Turku, Perno: Kaksoismurha 3.4.2021 - syyntakeeton ampuja pakkohoitoon

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tukulti-Ninurta I
Neuvoja-Jack

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja Tukulti-Ninurta I »

Leisure Suit kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 9:20 am Siis mikä ohjeistus tollanen on että tyyppi ampumassa tietään sisälle ja häke sanoo että menkää makamaan lattialle? Tossa oli tyypillä kuitenkin ilmakiväärikin jolla voi koittaa ampua toisen silmän paskaksi tai uhata toista ilman että se edes tietää että se on ilkkari. Tossa ajassa olisi voinu ees yrittää laittaa jotain sohvaa, pöytää tai mitä vaan oven eteen jolla sais aikaa pelattua.

Pro tip että jos joku tulee ovea rikkomaan niin pistäkää vedenkeitin päälle ja heittäkää ne naamalle. Ja muista että sitä tuntee itse asuntonsa ja toinen ei. Sitä voi napata virrat poikkipäätaulusta ja toinen joutuu etenemään pimeässä tietämättä mitä kulman takan on.

Run a knife, charge a gun.

Kivääri on ehkä huonoin ase mennä ammuskelemaan pieneen kerrostalokämppää. Tossa ois ollu muitakin vaihtoehtoja kuin mennä lattialle makaamaan ja juttelemaan häkelle.
No ilman muuta lattialla tai betoniseinän takana olisi turvallisin paikka olla silloin kun joku ampuj asunnon ovea, yleensä lukon korkeudelta, joten lattialla turvassa siinä vaiheessa, eikö?

Ja näähän on ihan absurdeja puheita, vai kuinka moni raahaa sohvaansa pääisuman jälkeen ovelle, mistä tulee läpi hauleja/luoteja? En minä ainakaan!🤣

Tuo kuuma vesi tms. tai väijyminen voisi ehkä toimia, mutta ensinnäkin yksikään meistä tuskin pystyy toimimaan kovin järkevästi siinä vaiheessa, kun on saanut osuman päähänsä, tietää että turrekaveri on tulossa murhaamaan ja pitäisi vielä kuunnella HäKen ohjeita. Ei elokuvamaailma toimi tosielämässä. Ja jos ilmakiväärillä lähtee sotaan järeämpää asetta vastaan, niin..🤭

Ja ei HäKe edelleenkään voi antaa käskyä ampua toista ihmistä, eihön he puhelimessa voi tietää mikä soittajan psyykkinen vointi on..edelleenkään. Mutta kyllä oikeus sitten punnitsee myöhemmin sen, että olisiko ampuminen ollut hätävarjelun liioittelua vaiko ei. Tämänlainen ennakkotapaushan meillä jo on, missä liivijätkän kotiovelle tuli kaksi ampumaan tätä heeboa, joka vastasi tuleen ja myöhemmin hätävarjelun vedoten ei saanut tuomiota (en muista kuoliko nämä kotiovelle tulleet). Tämä liiviheebo puolusti myös omaa perhettä näiltä ampumaan tulleilta, mutta eihän HäKe voisi tässäkään tila teessa kehoittaa ketään ampumaan puhelimitse toista vaikka kuulisi laukausten ääniä taustalta.
" Silmä silmästä, Hammaskeiju hampaasta! "
URSA
James Bond (Roger Moore)

Re: Turku, Perno: Kaksi henkilöä surmattu - tutkitaan murhina ja kolmena murhan yrityksenä

Viesti Kirjoittaja URSA »

Mutta virkailija olisi voinut käskeä uhria sanomaan murhaajalle poliisien olevan jo talon pihalla. Kenties se ei olisi muuttanut mitään ja murhaaja olisi joka tapauksessa ampunut, mutta kenties tieto poliisien läheisyydestä olisi pelästyttänyt murhaajan luopumaan aseesta tai lähtemään asunnosta. Uhri olisi saanut edes vielä yhden mahdollisuuden pelastumiseen.
Nainen: Missä on poliisi? Missä on poliisi?

