(U)Teinityttöä kiusattiin netissä - teki itsemurhan

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
hipsulainen
Adrian Monk

(U)Teinityttöä kiusattiin netissä - teki itsemurhan

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1545705

Teinityttöä kiusattiin netissä - teki itsemurhan
17.06.2008 13:15

Amerikkalaistyttö Megan Meier, 13, teki itsemurhan jouduttuaan julman huijauksen ja kiusauksen kohteeksi netissä. Nyt hänen kiusaajansa on vihdoin saatu oikeuden eteen.

Meganin naapuri, 49-vuotias Lori Drew, 49, vastasi maanantaina syytteisiin Kaliforniassa. Häntä uhkaa jopa 20 vuoden vankeus. Hän kiisti kaikki syytteet, ja hän saa odottaa heinäkuussa alkavaa oikeudenkäyntiä vapaalla jalalla.

13-vuotias Megan Meier oli viaton teinityttö, joka luuli, että jossain päin maailmaa asuu hänen ihastuksensa kohde Josh Evans. Josh oli söpö 16-vuotias rumpuja soittava poika, jonka vanhemmilla ei ollut puhelinta, ja jolla oli lemmikkikäärme. Josh kertoi, että hän tykkäsi Meganista.

Todellisuudessa Josh oli naapurissa asuva ilkeä nainen, Lori Drew, joka oli päättänyt tehdä Meganin elämästä helvettiä. Lori Drew oli ilmeisesti päättänyt kostaa Meganin riidat oman tyttärensä kanssa.

Kaikki sai alkunsa syksyllä 2006, kun Dardenne Prairissa, Missourissa, asuva Drew loi suositulle MySpace-nettisivustolle väärillä tiedoilla profiilin, jossa hän väitti olevansa 16-vuotias Josh Evans.

"Josh" lähestyi 13-vuotiasta Megania, ja heille kehkeytyi romanttinen suhde internetissä. "Nuoret" vaihtoivat keskenään viestejä innokkaasti, ja Josh lähetti Meganille myös seksuaalisesti sävyttyneitä viestejä.

Kuuden viikon "seurustelun" jälkeen Drew viestitti väärän profiilinsa suojissa Meganille ilkeästi, että heidän suhteensa on ohi. Eräs viesti kuului seuraavasti:

- Kaikki tietävät, millainen olet. Olet paha ihminen, ja kaikki vihaavat sinua. Pidä huoramainen elämäsi. Maailma olisi parempi paikka ilman sinua.

Muutama tunti viimeisen viestin jälkeen Meganin äiti Tina Meier löysi tyttärensä hirttäytyneenä vaatekaapista. Nettisuhteen dramaattinen päättyminen sekä ilkeät sanat olivat käyneet Meganille ylivoimakseksi kestää.
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra
SVC
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja SVC »

Hyi olkoon, kehtaakin aikuinen ihminen aloittaa moiset nettipelleilyt. Mitähän tytär tykkää?
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Tästä on muistaakseni jo ketju...

edit: Haulla ei kyllä löytynyt. Olen varmaan nähnyt unta, olin ihan varma että tätä on jo puitu palstalaisten kesken :lol:
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Oksettava naapurin ämmä. Sillä on varmaan syylä nenässä...
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Rattus
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Rattus »

Meinasin tulla sanomaan, että ihan kuin Megan Meier-story, mutta sama juttu.
Tässä liikuttava video, mistä jo tunsin tarinan:
http://www.youtube.com/watch?v=6MxxqcH_Mkc

Olette jo -tietysti- lukeneet Meganin tarinan aloitusviestistä, niin ei ehkä sillä tavalla vetoa tunteisiin tuo video, ainakin yllätys menee ohi. Ehkä liikuttava tai ehkä olen vain herkkä :oops: ...
J-aska
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja J-aska »

Voisin kanssa vannoa että tästä oli juttua muutamia viikkoja sitten täältä, mutta se on ilmeisesti poistettu tai jotain koska ei löydy ainakaan millään hakusanalla?
lost
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja lost »

Melko lapsellista puuhaa naapurin eukolta :evil:

Hirttäytyneellä tytöllä ei ollut varmaan kuitenkaan ihan tasapainoinen elämä, jos netti-ihastuksen takia itseltään hengen ottaa pois. :roll:
Ihmiset valehtelevat, todisteet eivät.
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Mitä helvettiä? "Uhkaa jopa 20 vuoden vankeus"?

