Aili Sarpio katosi sairaalasta Heinolassa 1988

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
villivadelma
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Hmph...itselläni on sellainen tuntuma, että Aili on joutunut valitettavasti henkirikoksen uhriksi.
Mikäli Aili olisi esim. joutunut vesistöön, olen lähes varma siitä, että ruumis olisi löydetty. Tai edes jotakin Ailille kuuluvaa vaatetusta.
Joku kantaa taatusti kiveä sydämen päällä tämän tapauksen johdosta!
calcutta
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja calcutta »

Samaa mieltä! Ja epäilen edelleen sairaalan henkilöstön tekosia! Ja sairaala ei halua tuoda tietojaan julkisuuteen,koska 20 vuotta sitten hoitajien tekemät "tekoset" ei ollu yhtä arkipäivää kuin nykyään...

nimim. itsekkin hoitoalalla
fitness
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja fitness »

Mä itse olin töissä Reumalla muistaakseni vuodesta -91 vuoteen -94. Noiden vuosien aikana ei kukaan kertaakaan tästä asiasta maininnut. Uskon, että joku olisi jotain maininnut, jos henk.kunnan keskuudessa olisi huhuja liikkunut jonkun hoitajan osallisuudesta katoamiseen.

Siihen aikaan tupakkapaikat vielä oli sairaaloiden pääsisäänkäyntien edessä, niin myös Reumalla. Eli porukkaa kulki ovista yömyöhään.

Reumalla oli ainakin siihen aikaan myös paljon ns. kuntoutus/sopeutumisjaksolla olevia tai muita ryhmiä, ja heillä oli tapanaan käydä Heinolassa tanssiravintolassa. Ja yöllähän noilta reissuilta yleensä palaillaan , eli kyllä siellä sairaalan käytävillä liikuskeli yöaikaan muitakin, kuin hoitajia.

Ympäröivään maastoon en noina vuosina paljon kerennyt tutustua, mielikuvaksi on jäänyt sairaalan sijainti syrjässä metsän keskellä.
litmanen

Viesti Kirjoittaja litmanen »

Itse meinasin purkahtaa nauruun kun ohjelmassa otettiin esille mahdollisuus, että Aili olisi vieläkin jossain sairaalan uumenissa.

Vaikka sairaala näyttikin melko isolta niin tuskinpa sieltä kuitenkaan löytyy niin paljon huoneita, komeroita yms, että jossakin niistä ei olisi käyty kahteen vuosikymmeneen!

Ja se teoria, että olisi pudonnut jätekuiluun, polttouuniin tai vastaavaan...eiköhän mahdollisuudesta olisi mainittu ohjelmassa, jos sairaalassa sellaisia löytyisi.
Tirskis
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

80 luvulla en ollu vielä Suomessa, mutta ihmettelen että kun oli jo täällä mainittu aikaisemmin, että ei ollut siitä puhetta juuri vuonna 88 ja 90 luvulla, kun Aili katosi. Että uutisissa ei ollu mitään, ja vasta 20 vuoden päästä siitä puhutaan. Itse olen siitä mieltä että Aili on lähtenut yöllä ulos, vaikka tupakalle, tai haukkaamaan raitista ilmaa, ja ovi mennyt lukkoon, ja Aili oli yrittänyt päästä kotiin, kun oli sairaalan edessä yöpuvussa. Mutta matkalla tuli väsymys, jano- niin hän halusi pestää vaikka kasvoja järvessä ja putosi järveen, missä hän hukkuin.
Mutta mistä se voi johtua että ei ollu uutisissa mitään juuri vuonna 88 kun hän katosi ja myös 90 luvulla, mutta vasta nyt siitä puhutaan kun hän on ollut varmasti 20 vuotta kuolleena?
hipsulainen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

Katsoin tuossa äsken netistä tämän Kadonneet-jakson vielä uudestaan, ja minua rupesi hämäämään yksi asia:

Alussa sanotaan että Aili menee osastolle kolme, ja loppupuolella puhutaan osastosta kaksi. Eli kummalla osastolla Aili lopulta oli?

Ja laitanpa vielä linkin tuohon Kadonneet-jaksoon:

http://areena.yle.fi/toista?id=1306812
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra
RockOla69
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

calcutta kirjoitti:Samaa mieltä! Ja epäilen edelleen sairaalan henkilöstön tekosia! Ja sairaala ei halua tuoda tietojaan julkisuuteen,koska 20 vuotta sitten hoitajien tekemät "tekoset" ei ollu yhtä arkipäivää kuin nykyään...

Itsekin (kirjoitetaan yhdellä n-kirjaimella)hoitoalalla?

