Minä olen tuon MTV Uutisten videon pohjalta ajatellut auton hylätyn tuohon punaisella ympyrällä merkityn risteyksen tuntumaan. Tuon tien päässä on kartan mukaan rakennus, joka voisi olla tuo punainen talo.Foxie kirjoitti: To Joulu 23, 2021 2:28 pm Nasautan vielä tarkimman löytämäni satelliittikuvan auton löytöpaikasta.
Auton löytöpaikka - satelliittikuva.jpg
Kertokaahan viisaammat: mikä hiivatin punainen rakennus tuossa YLEn screenshotissa näkyy taustalla?
Google Streetview ei tuolla päin tietysti ole liikkunutkaan, mutta Google Mapsista löytyy joitain Maanmittauslaitoksen (?) nappaamia kuvia juuri kyseisestä risteyksestä. Missään, ei missään näy jälkeäkään tuollaisesta punaisesta rakennuksesta - ei edes ränsistyneestä sellaisesta.
Antti Hanhivaara, 21 v. katosi 14.10.2006 Ivalo/Angeli
Re: Antti Hanhivaaran katoaminen Ivalossa v. 2006
- Liitteet
-
- Katoamispaikkaoletus kartalla.jpg (118.62 KiB) Katsottu 1633 kertaa
-
- Katoamispaikka MTV Uutiset.jpg (163.86 KiB) Katsottu 1633 kertaa
Sinne mutkan taakse se on siinä karttapäivityksessä sijoitettu, mitä täällä joku päivittää. Sinne natsais se kuvassa oikealla näkyvä sähkötolppakin!
Karttapaikan laskurin mukaan arviolta pari metriä tiensivussa tolppa ylemmässä risteyksessä ja 10-12 metriä alemmassa, eli kuvan mukaan tuo pari metriä tolppa tien sivussa ehkä kävisi paremmin kuitenkin (ylempi risteys)?
Sen rajamiehen havainnon mukaan jos vänkärillä iso korvis niin ei kyllä mielestäni viittaisi paikalliseen poromieheen tuo kuvaus, vaan ennemminkin olisi ollut joku käypäläinen kyseessä. Ei vaan itsellä anna tarpeeksi mielikuvitus periksi vääntää saamelaiskylän poromiehille riiputtimia korviin. Voinpi olla kuiteski tässäkin "ennakkoluuloineni" väärässä..
Karttapaikan laskurin mukaan arviolta pari metriä tiensivussa tolppa ylemmässä risteyksessä ja 10-12 metriä alemmassa, eli kuvan mukaan tuo pari metriä tolppa tien sivussa ehkä kävisi paremmin kuitenkin (ylempi risteys)?
Sen rajamiehen havainnon mukaan jos vänkärillä iso korvis niin ei kyllä mielestäni viittaisi paikalliseen poromieheen tuo kuvaus, vaan ennemminkin olisi ollut joku käypäläinen kyseessä. Ei vaan itsellä anna tarpeeksi mielikuvitus periksi vääntää saamelaiskylän poromiehille riiputtimia korviin. Voinpi olla kuiteski tässäkin "ennakkoluuloineni" väärässä..
Mullikka kirjoitti: To Joulu 23, 2021 2:46 pm Minä ainakin kyselin jossain vaiheessa auton löytöpaikkaa.
Erinomaista tekniikkaa!Mullikka kirjoitti: To Joulu 23, 2021 2:50 pm Minä olen tuon MTV Uutisten videon pohjalta ajatellut auton hylätyn tuohon punaisella ympyrällä merkityn risteyksen tuntumaan. Tuon tien päässä on kartan mukaan rakennus, joka voisi olla tuo punainen talo.
Loistava esimerkki siitä, että kaikkiin wanhalla koneella oleviin wanhoihin kuviin ei pidä luottaa sokeasti.
