- 960611121610.jpg (418.37 KiB) Katsottu 1293 kertaa
- 960611121427.jpg (463.63 KiB) Katsottu 1293 kertaa
Mikä/mitkä oli ne päivämäärät milloin öljy pumpattii pois estoniasta?
Valvoja: Moderaattorit
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003524778.html kirjoittaa näin:
Jos luodinreikähuhussa on perää niin paras esitetty teoria on mielestäni se, että se on itse ammuttu siinä vaiheessa kun on ollut aika päättää kuoleeko hukkumalla vai nopeammin. Mistähän tämä huhu oli peräisin?Varez kirjoitti: ↑Ma Marras 08, 2021 7:39 pm Huhu kertoo että komentosillalta löytyi yksi henkilö luodinreikä päässään, löytyykö tästä mitään oikeaa lähdettä vai onko vain huhua?
Mielessäni kävi, että kapteenihan olisi saattanut haluta hidastaa, mutta aseen piippua pidettiin niskassa koska lasti (autokannen, salkun sisältö tms) piti saada ajoissa Ruotsiin. Oliko saatu vihiä, että salakuljetukset olisi paljastumassa ja haluttiin pian Ruotsiin turvaan?
Tiedossahan on, että laivalla oli kyydissä "hämäriä henkilöitä" , on mm. etsitty mystistä laukkua hyteistä. Jos laukkua oikeasti etsittiin, mitä siinä oli?
Joku tietää mitä siinä oli, mutta onko salkun sisältö yksi niistä asioista jotka on salattu Ruotsin toimesta?
Mäkelä on itse kommentoinut keliä ja luonnehtinut sitä perinteiseksi syysmyräkäksi jollaisessa seilataan useamman kerran joka vuosi. Keli ei ollut mikään tappokeli vaan ihan turvalliset oli olosuhteet tuon kokoluokan laivoille olettaen, että laiva itse on kunnossa.Varez kirjoitti: ↑Ma Marras 08, 2021 7:39 pm Visiirin irtoaminen saattoi hyvin olla pääsyy uppoamiseen, mutta millainen sää merellä tuona yönä oikeasti oli laivaliikenteen kannalta?
Muut laivat olivat ilmeisesti hidastaneet vauhtia, mutta sää oli kutenkin sellainen että kaikki laivat olivat liikkeellä eli ei mahdoton.
Olisiko kapteenin pitänyt hiljentää, reilusti tai edes vähän? Jos olisi, niin olisiko hän halunnutkin hiljentää mutta oli "estynyt" tekemään tätä?
Keskustelu lopppuu niin kuin tuohon ? Löytävät salkun ja ... Mitähän sitten tapahtui salkulle ja sukeltajille, kun ei tästäkään löydy videota...jasg- kirjoitti: ↑Ma Marras 08, 2021 10:57 pm Alla linkki, josta voi käydä lukemassa sukeltajan ja sukelluksen ohjaajan keskustelu liittyen salkun etsintään.
https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 27.412.htm
Kiitos joepoika uutisten linkityksestä.
Estonian pinta-ala suorassa oli alle puoli hehtaaria. Pitäisi jaksaa kaivella uutisia jos löytyisi joku tarkempi kuvaus tuosta peittosuunnitelmasta ja sen muutoksesta. Tottahan siinä toisella puolen on jyrkänne ja hylyllä on korkeutta, mutta että yli 16 kertaa hylyn tontin kokoinen alue olisi pohjustettu louheella, jotta tuleva betonointi ankkuroituu? Jos otetaan neliö tasaisella alustalla ja pannaan sitä kiertämään samanlaiset neliöt joka puolelta niin siitä tulee 8 kertaa sen neliön verran alaa. Tulee väkisin mieleen, että pelkästään ruumiita varten tällaista sarkofagia ei ehkä olisi tarvittu ja ehkä se todellinen tarve sille sitten poistui jonkun sukelluksen jälkeen.
Aika älyttömän kokoinen urakka sen takia että halutaan peittää laiva jostain syystä, samalla vaivalla olisi noussut koko purkki ja ei tarvisi murehtia betonointeja. Melko trafiikki ollut merellä, kun on pumpattu öljyä ja yks alus venailee sorakuorman kanssa...joepoika kirjoitti: ↑Ti Marras 09, 2021 12:47 am Itseäni lainatenEstonian pinta-ala suorassa oli alle puoli hehtaaria. Pitäisi jaksaa kaivella uutisia jos löytyisi joku tarkempi kuvaus tuosta peittosuunnitelmasta ja sen muutoksesta. Tottahan siinä toisella puolen on jyrkänne ja hylyllä on korkeutta, mutta että yli 16 kertaa hylyn tontin kokoinen alue olisi pohjustettu louheella, jotta tuleva betonointi ankkuroituu? Jos otetaan neliö tasaisella alustalla ja pannaan sitä kiertämään samanlaiset neliöt joka puolelta niin siitä tulee 8 kertaa sen neliön verran alaa. Tulee väkisin mieleen, että pelkästään ruumiita varten tällaista sarkofagia ei ehkä olisi tarvittu ja ehkä se todellinen tarve sille sitten poistui jonkun sukelluksen jälkeen.
Vai että samalla vaivalla olisi noussut koko purkki. Että sellaista tällä kertaa.jasg- kirjoitti: ↑Ti Marras 09, 2021 7:16 amAika älyttömän kokoinen urakka sen takia että halutaan peittää laiva jostain syystä, samalla vaivalla olisi noussut koko purkki ja ei tarvisi murehtia betonointeja. Melko trafiikki ollut merellä, kun on pumpattu öljyä ja yks alus venailee sorakuorman kanssa...joepoika kirjoitti: ↑Ti Marras 09, 2021 12:47 am Itseäni lainatenEstonian pinta-ala suorassa oli alle puoli hehtaaria. Pitäisi jaksaa kaivella uutisia jos löytyisi joku tarkempi kuvaus tuosta peittosuunnitelmasta ja sen muutoksesta. Tottahan siinä toisella puolen on jyrkänne ja hylyllä on korkeutta, mutta että yli 16 kertaa hylyn tontin kokoinen alue olisi pohjustettu louheella, jotta tuleva betonointi ankkuroituu? Jos otetaan neliö tasaisella alustalla ja pannaan sitä kiertämään samanlaiset neliöt joka puolelta niin siitä tulee 8 kertaa sen neliön verran alaa. Tulee väkisin mieleen, että pelkästään ruumiita varten tällaista sarkofagia ei ehkä olisi tarvittu ja ehkä se todellinen tarve sille sitten poistui jonkun sukelluksen jälkeen.
19.6.96 lienee tehty viimeisin sukellus, jossa on tutkittu hylkyä vielä uudelleen, ehkä sillon todettiin soran ja kivikuorman riittävän peittämään reijät ja muut töryt. Samalla oltaisiin pidetty uhrien omaiset tyytyväisenä, kun luovutaan betonoinnista. Myöhemmin pohjan eläessä kivimateriaali on painunut savivelliin.
Mikään normaali asiakirjasalkku ei pidä 6 barin vedenpainetta, joka Estonian uppoamissyvyydessä vallitsee.MissMallard kirjoitti: ↑Ti Marras 09, 2021 9:49 am Mietin tuota salkkua vaan että kuinka vedenpitäviä on salkut? Tietysti sellainen kovakuorinen muovisalkku pitänee vettä paremmin kuin nahkasta tehty.