Onko abortti murha?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Vastuullinenkin ihminen voi joutua valitsemaan abortin, koska edes sterilointi ei ole sataprosenttisen varma ehkäisykeino. Selibaattiakaan ei aikuisilta ihmisiltä voi vaatia, koska seksi kuuluu ihmisen perustarpeisiin.

Sitä vain en ymmärrä, miksi vastuuttoman ja mukavuudenhaluisen ihmisen tulisi ottaa lapsi vastaan, aivan kuin rangaistuksena vastuuttomuudestaan. Asianhan tulisi olla juuri päinvastoin: vastuuttomalle lasta ei voi antaa, joten abortti on parempi vaihtoehto.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Maybrick kirjoitti:Joo, tuomitsen ehdottomasti hänen päätöksensä juuri sillä perusteella, että tunsin hänet hyvin tapahtumien aikaan. Tiedän ja hän itsekin tiesi, että syyt eivät olleet riittävät. Mukavuudenhalu ja riippumattomuuden tarve ne tärkeimmät syyt. Välinpitämättömyys sekä lapsen isää että lasta kohtaan. Välinpitämättömyys sukupuolikäyttäytymisen suhteen. Tämä kaikki aikuisena ihmisenä, jonka pitäisi jo olla vastuullinen. Ei aineellista tai muuta force majeur-syytä. Ei estettä tehokkaan ehkäisyn käyttöön.

Nykyään emme ole tekemisissä paljon. Ajatusmaailmat lipuneet liian kauas toisistaan. Kummallista, että sama henkilö sai lopulta lapsen, jota ei tullut abortoineeksi ja joka kuoli nuorena aikuisena sairaskohtaukseen (ei ns. itse aiheutettu tai elämäntavasta johtuva)

:shock:
Suo anteeksi, mutta epäilen edelleen kykyjäsi ajatustenlukijana ja selvänäkijänä...
Every ship must sail a world.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^Sen voit vapaasti tehdä. Ei ole elämäntehtäväni saada toinen vakuuttuneeksi. Ajatustenlukemisen kautta saatava tieto on luultavasti eri asia kuin henkilön kanssa keskustelemisen kautta saatu tieto.
Nothing is quite what it seems
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Maybrick kirjoitti:^Sen voit vapaasti tehdä. Ei ole elämäntehtäväni saada toinen vakuuttuneeksi. Ajatustenlukemisen kautta saatava tieto on luultavasti eri asia kuin henkilön kanssa keskustelemisen kautta saatu tieto.
Minä kannatan ehdottomasti sitä, että henkilöt, jotka kokevat etteivät missään nimessä pystyisi kasvattamaan lasta, turvautuvat aborttiin. Minä itse olen sillä linjalla että nyt, kun olen oikeasti aikuinen ja lapsen kasvattaminen olisi rahallisesti, tilallisesti, ajallisesti ja henkisesti mahdollista, en abortoisi raskauttani missään tilanteessa (tietysti raiskauksen seurauksena alkanut raskaus olisi sitten tilanne erikseen...). Tuomitsen siis tavallani sen, että abortoinnin syyt olisivat lähinnä mukavuudenhaluiset ja sinänsä kyseenalaiset. Kuitenkin voidaan miettiä, minkälainen äiti on äiti, joka jo raskauden ensimetreiltä lähtien kokee lapsensa lähinnä suunnattomaksi, elämäänsä rajoittavaksi taakaksi? Pelkästään tältä palstaltakin löytyy keskusteluja selailemalla lukuisia esimerkkejä siitä, mihin vinksahtanut kasvatus voi johtaa. Jokainen osaa varmasti myös mainita omaan elämäänsä liittyen muutaman esimerkin.