H: Poliisi on tulossa koko ajan, he on jo siellä. Mitä, mitä (uhrin nimi) tekee nyt?
H: Em... En osaa sanoa tarkkaa aikaa kun heijänkin täytyy vähän varustautua, ennen kun he tulee sinne rappuun. Onk se alaovi auki tai on siel jotain koodia?
Ei tuo puhelu mitenkään mennyt parhaalla mahdollisella tavalla. Toivottavasti sitä käytetään jatkossa häkevirkailijoiden koulutuksessa esimerkkinä vaaratilanteesta.
Leisure Suit
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Leisure Suit »

Tukulti-Ninurta I kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 10:13 am
Leisure Suit kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 9:20 am Siis mikä ohjeistus tollanen on että tyyppi ampumassa tietään sisälle ja häke sanoo että menkää makamaan lattialle? Tossa oli tyypillä kuitenkin ilmakiväärikin jolla voi koittaa ampua toisen silmän paskaksi tai uhata toista ilman että se edes tietää että se on ilkkari. Tossa ajassa olisi voinu ees yrittää laittaa jotain sohvaa, pöytää tai mitä vaan oven eteen jolla sais aikaa pelattua.

Pro tip että jos joku tulee ovea rikkomaan niin pistäkää vedenkeitin päälle ja heittäkää ne naamalle. Ja muista että sitä tuntee itse asuntonsa ja toinen ei. Sitä voi napata virrat poikkipäätaulusta ja toinen joutuu etenemään pimeässä tietämättä mitä kulman takan on.

Run a knife, charge a gun.

Kivääri on ehkä huonoin ase mennä ammuskelemaan pieneen kerrostalokämppää. Tossa ois ollu muitakin vaihtoehtoja kuin mennä lattialle makaamaan ja juttelemaan häkelle.
No ilman muuta lattialla tai betoniseinän takana olisi turvallisin paikka olla silloin kun joku ampuj asunnon ovea, yleensä lukon korkeudelta, joten lattialla turvassa siinä vaiheessa, eikö?

Ja näähän on ihan absurdeja puheita, vai kuinka moni raahaa sohvaansa pääisuman jälkeen ovelle, mistä tulee läpi hauleja/luoteja? En minä ainakaan!🤣

Tuo kuuma vesi tms. tai väijyminen voisi ehkä toimia, mutta ensinnäkin yksikään meistä tuskin pystyy toimimaan kovin järkevästi siinä vaiheessa, kun on saanut osuman päähänsä, tietää että turrekaveri on tulossa murhaamaan ja pitäisi vielä kuunnella HäKen ohjeita. Ei elokuvamaailma toimi tosielämässä. Ja jos ilmakiväärillä lähtee sotaan järeämpää asetta vastaan, niin..🤭

Ja ei HäKe edelleenkään voi antaa käskyä ampua toista ihmistä, eihön he puhelimessa voi tietää mikä soittajan psyykkinen vointi on..edelleenkään. Mutta kyllä oikeus sitten punnitsee myöhemmin sen, että olisiko ampuminen ollut hätävarjelun liioittelua vaiko ei. Tämänlainen ennakkotapaushan meillä jo on, missä liivijätkän kotiovelle tuli kaksi ampumaan tätä heeboa, joka vastasi tuleen ja myöhemmin hätävarjelun vedoten ei saanut tuomiota (en muista kuoliko nämä kotiovelle tulleet). Tämä liiviheebo puolusti myös omaa perhettä näiltä ampumaan tulleilta, mutta eihän HäKe voisi tässäkään tila teessa kehoittaa ketään ampumaan puhelimitse toista vaikka kuulisi laukausten ääniä taustalta.
En tiiä oonko poikkeus, mutta kyllä mulla on selkeä plan sille jos joku koittaa tulla oven läpi. Mulla paikka pesäpallomailalle, tiedän heti mistä ottaa sähköt pois, tiedän mihin mennä jos tyyppi pääsee oven läpi ja tiedän missä odotan ja vedän pesarilla päähän. Jos tyyppi astuu sisälle kämppään se on mun alueella eikä se tiedä yhtään mitä on missäkin.