MTV Uutisten videossa ollutta kuvaa en muistanutkaan. Siinähän talo näkyy erittäin selkeästi. Angelintie 6174 on siis Antin auton löytöpaikan osoite, jolla sen löytää helposti jatkossa esim. Google Mapsista. Varsinaista streetview-kuvaahan noilta seuduilta ei ole, mutta näitä Maanmittauslaitoksen (?) nappaamia kuvia löytyy jokunen. Kaksi puutakin seisoo edelleen ylväästi paikoillaan.
Mainitaan nyt vielä varmuuden vuoksi selkeästi, että kuvan vasemmassa reunassa Angelintie jatkuu pohjoiseen päin eli Karigasniemelle. Angeli jää kuvaajan näkökulmasta selän taakse.
Satelliittikuvasta talon etäisyys puista on suunnilleen 150 metriä. Etäisyys täsmännee kuvien perspektiiviin.
Nyt on Angelin tapahtumille ainakin yksi todellinen kiintopiste. Voi olla, että se olikin jo kaikilla muilla tiedoissa, ja mä olen vain jälkeenjäänyt. Mulle se auton tarkka löytöpaikka on aina ollut hieman hämärän peitossa.
Autopaikka ja mökkimurtopaikka on selvillä mutta se bilemökin paikka edelleen selvittämättä. Mielestäni hyvä vaihtoehto olisi juuri tuossa auton lähistöllä ennemmin kuin siellä pohjoisessa, mihin se on nyt merkitty!
Se Antin viimeinen näköhavaintopaikkakin on väärin kartalla ja pitäisi olla siinä risteyksessä!
Se Antin viimeinen näköhavaintopaikkakin on väärin kartalla ja pitäisi olla siinä risteyksessä!
Jos sinulla on muutkin paikat hukassa niin samoin keinoin MTV Uutisten videokuvaa ja karttaa vertaamalla sekä hyödyntäen videolla kerrottuja tietoja pystyy paikantamaan myös sorakuopan ja viimeisen havaintopaikan oletetusta Antista.Foxie kirjoitti: To Joulu 23, 2021 3:50 pmMullikka kirjoitti: To Joulu 23, 2021 2:46 pm Minä ainakin kyselin jossain vaiheessa auton löytöpaikkaa.Erinomaista tekniikkaa!Mullikka kirjoitti: To Joulu 23, 2021 2:50 pm Minä olen tuon MTV Uutisten videon pohjalta ajatellut auton hylätyn tuohon punaisella ympyrällä merkityn risteyksen tuntumaan. Tuon tien päässä on kartan mukaan rakennus, joka voisi olla tuo punainen talo.
Loistava esimerkki siitä, että kaikkiin wanhalla koneella oleviin wanhoihin kuviin ei pidä luottaa sokeasti.
MTV Uutisten videossa ollutta kuvaa en muistanutkaan. Siinähän talo näkyy erittäin selkeästi. Angelintie 6174 on siis Antin auton löytöpaikan osoite, jolla sen löytää helposti jatkossa esim. Google Mapsista. Varsinaista streetview-kuvaahan noilta seuduilta ei ole, mutta näitä Maanmittauslaitoksen (?) nappaamia kuvia löytyy jokunen. Kaksi puutakin seisoo edelleen ylväästi paikoillaan.
Mainitaan nyt vielä varmuuden vuoksi selkeästi, että kuvan vasemmassa reunassa Angelintie jatkuu pohjoiseen päin eli Karigasniemelle. Angeli jää kuvaajan näkökulmasta selän taakse.
Satelliittikuvasta talon etäisyys puista on suunnilleen 150 metriä. Etäisyys täsmännee kuvien perspektiiviin.
Nyt on Angelin tapahtumille ainakin yksi todellinen kiintopiste. Voi olla, että se olikin jo kaikilla muilla tiedoissa, ja mä olen vain jälkeenjäänyt. Mulle se auton tarkka löytöpaikka on aina ollut hieman hämärän peitossa.
