EricBlair kirjoitti: La Maalis 05, 2022 12:06 am
Jutut tällä palstalla taitaa olla sotapeleistä, niin kaukana ne on siitä kaameudesta, jota sota oikeasti on. Minua on opetettu pienestä lähtien sotimaan, mutta aina korostettu, ettei ilman syytä voi sotaan lähteä. Tällä hetkellä en näe mitään syytä, eikä pitäisi kenenkään muunkaan nähdä.
Tuo on täyttä asiaa, sotaan ei pidä lähteä ilman syytä, ainoa oikea syy on oman maansa puolustaminen, ei toiseen maahan hyökkääminen.
Tällä hetkellä ukrainalaisilla on oikeus ja jopa velvollisuus sotia puolustaakseen omaa maataan hyökkäävää vihollista vastaan, venäläisillä sen sijaan ei ole mitään oikeutettua syytä sotia Ukrainan alueella.
Mitä tulee palstan "sotilaisiin" niin itse en ole ikinä sotinut enkä harrasta edes sotapelejä, armeijan olen käynyt vuosikymmeniä sitten ja kertausharjoituksiin aikanaan osallistunut, KRH oli komppaniana, melko kova koulu siihen aikaan, auk olisi odottanut mutta onneksi komppanianpäällikkö siitä ajoissa 'varoitteli' vihjaamalla että olet auk:hon menossa, jonka jälkeen harmittavasti sattui pienoinen välikohtaus erään alikersantin kanssa ja tästä sitten seurasi merkintä joka esti kutsun auk:hon
Minulle se sopi vallan mainiosti.
Eli minun tietoni sodasta perustuu ihan pelkästään siihen mitä armeijassa on opittu, ja maalaisjärkeen.
Isoisäni oli aikoinaan rintamalla, ei kyllä ikinä kokemuksistaan kertoillut mutta olemuksesta näki että paljon siellä oli koettu mutta tarvittaessa olisi ollut valmis sinne palaamaankin, sotilaskivääri oli torpan vintillä sahajauhojen alla ja säännöllisesti se käytiin puhdistamassa ja rasvaamassa kenellekään asiasta kertomatta vaikka kaikki toki tiesi mitä se vaari siellä vintillä kävi tekemässä.