Onpas Sinulla vahva luottamus kollegoitasi kohtaan.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Luin ketjua miten kuten kykenin, ja pari huomiota, joita tosin on jo ohimennen käsiteltykin, tuli mieleen:

- oliko huonetoverikin unilääkkeiden vaikutuksen alaisena, kun huoneesta pystyi katoamaan ilman että hän heräsi?
- yritin löytää tietoa noista koirien etsinnöistä, mutta silmiini ei osunut juuri muuta kuin sivumennensanomisia siitä, etteivät koirat löytäneet jälkeä. Tätä pidän todella kummallisena, ennenkuulumattomana jopa. Tietääkö joku asiasta enemmän? Toki, jos yöllä on satanut, jälkeä on hankala saada, mutta eikö koiria viety sairaalan sisätiloihin?
- mitä tarkoittaa tuo poliisin lausunto, ettei ole syytä epäillä hoitovirheestä? Itse tulkitsisin sen niin, että tällöin Ailin on täytynyt tavoitteellisesti karata - hoitohenkilökunnan ei voi olettaa vahtivan jatkuvasti kaikkia mahdollisia karkaamisreittejä, mutta sekopäissään harhailevan potilaan pysäyttäminen on kyllä heidän vastuullaan.
- onko mitään tietoa siitä, satoiko yöllä rankastikin?

Jos Aili on tosiaan onnistunut itse hävittämään itsensä, on kyseessä taatusti juuri sellainen tapahtumaketju, jonka todennäköisyys on yksi tuhannesta. Minä laskisin kylläkin heti alkuun pois ne teoriat, että Aili on tippunut seinän sisään ja muurattu sitten sinne, tippunut roskikseen ja viety kaatopaikalle jne. Tuo katoaminen kuitenkin huomattiin kohtalaisen nopeasti (miksi, muuten?) ja uskoisin että sairaalassa ollaan seuraavan päivän ajan oltu hyvin tarkkoja siitä, ettei seiniä muurailla umpeen ja roskia ajeta kaatopaikalle ilman avonaisen seinän/roskalavan tarkistamista. Ja tämä spekulaatio siis siltä pohjalta, että sairaalalla ei itsellään ole mitään tekemistä katoamisen kanssa. Vaikka minä kyllä uskon että on.

Tällainen kommentti sivulta 7:
Durcet kirjoitti: Vielä selvempää dekkarimateriaalia - ja uskomattomuudessaan perin heikkoa sellaista - olisi teoria, jossa hoitajan esimiehet aina sairaalan johtoa myöten toimisivat halukkaina rikoskumppaneina asian salaamisessa. Miksi ihmeessä he näin tekisivät? Miksi he asettaisivat uransa ja elämänsä vaakalaudalle yhden roistomaisen yöhoitajan takia?
Tällekin on syitä. Esimerkiksi: jos sairaalan käytännöissä on ollut jotakin sellaista vikaa, että itse kuolemasta olisi joutunut vastuuseen myös ( mahdollisesti useampikin) sellainen henkilö joka ei katoamishetkellä ole ollut edes paikalla. Ura on siis ollut vaarassa joka tapauksessa ja on pitänyt valita se suunnitelma, jonka kautta on jonkinnäköistä mahdollisuus päästä pälkähästä.

Kysymys vielä jäljestäjille, meidän koira löytää kyllä "kadonneet" ihmiset/esineet kosteastakin maastosta, vaikka tuota jäljestämistä emme olekaan muutoin kun iltapäivähuvina harrastaneet, ilman mitään sen kummempaa koulutusta. Koiramme tarvitsee vielä suoran hajujäljen (siis niin, että nakkia/perheenjäsentä on kuljetettu maata pitkin siten että haju oikeasti tarttuu maahan), mutta mietin, onko kokeneelle jäljestäjäkoiralle mahdollista saada hajujälki jos jotakuta on kannettu maastossa? Tai työnnetty paareilla?
Wallabi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Wallabi »

Täällä on jo moneen kertaan mainittu se, että varsin todennäköisesti Aililla oli kadotessaan sairaalan jalkineet jalassa ja muutenkin ollut sairaalan kamppeisiin pukeutunut. Suurin osa hajujäljestä on siis ollut peräisin sairaalasta ja kun pihalla on pyörinyt paljon samanhajuisissa tossuissa ja vaatteissa kulkeneita ihmisiä, lienee kokeneenkin koiran ehkä vaikea saada minkäänlaista jälkeä nimenomaan Ailista. Yön sade ei taatusti ole ainakaan auttanut asiaa.
Lisäksi moni täällä on maininnut käytettyjen koirien olleen kokemattomia. Tämä ehkä mainittiin siinä tv-ohjelmassa? Kuitenkin puhutaan ajasta 20 vuotta sitten, joten tuli mieleen, että onko poliisilla tuolloin ollut vielä käytettävissään kokeneita jälkikoiria? Onko tuolloin ylipäänsä ollut vielä niin paljon noita "apukoiria" käytössä kuin nykyään on?