- Liitteet
-
- Tapahtumapaikat.jpg (169.43 KiB) Katsottu 1567 kertaa
Tuolla on se meidän aiemmin tehty pelipaikkakartta, mutta Antin paikka väärin merkitty, sekä bilemökin paikka (ehkä..).
https://maphub.net/etelanetevaetsiva/map
https://maphub.net/etelanetevaetsiva/map
Voisiko tuossa kartalla olla Kadonneet-ohjelmassa ollut poroaitaus, jossa poromies ilmeisesti oli pysäyttäessään Antin autoa ajavan "Jaakon" ja jolta Angelia kohti ajaessaan hän näki ensin vastaan kävelevän "Jaakon" ja myöhemmin Antin auton hylättynä?
Minun mielikuvissani poroaitaus ja poromiehen havainnot olisivat tapahtuneet Angelista Kargasniemelle päin, mutta Inarin suunnalla ainakin selvästi näkyy kartassa erotusaitaa. Olisiko jollain tietoa poromiehen havaintopaikasta ja aitauksen sijainnista edes sen verran, että tietäisikö oliko se Angelista Karigasniemen vai Inarin suuntaan?
Minun mielikuvissani poroaitaus ja poromiehen havainnot olisivat tapahtuneet Angelista Kargasniemelle päin, mutta Inarin suunnalla ainakin selvästi näkyy kartassa erotusaitaa. Olisiko jollain tietoa poromiehen havaintopaikasta ja aitauksen sijainnista edes sen verran, että tietäisikö oliko se Angelista Karigasniemen vai Inarin suuntaan?
- Liitteet
-
- Erotusaita 2.jpg (280.86 KiB) Katsottu 1553 kertaa
Oliko jossain mainittu että se oli erotusaitaukselta tulossa?
Tuo on tosi hyvä kuva. Väkisinkin tuota kuvaa katsoessa tulee mieleen, että autolla olisi ajettu Angelista Kargasniemeä kohti. Angelista tultaessa auto olisi voitu ajaa hyvin pienellä ohjausliikkeella käytännössä lähes suoraan tuohon paikkaan. Hiekkapohjalla eturengas vanteilla ohjaaminen ei välttämättä ole kovin kevyttä ja helppoa. Jos auto olisi ajettu tuohon Karigasniemen suunnasta, olisi ollut luontevaa ajaa se tuon haarautuvan pikkutien oikeaan reunaan eikä tuohon vasempaan, josta auto löytyi.Foxie kirjoitti: To Joulu 23, 2021 3:50 pm
Auton löytöpaikka - streetview - auton paikka merkitty.jpg
- Liitteet
-
- Antin auto löytyi tästä.jpg (188.58 KiB) Katsottu 1540 kertaa
-
- Auton löytöpaikka - streetview - auton paikka merkitty.jpg (197.77 KiB) Katsottu 1540 kertaa
Kadonneet ohjelmassa https://areena.yle.fi/1-50163613 käytettiin mielestäni ilmausta "palatessaan poroaitaukselta". Voi tietysti olla kyse muustakin aitauksesta kuin juuri tuosta erotusaitauksesta.agatonsax kirjoitti: To Joulu 23, 2021 4:36 pm Oliko jossain mainittu että se oli erotusaitaukselta tulossa?
Joo kun erotusaitaus on ihan eri asia ku poroaitaus. Erotusaitaukset on karttapaikan mukaan tuossa sun merkkaamassa paikassa ja Siuttavaaralla siellä pohjoispuolella Angelia lähimmät. Poroaitauksiahan on tuolla jokapuolella ja silloin on voinut tulla mistäpäin vaan..Mullikka kirjoitti: To Joulu 23, 2021 4:42 pmKadonneet ohjelmassa https://areena.yle.fi/1-50163613 käytettiin mielestäni ilmausta "palatessaan poroaitaukselta". Voi tietysti olla kyse muustakin aitauksesta kuin juuri tuosta erotusaitauksesta.agatonsax kirjoitti: To Joulu 23, 2021 4:36 pm Oliko jossain mainittu että se oli erotusaitaukselta tulossa?