Mutta tässä sinun mainitsemassasi tapauksessa, hyvä Maybrick, vaikuttaa siltä että kyseessä on pesunkestävä idiootti. Jos joutuu kerran turvautumaan aborttiin, luulisi että koko lopunelämänsä osaa olla tarpeeksi varovainen, ettei moista joudu tekemään uudestaan. Se on tietysti totta, että aivan sataprosenttisen varmoja ehkäisykeinoja ei kohdunpoiston lisäksi taida ollakaan, mutta jotenkin uskoisin että tässä tapauksessa kyseessä ei ole ollut kondomi-kierukka-sterilaatio -yhdistelmän pettäminen. Aivan kuin abortointi olisi naiselle käypä jälkiehkäisykeino.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Kyllähän nuo e-pilleritkin ovat melkoisen varmoja. Pelkästään niiden käytöllä ehkäistään raskaudet 95(?) - 99(?) % varmuudella. Ainakin itse olen tyttöystävieni kanssa laittanut sisään ja ei ole kukaan raskaaksi tullut. Tiedä sitten onko siemenissäni vikaa.

Mutta jos ei käytä mitään ehkäisyä ja harrastaa irtosuhteita, niin kyllä siinä itseään saa syyttää.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Mutta tässä sinun mainitsemassasi tapauksessa, hyvä Maybrick, vaikuttaa siltä että kyseessä on pesunkestävä idiootti
...

Se on juuri yksi tekijä tässä, että hän ei ole idiootti. Siksi tämä tapaus on aiheuttanut niin paljon pohdiskelua ja moraalista juu-ei -jahkaamista ympärisön ihmisissä. Siis menettely on ollut idiootin menettelyä ilma että henkilö on idiootti. On edistynyt ja menestynyt erittäin hyvin elämässään ja työssään.

Tuo oli hyvä esimerkki mitä kirjoitit, että tälläkin palstalla löytyy esimerkkejä siitä, mihin vinksahtanut kasvatus voi johtaa. Jokainen katsokoon napaansa 8) minä myös.
Nothing is quite what it seems
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

joey kirjoitti:Kuitenkin voidaan miettiä, minkälainen äiti on äiti, joka jo raskauden ensimetreiltä lähtien kokee lapsensa lähinnä suunnattomaksi, elämäänsä rajoittavaksi taakaksi?
Juuri tämä on se, mitä minäkin ajan takaa.

Kuka voi kieltää olevansa mukavuudenhaluinen? Jotenkin muka se mukavuus, minkä tuo lapset, yhteiselämä ja iloisesti räiskyvä takkatuli talvi-iltoina perheen kokoontuessa yhteen on hyväksyttävämpää mukavuudenhalua kuin se, ettei joku halua eikä uskalla ottaa vastuulleen toisia ihmisiä ja heidän koko elämäänsä. Minusta tuntuu sille, että jälkimmäistä tyypiä haluttaisiin jollain tavalla rangaista, ja hänen tulisi koulia itsensä kokemaan mukavuus norminmukaisesti. Vaikka itse asiassa hän osoittaa suurta vastuullisuutta siinä, että ei "hairahdu" itselleen hyväksi näkemältään tieltä toisten moralisoinnin ja tuomitsevaisuuden myötä. Uskon, ja tiedän, että monet lapsen kanssa onnettomat ovat jättäneet abortin tekemättä juurikin abortinvastustajien manipuloimana ja luullen olevansa vastuullisia synnyttämällä lapsen, jota todella ei halua.

Mitä tarkoittaa se, ettei hyväksy aborttia sellaisen jo tehneeltä? Eikö useampi abortti jo tarkoita, että henkilö ei todellakaan halua lapsia eikä osaa huolehtia vältämättä itsestäänkään. (Minäkään en usko, että kondomi-kierukka-sterilisaatioyhdistelmä pettäisi ainakaan toistuvasti.) Eikö silloin jo yhteiskunnan tulisi maksaa hänen aborttinsa tai olla ainakin tuomitsematta?

Abortti ei ole hyvä jälkiehkäisykeino jo siksikin, että käsittääkseni se voi olla hyvin raskas sekä henkisesti että fyysisesti. Ja uskon, että suuri osa henkisestä kärsimyksestä tulee juuri siitä hyvän ja vastuullisen ihmisen käsityksestä, joka vieläkin kummittelee taustalla vaikka yleinen ilmapiiri onkin hyväksyvämpi kuin vaikka 20 vuotta sitten. Mutta monessakin tilanteessa abortti on varteenotettava jälkiehkäisykeino, usein siihen päätyessä ainoa sellainen.

