Mitä muutoksia Suomeen?
-
albaanisissi
- Frank Drebin
yks niistä harvoista asioista missä oon markjan kas samaa mieltä...
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
-richard kuklinski-
Kyllä, lainasummani on järjetön, ainakin näihin tuloihin verrattuna, koska olen ottanut sitä joka ikinen vuosi yli kymmenen vuoden ajan. Samassa tilanteessa on moni muukin tuttuni, joka on aikoinaan uskonut että hyvällä akateemisella koulutuksella on aina kysyntää.Loka kirjoitti:Toisekseen, opintolaina on sitä varten, että on mahdollista köyhemmänkin opiskella. Laina on opiskeluita varten. Ottakaa se melkein ilmaiskorkoinen laina, se on edullinen ja todellakin kannattava teko jos töitä ei koulun ohella ole. Paula Drewn lainasumman täytyy olla järjetön jos sitä et elinaikanasi saa maksettua. Olen itse opiskellut koulutukseni ensimmäiset 3 vuotta opintolainalla enkä kadu yhtään. Sen jälkeen olen saanut tehdä koulun ohessa töitä, siivosin mm. baarien oksennuksia kello. 05, kahdeksaksi kouluun. Koulusta kotiin ja kotihommat, yhdeksäksi siivoamaan kauppoja. Raskasta oli, mutta kevensi edes vähän lainataakkaa.
Mitä tarkoitat tuolla "laina on opiskelua varten"? Minusta on väärin, että opiskelija joutuu elämään velaksi vuosia elämästään. Miksei samalla tavalla voisi määrätä äitiys/isyyslomalla olevia ottamaan lainaa elääkseen ja maksamaan sen takaisin töihin palattuaan? Pahimmassa tapauksessa avo/avioliitossa elävän opiskelijan laina katsotaan perheen yhteiseksi tuloksi, ja näin ollen sillä joutuu elättämään vieläpä toistakin ihmistä, joka tämän takia menettää omat tukensa.
Työntekokaan ei ole hyvä ratkaisu, ensinnäkään tienata ei saa kuin n. 500 e/kk jos nostaa samalla opintotukea, ja ainakaan minulle ei 870 e kuukaudessa riittänyt, kun maksoin vuokran, laskut, bussikortit, mahdolliset koulukirjat, monistemaksut ym. ym. Toisekseen, harva kykenee tuollaiseen päivärytmiin kuin mitä kerrot. Itse kokeilin, ja tuloksena oli pitkä sairausloma ja uupumus, joka tuhosi keskittymiskyvyn ja oireilee nykyäänkin aika pienestäkin stressijaksosta. En suosittele, ja huolestuneena seuraan useampaakin läheistäni, jotka tuota samaa harrastavat ja osoittavat koko ajan pahempia uupumuksen merkkejä. Opiskelu kun ei lopu siihen koulupäivään, joten yöt ja viikonloput ovat sitten tenttiinlukuaikaa, ja sitä ei pidemmän päälle kestä.
Opintotuen korotukset eivät vain ole seuranneet kustannusten korotuksia. Jos tilanteeseen ei tule muutosta, kannattaa jokaisen harkita tarkkaan, kannattaako opiskelu sittenkään.
Ei kai tässä kukaan ole täyttä ylläpitoa hakemassa opiskelijoille. Ei tässä nyt tarkoiteta sitä, että rahaa pitäisi tippua liiveihin ilman että tekee muuta, kuin raahautuu opinahjoonsa edes kerran viikossa. Itse kaipaisin ennemminkin opintotukea, jolla voisi oikeasti elää, ei välttämättä yltäkylläisesti, mutta kuitenkin edes jollakin asteella paremmin kuin nykyään. se on taivahan tosi, ettei pelkkä opintotuki riitä juuri mihinkään vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen. Jotkut ovat sanoneet, että pitäisi elää säästäväisesti, eikä tuhlata rahojaan kaikkeen epäolennaiseen... Olen itse pyytänyt joitakin vakavaraisempia tuttaviani laskemaan, kuinka paljon heillä menee rahaa ruokakauppaan kuukaudessa. Yhden henkilön talouksia. Aivan normaaleita ihmisiä, ei mitään hanhenmaksan mussuttelijoita. Jokaisella meni enemmän, kuin mitä minulle jäi käteen opintotuesta kuukaudessa vuokran jälkeen.