Ei ole mitään absurdia roudata kolmestaan sohvaa oven eteen.

Se on järjetöntä että passivoidaan joku makaamaan lattialla. Siinä se uhri puhui puhelimessa että häntä osoitetaan nyt päähän ja pam.

Siksi mä tätä kirjoitankin että ihmiset miettisi tarkkaan skenaarion sille että jotain on tapahtumassa.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Leisure Suit:
En tiiä oonko poikkeus, mutta kyllä mulla on selkeä plan sille jos joku koittaa tulla oven läpi. Mulla paikka pesäpallomailalle, tiedän heti mistä ottaa sähköt pois, tiedän mihin mennä jos tyyppi pääsee oven läpi ja tiedän missä odotan ja vedän pesarilla päähän. Jos tyyppi astuu sisälle kämppään se on mun alueella eikä se tiedä yhtään mitä on missäkin.

Ei ole mitään absurdia roudata kolmestaan sohvaa oven eteen.

Se on järjetöntä että passivoidaan joku makaamaan lattialla. Siinä se uhri puhui puhelimessa että häntä osoitetaan nyt päähän ja pam.

Siksi mä tätä kirjoitankin että ihmiset miettisi tarkkaan skenaarion sille että jotain on tapahtumassa.
Et ole poikkeus, tuota sanotaan itsepuolustukseksi. Itse olisin tuossa tilanteessa sanonut häkeen, oletko hullu nyt on puolustauduttava. Puhelimen olisin jättänyt päälle, ehkä antanut muiden käsiin. Keittiön tuolit ja muuta estettä ulko-oven eteen hidasteeksi (ne voi heitellä kulmantakaa, ettei joudu tulilinjalle), ilmakivääri valmiina väijytys ja varapanos huulien väliin. Heti hyökkääjän lamaannuttua silmäosumasta olisin antanut iskun ohimoon samaisen ilmakiväärin perällä.

Kyllä olen sitämieltä, että häkevirkailijan ohjeistus oli huono ja muunlaisella toiminnalla olisi ollut kuitenkin mahdollisuus selvitä hengissä. Häke ei selvästi ymmärrä, eikä ilmeisesti omaa paljoa elämänkokemusta, koska kyselee jatkuvasti "onko ovi lukossa" eihän lukko pitele oli kysymyksessä sitten haulikko, tai kivääri, jos sillä ammutaan lukko paskaksi.
Kyllä lakia pitäisi muuttaa itsepuolustuksen osalta, ainaki siinätäpauksessa kun kotiin hyökätään. Nythän käy niin, että olet sen puolivuotta kii vähintään(esitutkinna ajan), jos menet ampumaan.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Kuolonuhrilla on jo osuma päässä ja kaksi muuta ovat heränneet siihen, kun uhri huutaa puhelimeen. Ainoa joka olisi voinut noin yllättävässä tilanteessa älytä kuinka pelastua murhaajalta, olisi ollut häkevirkailija.

Sääli että uhri ilmeisesti totteli virkailijaa ja laski ilmakiväärin pois, vaikka murhaaja oli jo sisällä asunnossa. Tuskin ilmakiväärillä ampumisesta olisi joutunut pitkäksi aikaa vankilaan, mutta saattaisi olla vielä itsekin elossa.

Poliisilla pelottelu voi olla yllättävän tehokasta. Turri olisi saattanut järkiintyä, jos olisi tiennyt poliisien olevan jo talon luona ja olisi pelännyt tulevansa itse ammutuksi.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Aika karua luettavaa toi häkepuhelun litterointi.

