Päiväkodin lapsia syötettiin väkisin
^Suomessa on keskeistä, että asiat NÄYTTÄVÄT edustavilta ja hyviltä. Ihan sama mitä taustalla oikeasti on. Saadaan ulkomaailmalle yrittää päteä ja näyttää, että näin meillä osataan. Sekin Pisa-tutkimus on hyvä esimerkki. Joka paikkaan toitotetaan sitä kuinka suomalaisilla on esim. hyvä koulujärjestelmä ja kielitaito ym. p..kaa.
Tämä alkoi Suomessa noin sanoisin 1950-luvulla tämä pätemisen tarve ja osoittamisen tarve. Siitä lähtien on haluttu olla oikea maailmahistorian ihmekansa. Jos joku ei meitä ulkomaailmassa tunne, se se vasta harmittaa.
Tämä alkoi Suomessa noin sanoisin 1950-luvulla tämä pätemisen tarve ja osoittamisen tarve. Siitä lähtien on haluttu olla oikea maailmahistorian ihmekansa. Jos joku ei meitä ulkomaailmassa tunne, se se vasta harmittaa.
Nothing is quite what it seems
Omia kokemuksia...
Kerhossa ollessani meitä oli noin 12 lasta ja 2 hoitajaa. Meidät jaettiin iän mukaan kahteen eri ryhmään, jossa sählättiin sitten omia juttujamme.
Ruokailu oli yhteinen, mutta meillä oli omat eväät mukana, joten kaikille maistuikin ruoka.
Ala-asteella Englannin opettaja oli hirveä haahka, jonka ohi ei menty viemään astioita, jos oli vähänkin ruokaa lautasella.
Hänen mielestään kaikkea piti maistaa ja jos maistettavaa oli liian vähän,
hän nappasi lautasen itselleen ja täytti lautasen.
Joskus jouduimme odottelemaan koko ruokailun ajan, että opettaja lähtisi
ensin, jolloin me voisimme viedä ylimääräiset ruuat pois.
... Kerran muistan tapauksen, jossa poika oksensi lautasellensa, eikä voinut viedä ruokaa pois, vaan Englannin opettajamme istui viereen odottamaan, että lautanen oli tyhjä. (Hän ei uskonut, että lautasella oli
oksennusta!)
Yläasteella ruokailussa ei enää katsottu ollenkaan...
Ammattikoulussakaan ei, ruoka oli suurimmaksi osaksi erittäin hyvää, paitsi maksakastike, pinaattikeitto jne.
Salaatteja meillä oli monenlaisia (fetaa, oliiveja, sipulia yms yms yms.)
Taukojen aikana kahvio oli auki, josta pystyi ostamaan sämpylää, kahvia, teetä ja suklaapatukoita (ei muuta karkkia).
Ei sen traumaattisempia kokemuksia!
Ruokailu oli yhteinen, mutta meillä oli omat eväät mukana, joten kaikille maistuikin ruoka.
Ala-asteella Englannin opettaja oli hirveä haahka, jonka ohi ei menty viemään astioita, jos oli vähänkin ruokaa lautasella.
Hänen mielestään kaikkea piti maistaa ja jos maistettavaa oli liian vähän,
hän nappasi lautasen itselleen ja täytti lautasen.
Joskus jouduimme odottelemaan koko ruokailun ajan, että opettaja lähtisi
ensin, jolloin me voisimme viedä ylimääräiset ruuat pois.
... Kerran muistan tapauksen, jossa poika oksensi lautasellensa, eikä voinut viedä ruokaa pois, vaan Englannin opettajamme istui viereen odottamaan, että lautanen oli tyhjä. (Hän ei uskonut, että lautasella oli
oksennusta!)
Yläasteella ruokailussa ei enää katsottu ollenkaan...
Ammattikoulussakaan ei, ruoka oli suurimmaksi osaksi erittäin hyvää, paitsi maksakastike, pinaattikeitto jne.
Salaatteja meillä oli monenlaisia (fetaa, oliiveja, sipulia yms yms yms.)
Taukojen aikana kahvio oli auki, josta pystyi ostamaan sämpylää, kahvia, teetä ja suklaapatukoita (ei muuta karkkia).