Loneliness kirjoitti, että sen, joka vanhemmista on täysipäinen (jos kumpikaan) on otettava lapsi vastuulleen. Minustakin olisi hieno ajatus, jos vastuu jakaantuisi tasaisemmin molempien osapuolten kesken, mutta biologisista syistä nainen on aina käytännössä se vastuullisempi tässä asiassa. Minä en suoraan sanottuna uskaltaisi synnyttää ajatellen, että tuo toinen kyllä hoitaa. Loppupeleissä kokisin vastuun olevan joka tapauksessa minulla. (Eri asia ehkä olisi jättää yhteisesti tehty ja haluttu lapsi puolison hoiviin eron sattuessa.)

Olen ehkä ennenkin tässä tai toisessa ketjussa maininnut, että minusta ennemmin synnyttämisen tulisi olla luvanvaraista kuin raskauden keskeytyksen. Vaikka minulla olisi täydellinen parisuhde, rahaa kuin roskaa ja kaikki ulkoiset puitteet kunnossa jos tulisin raskaaksi, tekisin epäilemättä abortin, ellen sitten olisi jo pidempään harkinnut lapsen hankkimista ja todella haluaisi sitä. En koe, että olisin välttämättä kovin hyvä äiti enkä toisaalta luota muidenkaan lapsenkasvatuskykyihin.

Tulipahan pitkä mielenilmaus aamuyön tunteina, mutta vain siksi, että näen hieman punaista kuullessani tarinoita siitä, ettei joku hyväksy aborttia. Henkilökohtaisesti asia ei minua kosketa, mutta ei-toivottujen raskauksien ja rakkaudettoman ympäristön tuloksia olen nähnyt aivan liikaa. Lisäksi en ole koskaan kuullut yhtään minun mielestäni järkevää perustelua abortin vastustamiselle, vaan aina ne ovat olleet joko rankaisevia (mitäs siinä itket, ei lasta tehdessä varmaan itkettänyt, kärsi nyt tekojesi seuraukset...) tai kristillisiä (jokainen elämä on Jumalan lahja ja ansaitsee tulla tarvotuksi läpi sitten minkälaisissa olosuhteissa tahansa..) Näistä kumpikin vaihtoehto on minun moraalikäsitykseni vastainen, ja siksi tuohtumus.

Ja Maybrick, ei tuohtumus henkilökohtaisesti sinulle kertomastasi tarinasta johtuen, vaan yleisesti.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Maybrick kirjoitti:
Mutta tässä sinun mainitsemassasi tapauksessa, hyvä Maybrick, vaikuttaa siltä että kyseessä on pesunkestävä idiootti
...

Se on juuri yksi tekijä tässä, että hän ei ole idiootti. Siksi tämä tapaus on aiheuttanut niin paljon pohdiskelua ja moraalista juu-ei -jahkaamista ympärisön ihmisissä. Siis menettely on ollut idiootin menettelyä ilma että henkilö on idiootti. On edistynyt ja menestynyt erittäin hyvin elämässään ja työssään.

Tuo oli hyvä esimerkki mitä kirjoitit, että tälläkin palstalla löytyy esimerkkejä siitä, mihin vinksahtanut kasvatus voi johtaa. Jokainen katsokoon napaansa 8) minä myös.
Miten ihmeessä te kaikki saitte alunperin tietää, että hän on tehnyt abortin? Kertoiliko hän siitä avoimesti ympäriinsä? Vai uskoutuiko jollekin, joka sitten toi tiedon teidän kaikkien päiviteltäväksi?

