Poliisia syytettiin nuoren tytön raiskauksesta - KKO kumosi tuomion

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Bambinos
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Bambinos »

Eikös poliisia kohtaan tehdyt rikokset katsota rankemman asteikon kautta (kuten poliisin tappaminen katsotaan aina murhaksi, teki sen suunnitellusti tai ei), joten luulisi että vastaavasti poliisin tekemät rötökset tuomitaan pykälää ankarammin kuin taviskansalaisen?

Oliko muuten varusmiehillä sama juttu, palvelusaikana tehdyistä rikoksista tuomitaan ankarammin kuin siviilissä..?
lost
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja lost »

Ihminenhän se poliisikin on, ja ihmiset ovat arvaamattomia. Mutta todellakin toivon, että suomen laissa poliisin tekemät rikokset tuomitaan ronskimmin ottein. Sehän olisi epäreilua, että poliisiin kohdistuneista rikoksista saa kovemmat tuomiot, mutta poliisin tekemistä vain tavalliset. No joo... :roll:
Ihmiset valehtelevat, todisteet eivät.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Tämä:
albaanisissi kirjoitti:epäileekö joku ees nykyään ettei näitä sattuisi????? ite en luota poliisiin pätkääkään enkä oo luottanu oikeestaan ikinä saati oikeus systeemiin. suomessa ei saa oikeutta muuta oman käden kautta.
vain mielestäni kuulosti siltä, aivan kuin kirjoittaja kuvittelisi että poliisi olisi käyttänyt raiskaamista esimerkiksi jonkinnäköisenä rangaistusmuotona tytön ollessa esim. pidätettynä. Tai että teko muuten liittyisi poliisiuteen jotenkin. Toki näin voi ollakin, mutta tuosta uutisesta niin ei kyllä voi olettaa.

Toki poliisin rötöstelyt tulee tuomita kovemman kautta. Viranmenetys hölmöilystä seuraa mitä suurimmalla todennäköisyydellä, mikä on jo sinänsä meidän siviilien rangaistuskäytäntöjen ulkopuolella (ellei nyt hoitohenkilöstöä oteta mukaan). Ovatkohan tuomiot muiltakin osin kovempia?

Bambinokselle: kyselin hieman (en jaksanut googlettaa) ja kuulemma ainakin univormu päällä tehdyistä rikoksista joutuu edesvastuuseen eri tavalla kuin "täysin" siviilissä tehdyistä rikoksista. Tämä siksi, että kotimatkankin ajan varusmiehet edustavat armeijaa ja heidän tulisi käyttäytyä sen mukaisesti. Samoin kuulin, että mikäli varusmies syyllistyy kahden vuoden kuluessa asepalveluksensa päättymisestä entiseen esimieheensä kohdistuvaan rikokseen, se tuomitaan aina rankemman kautta. (Yritin nyt sitten höpinöideni tueksi kuitenkin googlettaa, enkä Ruotuväen sivulta löytänyt tietoa muista kuin sotilasrikostapauksista.)
katupoika
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Enpä muista, että mikään näillä sivuilla uutisoitu pikkutytön raiskaus olisi synnyttänyt vastaava suurta ymmärryksen aaltoa. "Ihmisiähän tässä vain ollaan", jne.

Melko kuvaavaa, sanoisin. Ei puutu enää muuta kuin se, että joku tulisi sanomaan, että "eipä toi tyttökään varmaan mikään ihan pulmunen ollut", "sitä saa mitä tilaa" tai "ei poliisi ketään normaalia ihmistä raiskaisi".
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Poliisit, varusmiehet, tuomarit ja lääkärit vannovat kaikki valan, josta syystä heiltä myös edellytetään asioita, joita siinä on luvattu, ei se ole tyhjää löpinää. Valan sisällöstä säädetään laissa.

Lain pääasiat ovat kuitenkin tässä:

Virkamieslaki 14§
Virkamiehen on käyttäydyttävä asemansa ja tehtäviensä edellyttämällä tavalla.

Poliisiasetus 13§
Poliisimiehen on virassa ja yksityiselämässään käyttäydyttävä siten, ettei poliisin arvo siitä kärsi.