Ei sen traumaattisempia kokemuksia!
-
loneliness
- Jessica Fletcher
Lähipiiristäni olen kuullut juttuja, kuinka vainoharhaisia ja vaativia lasten vanhemmat voivat olla. Jotkut lapset eivät kertakaikkiaan meinaa syödä yhtään mitään, kun ovat tottuneet saamaan kotona aina niitä suosikkimurojaan, suklaalla kuorutettuja muroja tietysti.
Siinä on sitten henkilökunnalla mietittävää, kun lapsen jotain pitäisi syödäkin, mutta mitään ei suostuta syömään.
Tästä tapauksesta minulla ei oikein ole mielipiteitä, jos syytteet todetaan oikeiksi, niin vähintään varoitus työnantajalta...mutta ottaa näistä nyt sitten selvää...
Siinä on sitten henkilökunnalla mietittävää, kun lapsen jotain pitäisi syödäkin, mutta mitään ei suostuta syömään.
Tästä tapauksesta minulla ei oikein ole mielipiteitä, jos syytteet todetaan oikeiksi, niin vähintään varoitus työnantajalta...mutta ottaa näistä nyt sitten selvää...
Paavo Arhinmäki on äijä!
-
albaanisissi
- Frank Drebin
joksus muinoin opetin sen aikaselle muijalle (18v) juur ton riisin keittämisen, makaronin keittämisen, pankkiautomaatin käytön, laskujen maksun, imuroinnin, petivaatteiden vaihdon, tiskauksen, uunin/hellan käytön, perunoiden kuorimisen jnejnejneJotkut kasvattavat lapsensa niin pumpulissa että ne kasvaa vain uusavuttomiksi pullamössöiksi. Olen nähnyt tämän liiankin läheltä, olen saanut opettaa 16-vuotiaalle tytölle kädestä pitäen miten riisiä keitetään.huoh.Hyvä etten joutunut opettamaan miten imurikin laitetaan päälle.
kotona ei ollu tyttö joutunu ikinä tekeen yhtään mitään, ihan pystymettästä jouduin opettaan aivan kaikki kädestä pitäen. luulis että olis tohon ikään edes pankkiautomaattia joutunu käyttään mut vanhemmat oli lykänny niin rahaa käteen ettei ollu ikinä joutunu käyttään omiaan.
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
-richard kuklinski-
^ Joo ja joidenkin äiti/isä ei ANNA nuoren tehdä mitään keittiossä, kun ei usko että se osaa tai jommasta jää sotkua tms. Tällaisia ylisiistin "kasvatuksen" tuloksia tiedän, ja he joutuvat sitten oppimaan kaiken itse aikuisena. Koulun kotitalous ei riitä opettamaan tervettä järkeä keittiöhommissa.
Mitähän ne vanhemmat luulevat saavuttavansa tuolla kun eivät anna tehdä mitään? Meidät ipanat kasvatettiin kotona onneksi tekemään ja oppimaan perusasioita. Itseasiassa tykkään imuroimisesta.
Asuin tämän ko. tytön kanssa vielä yhdessä mutta sitäkin kesti vain sen 3kk kun en jaksanu toimia sijaisäitinä. Ihan itsestäänselviä asioita piti opettaa. No, sellasia rikkaiden lapsista taitaa kaikista tulla: aina on ollut kaikki kotona valmiina, äiti siivoaa oman huoneenkin (!).. Jotkut varakkaat vanhemmat kyllä tajuavat kasvattaa lapsensa järkevään rahankäyttöön ja nimenomaan sen ansaitsemiseen itse. En tosin tiedä kovin montaa esimerkkitapausta. Kun kotona on totuttu siihenkin, että ruoka tulee valmiina pöytään, ei sitä itse osaa tehdä mitään. Tai ainakin on totuttu kunnon gourmet ruokaan. Itse henkilökohtaisesti arvostan vanhaa kunnon kotiruokaa.nam.
Kyllä nuoret täytyy jo lapsesta asti valmistaa siihen, että jonain päivänä ei äiti ja isi ole auttamassa ja tekemässä kaikkea puolesta. Tai ainakin välillä totuttaa hieman vaatimattomampaakin ruokaan jos lapsi joskus opiskelemaan meinaa ja opintotuilla elää.