Olen edelleen sitä mieltä, että kukaan teistä ei tiedä niitä syitä, mihin hänen ratkaisunsa perustuivat, ja siten se tuomitsemisenkin kanssa on vähän niin ja näin...
Every ship must sail a world.
Kalessin
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

bluerein kirjoitti:ABORTTI on ehdottomasti harkittu murha, siinähän tapetaan lapsi Äidin kohtuun, jolla on jo sydän ja lähes kaikki jäsenet ynm.. toiminnassa, jokainen tuon teon tehnyt kyllä vastaa kerran itse teostaan viimeisellä tuomiolla, kenenkään ei ole pakko tehdä Aborttia, jos ei lasta halua pitää, niin sitä varten on lastenkoti, kuin että koko loppu elämän kantaisi syyllisyyttä ja tuskaa sisimmässä tuon teon tehneenä. Jokainen elämä on Jumalan lahja ja Jumala on meidät kaikki luonut, emme ole itsemme omat, eikä meillä ole oikeutta siihen että riistämme toisen ihmisen elämän esim. tekemällä Abortin, eikä vammaisuudenkaan takia ihmistä tapeta, vaikka jos ehkä joskus aikoinaan on hieman syrjittykin, mutta yhteiskunta on siinä suhteessa paljon parantanut heidän tinnettaan. Ketään ei tulisi kehoittaakkaan tekemään Aborttia, eikä myöskään pakottamaan, kannat silloin itsekkin huonoa omaatuntoa siitä, eihän omatunto ole vielä paatunut nuorella ihmisellä ainakaan.
tämän kaltaiset kirjoitukset herättävät mussa joka jumalan kerta vihaa. millä oikeudella voi toinen ihminen tuomita abortin tehneen naisen täysin sinisilmäisesti, etten sanoisi silmät ummessa, kun ei tiedä mitään niistä sivuseikoista, jotka ovat päätökseen vaikuttaneet. jokaisen tehtävä on toki huolehtia ehkäisystään niin, ettei turhia abortteja tarvitsisi tehdä, mutta kuitenkin suomessa on naisella laillinen oikeus tehdä halutessaan abortti ja silloin on yhdenkään kiihkoilijan turha tulla kailottamaan, että olet parhaillaan tekemässä murhaa. jos se olisi murha, silloin siitä rangaistaisiin eikä suinkaan tehtäisi sitä niin helpoksi kuin se nykyään on.

jumalaan ja ylipäätään uskontoon vetoaminen on pahinta paskaa mitä tämän asian tiimoilta olen koskaan kuullut. en mäkään mene jeesustelemaan näiden abortin vastustajien kesämökeille, kun tappavat innolla hyttysiä ja mäkäräisiä, puhumattakaan siitä että vetävät jo omenaiseen mahaansa sian-ja naudanlihaa. eikä tämä ole huono vertaus, koska "kaikki elämä on pyhää", eikö niin? vai koskeeko tämä nyt vain ihmisiä, luomakunnan "kruunuja"?

pakko nostaa tosta alkuperäisestä kommentista vielä tämä esille;
jolla on jo sydän ja lähes kaikki jäsenet ynm.. toiminnassa,
http://www.helistin.fi/?page=7642486
tuolta näkee mitä kaikkea sillä sikiöllä on milläkin viikoilla kasassa, 21-viikkoinen on vielä hyvin epäkypsä eikä edes sillä jumalan ihmeellä selviäisi ilman äitiään, tietenkin niitä poikkeuksia on, mutta poikkeus vahvistaa säännön.
Viikko 21

Äidin keho

Alhainen verenpaine ja verenpaineen vaihtelut saattavat aiheuttaa huimausta. Nouse varovaisesti makuulta ja istuma-asennosta seisomaan.

Lapsi

Sikiö painaa noin 300 g. Pituus on noin 23 cm. Kaikki elinjärjestelmät toimivat, mutta toiminta on vielä epäkypsää ja puutteellista. Iholle muodostuu hentoa, pitkää lanugokarvoitusta, joka häviää myöhemmin.

Ongelmat/huomiot

Lääkkeet ja raskaus: Lääkehoidon tulee raskausaikana olla harkittua. Tavallisimpia lääkkeitä raskausaikana ovat antibiootit, särky- ja kuumelääkkeet sekä perustautiin annetut lääkkeet. Useat antibiootit ovat turvallisia. Särky- ja kuumelääkkeistä parasetamoli on turvallinen koko raskausajan. Jos lääkäri suunnittelee sinulle lääkehoitoa, muista kertoa raskaudestasi, jotta se pystytään ottamaan hoidossa huomioon.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Kalessin
Adrian Monk

Vauva selvisi abortista! Julkaistu: 10.6.2008
Englantilaisen Jodie Percivalin hämmästys oli suuri, kun hän sai tietää olevansa 19. viikolla raskaana. Yksitoista viikkoa aiemmin hän oli tehnyt miehensä Billy Cramptonin kanssa kipeän päätöksen abortista, kertoo Daily Mail.

