Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Yleisin valokuvista löytyvä paranormaaliksi väitetty valoilmiö on pitsimäinen läpikuultava ympyrä (englanniksi orb).
Ympyrässä saattaa olla sateenkaarimaisia värejä.
Monet uskovat ympyröiden olevan eräänlaisia paranormaalin henkienergian kerääntymiä, joista voi potentiaalisesti muodostua haamuolento.
Skeptisempien mukaansa kyseessä ovat salamavaloa heijastavat ilman epäpuhtaudet kuten pölyhiukkaset tai sadepisarat.
Myös linssin tahrat sekä digikameroiden tekniset ominaisuudet saattavat heidän mukaansa aiheuttaa kuviin omituisia palloja.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
Huoh. Orbit, nuo loppumaton päänvaiva ja rasite. Itse tykkään lueskella ja selailla erinäisiä ulkomaisia yliluonnolliseen ja mm. juuri sen valokuvaamiseen liittyviä sivustoja, ja melkolailla kaikkialla on aina oma osastonsa jo Orbeillekin. Nimenomaan ulkomailla tämä ilmiö tuntuu suorastaan räjähtäneen ja se on saavuttanut yleisön mielenkiinnon, Suomessa en ole vielä ihan vastaavanlaiseen intoon törmännyt. Itse olen sen verran skeptinen kuitenkin perusluonteeltani, ettei minun viisarini juuri värähdä jostain orbeista. Onhan toki olemassa se pieni mahdollisuus, että jossain kuvassa vilahtaakin joku henkiolento, vaan luoja paratkoon, ihmiset, putsatkaa edes ne linssinne! Häiritsevän vähän näkyy loogista järkeilyä tämän ilmiön yhteydessä. Heti, kun näen jotakuinkin labraolosuhteissa kuvatun orbin, jonka yhteydessä on pystytty sulkemaan edes suurin osa mahdollisista tekijöistä (likainen linssi, sade, lumi, leijaileva pöly, muut partikkelit, häröt linssissä, heijastumat...), niin voin ehkä antaa tälle ilmiölle mahdollisuuden.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Juu, kuvakansioni on täynnä orbeja. Tosin myönnän olevani aika holtiton kuvauskalustoni suhteen. Nyt minulla on yksi täysin iskemätön uusi objektiivi josta olen vannonut pitäväni huolta, joten raportoin jos orbit jatkuvat.
Tällaisesta selityksestä noille vihoviimeisille innoissaan kuvatun täydellisen valokuvan pilaajille en ole koskaan aiemmin kuullutkaan. Olisihan se tietysti jännittävämpi vaihtoehto kuin oma laiskuus pitää kuvausvehkeitään kunnossa. Kannatan orbeja ja tarkkailen tilannetta.
Uskomatonta, kuinka tuossa aloituskommentinkin, vanhassa, pölyisten tavaroiden peittämässä huoneessa tuntuu olleen enemmän orbeja kuvattavana Ehkä vanhat tavarat keräävät henkiolentoja?
Tai jospa linssin pyyhkäiseminen (vrt. taikalampun hieraiseminen) saa henkiolennot näyttäytymään kameralle!
Joissain videoilla olen nähnyt plasmamaisia "oikeita" orbeja, jotka liikkuvatkin erilaisesti. Olen etsinyt myöhemmin monasti sattumalta löytämääni videota, jossa nuorehko poika saa pyytämällä orbit lentelemään huoneessaan. Ne oli kuvattu yömodella ja ihmisetkin ilmeisesti näkivät ne paljain silmin.
En mielelläni mainitsisi tätä (maine, mitä minulla ei ole, menee) mutta luulen nähneeni kunnolla ainakin kaksi kertaa sellaisen. Noin tennispallon kokoinen, kaartoi kulman takaa sulavasti katonrajassa olohuoneeseen, näkyi vielä parin metrin matkan ja hiipui. Päivä tai pari väliä ja toisen kerran samanlailla, samasta paikasta kaartoi toinen (tai sama) mokoma ja kun kyyläsin sitä kohti ja ehkä sanoin jotain, se lensi suoraan päin naamaa. Se oli utuinen ja kummallisen näköinen, ehkä savupalloon verrattava.