Eli virkamiehen asema ei olisi sinänsä raskauttava asianhaara, vaan virkarikoksesta tuomitaan erikseen varsinaisen teon lisäksi. Asiaa tuntevat korjatkaa, jos aihetta on.
Every ship must sail a world.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

rimma kirjoitti:Tuskin syyttäjä on nostanut syytettä ilman mitään todistusaineistoa.
Mutta riittääkö se aineisto tuomioon...
Miksipä nimenomaan poliisi ei tekisi jotain tämmöistä koska ihmisiähän hekin ovat siinä missä muutkin.
:lol: :lol: :? :shock:
Joo, poliisi on ihminen... Vaikka kuin olisi käyttänyt lasta hyväksi jne...
Tuossahan ei lukenut onko tapahtunut virassa vai vapaa-ajalla.
Joten?
Sinua ei varmaan häiritsisi, jos poliisi puuttuisi toimintaasi jossain kylillä sekoillessasi ja tietäisit, että ko. herra on itse parasta aikaa syytettynä raiskauksesta ja lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä... :lol:

HALOOO taas rimma!!!
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mariella
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Mariella »

Mike Manner kirjoitti:
tempura kirjoitti:Mielestäni lainvalvojan tekemät rikokset ovat aina tuomittavampia kuin muiden. Ihan sama onko poliisi tapahtuma hetkellä virantoimituksessa vai ei.
Näimpä.
Jos on valta valvoa toisten tekemisiä, niin itse pitää osata käyttäytyä/toimia erittäin korkealla moraalilla. Oli virantoimituksessa tai ei.
Ihan niinkuin kansanedustajienkin "mallikansalaisvelvollisuus" vapaalla ja työssä. Esimerkillinen ammatti vaatii esimerkillistä käyttäytymistä joka tilanteessa. Siksi juuri tämmöiset tapaukset ovat erityisen tuomittavia. Ike sen tietää... (enkä väitä Ikeä raiskaajaksi! Ihan ettei tulisi taas väärinkäsityksiä ;) )
Nerot hallitsevat kaaoksen
Mike Manner
Jessica Fletcher

Mariella kirjoitti:Ihan niinkuin kansanedustajienkin "mallikansalaisvelvollisuus" vapaalla ja työssä. Esimerkillinen ammatti vaatii esimerkillistä käyttäytymistä joka tilanteessa.
Paitsi eduskunnasta on hankala saada kenkää jos ei saa kovaa kakkua eikä ymmärrä itse lähteä...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Mike Manner kirjoitti:
rimma kirjoitti:Tuskin syyttäjä on nostanut syytettä ilman mitään todistusaineistoa.
Miksipä nimenomaan poliisi ei tekisi jotain tämmöistä koska ihmisiähän hekin ovat siinä missä muutkin.
Joten?
Sinua ei varmaan häiritsisi, jos poliisi puuttuisi toimintaasi jossain kylillä sekoillessasi ja tietäisit, että ko. herra on itse parasta aikaa syytettynä raiskauksesta ja lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä... :lol:

HALOOO taas rimma!!!
Rimman pointti oli varmaankin sama kuin omani, että ei ole perusteltua ajatella tuon tapahtuneen johtuvan poliisiudesta, tai että poliisiudella muutoin olisi yhtikäs mitään tekemistä asian kanssa. Eli tuo ammattikeskeinen uutisointi on sikäli hieman harhaanjohtavaa.

Ja todettakoon vielä, etten missään nimessä hyväksy tapahtunutta ja minunkin mielestäni poliisien tulisi käyttäytyä esimerkillisesti.
rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

Mike Manner kirjoitti:
Joten?