Itse näkisin, että parempi olisi jonkin verran suurempi opintotuki. Sen verran suurempi, että sillä voi elää ihmisen elämää, jos haluaa keskittyä opintoihin, on vaikka vähän hektisempi kausi opiskelussa, jne. Kuitenkin edelleen sen verran pieni, että ihmiset voivat haluta käydä töissä parantaakseen elämänlaatuaan. Kuitenkin niin, että se ei olisi kuitenkaan lähes välttämätöntä, niin kuin se nykyään tuntuu olevan, jos todellisuudessa haluaa syödä muutakin kuin tonnikalaa.
Itse näkisin, että parempi olisi jonkin verran suurempi opintotuki. Sen verran suurempi, että sillä voi elää ihmisen elämää, jos haluaa keskittyä opintoihin, on vaikka vähän hektisempi kausi opiskelussa, jne. Kuitenkin edelleen sen verran pieni, että ihmiset voivat haluta käydä töissä parantaakseen elämänlaatuaan. Kuitenkin niin, että se ei olisi kuitenkaan lähes välttämätöntä, niin kuin se nykyään tuntuu olevan, jos todellisuudessa haluaa syödä muutakin kuin tonnikalaa.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
into his head.
^^Olen taas vaihteeksi PaulaDrew kanssasi samaa mieltä ja tuota samaa asiaa olen toitottanutkin täällä mutta jotkut eivät ymmärrä. Miksi opiskelijat pitäisi saada velkaantumaan jo opiskeluaikana? En tajua. Olen koittanut sinnitellä niin kauan kuin vaan pystyn ettei tarvitsisi ottaa opintolainaa. Koska en ole sitä ottanut niin ensi kuussa en saa _mistään_ sentin senttiä rahaa. Mukamas avopuolisolla sen verran hyvät tulot. Ei edes ole, aika pienestä päästä on. Siitä kun vielä sitten vähennetään vuokra (joka hänen täytyy tässä tapauksessa maksaa kokonaan yksin, koska minulle ei sitä rahaa tule) ja laskut yms. niin ei siitä kahdelle ihmisille ja koiralle (pennulle vieläpä) paljoa jää. Joko elät toisen siivellä tai ryvet veloissasi lopun elämäsi.
Kun opiskelen, haluan keskittyä opiskelemiseen enkä energian tuhlaamiseen töitä tekemällä, koska stressaan rahoista. Mutta nostan hattua niille, jotka jaksavat! Tiedän erään, joka tekee sihteerin hommia koulun ohella. Joka päivä saa kuulla kuinka kamala stressi hänellä on ja kamala kiire ja jne. Lääkärikin oli huolissaan korkeasta verenpaineesta.. Onko tämä kaikki sen arvoista? Parhainta olisi jos opiskelija pystyisi tulemaan toimeen pelkällä opintotuella ja asumislisällä ja näin ollen keskittymään vain opintoihinsa ja valmistumaan ajoissa. Opiskelu on työtä, vaativaa ja rankkaakin vielä joten miksei siitä voisi saada parempaa tukea?
Loppujen lopuksi töiden tekemisestä ei välttämättä ole edes apua, juurikin palkkarajan takia. Onko se suuren työn ja stressin arvoista? Jos löydät lyhyen, helpon ja stressittömän työn, josta tienaa suht hyvin niin silloin työt opiskelujen ohella on kannattavaakin. Vielä parempi jos oman alan töitä saa niin sitähän voi hyödyntää mahdollisesti myös opintopisteiden tienaamisessa.