Asuin tämän ko. tytön kanssa vielä yhdessä mutta sitäkin kesti vain sen 3kk kun en jaksanu toimia sijaisäitinä. Ihan itsestäänselviä asioita piti opettaa. No, sellasia rikkaiden lapsista taitaa kaikista tulla: aina on ollut kaikki kotona valmiina, äiti siivoaa oman huoneenkin (!).. Jotkut varakkaat vanhemmat kyllä tajuavat kasvattaa lapsensa järkevään rahankäyttöön ja nimenomaan sen ansaitsemiseen itse. En tosin tiedä kovin montaa esimerkkitapausta. Kun kotona on totuttu siihenkin, että ruoka tulee valmiina pöytään, ei sitä itse osaa tehdä mitään. Tai ainakin on totuttu kunnon gourmet ruokaan. Itse henkilökohtaisesti arvostan vanhaa kunnon kotiruokaa.nam.
Kyllä nuoret täytyy jo lapsesta asti valmistaa siihen, että jonain päivänä ei äiti ja isi ole auttamassa ja tekemässä kaikkea puolesta. Tai ainakin välillä totuttaa hieman vaatimattomampaakin ruokaan jos lapsi joskus opiskelemaan meinaa ja opintotuilla elää.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
- Jack Handy -
Eipä muuten ainakaan pidä omalla kohdallani paikkaansa. Minä en ole maistanut ennen 16 ikävuotta lähes mitään makaroonia ja jauhelihakastiketta erikoisempaa ja silti tällä hetkellä olen hyvinkin avoin eri ruokalajeille.joey kirjoitti:Tähän huomauttaisin sen verran, että tuo makuaistin "kehittyminen" (oikeastihan kyse on turtumisesta) ei itseasiassa ole kiinni iästä, vaan ruokavaliosta. Mitä suppeammalla makukavalkadilla lapsi kasvaa, sitä enemmän hän aikuisena vierastaa hieman erikoisempia makuja. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, miten nämä tämän tapauksen tädit ovat asian tulkinneet, että mikäli ei sitten lapsena maista maksaa, ei maksaa osaa syödä aikuisenakaan. Kyse on ennemminkin siitä, että mikäli syö paljon ruokia, joissa on vahvoja makuja (vahvat mausteet esimerkiksi), makuaisti turtuu ja tottuu vahvoihin makuelämyksiin. Oma makuaistini on kuulemma jäänyt pienen lapsen tasolle, joten puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä.Turri kirjoitti:On todellakin väärin pakottaa lapsi maistamaan kaikkea. Lapsen makuaisti ei ole vielä kehittynyt ja sama mikä aikuiselle voi olla herkkua, maistuu lapsen suussa kamalalle.
Jostain luin tutkimuksen, jossa tutkittiin mikä kielen osa-alue maistaa parhaiten minkäkin ikäisenä. Kielihän on jakaantunut eri makuhermoalueisiin, joista osa maistaa makean, osa karvaan ja osa happaman jne. Eri ikäisenä eri osat ovat vahvimmillaan, toki kuitenkin kaikki osa-alueet toimivat koko elämän ajan. Tästä vaihtelusta johtuen mm. lapsena makea maistuu erityisen hyvälle jne. Tämä taisi olla ammattikoulussa ravinto-opin kirjassa muistaakseni??
Maksaan tarvitaan hyvin kehittynyt makuaisti ja monille esim. paistettu maksa alkaa maistumaan vasta keski-iässä, jos silloinkaan.
Ja tästä nimenomaisesta tapauksesta vielä se, että pidän hieman tekopyhänä tuota, kuinka "lastenhoidon ammattilaiset" ja ties ketkä taivastelevat tapahtunutta. Tämä tapaus on erikoinen vain siksi, että tädit jäivät törkeästä käytöksestään kiinni ja joutuivat siitä edesvastuuseen. Väittäisin - kuten olen aikaisemminkin väittänyt - että tuota epäammattimaista käytöstä löytyy tälläkin hetkellä suurimmasta osasta kasvatuslaitoksia.
