneet masennukseen, itse asiassa päinvastoin. Masentuneena itsemurhan suunnittelu tuntuu aivan liian monimutkaiselta ja vaativalta kun aivokapasiteettiaan pystyy tuskin käyttämään sen suunnitteluun, miten jaksaisi käydä pissalla. Kun taas silloin, kun kaikki on ollut ns. hyvin, ehkä tavoiteltu työpaikka tai asunto jopa saavutettu, iskee pelko ja ahdistus, kun huomaa etteivät ne tyydytäkään millään tavalla ja vanha kaipaus johonkin on vain entistä syvempi. Tuntuu että on jo kokeillut kaikkea, eikä tunne itseään tarkoitetuksi mihinkään.
Lapsena odottaa aikuisuutta, koska kuvittelee että siinä piilee jokin hienous ja suuret salaisuudet aukeavat. Omaksi onnekseni olen edelleen niin lapsellinen, että kuvittelen yhä jotain tuon suuntaista tulevaisuudelta. Uskon, että joskus löytyy se, mikä minusta tuntuu omalta ja ellei löydy, so what, sillä haudassa en enää muistele sitä, millaista elämä oli. Samantyyppisistä ajatuksista kuin chillerillä on ollut minullekin joskus suurta apua. Ajattelin, että voin kestää paskaa ja tyhjyyttä ja orpoutta ja tylsyyttä, koska kuolen joka tapauksessa ja pääsen siitä eroon. Silloin on sama, onko elämäni ollut 100% paskaa vai 50% paskaa, koska kaikki hyvähän on tässä ajattelussa vain ekstraa.
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Luin että Googlella. Damn.bluerein kirjoitti:... jokaisen synnit on maksettu Golgatalla, ota vastaan pelastus lahjana.
Ei kyllä ikinä uskoisi, mutta minä puolustin uskovia ihmisiä vuosia. Itse en ole koskaan ollut ihan täysuskovainen ja sukulaiseni ovat vieläkin vähemmän, uskonasioita tietty on tullut pyöriteltyä mielessä, mutta siihenpä ne on aina jääneetkin. Minusta ihmiset jotka kielsivät uskonnon suoriltaan ja pilkkasivat sellaisia, jotka puhuivat uskostaan avoimesti olivat naurettavia.
Nykyään kaikki on toisin. Uskominen on minusta melkoisen naiivia touhua, mutta hey, kukin taaplaa tavallaan. Maailmassa on vähän todella radikaaleja asioita mitä ihminen saa tehdä, mutta oman elämänsä ottaminen on minusta sellainen saat-listan kestosuosikki. Kenenkään ei ole pakko kärsiä tästä paskasta, jos se niin perseestä kerran on. Nähköön uskovaiset minut vaikka sitten pirun sarvet päässä ja hiilihanko kädessä, mutta antaa mennä vain. It's your own life.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Mielenkiintoista lukea uskovaisen ihmisen kanta asiaan. Itse olen ateisti, mutta varsin kiinnostunut uskossa olevien arvomaailmasta ja miten vahvasti uskonto vaikuttaa siihen.
Muistan kun pari vuotta sitten lukion terveystiedon tunnilla keskusteltiin abortin hyväksyttävyydestä. Eräs uskovainen tyttö viittasi ja sanoi, että abortti on väärin, sillä elämä on Jumalan lahja, eikä ihmisellä ole oikeutta viedä sitä. Olin ollut todella vähän tekemisissä ihan kunnolla uskossa olevien ihmisten kanssa (lähes kaikki silloiset kaverini ja perheeni ovat ateisteja), joten perustelu tuntui minusta oudolta. Itse asiassa niin oudolta, että repesin nauramaan, sillä en tajunnut, että tyttö oli tosissaan vastatessaan näin. Nolottaa vieläkin. Nyttemmin minulle on siunautunut muutamia kavereita, jotka ovat "HC-uskovaisia", ja olen tullut huomattavasti tietoisemmaksi/suvaitsevaisemmaksi eri lähtökohdista asioita ajattelevia ihmisiä kohtaan. Jos on kasvatettu ajattelemaan maailmaa esim. raamatun oppien mukaan, mikäs siinä. Mikä minä olen sanomaan, mikä ajattelutapa on se "oikea".
Muistan kun pari vuotta sitten lukion terveystiedon tunnilla keskusteltiin abortin hyväksyttävyydestä. Eräs uskovainen tyttö viittasi ja sanoi, että abortti on väärin, sillä elämä on Jumalan lahja, eikä ihmisellä ole oikeutta viedä sitä. Olin ollut todella vähän tekemisissä ihan kunnolla uskossa olevien ihmisten kanssa (lähes kaikki silloiset kaverini ja perheeni ovat ateisteja), joten perustelu tuntui minusta oudolta. Itse asiassa niin oudolta, että repesin nauramaan, sillä en tajunnut, että tyttö oli tosissaan vastatessaan näin. Nolottaa vieläkin. Nyttemmin minulle on siunautunut muutamia kavereita, jotka ovat "HC-uskovaisia", ja olen tullut huomattavasti tietoisemmaksi/suvaitsevaisemmaksi eri lähtökohdista asioita ajattelevia ihmisiä kohtaan. Jos on kasvatettu ajattelemaan maailmaa esim. raamatun oppien mukaan, mikäs siinä. Mikä minä olen sanomaan, mikä ajattelutapa on se "oikea".