Pariskunta päätti tehdä abortin perinnöllisen munuaissairauden vuoksi. Heidän ensimmäinen poikansa kuoli tautiin 20 minuutin ikäisenä. Toinen oli jäänyt henkiin munuaisleikkauksen jälkeen.

- Abortista päättäminen kahdeksannella viikolla oli karmeaa, mutta en kestänyt enää tuskaa lapsen menettämisestä, Percival kertoo.

jatkuu alla
Hieman abortin jälkeen Percival kuitenkin tunsi tykytystä vatsassaan. Lopulta lääkärit lähettivät hänet tutkimuksiin, jossa hänen todettiin olevan raskaana.

- Kirjoitin sairaalaan, että en voinut uskoa, kuinka he saattoivat pettää minut näin. He pyytelivät anteeksi ja sanoivat tämän olevan hyvin harvinaista.

Viikkoa myöhemmin uusissa tutkimuksissa selvisi, että tälläkin vauvalla oli samanlaisia munuaisongelmia kuin aiemmillakin.

Lääkärit kuitenkin kertoivat pariskunnalle, että tämä lapsi todennäköisesti selviäisi ja niinpä pariskunta päätti antaa vauvalle mahdollisuuden.

Lopulta marraskuussa Finley syntyi kolme viikkoa etuajassa ja hänellä oli vain vähäinen munuaisongelma.

- Hän voi tarvita leikkausta, mutta hän selviää kunhan hänellä on edes yksi munuainen.

- En vieläkään tahdo uskoa, minkä kaiken läpi hän on taistellut, mutta nyt kun hän on tässä en vaihtaisi häntä mihinkään.
Viimeksi muokannut Kalessin, Ti Kesä 24, 2008 6:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Bambinos
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Bambinos »

vasikka kirjoitti:Eräälle naiselle oli tehty kahdeksas abortti. Kaverini oli sitten lääkiksen ryhmäopetuksessa kysynyt, että eikös tollaisessa toimenpiteessä voisikin käydä niin, että instrumentti lipsahtaisikin pikkusen katkaisten munanjohtimet.

Professori oli sitten siihen lipsauttanut "Noh, täytyy tunnustaa että allekirjoittaneelta on jokusen kerran lipsahtanutkin"
Heh, kätevää :)
Useinhan kerrotaan, että abortti saattaa aiheuttaa lapsettomuutta. Onkohan tosiasiallinen syy se, että kyllästynyt lääkäri on nipsaissut johdot poikki?
Zodiac
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Mitähän se jumala on tässä tapauksessa ajatellut? olikohan kenties vitsikkäällä tuulella?

http://theync.com/media.php?name=988-ho ... rth-defect
Kalessin
Adrian Monk

^niin sen täytyy olla koska on noin groteskin kaverin luonut ja lahjoittanut vanhemmilleen. en vaan ihan näe tässä sitä huumoria, joten kaipaisinkin Bluereiniä kommentoimaan tämän lahjan luonnetta. tosin vastaus on varmaankin vain "god works mysteries ways" ja "ota jeesus elämääsi niin pelastut".
Zodiac
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

No jaa. Eikös tämä kristittyjen "jumala" laittanut vastasyntyneitä "pakettiin" Egyptissä aikoinaan? niinhän sitä saduissa kerrotaan.

Tuollaiselle "jumalalle" moinen pila olisi juurikin omiaan.
Kalessin
Adrian Monk

^näinhän se taitaa olla...ja tietenkin kyseessä voi olla Terry Pratchetin luomien jumalien kaltainen vekkuli, joka todella tekee ihmeellisiä asioita.
Vastaa Viestiin