Ei noita pölyorbeja näe kuin salamalla otetuissa kuvissa.
Kannattaa välttää salaman käyttöä (mikä muutenkin tappaa valokuvasta kaikki sävyt ja tunnelman) niin tulee kivoja kuvia.
Ilmiö siis tasan yhtä yliluonnollinen kuin salamalla valaistu kuvauskohde.
Ack kirjoitti:
En mielelläni mainitsisi tätä (maine, mitä minulla ei ole, menee) mutta luulen nähneeni kunnolla ainakin kaksi kertaa sellaisen. Noin tennispallon kokoinen, kaartoi kulman takaa sulavasti katonrajassa olohuoneeseen, näkyi vielä parin metrin matkan ja hiipui. Päivä tai pari väliä ja toisen kerran samanlailla, samasta paikasta kaartoi toinen (tai sama) mokoma ja kun kyyläsin sitä kohti ja ehkä sanoin jotain, se lensi suoraan päin naamaa. Se oli utuinen ja kummallisen näköinen, ehkä savupalloon verrattava.
Tästä ei muuta kuin maine kasva. Noin pienet orbit ovat ns pikkusieluja, loukkaantuvat helposti ja vaativat aina huomiota. Niitä voi laittaa usean yhteen kenkälaatikkoon, tosin alkavat tappelemaan helposti. Parempi viedä pikku-orbi yksi kerrallaan ulos huoneesta.
Ei ole mun kuviin sattunut tuota ORB-2 väkeä... ja on sen verran huonossa maineessa, että en uskaltais heidän läsnäollessaan ihan paljoa kuvaillakkaan. Tosin en kyllä ole tuolla heidän vaikutusalueellaan ikinä liikkunut.
Selvennykseksi niille ketkä joutuisivat googlettamaan:
ORB-2 (Operational/Search Bureau of the Main Department of the Ministry of Internal Affairs of Russia responsible for the Southern Federal Region)
Eli kyseenalaisen kuuluisa Tsetseenejä maanpäältä tehokkaasti haihduttava raiskauksiin ja muihin sotarikoksiin innokkaasti syyllistyvä porukka on kyseessä.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Kai minäkin sitten olen sellaisen ORBin nähnyt- en tosin ikuistanut kyseistä plasmapalleroa.
Kyseinen pallero liikkui n. kuudennen kerroksen korkeudella vakaasti mutkittelematta tai korkeuttaan vaihtelematta. Kooltaan pallero oli sellainen ison appelsiinin kokoinen ja väri oli "kylmänvalkoinen". Etäisyyttä tämän palleron ja minun välillä oli arviolta 10 metriä ja katselin pallosalamaksi luokittelemaani ilmiötä kunnes se katosi hitaasti näköpiiristä... Yöllä kyllä sitten ukostikin.
Ja juu, en ollut päihdykkeissä ja tapauksesta on aikaa sellaiset 15 vuotta...
Cotton kirjoitti:Kai minäkin sitten olen sellaisen ORBin nähnyt- en tosin ikuistanut kyseistä plasmapalleroa.
Kyseinen pallero liikkui n. kuudennen kerroksen korkeudella vakaasti mutkittelematta tai korkeuttaan vaihtelematta. Kooltaan pallero oli sellainen ison appelsiinin kokoinen ja väri oli "kylmänvalkoinen". Etäisyyttä tämän palleron ja minun välillä oli arviolta 10 metriä ja katselin pallosalamaksi luokittelemaani ilmiötä kunnes se katosi hitaasti näköpiiristä... Yöllä kyllä sitten ukostikin.
Ja juu, en ollut päihdykkeissä ja tapauksesta on aikaa sellaiset 15 vuotta...
Wautsi, varmaan ollut hieno näky. itse sain joskus liikkuvan orbin videolle,tosin se oli paaaljon pienempi.Ja kesti vain hetken.