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare
-Shakespeare
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Mahtava juttu. Usko sitä kohtaan mitä ei näe on heikkojen ihmisten yritys täyttää se epävarmuuden luoma reikä.bluerein kirjoitti:...sillä kun Jumala meidät loi, hän laittoi meidän sisimpään Jumala kaipuun, ihminen kaipaa ja janoaa ja etsii sisimpään jotain mikä...
En sentään ole niin kyynikkö, että uskaltaisin ajatella kilometrien tullessa täyteen saapuvan loputtoman, äänettömän pimeyden, mutta ei se myöskään ainakaan minun näkemyksen mukaan ole se mitä isossa kirjassa on jauhettu parin tuhannen vuoden ajan.
Mones topici tämä on missä jauhetaan tätä sun tapetille vetämää uskon hömppää?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
..meinaa karata vähän paasauksen puolelle. Ihmelääke se uskonto, mitäs tässä kenenkään tarvitsee enää ihmetellä? oikeat vastaukset ja selitykset löytyykin koepaperin toiselta puolelta, turhaan tässä mitään läksyjä on luettu! ei se jumalakaan ihan kaikkivaltias ja viisas heppu ole, jos on tällaisen piskuisen ja kituvan ihmiseläimen mennyt luomaan. taitaa olla aika sadistinen kaveri. tämä vain ihan omana pähkäilynäni, en kellekään piruile. itse en ensimmäisenä itsemurhaa harkitsevalle ihmiselle neuvoisi kääntymistä uskonnon puoleen. saattaa sekoittaa päätä vaan entisestään.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Ei tuo VoDKalainen ateismikaan kovin hyvää maailmaa luo, ellei sitten pidä hyvänä maailmana sellaista, jossa ihmisiä ei ole. Asettaudun chillerin lausuman taakse. Lisätä haluan sen, että itsemurhan itsekkyys ei ole siinä, että minä henkilökohtaisesti jään kaipaamaan kuollutta, vaan siinä, että kaikilla tässä maailmassa on olemassa velvoitteensa ja vastuunsa ja jos yksi kaveri heittää hanskat tiskiin, niin muut hänen maailmankuvansa (tai elämäntilanteensa) jakavat joutuvat yrittämään kantaa hänenkin osansa. Yksittäisten jälkeenjäävien henkilökohtaiset kokemukset eivät sikäli siis tee luovuttamisesta itsekästä, vaan kokonaisuus.esmes- kirjoitti:itse en ensimmäisenä itsemurhaa harkitsevalle ihmiselle neuvoisi kääntymistä uskonnon puoleen. saattaa sekoittaa päätä vaan entisestään.
Harvassa ovat tapaukset, joissa maailma on paska paikka henkilökohtaisesti yhdelle ihmiselle siten, ettei vastaavaa tilannetta olisi kenelläkään muilla. Tällöin näen itsekkääksi luovuttamiseksi sen, että riistää hengen itseltään sen sijaan että yrittää kaltaistensa kanssa rakentaa maailmaa tällaisen tapauksen osin paremmaksi.
Eutanasian hyväksyn, ensinnäkin siksi, että nykylääketiede pitää sairaita ihmisiä liian luonnottomasti "hengissä" ja toisekseen siksi, että sairaudesta johtuvaa kärsimystä vastaan ei (etenkään lääketieteellisesti kouluttautumaton) ihminen voi juuri kamppailla, minkä lisäksi tämä kärsimys ei jää muiden harteille kannettavaksi, vaan menee "mukana hautaan".
Kuitenkin, paheksun/säälin, mutta en tuomitse ihmisiä, jotka riistävät oman henkensä muusta kuin eutanasiasyystä. Kunnioitan ihmisten vapautta itseensä kohdistuviin päätöksiin.
En myöskään tuomitse sotapakolaisia, mutta näen joitain yhtäläisyyksiä tässä. Yhtäläisyys ei tosin suinkaan ole täydellinen.
Ihmistä etsimässä.
Bluerain, täällä on muutama topicci uskonnollisuudelle, mene tilittää niihin. Itsemurhaan ei liity Jumala eikä Saatana, ainakaan tuossa mittakaavassa.Mike Manner kirjoitti:Mahtava juttu. Usko sitä kohtaan mitä ei näe on heikkojen ihmisten yritys täyttää se epävarmuuden luoma reikä.bluerein kirjoitti:...sillä kun Jumala meidät loi, hän laittoi meidän sisimpään Jumala kaipuun, ihminen kaipaa ja janoaa ja etsii sisimpään jotain mikä...
En sentään ole niin kyynikkö, että uskaltaisin ajatella kilometrien tullessa täyteen saapuvan loputtoman, äänettömän pimeyden, mutta ei se myöskään ainakaan minun näkemyksen mukaan ole se mitä isossa kirjassa on jauhettu parin tuhannen vuoden ajan.