Kun opiskelen, haluan keskittyä opiskelemiseen enkä energian tuhlaamiseen töitä tekemällä, koska stressaan rahoista. Mutta nostan hattua niille, jotka jaksavat! Tiedän erään, joka tekee sihteerin hommia koulun ohella. Joka päivä saa kuulla kuinka kamala stressi hänellä on ja kamala kiire ja jne. Lääkärikin oli huolissaan korkeasta verenpaineesta.. Onko tämä kaikki sen arvoista? Parhainta olisi jos opiskelija pystyisi tulemaan toimeen pelkällä opintotuella ja asumislisällä ja näin ollen keskittymään vain opintoihinsa ja valmistumaan ajoissa. Opiskelu on työtä, vaativaa ja rankkaakin vielä joten miksei siitä voisi saada parempaa tukea?
Loppujen lopuksi töiden tekemisestä ei välttämättä ole edes apua, juurikin palkkarajan takia. Onko se suuren työn ja stressin arvoista? Jos löydät lyhyen, helpon ja stressittömän työn, josta tienaa suht hyvin niin silloin työt opiskelujen ohella on kannattavaakin. Vielä parempi jos oman alan töitä saa niin sitähän voi hyödyntää mahdollisesti myös opintopisteiden tienaamisessa.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
- Jack Handy -
-
loneliness
- Jessica Fletcher
Hyvä, että sitä opintotukea korotettiin edes hiukan, mutta voisi sitä vieläkin vähän korottaa, kun ruoan hinta on noussut koko ajan.
Mistä sitten rahat?
No kansanedustajat tulevat melko mukavasti toimeen nytkin, joten ei niitä palkkoja tarvitsisi vuoden väleis nostaa monella prosentilla. Ja pitääkö heillä aina olla se taksi läskiperseen alla, ei ole ilmaista lystiä.
Mistä sitten rahat?
No kansanedustajat tulevat melko mukavasti toimeen nytkin, joten ei niitä palkkoja tarvitsisi vuoden väleis nostaa monella prosentilla. Ja pitääkö heillä aina olla se taksi läskiperseen alla, ei ole ilmaista lystiä.
Viimeksi muokannut loneliness, Ma Marras 10, 2008 9:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos opiskelee 10 vuotta, ottaa niin paljon opintolainaa, ettei siitä eläessään selviä, eikä edes työllisty asianmukaisesti ko. opintojen jälkeen, niin voidaanko jotakin ulkopuolista tahoa tai henkilöä syyttää omista vääristä valinnoista?
Aikooko tämä Suomen parantamiskeskustelu jatkua sävyllä "mulle, meille äkkiä enemmän tai vähintäinkin yhtä paljon...".
Rahalla pärjääminen on hyvin suhteellinen käsite: kyse on enemmänkin elintasosta kuin pärjäämisestä joidenkin kohdalla - on sitten opiskelija tai työssä käyvä.
Aikooko tämä Suomen parantamiskeskustelu jatkua sävyllä "mulle, meille äkkiä enemmän tai vähintäinkin yhtä paljon...".
Rahalla pärjääminen on hyvin suhteellinen käsite: kyse on enemmänkin elintasosta kuin pärjäämisestä joidenkin kohdalla - on sitten opiskelija tai työssä käyvä.
Alethes doksa meta logu
Huomasin Meropen viestin vasta nyt kun ilmeisesti hän kommentoi tähän juuri samaan aikaan kuin minä.
Olen samaa mieltä.. Ei opiskelijat valita turhaan rahatilanteestaan. Emme me vaadi sisäkköjä ja hummereita vaan rahaa edes lihan ostamiseen. Opiskelijoilla ei ole varaa ostaa vihanneksia ja hedelmiä, jotka ovat tärkeitä kaikille.
Ja loneliness. Sitä minäkin olen miettinyt, että miksi kansanedustajien palkkoja nostellaan jatkuvasti kun niin moni muu elää köyhyysrajalla ja vain heillä on valtuudet muuttaa asioita parempaan suuntaa. He saavat valtiolta ilmaiset bussikortit, mutta silti ratsastetaan taksilla joka paikkaan. Antaisivat nekin bussikortit sitten niille, joilla ei ole siihen varaa ja käyttöä sille olisi enemmän kuin tarpeeksi.