Lapsen suussa ei maistu hyvälle karvaat ja vahvat maut. Lapsella ei ole mitään tarvetta maistaa maksaa tai homejuustoa. Lapsi voi varttuessaan maistaa niitä makuja sitten, kun itse kokee siihen tarvetta ja kuitenkin olla aikuisena näissä makuasioissa ihan "aikuisen tasolla".
Kyse nimenomaan on siitä, että toiset osat aktivoituu/voimistuu ja toiset hiipuu. Lapsi ei siis maista samalla tavalla samoja ruoka-aineita kuin aikuinen, eikä sellainen lapsena kaiken pakkomaistattaminen kehitä lapsen makuaistia yhtään sen aiemmin "aikuisen tasolle". Ehkä jopa inhottavat kokemukset estävät myöhemmässä vaiheessa kiinnostuksen maistamiseen ja makuaistin todelliseen kehittymiseen.
Minun 5-vuotias tyttöni rakastaa (rakastaisi) homejuustoa, esim. Saint Agur, mutta ymmärrettävistä syistä sitä annetaan hänelle vain silloin tällöin. Samoin meillä kaikki lapset pitävät maksaruuista, samoin niitä tarjotaan harvoin, mutta ne ovat suurta herkkua.Lapsella ei ole mitään tarvetta maistaa maksaa tai homejuustoa.
Ehkä homis ei ole kuitenkaan kovin monen pikkulapsen herkkua.
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Kouluruoka maistui hyvältä! Erään projektin puitteissa ruokailin kahden lapseni koululla pari viikkoa.
Lapseni myös pitävät kouluruuasta. Onhan heillä jokaisella omat suosikkinsa ja inhokkinsakin, mutta ruoka on tehty lähes aina hyvin ja maistuu tai ei maistu.
Ammattikorkeakoulussa täällä opiskelija maksaa 2€35s annoksesta. Ruuan valmistaja, Amica muistaakseni, saa puolestaan Kelalta ateriaa kohden avustusta noin 1,67€/annos. Työntekijät maksavat ruuasta tietenkin eri hinnan.
Kun ruuasta maksaa, on ehkä suurempi oikeus sitä joskus moittiakin.
Yleensä ruoka oli aivan kelvollista. Useimmiten sitä kuitenkin säännösteltiin melko tiukasti. Kustannussyistä. Aina ei ollut valmistuksessa onnistuttu. Sitten oli purnausta ja ruokaa myös jätettiin enemmän.
Itse kun jotakin jossakin syön, odotan siltä maistuvuutta. Jos jotakin sanottavaa ilmenee, myös sen sanon. Aikuisena on helpompaa, ruokalistalla on yleensä useampia vaihtoehtoja joista joku miellyttää.
Kiitos ilmaisesta kouluruokailusta! En pystyisi maksamaan lasteni lounaita päivittäin, joten olemme erittäin tyytyväisiä nykyiseen käytäntöön!
Luin suomalaisn perheen kokemuksia Tanskasta. Tarhaankin vietiin omat eväät. Siihen kuulemma on vaikea tottua.
Lapseni myös pitävät kouluruuasta. Onhan heillä jokaisella omat suosikkinsa ja inhokkinsakin, mutta ruoka on tehty lähes aina hyvin ja maistuu tai ei maistu.
Ammattikorkeakoulussa täällä opiskelija maksaa 2€35s annoksesta. Ruuan valmistaja, Amica muistaakseni, saa puolestaan Kelalta ateriaa kohden avustusta noin 1,67€/annos. Työntekijät maksavat ruuasta tietenkin eri hinnan.
Kun ruuasta maksaa, on ehkä suurempi oikeus sitä joskus moittiakin.
Yleensä ruoka oli aivan kelvollista. Useimmiten sitä kuitenkin säännösteltiin melko tiukasti. Kustannussyistä. Aina ei ollut valmistuksessa onnistuttu. Sitten oli purnausta ja ruokaa myös jätettiin enemmän.
Itse kun jotakin jossakin syön, odotan siltä maistuvuutta. Jos jotakin sanottavaa ilmenee, myös sen sanon. Aikuisena on helpompaa, ruokalistalla on yleensä useampia vaihtoehtoja joista joku miellyttää.