Minä epäilen enimmäkseen myös sitä, että Aili on lähtenyt tokkuraisena harhailemaan, kenties jopa kävellyt unissaan ja päätynyt vesistöön. Onnettomien sattumien kautta ruumis ei ole koskaan noussut pintaan ja jos jotain vaatekappaleita on pintaan noussutkin, niihin ei ole kiinnitetty huomiota, niitä ei ole osattu yhdistää tähän tapaukseen tai ne ovat olleet täysin tunnistamattomia.
Heinolasta tai tuon sairaalan läheisistä vesistöistä en tiedä, mutta aika usein tällaisten keskustojen lähellä olevien vesistöjen kuvittelisi olevan niin täynnä kaikenlaista roinaa, mitä ihmiset sinne dumppaavat, että yhden mummelin tomumajan jääminen kiinni johonkin romuun ei olisi mielestäni ihme eikä mikään.
villivadelma
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Ja siis se on outoa, ettei tästä tapauksesta ole aikaisemmin puhuttu yhtään mitään missään!!!

Harmi kun Yle Areenassa ei oikein liikkuva kuva toimi:/...no, pystyy onneksi kuuntelemaan uudelleen tämän tapauksen.
Wallabi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Wallabi »

villivadelma kirjoitti:Ja siis se on outoa, ettei tästä tapauksesta ole aikaisemmin puhuttu yhtään mitään missään!!!
Tätä ihmettelen minäkin, koska tätä ketjua lukiessani vasta kuulin koko tapauksesta.
Toisaalta silloin heti katoamisen jälkeen asiasta tuskin uutisoitiin mitenkään näyttävästi, vanhoja mummeleita taitaa kadota jatkuvasti sieltä sun täältä ja aika moni löytyy kohtuullisen nopeasti, joko elävänä tai kuolleena. Mysteeriksi asia muuttui vasta sitten, kun Ailia ei löydettykään, mutta silloin se oli jo mediamielessä vanhentunut, katoaminen oli tapahtunut aikaisemmin.
Koska tämä ei ollut suurta uutiskohua herättänyt tapaus, ei ole varmaan katsottu aiheelliseksi uutisoida tästä myöhemminkään, koska ihmisiä ei kiinnosta (koska he eivät tiedä). Vaikka kieltämättä tästä kyllä saisi raflaavia otsikoita, ei sen puoleen...
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

villivadelma kirjoitti:Hmph...itselläni on sellainen tuntuma, että Aili on joutunut valitettavasti henkirikoksen uhriksi.
Mikäli Aili olisi esim. joutunut vesistöön, olen lähes varma siitä, että ruumis olisi löydetty. Tai edes jotakin Ailille kuuluvaa vaatetusta.
Ihmettelin tällaista tuolla toisaalla Kadonneet sarjaa katsottuani. Siinä huonetoveri luku mukamas vielä klo 24...:
Tuli mieleeni semmoinen, että jospa kadonnut A Sarpio huomautti huonetoverilleen, että nyt kyllä pitää sammuttaa valot ja ruveta nukkumaan. Outoa, että joku lukee sairaalassa vielä niin myöhään. Ihan oikeutetusti olisi siitä huomauttanut. Siispä: kuka oli tuo huonetoveri? Eikö häntä kuulusteltu missään vaiheessa? Ehkä AS sai häneltä lisää unilääketä jne. Mutta mitä sitten tapahtui?
Muista lähdekritiikki!
neitix
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja neitix »

RockOla69 kirjoitti:
calcutta kirjoitti:Samaa mieltä! Ja epäilen edelleen sairaalan henkilöstön tekosia! Ja sairaala ei halua tuoda tietojaan julkisuuteen,koska 20 vuotta sitten hoitajien tekemät "tekoset" ei ollu yhtä arkipäivää kuin nykyään...

Itsekin (kirjoitetaan yhdellä n-kirjaimella)hoitoalalla?