Juu, hienoa että opintotuen korotuksessa on edistytty edes vähän. Mutta ammattikorkeakoulun lounaan hinta nousee myös samaan aikaan kuin opintotuki. Ennen se oli (meidän koulussa) 2,35 ja nyt se nousee muistaakseni 2,80 tai jotakin. Se on paljon. Eväisiinkään ole sen enempää rahaa kun ruoan hinta nousee. Joten loneliness..Kyllä sinuna jännittäisinkin opiskelijan rahaelämää.
Mutta. Olut on jo nyt halvempaa kuin maito. Täytynee alkaa aamukahvin sijaan juomaan olutta.
Ja loneliness. Sitä minäkin olen miettinyt, että miksi kansanedustajien palkkoja nostellaan jatkuvasti kun niin moni muu elää köyhyysrajalla ja vain heillä on valtuudet muuttaa asioita parempaan suuntaa. He saavat valtiolta ilmaiset bussikortit, mutta silti ratsastetaan taksilla joka paikkaan. Antaisivat nekin bussikortit sitten niille, joilla ei ole siihen varaa ja käyttöä sille olisi enemmän kuin tarpeeksi.
Juu, hienoa että opintotuen korotuksessa on edistytty edes vähän. Mutta ammattikorkeakoulun lounaan hinta nousee myös samaan aikaan kuin opintotuki. Ennen se oli (meidän koulussa) 2,35 ja nyt se nousee muistaakseni 2,80 tai jotakin. Se on paljon. Eväisiinkään ole sen enempää rahaa kun ruoan hinta nousee. Joten loneliness..Kyllä sinuna jännittäisinkin opiskelijan rahaelämää.
Mutta. Olut on jo nyt halvempaa kuin maito. Täytynee alkaa aamukahvin sijaan juomaan olutta.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
- Jack Handy -
- Jack Handy -
Tuota.. opiskelija ostaa kaupasta juuri sitä mihin hänellä on varaa. Siellä miltei kuljetaan laskimen kanssa ja laskellaan samalla hiluja. Opiskelijan kohdalla ei kannata edes puhua mistään elintasosta kun sitä ei toisaalta ole. Sitä ostetaan mihin on varaa ja harvaan asiaan on varaa. Kohta itse ruoan tekeminenkään ei ole halvempaa kuin pitsan tilaaminen. (pakko tähän kohtaan mainita, että minä olen tehnyt ja teen edelleen ja tulen aina tekemäänkin ruoan itse. Koskaan en ole harrastanut pikaruoka -elämää)Sirpa kirjoitti:Jos opiskelee 10 vuotta, ottaa niin paljon opintolainaa, ettei siitä eläessään selviä, eikä edes työllisty asianmukaisesti ko. opintojen jälkeen, niin voidaanko jotakin ulkopuolista tahoa tai henkilöä syyttää omista vääristä valinnoista?
Onko mielestäni elintason ylläpitämistä nuudeleiden ja makaroniketsupin syöminen? Mielestäni se on sitä mitä tällä rahalla saa. Ennen opiskelijaruoasta puhuttaessa mainittiin aina lähes poikkeuksetta tonnikala. Nykyään sekin alkaa olemaan niin kallista, että sekin lihaa muistuttava ruoka jää ostamatta monen kohdalla. (joo, tiedän, että tonnikala on lihaa, mutta tarkoitan lihalla esim. edes jauhelihaa.
Opiskelijat ovat luopuneet monista asioista opiskelemaan lähdettyään. Ei enää joka vkoloppuisia bile -iltoja, herkkuja, kulttuuria kuten elokuvia yms. Aika laihaa sanoisin. Siis jos elää vain opintotuella eikä vanhemmat/sukulaiset auta rahallisesti ollenkaan.
- Jack Handy -
- Jack Handy -
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Opintolainani korko on tällä hetkellä 5,2%, eli ei aivan ilmaista rahaa.