Kiitos ilmaisesta kouluruokailusta! En pystyisi maksamaan lasteni lounaita päivittäin, joten olemme erittäin tyytyväisiä nykyiseen käytäntöön!
Luin suomalaisn perheen kokemuksia Tanskasta. Tarhaankin vietiin omat eväät. Siihen kuulemma on vaikea tottua.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Minustakin kouluruoka oli hyvää! Varsinkin kalapuikot ja se kermaviilikastike.oi nam. Ja koulun puurotkin olivat hyviä ja minä en ole kovinkaan suuri puuron ystävä! Tätä nykyä kaurapuuro kyllä maistuu, mutta sillon nipottavana teininä ei.
Nykyään ammattikorkeassa lounaan syövänä voin sanoa, että ne ovat hyviä ruokia. Parempi niin kun kerta niistä maksaakin. Joskus toki on vetistä yms. mutta harvemmin sitä kuitenkaan on tarvinnut valittaa. Salaattiakin saa vain koulussa, koska itsellä ei siihen pahemmin ole varaa. Kuivattu sipulirouhe.<3 Sekin maksaa Suomen puolella jotain 3-4e/kilo kun taas Ruotsin puolella jotakin vajaa euron/kilo. Siksi sitä syönkin mielelläni kun halvemmalla saa koulun ruokalasta.
Meillä taitaa myöskin olla Amica, tuo koulun ruokala.. Ainakin kuulostaisi siltä, hinnan puolesta. Mutta sekin nousee.
Nykyään ammattikorkeassa lounaan syövänä voin sanoa, että ne ovat hyviä ruokia. Parempi niin kun kerta niistä maksaakin. Joskus toki on vetistä yms. mutta harvemmin sitä kuitenkaan on tarvinnut valittaa. Salaattiakin saa vain koulussa, koska itsellä ei siihen pahemmin ole varaa. Kuivattu sipulirouhe.<3 Sekin maksaa Suomen puolella jotain 3-4e/kilo kun taas Ruotsin puolella jotakin vajaa euron/kilo. Siksi sitä syönkin mielelläni kun halvemmalla saa koulun ruokalasta.
Meillä taitaa myöskin olla Amica, tuo koulun ruokala.. Ainakin kuulostaisi siltä, hinnan puolesta. Mutta sekin nousee.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
- Jack Handy -
- Jack Handy -
Maybrick: Juu varmasti löytyy poikkeuksiakin. Toki voi maksaa ja homejuustoakin syödä silloin tällöin, jos niistä pitää.
Tekstilläni hain sitä, että ei ole mitään syytä maistattaa lapsella kaikkea (sellaistakin mitä se ei halua) vain sen takia, että makuaisti kehittyisi "aikuisen tasolle", koska se ei kehity sen nopeammin maistelemalla kaikkea jo pienestä pitäen.
Ystäväni vanhemmat olivat sellaisia kulinaristeja että ja tietenkin lapsienkin piti maistella kaikki mahdolliset etanoista tryffeleihin, vaikka se ei niistä sen kummemmin ymmärtänyt saati sitten mausta pitänyt.
Vanhemmat kummastelivat, kun minun ei tarvinnut mitään kotona maistaa, jos en tahtonut. Äiti oli aina sitä mieltä, että kyllä lapsi syö sitten, kun sillä on nälkä ja niin minä aina söin jossain vaiheessa. En kuitenkaan mitään erikoisia ruokia.
Ystäväni inhoaa nykyisin kaikkia eksoottisia ruokia, kaloja erikoisempia mereneläviä ja nilviäisiä. Minun makuaistini taas on mieltynyt aikuisiällä mitä erikoisempiin ruokiin, kun olen saanut niitä itse vapaaehtoisesti maistaa. Tässäkin näkee pakkomaistattamisen tulokset...
Tekstilläni hain sitä, että ei ole mitään syytä maistattaa lapsella kaikkea (sellaistakin mitä se ei halua) vain sen takia, että makuaisti kehittyisi "aikuisen tasolle", koska se ei kehity sen nopeammin maistelemalla kaikkea jo pienestä pitäen.