Onpas Sinulla vahva luottamus kollegoitasi kohtaan.
Olisko se kuiteskin yhdellä k-kirjaimella!? :D
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Wallabi kirjoitti:Täällä on jo moneen kertaan mainittu se, että varsin todennäköisesti Aililla oli kadotessaan sairaalan jalkineet jalassa ja muutenkin ollut sairaalan kamppeisiin pukeutunut. Suurin osa hajujäljestä on siis ollut peräisin sairaalasta ja kun pihalla on pyörinyt paljon samanhajuisissa tossuissa ja vaatteissa kulkeneita ihmisiä, lienee kokeneenkin koiran ehkä vaikea saada minkäänlaista jälkeä nimenomaan Ailista. Yön sade ei taatusti ole ainakaan auttanut asiaa.
Lisäksi moni täällä on maininnut käytettyjen koirien olleen kokemattomia. Tämä ehkä mainittiin siinä tv-ohjelmassa? Kuitenkin puhutaan ajasta 20 vuotta sitten, joten tuli mieleen, että onko poliisilla tuolloin ollut vielä käytettävissään kokeneita jälkikoiria? Onko tuolloin ylipäänsä ollut vielä niin paljon noita "apukoiria" käytössä kuin nykyään on?
Niin, minä kyllä olen lukenut täältä tuosta että jalkineet olivat sairaalan, mutta eihän jäljen jääminen nyt pelkästään kengistä ole kiinni. Lisäksi, Aili tuskin on vaihtanut vaatteita ennen mahdollista hortoilemistaan/kuljettamistaan, ja jo tuo tunnin nukkuminen (jos nyt vaikka oletetaan että vaatteet olisi vaihdettu ennen nukkumaanmenoa) saa kyllä hajun tarttumaan vaatteisiin. Yön sade ei varmasti auta asiaa, mutta ei välttämättä vaikeutakaan. Varsinkaan, kun ei tunnu olevan mitään tietoa siitä, kuinka rankka sade on ollut. Tietysti jos on satanut tuntitolkulla kaatamalla, on parhaimmillakin koirilla jo tekemistä, mutta pienen tihuttelun en uskoisi vaikuttavan.

Koiran varsinaisella kokemuksella en sanoisi olevan juuri mitään merkitystä (siis että kyllä kokematonkin koira hajun löytää, jos sellainen on... eri asia on sitten, löytyykö haettavaa kohdetta). Tietysti sillä on meille ihmisille väliä, kun kuulemme että rekku on löytänyt 100 ruumista merenpohjasta uransa aikana, mutta työkoiria harjoitetaan joka tapauksessa jatkuvasti, hyvin nuoresta pennusta lähtien.

Minä en tuota ohjelmaa areenalta pysty katsomaan, joten olen tämän keskusteluketjun varassa faktoineni :D
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

skoone kirjoitti:
villivadelma kirjoitti:Hmph...itselläni on sellainen tuntuma, että Aili on joutunut valitettavasti henkirikoksen uhriksi.
Ihmettelin tällaista tuolla toisaalla Kadonneet sarjaa katsottuani. Siinä huonetoveri luku mukamas vielä klo 24...:
Tuli mieleeni semmoinen, että jospa kadonnut A Sarpio huomautti huonetoverilleen, että nyt kyllä pitää sammuttaa valot ja ruveta nukkumaan. Outoa, että joku lukee sairaalassa vielä niin myöhään. Ihan oikeutetusti olisi siitä huomauttanut. Siispä: kuka oli tuo huonetoveri? Eikö häntä kuulusteltu missään vaiheessa? Ehkä AS sai häneltä lisää unilääketä jne. Mutta mitä sitten tapahtui?
Kyllä minä ainakin olen sairaalassa lukenut joskus yömyöhään. Hitollako siellä muutenkaan saa aikansa kulumaan? Onhan siellä ne väliverhot, jotka voi vetää, ettei häiritse muita ja se lukuvalon tuikkukin on aika olematon.

Tosin kerran sairaalassa ollessani vierustoveri lauloi, nauroi ja puhui itsekseen, syödä mussutti omia eväitään, piereskeli, yski, vihelteli ja ravasi eessuntaas keskellä yötä. Hoitajalle huomautin, voisko hänelle antaa jotain rauhoittavaa. Hoitajapirulainen tarjosi unilääkettä MINULLE! Silloin oli tällainen rauhallinenkin ihminen vähällä kissahtaa.

Tuostä käytävätrafiikista sen verran, että on otettava huomioon, että osasto oli tarkkailuosasto. Potilaat ovat luultavammin suht hyväkuntoisia ja saattavat liikuskella tupakalla jne. käveleskellä muuten vaan unen puutteessa. Tuollaisella osastolla ja tuollaisessa sairaalassa muutenkin saattaa myös olla hyvin eri ikäistä porukkaa lapsista vaariin. Itsekin olin Heinolan Reumasairaalassa parikymppisenä ja nimenomaan tutkimuksissa. Mutta kuten aiemmin sanoin, 80-luvun alussa ei ainakaan minua majoitettu tuollaiseen "hoitohuoneeseen", vaan yövyin kerrostaloyksiön tyyppisessä kämpässä.
Vastaa Viestiin