HALOOO taas rimma!!!
Tai miten olisi HALOO Mike Manner taas kerran kun luet minun viestejä vihamielellä ja etsit niistä virheitä?? :wink:
Olet ohittanut pointtini ihan jokaisessa rivissä mitä kirjoitit. Lue tarkemmin mitä kirjoitin. Kuitenkin joey jo ehti selittääkkin tuon asian mitä yritin itse sanoa niin ei tarvitse toistaa. Hyvä että edes joku tajusi.
Kirjoitin:

Sinä kirjoitit:
Häviääkö ihmisyys senkilöstä joka on käyttänyt lasta hyväkseen? Mikä olisi sitten sinusta parempi määritelmä tälle rikoksen tehneelle henkilölle?
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Mike Manner
Jessica Fletcher

rimma kirjoitti:Tai miten olisi HALOO Mike Manner taas kerran kun luet minun viestejä vihamielellä ja etsit niistä virheitä?? :wink:
Luen kaikkien viestejä kriittisesti (en vihamielisesti). Sinun kommentoinnista on vaan yllättävän helppo usein löytää mielipiteitä/ kommentteja/ näkökulmia mitkä suorastaan tarttuu silmään, niin niihin sitten tulee kieltämättä tartuttua suht usein.
Häviääkö ihmisyys senkilöstä joka on käyttänyt lasta hyväkseen? Mikä olisi sitten sinusta parempi määritelmä tälle rikoksen tehneelle henkilölle?
No ei ainakaan "poliisi" enää sen jälkeen kun tuomio on tullut.
Poliisi on erehtyväinen eläin siinä missä muutkin ihmiset, mutta noin keskimäärin he varmasti omaavat korkeamman moraalin siviili elämässäänkin kuin keskiverto ihminen.
Poliisi, joka syyllistyy johonkin tuollaiseen vapaa-aikanaan on mielestäni tehnyt niin raskaan arviointi virheen, että ei puhuta enää poliisista, vaan samanlaisesta mätisäkistä kuin kaikki muutkin jotka tuota tekee.
Onko ihmisyys kadonnut... En tiedä, mutta jotain on varmasti muuttunut ja se ei enää palaa ennalleen.
hertsikka
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja hertsikka »

joup eli enste haukutaan muut ja kehutaan virkavaltaa ja sit päinvastoin...manner taitaa seikkailla meren puolella "every now and then..."
Mike Manner
Jessica Fletcher

hertsikka kirjoitti:-joup eli enste haukutaan muut ja kehutaan virkavaltaa ja sit päinvastoin...manner taitaa seikkailla meren puolella "every now and then..."
Kyllä vaan, olet kerrankin käsittänyt ihan oikein :D Pidä nyt tuosta kii.

Kaikille se mitä hän ansaitsee. En ole pitänyt tapana kehua/haukkua kollektiivisesti ketään/mitään osapuolta, vaan koitan pysyä realistisena ja nähdä asiat asoina, en minään "-Me ei olla koskaan väärässä, ja jos satutaan olemaan, niin ei muistella sitä" leikkinä...
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Kyllä poliisin tekemät rikokset ainakin minussa saavat hieman enemmän karvat pystyyn, kuin tavis-kansalaisten. Keneen sitten voimme luottaa, jos tuo kiltti poliisi-setä, joka koulussa kävi jakelemassa ohjeita liikenteeseen ja puhumassa huumeista onkin itse narkkari tai raiskaaja...Kynnys laittaa poliisi vankilaan pitäisi olla matalempi. Minulla ei ole faktatietoa, mutta oletus on, että kyllä monia poliisin rikoksia pimitetään.
Paavo Arhinmäki on äijä!
rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

Mike Manner:
Luen kaikkien viestejä kriittisesti (en vihamielisesti). Sinun kommentoinnista on vaan yllättävän helppo usein löytää mielipiteitä/ kommentteja/ näkökulmia mitkä suorastaan tarttuu silmään, niin niihin sitten tulee kieltämättä tartuttua suht usein.
Näin kuuluu tehdäkkin. Jos on jotain sanottavaa niin sanoo eikä vaikene jääden miettimään jälkeenpäin. Itse ainakin teen niin ja siksipä varmasti monella on sanottavaa takasin.

Vielä tuosta että jos poliisi tekee rikoksen, kyllä, se on raskauttavaa että rikoksen tekijä on poliisi. Tulee ollakkin.
Varmasti jokainen miettii että mihin enää voi luottaa jos poliisiKIN on se "paha". Kunnioitan poliisia ja luulisi lainvalvojana olevan pykälät hallussa. Ainakin toivoisi :roll:
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Vastaa Viestiin