Kylläpä taas leimakirveet ovat kovassa käytössä (ja sanomakseni on edellä kirjaimellisesti laitettu kahden muun nimimerkin tekstejä, mikä ei vähennä sekaannuksen määrää). Rusinoiden pullasta kaivelu omalta osaltani liittyi tässä siihen, että Late6 ei nähdäkseni ollut ollut tietoinen eräästä D-vitamiinin ja covidin välistä yhteyttä käsitelleestä tutkimuksesta, josta itse olin tietoinen, ja tuon tutkimuksen halusin tuoda keskusteluun jälleen mukaan. Muistaakseni ihan itse hakukoneita käyttäen sen aikoinaan löysin.Late6 kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 8:15 pmJuuri näin.. tämä kirjoitus kiteytti hyvin ja löi taas kerran jauhot suuhun näille Putinin trolliarmeijaa uskovilleSamira kirjoitti: Ma Marras 22, 2021 6:11 pm
Pöh. Teikäläiset ne on niitä, jotka poimii rusinat pullasta ja luottaa tieteeseen asiantuntijoineen kun agendaan sopii. D-vitamiinilisä voi toki toimia ennakkoapuna koronaan, mutta mikään vaihtoehto tai rokotteen korvaaja se ei tietenkään ole. Myös lämpimissä maissa, jossa D-vitamiinia saadaan auringosta, sairastutaan ja kuollaan koronaan.
D-vitamiinista todellakin on paljon keskusteltu myös täällä Suomessa, ja näppituntumani mukaan noita positiivisia vaikutuksia esitteleviä tutkimustuloksia sai kyllä hakemalla hakea (ei ole omaa alaani...), ja hakutuloksissa silloin muutama kuukausi sitten vaikutti minusta olleen enemmän sellaisia tutkimuksia, joissa D-vitamiinilla ei nähty oikein olevan selkeätä vaikutusta kyseessä olleessa tutkimusasetelmassa. Tuon mainitsemani tutkimuksen kohdassa Similar articles (350 results) sekä myös kohdassa "Cited by 43 articles" on tosin mainittu useita muita kiinnostavia tutkimuksia, joissa immuunipuolustusjärjestelmän, D-vitamiinin ja covidin välisiä yhteyksiä on selvitelty.
Jännästi Samira olettaa, että "Teikäläiset" "luottaa tieteeseen asiantuntijoineen kun agendaan sopii", vaikka esimerkiksi itse luotan tieteellistä arviointitapaa käyttäen ihan yhtä paljon niihin lukuisiin muihin mainitsemattomiin D-vitamiinitutkimuksiin, joissa syy-yhteydet jäävät näyttämättä. Ihmeellisesti (kenties virheellisestä ja epäonnistuneesta siteeraustavasta johtuen) koen joutuneeni puolustuskannalle, ja toteamaan, etten omaa mitään tiettyä agendaa. Samira, mikäli tarkoitit "teikäläisillä" minua, mikä saa sinut olettamaan, että minulla olisi jokin agenda?
Mielikuvieni mukaan Suomessa sairaalaan joutuvilta covid-potilailta muun hoidon ohella tarkastetaan D-vitamiinitasot, ja ainakin D-vitamiinin puutostilat potilailta korjataan. Kuten mainitsemassani tutkimuksessa tuotiin esille D-vitamiinin käyttö liittyy yleensä taudin alkuvaiheeseen. Lisäksi tutkimuksessa pohdiskeltiin myös sitä, voiko D-vitamiinilla olla osuutta taudin kulkuun taudin myöhemmässä vaiheessa. Muualta lukemani mukaan (ja ulkomuistista vapaasti siteeraten) puolestaan eräässä taudin vakavamuotoisessa loppuvaiheessa, missä potilaan immuunipuolustusjärjestelmä on riehaantunut, saatettaan käyttää immunosuppressiivia lääkkeitä, jolloin siis D-vitamiini ei lainkaan sovi kuvioihin.
Elokuisessa kirjoituksessani toin esille myös kiintoisia vertailuja covidiin kuolleiden, covidista toipuneiden ja terveen kontrolliryhmän sinkki- ja seleenipitoisuuksista veressä. Näiden kahden tutkimuksen sivuilla on aihepiiristä mainittu 139 + 103 samankaltaista tutkimusta, ja niitä on siteerattu 27 + 74:ssä muussa tutkimuksessa. Lisäksi hakusanoilla "vitamin d covid" saa pelkästään tuolla sivustolla yli 900 osumaa. Kuinka suureksi tämä D-vitamiinipullataikina oikein paisuu ja montako kiloa rusinoita tarvitaan, jos ensialkuun käsitellään nämä tässä viestissä mainitsemani tutkimukset?