Minulla jotenkin tulee mieleen, että taidan nauttia suuresti sillä hetkellä, kun tämän topicin porukalle valkenee se, miten toi syyttely ja tuomitsemis puoli menee tässä tapauksessa...Kake kirjoitti:Täytyy vaan toivoa että oikeulaitos on tällä kertaa tehtäviensä tasalla eikä tule vittuvähennystä kuten niin monesti aiemmin.
Utajärven liikenneturma 2008 - kolme nuorta kuoli
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
uutisointi
- Vähänniinkuharrastaja
HIENOa olla ilman turvavyötä nuoresta
Luin Vaasassa käydessäni paikallista lehteä viime syksynä. Lehti oli haastatellut 14-28 vee nuoria, koska sielläkin oli tapahtunut vastaavanlainen nuorisokolari, missä ei pidetty turvavöitä ja kuoli joitakin.
Haastatellut nuoret eivät pitäisi kiinni turvavyötä. Se oli "ei-cool" ja mummomaista
. Näin sit käy.
Haastatellut nuoret eivät pitäisi kiinni turvavyötä. Se oli "ei-cool" ja mummomaista
-
Tuulitukka84
- Poliisikoira Rex
Surullinen tapahtuma, itselle tuli mieleen, että väistänyt jänistä/kissaa tms liian kovassa vauhdissa?
Tuota turvavyön käyttämättömyyttä en kertakaikkiaan ymmärrä. Olen käyttänyt aina turvavyötä, niin teini-iässä kuin nytkin. Olenko siis ollutkin aina mummeli
Ajan autolla n.50000km vuodessa enkä muista ajaneeni kotikujaa pidemmälle ilman vyötä.
Tuota turvavyön käyttämättömyyttä en kertakaikkiaan ymmärrä. Olen käyttänyt aina turvavyötä, niin teini-iässä kuin nytkin. Olenko siis ollutkin aina mummeli
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Re: HIENOa olla ilman turvavyötä nuoresta
uutisointi kirjoitti:Haastatellut nuoret eivät pitäisi kiinni turvavyötä. Se oli "ei-cool" ja mummomaista![]()
Itse en ole ainakaan ikänäni törmännyt (kainuussa) mihinkään vastaavanlaisiin mielipiteisiin 10v. sitten ajokortin saatuani, enkä vielä nykyäänkään...
Sen sijaan turvavöitä ei jakseta pitää laiskuuttaan tai sen takia kun niiden rassaaminen tuntuu hankalalta... Itselläni tulee ihan outo olo jos en ole köäysissä omaa autoani ajaessa, firman autolla liikenteessä ollessani en taas puolestaan käytännössä ikänään pidä turvavöitä
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Niin, se on kyllä mahdollista, varsinkin kun oli erittäin kokematon kuski. Esim. 80 km/h nopeudessa varsinkin mutkaisella tiellä on täysin turhaa ja vaarallista yrittää väistää juuri tielle tullutta jänistä/kissaa jne.Tuulitukka84 kirjoitti:Surullinen tapahtuma, itselle tuli mieleen, että väistänyt jänistä/kissaa tms liian kovassa vauhdissa?
Mitenköhän niistä saataisiin cooleja? Tehdään turvavöistä värikkäitä ja graafisesti hienoja?uutisointi kirjoitti:Haastatellut nuoret eivät pitäisi kiinni turvavyötä. Se oli "ei-cool" ja mummomaista. Näin sit käy.
Alan olla yhtä enemmän sillä kannalla, että autokoulussa pitäisi näyttää valokuvia juuri tämäntyyppisistä kolariautoista ja kolarien uhreista, että näkee mitä se ylinopeus/rattijuopumus/turvavöiden käyttämättömyys tekee pahimmillaan. Kun asenteissa tuntuu olevan vikaa, niin tuskin siihen mikään hyssyttely auttaa.
Kyllä minun autokoulussani rajuja kuvia näytettiinkin. Tosin muistakseni verellä ei mässäilty. Mutta ainakin minulta ja luulisin että monelta muultakin tuollainen pelottelu vie ainakin osan siitä siitä mukavasta ja rennosta fiiliksestä, mitä autokoulussa mielestäni tarvitaan. Autoilusta ei tule mielekästä, jos homma lähtee pelosta.Wallabi kirjoitti:Alan olla yhtä enemmän sillä kannalla, että autokoulussa pitäisi näyttää valokuvia juuri tämäntyyppisistä kolariautoista ja kolarien uhreista, että näkee mitä se ylinopeus/rattijuopumus/turvavöiden käyttämättömyys tekee pahimmillaan. Kun asenteissa tuntuu olevan vikaa, niin tuskin siihen mikään hyssyttely auttaa.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Jos järkyttyy ja alkaa ajatella koko ajan nurkan takana vaanivaa vaaraa tuollaisten kuvien jne. seurauksena niin paljon, että se haittaa jo liikenteessä toimimista, niin kannattaa pidättäytyä joukkoliikenteessäShipWreck kirjoitti:Autoilusta ei tule mielekästä, jos homma lähtee pelosta.