Jotkut eivät ikinä pääse ylitse teini-iän ilkeydestään. Voin kuvitella millainen bitch tämäkin rouva on ollut nuoruudessaan. Ehkä hän on myös muuten jäänyt vähän teinin tasolle, kun jaksaa tuollaista touhuta vapaa-ajallaan. Paskamainen juttu, ja harmi että tyttö otti kaiken niin raskaasti, mutta että linnaa ja vielä jopa 20 v?
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

lost kirjoitti:Melko lapsellista puuhaa naapurin eukolta :evil:

Hirttäytyneellä tytöllä ei ollut varmaan kuitenkaan ihan tasapainoinen elämä, jos netti-ihastuksen takia itseltään hengen ottaa pois. :roll:
Jos kyseessä oli vaikkapa ensi-ihastus ja tämä tyttö ei ollut kovin hyvän itsetunnon omaava tai koulun poikien suosiossa, niin tapahtuma on ottanut paljon kovemmin sydämeen, kuin suositulle tytölle, joilla riittää ihailijoita luokan pojista.
Paavo Arhinmäki on äijä!
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

lost kirjoitti:Hirttäytyneellä tytöllä ei ollut varmaan kuitenkaan ihan tasapainoinen elämä, jos netti-ihastuksen takia itseltään hengen ottaa pois. :roll:
Itseasiassa minulla on tästä aiheesta hyvä esimerkki. Eräs erittäin epätasapainoinen, patologinen valehtelija ja seksuaalisesti epävarma tuttavani päätti luoda netissä itselleen profiilin - eri sukupuolta, eri ikäryhmää ja kaikin puolin eriä, kuin mitä tämä ihminen ihan oikeasti oli. Annoin jutun mennä läpi, koska en uskonut siitä tapahtuvan mitään erikoisempaa koskaan. No, tämä tuttu sitten esittäytyi tänä jätkänä, jona oli luonut nettipersoonan itselleen. Hän sai kontaktin erääseen teinityttöön, muistaakseni tämä tyttö oli iältään silloin 16-17. Kuten jo sanottua, tämä tuttu, sanottakoon häntä vaikka Pekaksi (oli siis oikeasti nainen, mutta esiintyi miehenä), oli tosiaan erittäin kova valehtelemaan tilanteessa kuin tilanteessa, yritti kerätä sääliä ja oli muutenkin hyvin epäluotettava persoona. Hänen onnistui lepertelemään tälle tytölle, iskeä sopiviin saumoihin ja käyttäytyä muutenkin herrasmiehen tavoin. Likka tietenkin ihastui, uskoi tätä Pekkaa ihan täysillä ja kuvien vaihtokin sujui niin, että tämä Pekka lähetti kuvia jostain sukulaisestaan/netistä poimimiaan kuvia väittäen että kyseessä oli hän itse. Loppujen lopuksi, vuoden tai parin jälkeen Pekka esitti kihlauskyselyn, johon tämä tyttö suostui, siitäkin huolimatta etteivät he tosiaan olleet koskaan tavanneet. En tiedä tapahtuiko sormuksenvaihtoa koskaan, mutta melko pian tuon jälkeen tuttavapiiri, joka tunsi Pekan, paljasti tytölle missä mennään. Pekka uhkasi tappaa itsensä (monesko kerta vuoden sisään, sitä en osaa sanoa. Näitä uhkauksia lensi aina kun Pekalla meni vähänkin huonommin.) ja tyttö katosi pitkäksi aikaa netistä.

En tiedä miten kummallakaan heistä menee nykyään. Katkaisin välit tähän Pekka-henkilöön melko pian tuon tapahtuneen jälkeen ja olen yrittänyt pysyä erossa hänestä.

Mutta, tarinan opetus lienee se, että usko sitä toista siellä langan päässä vasta sitten kun olette oikeasti tavanneet - jos sittenkään. Kuinka paljon tälläisiä kusetuksia on tälläkin hetkellä käynnissä, vaikka ihan täälläkin? Vaikea sanoa.

Trust no one.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

joey
Angus MacGyver

PaulaDrew kirjoitti:Mitä helvettiä? "Uhkaa jopa 20 vuoden vankeus"?