Herää kysymys kuinka vakava tuo ensimmäinen päähän osunut ampumavamma oli. Oliko haulin raapaisu vai oliko hauli tunkeutunut aivoihin. Litteroinnin perusteella uhri oli toimintakykyinen puhelun aikana siihen saakka kunnes tuli ne tappavat osumat.
URSA kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 2:25 pm Kuolonuhrilla on jo osuma päässä ja kaksi muuta ovat heränneet siihen, kun uhri huutaa puhelimeen. Ainoa joka olisi voinut noin yllättävässä tilanteessa älytä kuinka pelastua murhaajalta, olisi ollut häkevirkailija.

Sääli että uhri ilmeisesti totteli virkailijaa ja laski ilmakiväärin pois, vaikka murhaaja oli jo sisällä asunnossa. Tuskin ilmakiväärillä ampumisesta olisi joutunut pitkäksi aikaa vankilaan, mutta saattaisi olla vielä itsekin elossa.
häkevirkailija on aika hankalassa tilanteessa, kun väkivaltaan ei saa yllyttää, kuitenkin viranomainen kyseessä. Vaikea sanoa noin yllättävässä ja kammottavassa tilanteessa, millä keinoin ja millä valinnoin uhri olisi voinut selvitä hengissä.
Poliisilla pelottelu voi olla yllättävän tehokasta. Turri olisi saattanut järkiintyä, jos olisi tiennyt poliisien olevan jo talon luona ja olisi pelännyt tulevansa itse ammutuksi.
Päihteiden vaikutuksen alaisena oleviin ei välttämättä tehoa mitkään normaalit keinot näiden pysäyttämiseen. Esimerkiksi OC ei välttämättä edes hidasta menoa.
Gentle
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Gentle »

Ihmisen toimintakyky ei aina ole ihan 100% vaikka sitä olisi kuinka ajateltu ja harjoiteltukin, kun se tositilanne koittaa. Hyvin harva kuitenkaan on useasti tilanteessa missä joku tulee yllättäen ampumaan tai yleensäkään väkivaltatilanteissa.
Tietenkin itsekin olisin ollut piilossa ja hyökännyt yllättäen kusipäämurhaajaan kimppuun ja vääntänyt aseen pois käsistä ja hakannut kusipään..
Eli olisin piiloutunut ja toivonut poliisin tulevan ja ampuvan tekijän.
tuomittumurhasta
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja tuomittumurhasta »

Mulla itellä hyvälaatunen ilmakivääri joskus, jonka lähtönopeus tais olla 500m/s hujakoilla, mulla oli myös terävät luodit. Ase paukahti aika reilusti myös. Tuli joskus ammuttua pakettiauton kylkeen ja meni pellistä humisten läpi. Sama juttu autotallin seinään, läpi meni ja jatko matkaa vielä.

Jos tuota luokkaa tai edes lähelle on tän uhrin ilmakivääri ollu, niin olis ehdottomasti kannattanu koittaa ampua päähän. Vielä kun olis jostain ovelasta paikasta saanu ammuttua panoksen. Todella hurjan kuullosta toimintaa ja ikävää että tämän piti päättyä näin. Pienestä se elämä on joskus kiinni. Toivottovasti murhaaja kärsii vielä joskus.
Murheli
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Ulko-ovet usein aukeaa ulospäin, niin siinä ei sohvasta hirveästi ole hyötyä. Toinen on sitten se, että kukaan ei tiedä etukäteen onko se, ketä jäätyy paikalleen, vai se joka pystyy toimimaan. Itse olen ollut asetta vastassa pariin kertaan ilman aseita, ja onnekseni pystyn toimimaan hätätilanteessa. Mutta jos olisin jäätynyt, olisi jäänyt yhteen kertaan...
Voi voi, kun päättyi elämän koi
Roki80
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Roki80 »

