Riina Haakana, Iltalehti 26.12.2021

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
eloq
Sabrina Duncan

Riina Haakana, Iltalehti 26.12.2021

Viesti Kirjoittaja eloq »

Maksumuurin takana, onko jollain lisää infoa asiasta?

”Lapset vilkuttivat autosta, kun hyvästelimme”
Kun Riina Haakana, 29, menetti auto-onnettomuudessa kaksi pientä lastaan, hän odotti kolmatta. Pian hän joutui huomaamaan, miten surua yritetään hoitaa pillereillä pois – ja kohtaamaan ilkeyttä, johon ei ollut osannut varautua.

Linkki https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0ec2 ... 53904e410c
Hermione
Horatio Caine

Re: Riina Haakana, Iltalehti 26.12.2021

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Voisiko olla muutama vuosi takaperin sattunut onnettomuus Lohjalla? Lumimyrsky ja pääkallokeli, perheen isä menetti pikkuauton hallinnan ja törmäsi vastaantulleeseen mersuun. Jäi itselle mieleen todella järkyttävänä ja niin turhanakin onnettomuutena.
linvaerop
Alokas

Viesti Kirjoittaja linvaerop »

Lohjan 2018 onnetomuushan se lienee.

"Lohjalla alkuvuodesta kahden pienen lapsen kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta ei tulla puimaan oikeudessa. Länsi-Uudenmaan syyttäjänvirasto ei nosta asiassa syytettä. Syyttäjä perustelee syyttämättäjättämispäätöstä sillä, että oikeudenkäynti ja miehen mahdollinen rangaistus olisivat kohtuuttomia ja tarkoituksettomia.

3- ja 1-vuotiaiden lasten kuolemaan johtanut onnettomuus sattui 17. tammikuuta 2018, kun isän ja lasten auto ajautui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi vastaan tulleen henkilöauton keulaan Lohjan keskustan eteläpuolella.

Länsi-Uudenmaan kihlakunnansyyttäjä on katsonut, että vaikka lasten isän olisi voitu todennäköisin syin katsoa syyllistyneen kolarissa liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kahteen kuolemantuottamukseen, asiassa ei ole syytä nostaa syytteitä.

Syyttäjä perustelee syyttämättäjättämispäätöstä muun muassa sillä, että onnettomuuteen ei liittynyt ylinopeutta tai muuta poikkeavaa liikennekäyttäytymistä. Lisäksi tie oli turmapaikalla erittäin liukas ja sääolosuhteet olivat muutenkin vaikeat.

– Miehen huolimattomuus ei ole ollut törkeää huolimattomuutta. Tapahtuneesta on aiheutunut inhimillisesti katsoen hyvin järkyttävät seuraukset autoa kuljettaneelle miehelle ja menehtyneiden lasten äidille, syyttäjän tiedotteessa kerrotaan.

Syyttäjän mukaan oikeudenkäyntiä ja mahdollista rangaistusta on pidettävä näistä syistä kohtuuttomina ja tarkoituksettomina.

– Rangaistusjärjestelmän uskottavuuden ylläpitäminen ei tässä asiassa edellytä syytteen ajamista, tiedotteessa kerrotaan."
Hermione
Horatio Caine

Muistan tuon päivän, minulla oli pitkä ajomatka ja ajelin ison osan matkaa rekan takana samaa nopeutta kuin muutkin tienkäyttäjät, 70 km/h. Näkyvyys oli lumipyryn vuoksi vain muutaman metrin eteenpäin. Ajokeli oli kammottavan surkea koko etelä-Suomessa Tampereen korkeudelle saakka.

Seurasin onnettomuuden uutisointia, ja Brother Chistmas järjesti lapsensa menettäneelle äidille keräyksen. Isä ja lapset olivat muistaakseni menossa katsomaan hevosia, ja matkalla auto lähti lapasesta.

Itse en olisi kyseisellä kelillä lähtenyt lasten kanssa autolla yhtään mihinkään, vaikka ajoneuvo onkin jotain muuta kuin pikkuinen suzuki. Aina ei riitä että on itse taitava autoilija, pitäisi kyetä ennakoimaan ja väistämään myös muiden virheet. Olen muuttunut kovin kyyniseksi koska olen nähnyt maanteillä kaikenlaista. En myöskään ole tuudittautunut siihen väärään turvallisuudentunteeseen minkä laadukkaat ja mukavat autot luistonestoineen saattavat tuoda mukanaan. Maantienopeuksissa voimat ovat murhaavat törmäyksissä riippumatta siitä kuinka paljon turvallisesti suunniteltua, törmäysenergiaa absorboivaa metallia on ympärillä.

Kerrankin syyttäjän toiminta oli inhimillistä. Vanhemmat menettivät onnettomuudessa kaikkein tärkeinpänsä, ja jotkut sakot tai ehdollinen olisi ollut todella kohtuuton lisä tragediaan.
eloq
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja eloq »

Kiitos vastauksista
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja poikani »

Vastaan ajaneen, syyttömänä kärsimään joutuneen ihmisen kannalta on todella ongelmallista, että asiaa ei viety oikeuteen. Kyllä varmasti montaa vastaajan penkille joutunutta kaduttaa, mutta se on voi voi. Syyttömän oikeudet menevät sen edelle.
????? ?? ??????.
Hermione
Horatio Caine

poikani kirjoitti: Ma Joulu 27, 2021 2:56 pm Vastaan ajaneen, syyttömänä kärsimään joutuneen ihmisen kannalta on todella ongelmallista, että asiaa ei viety oikeuteen. Kyllä varmasti montaa vastaajan penkille joutunutta kaduttaa, mutta se on voi voi. Syyttömän oikeudet menevät sen edelle.
Liikennevakuutus on korvannut vastaan ajaneen kärsimät vahingot. Tässä kyseisessä tapauksessa perheen isä ajoi pikkuritsalla painavan mersun keulaan, niin ei liene epäselvää kumpaa osapuolta sattui enemmän.

Jos voimasuhteet olisivat olleet toisinpäin eli syyllisellä osapuolella raskaampi ajoneuvo joka olisi ajanut vastaantulevan pikkuauton rusinaksi, niin tapaus olisi joutanut oikeuden punnittavaksi.

Tässä kyseisessä tapauksessa syyttämättä jättämispäätös ei, kuten syyttäjäkin on todennut, vaarantanut oikeusjärjestelmän uskottavuutta.

Mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että lasten isä on töpeksinyt todella raskaasti, yliarvioinut omat ajotaitonsa ja pakannut pikkuiset lapset minikokoiseen autoon huonolla kelillä sellaisen reissun vuoksi jonka olisi voinut hyvin jättää tekemättä, ja sitten vielä päästänyt auton lapasesta. Noita valintoja sietääkin katua koko loppuelämänsä.

Kyllä, tämä onnettomuus on mennyt minulla ihon alle vaikka tapaus ei omassa lähipiirissä ole sattunutkaan.
Vastaa Viestiin