Jotkut eivät ikinä pääse ylitse teini-iän ilkeydestään. Voin kuvitella millainen bitch tämäkin rouva on ollut nuoruudessaan. Ehkä hän on myös muuten jäänyt vähän teinin tasolle, kun jaksaa tuollaista touhuta vapaa-ajallaan. Paskamainen juttu, ja harmi että tyttö otti kaiken niin raskaasti, mutta että linnaa ja vielä jopa 20 v?
Nainenhan sanoi tytölle käsittääkseni suoraan, että "sinuna tappaisin itsesi" tms. Suomessakin tuomitaan rikokseen yllyttäjä lähes yhtä rankalla kädellä kuin itse tekijä, joten minusta tuo tuomio on ihan ok. Varsinkin kun kyse ei ole lapsen ajattelemattomuudesta vaan aikuisen tarkoitushakuisesta toiminnasta.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

joey kirjoitti:
PaulaDrew kirjoitti:Mitä helvettiä? "Uhkaa jopa 20 vuoden vankeus"?

Nainenhan sanoi tytölle käsittääkseni suoraan, että "sinuna tappaisin itsesi" tms. Suomessakin tuomitaan rikokseen yllyttäjä lähes yhtä rankalla kädellä kuin itse tekijä, joten minusta tuo tuomio on ihan ok. Varsinkin kun kyse ei ole lapsen ajattelemattomuudesta vaan aikuisen tarkoitushakuisesta toiminnasta.
Eikös meilläkin ole palstalla yksi itsensä tappamaan yllyttäjä?
joey
Angus MacGyver

^ markjako? :lol:
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

oisko näitä nettikiusauksen uhreja kuollu aiemmin keväällä kun mäkin muistan samanlaisen ketjun.. mannerheimin lastensuojeluliitolla on ainakin ollut jo jonkin aikaa kampanja nettikiusaamista vastaan. vanhempien pitäisi tietää mitä lapset koneella tekee. vaikeempaa se sitten on kun kiusaaja onkin henkiseltä kehitykseltään jälkeenjäänyt aikuinen.
oliko homman nimi nyt se että hirttäytynyt tyttö olisi kiusannut ensin tämän naisen tytärtä ja äiti puuttui sitten tällä tavalla kiusaamiseen? olisin heti keksinyt kymmeniä tervehenkisempisiä tapoja oikaista lasten välejä. liian pitkälle mennään jos keski-ikäinen nainen usuttaa 13-vuotiasta lasta tappamaan itsensä :( 20 vuotta tuomiota on ihan oikein.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Minä olen saanut lapsena luokkakaverini äidiltä hirvittävän vihaisen ja loukkaavan kirjeen, jossa hän puolusti tytärtään ja haukkui sekä minua että vanhempiani. Enkä edes ollut tehnyt sille pikku paskiaiselle mitään :evil: On hätkähdyttävä hetki, kun itse on lapsi ja tajuaa olevansa jollain lailla kypsempi kuin sinua lähestyvä aikuinen. Pelottavaa itse asiassa.

Nettikiusaaminen on minulle ihan vieras ilmiö. Käsittämätönkin. Kun olen kysellyt nettiä paljon käyttäviltä, miten netissä voidaan kiusata, vastaus on aina ollut ihmettelevä: samanlailla kuin muussakin elämässä. Mutta en minä silti ymmärrä mistä siinä on kyse. Kolmetoistavuotiasta on vähän hankalaa syyttää sinisilmäisyydestä ja herkkänahkaisuudesta, koska sinisilmäisyys ja herkkänahkaisuus kuuluu yleensä heidän ikäänsä, mutta netissä kiusaaminen muuten noin yleensä? Olisi kivaa kuulla miten tämä muuten esiintyy kuin valehteluna tai (lähes) kasvottomina itsemurhakehoituksina.

Ja minusta kaksikymmentä vuotta linnaa olisi aivan liikaa, vaikka rouva erittäin halveksuttavalta persoonalta vaikuttaakin, enkä toivoisi hänelle mitään hyvääkään. Pelottava ajatus, kun tällaisen ennakkotapauksen jälkeen lähdettäisiin spekuloimaan ja hakemaan syytteitä sen perusteella, mitkä kirjoitukset ovat johtaneet mihinkin.
Vastaa Viestiin