Onko nuista kellon ajoista mitään tietoa mihin aikaan Antti oli nähty kävelemässä mettään ja mihin aikaan auto oli löydetty tosta paikastaMullikka kirjoitti: To Joulu 23, 2021 4:28 pm Voisiko tuossa kartalla olla Kadonneet-ohjelmassa ollut poroaitaus, jossa poromies ilmeisesti oli pysäyttäessään Antin autoa ajavan "Jaakon" ja jolta Angelia kohti ajaessaan hän näki ensin vastaan kävelevän "Jaakon" ja myöhemmin Antin auton hylättynä?
-
Still love
- Jane Marple
L.l.tuutis kirjoitti: To Joulu 23, 2021 11:43 am Juuri näin ja rajamiehen havainto on se ensimmäinen; kuskina joku muu, kuin Jaakko, mutta ei varmaksi voi sanoa sen olevan Anttikaan. Jaakon kertomuksen mukaan ovat vaihtaneet kuskia Jaakon saapuessa autolle (kävellen) ja tämän jälkeen poromies on pysäyttänyt Carinan tunti-kaksi rajamiehen havainnon jälkeen.
Vieläkään ei tietoa, missä nämä kaksi havaintoa on tehty. Kadonneet-ohjelman mukaan rajamiehen havainto näin; "ajettuaan viitisen kilometriä" näki Carinan tiensivussa, ja tuo viitisen kilometriä sopisi tuohon bilemökkiin, jos se kartalla on oikein, ja ajosuunta on Angelista Karigasniemelle.
Aamulla valvotun yön jälkeen olisi junnattu jumalan selän takana Angelissa huvikseen vielä 1-2t rajamiehen torumisen jälkeen? Mitähän tässä on tehty Janin kertoman mukaan, olisi hauska kuulla.
Janilla täytyy olla tieto tuosta soramonttuajelustakin, kyllä sekin hieman erikoista on, minusta. Siis se soramonttuajelu jo itsessään.
Tämä ei sovi, koska auton poromies näki hylättynä muutama kilometrin päässä puhuttelupaikalta, jossa poromies pysäytti auton (lähde: kadonneet ohjelma). Jaakko on kävellyt puhuttelupaikalta ja autolta pois päin, koska poromies havainnoi auton jälkeen Jaakon kävelevän tienlaidassa.Mullikka kirjoitti: To Joulu 23, 2021 4:28 pm Voisiko tuossa kartalla olla Kadonneet-ohjelmassa ollut poroaitaus, jossa poromies ilmeisesti oli pysäyttäessään Antin autoa ajavan "Jaakon" ja jolta Angelia kohti ajaessaan hän näki ensin vastaan kävelevän "Jaakon" ja myöhemmin Antin auton hylättynä?
Autoa kun katsoo (toiselta puolelta), on takarenkaasta jo kumi irronnut ja ilmeisesti sen jälkeen hajonnut eturengas, koska rikkoutunut kumi on vielä eturenkaassa, eikä lähtenyt hevonkuikkaan. Pitkää matkaa ei ole edetty rikkoutuneella eturenkaalla.Mullikka kirjoitti: To Joulu 23, 2021 4:39 pmTuo on tosi hyvä kuva. Väkisinkin tuota kuvaa katsoessa tulee mieleen, että autolla olisi ajettu Angelista Kargasniemeä kohti. Angelista tultaessa auto olisi voitu ajaa hyvin pienellä ohjausliikkeella käytännössä lähes suoraan tuohon paikkaan. Hiekkapohjalla eturengas vanteilla ohjaaminen ei välttämättä ole kovin kevyttä ja helppoa. Jos auto olisi ajettu tuohon Karigasniemen suunnasta, olisi ollut luontevaa ajaa se tuon haarautuvan pikkutien oikeaan reunaan eikä tuohon vasempaan, josta auto löytyi.Foxie kirjoitti: To Joulu 23, 2021 3:50 pm
Auton löytöpaikka - streetview - auton paikka merkitty.jpg