Ystäväni vanhemmat olivat sellaisia kulinaristeja että ja tietenkin lapsienkin piti maistella kaikki mahdolliset etanoista tryffeleihin, vaikka se ei niistä sen kummemmin ymmärtänyt saati sitten mausta pitänyt.
Vanhemmat kummastelivat, kun minun ei tarvinnut mitään kotona maistaa, jos en tahtonut. Äiti oli aina sitä mieltä, että kyllä lapsi syö sitten, kun sillä on nälkä ja niin minä aina söin jossain vaiheessa. En kuitenkaan mitään erikoisia ruokia.
Ystäväni inhoaa nykyisin kaikkia eksoottisia ruokia, kaloja erikoisempia mereneläviä ja nilviäisiä. Minun makuaistini taas on mieltynyt aikuisiällä mitä erikoisempiin ruokiin, kun olen saanut niitä itse vapaaehtoisesti maistaa. Tässäkin näkee pakkomaistattamisen tulokset...
^Pikkutyttö on itse ruinannut että saa maistaa homejuustoa, ei sitä ole jo tyrkytetty. Mutta ihastui siihen ensi maistamalla. Sama lapsi tykkää salaateista ja kasviksista todella paljon. Eli syö ihan kaikkea mitä tarjotaan.
Olen sitä mieltä, että maistamispakko ja erilaisten makujen tyrkytys pitää tarkkaan miettiä, kannattaako siihen lähteä. Mielestäni ei. Toisaalta on oltava tarkkana että huomaa, milloin nuori on valmis ehkä heittämään lapsellisuudet sikseen ja kenties maistamaan jotain uuttakin.
Olen sitä mieltä, että maistamispakko ja erilaisten makujen tyrkytys pitää tarkkaan miettiä, kannattaako siihen lähteä. Mielestäni ei. Toisaalta on oltava tarkkana että huomaa, milloin nuori on valmis ehkä heittämään lapsellisuudet sikseen ja kenties maistamaan jotain uuttakin.
Ihan totta. Täällä on äärimmäisen ulkokultaista menoa. Julkisivu pidetään kunnossa hinnalla millä hyvänsä. Ja jatkuvasti ollaan niin perkeleen huolissaan siitä minkälainen kuva ja imago ulkomailla on Suomesta. Säälittävää.Maybrick kirjoitti:^Suomessa on keskeistä, että asiat NÄYTTÄVÄT edustavilta ja hyviltä. Ihan sama mitä taustalla oikeasti on. Saadaan ulkomaailmalle yrittää päteä ja näyttää, että näin meillä osataan.
Mitä taas itse aiheeseen tulee, niin meillä oli himassa se meininki, että kaikkea syödään ja se kaikki syödään myös loppuun asti. Oli hyviä henkien taistoja välillä faijan kanssa, kun istuin muksuna pöydässä jotain kuudetta tuntia kylmä ja jähmettynyt aamupuuro naaman edessä ja sanoin, etten syö. Samoin kaikki raa'aksi jääneet grillatut maksat piti myös syödä. Ja ylipäänsä siis kaikki mitä naaman eteen laitettiin. Joten siinä mielessä eipä oo niin ihmeellisiä nää "hirviöhoitajien" otteet...
-
Kalessin
- Adrian Monk
itse en pysty tänä päivänäkään syömään aprikoosia enkä mustikoita, sen takia, että tarhassa pakotettiin syömään aprikoosi puuroa ja mustikkapöperöä. törkeää meininkiä...saatana kun muistaisin sen joka mua sen parin tunnin ajan istutti pöydässä ja pakotti syömään vaikka yökkäsinkin....jos tapaisin k.o ihmisen oman työni puitteissa niin varmasti muistaisin tämän...
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Minustakaan ei.Maybrick kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että maistamispakko ja erilaisten makujen tyrkytys pitää tarkkaan miettiä, kannattaako siihen lähteä. Mielestäni ei.
Syy on se, että nirsoilu on normaalia itsesuojeluvaistoa, joka hälvenee iän myötä. Tästä on tehty tutkimus, mutten löytänyt sitä netistä.. luin muistaakseni tieteen kuvalehdestä tms.