Itse ollu aseettomana kahdesti pitkää asetta vastaan, ei kummallakaan kerralla mitään vaikeuksia riisua toista aseista! Vässykät tietysti erikseen!! No uhrin lääkkeiden ja huumeiden käyttö tietysti laskee toimintakykyä! Lääkkeiden tuonnista kyseinen 20€ bensavelka syntyi....
salapolize
Susikoski

Viesti Kirjoittaja salapolize »

Mahtoiko häke tajuta että tekijä ampuu ovea, mikä 100% pettää jos haulikolla tarpeeks ammuskelee. Ja vielä käskee laittamaan aseen pois.. Huoh. Ongelma on, että oli jo haava päässä ja vähän ehkä pökerryksessä, niin tämän takia tod näk kuunteli häke ämmää... Noin helposti se ihmiselämä päättyy... uhri yritti vielä kaivaa kivaariäänsä minkä laski maahan tekijän käskystä.... Jos tilanne on toi et ammuttu kerran päähän, jonka jälkeen ampuu ovea niin kauan et pääsee sisään.. Vittu mä en pystyis sanomaan puhelimesta et laske se oma ase... wtf
salapolize
Susikoski

Viesti Kirjoittaja salapolize »

Roki80 kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 8:46 pm Itse ollu aseettomana kahdesti pitkää asetta vastaan, ei kummallakaan kerralla mitään vaikeuksia riisua toista aseista! Vässykät tietysti erikseen!! No uhrin lääkkeiden ja huumeiden käyttö tietysti laskee toimintakykyä! Lääkkeiden tuonnista kyseinen 20€ bensavelka syntyi....
Ongelma oli se että oli saanut jo kerran osuman päähän, eli oli 100% vähän pökerryksissä ja hyvin mahdollista et olis kuollu jo yhteenkin luotiin sairaalassa ym.. riippuu miten pahasti osunut. anyways jos on pökerryksissä sitä ehkä alitajuntaisesti kuuntelee häkeä, valitettavasti.
Isovaalea
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Isovaalea »

salapolize kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 11:58 pm Mahtoiko häke tajuta että tekijä ampuu ovea, mikä 100% pettää jos haulikolla tarpeeks ammuskelee. Ja vielä käskee laittamaan aseen pois.. Huoh. Ongelma on, että oli jo haava päässä ja vähän ehkä pökerryksessä, niin tämän takia tod näk kuunteli häke ämmää... Noin helposti se ihmiselämä päättyy... uhri yritti vielä kaivaa kivaariäänsä minkä laski maahan tekijän käskystä.... Jos tilanne on toi et ammuttu kerran päähän, jonka jälkeen ampuu ovea niin kauan et pääsee sisään..
Ilmiselvästi kyseinen häke päivystäjä ei tiedä kuinka kerrostalon asunnon oville käy kun haulikolla losauttaa 7x

(JOKU PAUKAHDUS Hätäkeskustallenteen kohdassa 06:20)

Uhri: Se on ampunut seits... seitsemän kertaa. Halo? Halo?

H: Onks hän ampu... halo? Ooks sä nyt ampunut siellä myös?

Uhri: Hän, hän on ampunut seitsemän kertaa oven läpi.

H: Joo, ja mä oon kuullut sen kyllä ja poliisi on tulossa sinne...

...

Uhri: Hän on sisällä!

H: Miten hän pääs sin...

...
napalanko
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja napalanko »

Eikö noi päivystävät oo enimmäkseen naisia tai homoja?
Pulaakin kuulemma, luojan kiitos sentään Suomen kieli taitaa olla vielä vaatimuksena..
Neuvostoliitto 💯 1922-2022
sarah6719
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja sarah6719 »

Vastuuseen vaan. tai lopputili kouraan. En väitä että olis helppo työ. muutkin ihmiset saa monon kuvan persukseen jos ei tee töitään kunnolla.
Vastaa Viestiin