Tämä Mariackan puheenvuoro paljastaa hänen vähäisen ymmärryksensä. Enhän minä sellaista ole väittänyt, että tässä tapauksessa vastoin tahtoaan. Mitä minä olen lukenut tietoja tuosta hypnoosikokeen tilanteesta, niin siinä koehenkilö on hyvin halukkaasti suostunut hypnoosikokeeseen. Näyttää siltä, että koehenkilön luottamus ja kunnioitus hypnotisoijaa kohtaan on ollut suuri. Samoin hypnotisoijan suhtautuminen koehenkilöön on ollut asiallinen ja kohtelias. Lukekaapa ne kysymykset ja vastaukset sana sanalta. Tilanteen aitous paistaa läpi karun tekstin.Mariacka kirjoitti:Lähteesi oli yli 10 vuotta vanha. Tuoreempaakin tietoa on.Sariola kirjoitti:Määritelmästä käy myös ilmi, että voidaan hypnotisoida henkilö myös vastoin hänen tahtoaan. Muuten sitä "yleensä" sanaa ei siihen väliin olisi asetettu. On se niin tärkeässä paikassa.
Väitätkö vakavissasi, että NG hypnotisoitiin vastoin hänen tahtoaan? Missään ei ole todistettu, että hän ylipäänsä oli hypnoosissa. Jos NG olisi ollut noin hypnoosiherkkä kuin väitit, miksi hypnoosi "onnistui" vasta kolmannella kerralla?
Minä kyllä arvelen, ja arvelen olevani oikeassa siinä, että useampia hypnoosikertoja tarvittiin suotuisan ilmapiirin luomiseksi hypnotisoijan ja koehenkilön välille. Käsiteltävä asia tulisi olemaan vaikea ja arvaamaton. Silloin ei vielä tiedetty yksityiskohdista juuri mitään.
Mariacka: "Lähteesi on 10 vuotta vanha": En ole nähnyt, että tuota tietoa olisi missään kumottu.