Mones topici tämä on missä jauhetaan tätä sun tapetille vetämää uskon hömppää?
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
En sanoisi itseäni ateisminkaan kannattajaksi. Juuri tällä hetkellä vain olen, enkä rupea luokittelemaan itseäni mihinkään tuollaiseen turhuuteen.aoitora kirjoitti:Ei tuo VoDKalainen ateismikaan kovin hyvää maailmaa luo...esmes- kirjoitti:itse en ensimmäisenä itsemurhaa harkitsevalle ihmiselle neuvoisi kääntymistä uskonnon puoleen. saattaa sekoittaa päätä vaan entisestään.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
-
synkempi hautajaisvieras
- Martin Beck
Mitenkään nyt tällä erää keskusteluun sen enempää puuttumatta (olen sanonut sanottavani tästä aiheesta aiemmin tässä keskustelussa) niin paras maailma olisikin juuri sellainen jossa ihmistä ei olisi. Jos ihmisen saisi jotenkin pois tätä planeettaa pilaamasta se olisi pullakahvin paikka. Tarjoaisin vielä hillomunkit päälle.
.
kaukana poissa
.
kaukana poissa
.
Kai mä saan olla tekemättä sen? Itsarin siis. Eläisin nyt vaan tälleen, pahoittamatta kenenkään mieltä. Eiksjo?VoDKa kirjoitti:Lapsia tekemättömälle itsemurhan tekijälle pitäisi myöntää joku kunniapalkinto. Turha täällä enää on lisääntyäkään, helvettiin tässä kaikki joudutaan sen myötä.esmes- kirjoitti:^itsemurha on ekoteko!
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Ei onnistu! Heti köyttä ostamaan, perkele!rapier kirjoitti:Kai mä saan olla tekemättä sen? Itsarin siis. Eläisin nyt vaan tälleen, pahoittamatta kenenkään mieltä. Eiksjo?VoDKa kirjoitti:Lapsia tekemättömälle itsemurhan tekijälle pitäisi myöntää joku kunniapalkinto. Turha täällä enää on lisääntyäkään, helvettiin tässä kaikki joudutaan sen myötä.esmes- kirjoitti:^itsemurha on ekoteko!![]()
Jos ihminen katoaisi, niin menisi muutama vuosimiljoona ja pallolla kävelisi taas uusi laji, joka on tarpeeksi älykäs käyttämään luonnonvaroja laajasti hyväkseen, mutta liian lyhytnäköinen tekemään sen ekologisesti kannattavasti. Apina, joka varastaa turistilta vesipullon, osaa ehkä juoda vettä pullosta, mutta pullon kierrättämiseen se ei kykene.synkempi hautajaisvieras kirjoitti:.
Mitenkään nyt tällä erää keskusteluun sen enempää puuttumatta (olen sanonut sanottavani tästä aiheesta aiemmin tässä keskustelussa) niin paras maailma olisikin juuri sellainen jossa ihmistä ei olisi. Jos ihmisen saisi jotenkin pois tätä planeettaa pilaamasta se olisi pullakahvin paikka. Tarjoaisin vielä hillomunkit päälle.
.
Luonto taikka evoluutio eivät ole älykkäitä, ne eivät ohjaa kehitystä siihen suuntaan mikä tälle pallolle olisi "parasta" kuten me asian käsitämme. Ihminen jatkaa kehitystää ja eloaan kunnes tuhoutuu. Ja se on niin luonnollista kuin kaikki muukin.
Toivon itse toki hyvää ja kaunista maailmaa, ihmiskuntaa joka on oppinut kaikista virheistään. Mutta se on melkoista utopiaa, ellei ihmiskunta keksi jotain hämmästyttävän upeaa... "Matrix" samannimisestä elokuvasta voisi olla sellainen
Google on kyllä ihan varteenotettava jumalehdokas. Samanlaista tietomäärää ei muulta löydy (tosin Google ei itse tiedä paljoakaan, mutta pääsee käsiksi käytännössä lähes kaikkeen tietoon world wide webissä). Miettikääpä mitä tapahtuu, kun Googlen perustana toimivat tietokoneet kehittyvät tarpeeksi korkealle tasolle ja sekä tietomäärä netissä että riippuvuus siitä vielä kasvavat tästä? Google yhtiö voi käytännössä valloittaa koko maailman. Tämä siis olettaen, että Google ei tule tietoiseksi itsestään ennen sitä.... Superolento joka tietää lähes kaiken. Jep, alkakaa luoda bittiuhreja.VoDKa kirjoitti: Luin että Googlella. Damn.
-
loneliness
- Jessica Fletcher
itsari
Moi vaan kaikille, eka viesti. Mun mielestä itsemurhaan pitää olla oikeus jokasella ihmisellä. Tottakai se satuttaa läheisiä, ystäviä ja perhettä, mutta loppujen lopuksi kai kaikki elää itteensä varten jos aatellaan itsekkäästi.
Viimeksi muokannut loneliness, La Marras 08, 2008 1:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.