Ei niistä saada cooleja. Nuoret ovat tyhmiä, ja se selittää sen, että turvavyön coolius tai ei-coolius ratkaisee sen käytön. Ainoat ei-tyhmät nuoret ovat niitä, jotka eivät kulje minkään porukan kanssa vaan kulkevat omia teitään. He eivät myöskään aja ylinopeutta kuolemaan auto täynnä yhtä nuoria kavereita. Heistä ei koskaan kuulla mitään hullutuksia tai raskaita mokia.Mitenköhän niistä saataisiin cooleja? Tehdään turvavöistä värikkäitä ja graafisesti hienoja? Smile
Nimim. harvinaisen paljon kokemusta nuorista
Nothing is quite what it seems
^ Samaa mieltä. Liikenteessä mukana oleminen ylipäätänsäkään ei edellytä rentoa ja mukavaa fiilistä. Ei kai sellaisen vaatiminen vain haiskahda amerikkalaiselta autokulttuurilta, jonka kanssa meillä ei ole mitään tekemistä. Kun muistetaan pitkät kylmät talvet, huonot tiet ja ajokelit jne.
Kunhan sen verran rentoutta löytyy, että ei niskat mene ajaessa jumiin. Mutta rentouttakaan ei tarvitse vasta ajokortin saanut. Se tulkoon vastaa kokemuksen mukana.
Kunhan sen verran rentoutta löytyy, että ei niskat mene ajaessa jumiin. Mutta rentouttakaan ei tarvitse vasta ajokortin saanut. Se tulkoon vastaa kokemuksen mukana.
Kyllä tarvitaan, jos mahdollisimman hyvään suoritukseen pyritään. Rentoa fiilistä tarvitaan armeijassakin.teppo kirjoitti:Ei autokoulussa mitään rentoa fiilistä tarvita.
Jaa, pitääkö siellä sitten olla ns. kyrpä otsassa, eli jatkuvasti ollaan valmiina heristämään nyrkkiä ja kiroilemaan muille tienkäyttäjille?Maybrick kirjoitti:Liikenteessä mukana oleminen ylipäätänsäkään ei edellytä rentoa ja mukavaa fiilistä.
Mikäs amerikkalaisessa autoilukulttuurissa niin ihmeellistä on? Kyllä meillä on paljonkin tekemistä amerikkalaisen autokulttuurin kanssa.Maybrick kirjoitti:Ei kai sellaisen vaatiminen vain haiskahda amerikkalaiselta autokulttuurilta, jonka kanssa meillä ei ole mitään tekemistä.
^
Tarkoitan amerikkalaisella autokulttuurilla sellaista, että ajellaan avoautossa stereot pauhaten vähissä vaatteissa kyydissä paljon paksuhiuksisia huutosakkityttöjä ja kuski on "miehekäs" kovaa ajava jannu, jolla on p..seen alla ökyrikkaan isin auto ja bensaa riittää vaikka ajaisi auringonlaskuun asti.
Ei meillä ole tällaisen kanssa mitään tekemistä. Meidän ilmasto ei salli (no ehkä pari kertaa kesässä) ja meidän tyttärillä on ohuet mitättömät hiukset, huutosakitkin on kälysiä ja jannuilla on liikaa finnejä ja autot on huonoja jne.
Savvy?
Tarkoitan amerikkalaisella autokulttuurilla sellaista, että ajellaan avoautossa stereot pauhaten vähissä vaatteissa kyydissä paljon paksuhiuksisia huutosakkityttöjä ja kuski on "miehekäs" kovaa ajava jannu, jolla on p..seen alla ökyrikkaan isin auto ja bensaa riittää vaikka ajaisi auringonlaskuun asti.
Ei meillä ole tällaisen kanssa mitään tekemistä. Meidän ilmasto ei salli (no ehkä pari kertaa kesässä) ja meidän tyttärillä on ohuet mitättömät hiukset, huutosakitkin on kälysiä ja jannuilla on liikaa finnejä ja autot on huonoja jne.
Savvy?
Turvavyö ei pelastanut etupenkillä istunutta Utajärven kolarissa.
Utajärven kuolonkolarissa etupenkillä istuneella 17-vuotiaalla nuorukaisella oli törmäyshetkellä turvavyö.
Se ei kuitenkaan pelastanut hänen henkeään lauantain vastaisena yönä sattuneessa rajussa kolarissa, jossa nuoria täynnä ollut henkilöauto törmäsi puuhun. Törmäys oli rajuin juuri etupenkin matkustajan kohdalla.
Lähde: http://www.kaleva.fi/plus/juttu736506_page0.htm
Utajärven kuolonkolarissa etupenkillä istuneella 17-vuotiaalla nuorukaisella oli törmäyshetkellä turvavyö.
Se ei kuitenkaan pelastanut hänen henkeään lauantain vastaisena yönä sattuneessa rajussa kolarissa, jossa nuoria täynnä ollut henkilöauto törmäsi puuhun. Törmäys oli rajuin juuri etupenkin matkustajan kohdalla.
Lähde: http://www.kaleva.fi/plus/juttu736506_page0.htm