Kyllähän tuo aina on nostettu, mutta opintorahankaan kanssa se ei riitä kyllä elämiseen.
Ja perheellinen opiskelija ei saa ns asumislisää, vaan hänen pitää hakea yleistä asumistukea, jota saa jos saa.
Hyvä että tällaisella verojenkeruulla saa ilmaisen opiskelun ja lapsille sen parjatun kouluruuan.
Mutta soisin sen opintorahan olevan samaa luokkaa kuin sen minimiäitiyspäivärahan, jota itsekin sain vuonna 2006. Tuntui juhlalta saada niin paljon rahaa.
Kyllähän tuo aina on nostettu, mutta opintorahankaan kanssa se ei riitä kyllä elämiseen.
Ja perheellinen opiskelija ei saa ns asumislisää, vaan hänen pitää hakea yleistä asumistukea, jota saa jos saa.
Hyvä että tällaisella verojenkeruulla saa ilmaisen opiskelun ja lapsille sen parjatun kouluruuan.
Mutta soisin sen opintorahan olevan samaa luokkaa kuin sen minimiäitiyspäivärahan, jota itsekin sain vuonna 2006. Tuntui juhlalta saada niin paljon rahaa.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Ja joku naispoliitikko jonka-nimeä-en-muista kehotti opiskelijoita tekemään lapsia jo opiskelujen aikana, jotta valmistuminen nopeutuisi ja lasten syntyvyys tasaantuisi. Kun ei ole rahaa, millä elättää lapset? Kun ei ole rahaa, pitäisi opiskelujen aikana käydä töissä, joten missä välissä kasvattaisit lapsesi? Ihmiset tekevät kuulemma nykyään liian vanhoina lapsia. Kyllä on taas poliitikolla maailmanmeno hallussa, ei taida tietää opiskelijoiden elämästä mitään.Tampereen Tyttö kirjoitti:Opintolainani korko on tällä hetkellä 5,2%, eli ei aivan ilmaista rahaa.![]()
Itse opiskelen nyt kaiken alta pois ja menen töihin kun niitä saa. Sitten aletaan miettimään lapsia kun olen saanut jalan oven väliin. Jos mietitään.
- Jack Handy -
- Jack Handy -
Hyvä serialist: Olen kiituuttanut sellaisissa oloissa omat opintoni, ettet uskokaan! (Kukaan ei tuolloin ollut vielä kuullut sanaa "tuki" - se on myöhemmin keksitty sana, niinpä ei ollut osoitetta ketä olisi voinut kurjuudesta syyttää.Tiedän tarkalleen mistä puhut!
Mutta tiedätkö, silloin ei osattu edes vaatia, eikä syytellä ketään. Sitä elettiin ja oltiin mahottoman tyytyväisiä ja onnellisia, ja hengissä - totta - ei ollut varaa kyllä heittää hukkaankaan niitä opintoja!
Mikä on bile-ilta - en ole kuullutkaan?!
Minulla ei ollut 10 vuoteen opintojen jälkeenkään vielä varaa näihin sen enempää kuin ennenkään, mutta se on elämää.... siis ELÄMÄÄ.
"Ei enää joka vkoloppuisia bile -iltoja, herkkuja, kulttuuria kuten elokuvia..."
Mutta tiedätkö, silloin ei osattu edes vaatia, eikä syytellä ketään. Sitä elettiin ja oltiin mahottoman tyytyväisiä ja onnellisia, ja hengissä - totta - ei ollut varaa kyllä heittää hukkaankaan niitä opintoja!
Minulla ei ollut 10 vuoteen opintojen jälkeenkään vielä varaa näihin sen enempää kuin ennenkään, mutta se on elämää.... siis ELÄMÄÄ.
"Ei enää joka vkoloppuisia bile -iltoja, herkkuja, kulttuuria kuten elokuvia..."
Viimeksi muokannut Sirpa, Ti Heinä 01, 2008 3:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
En osaa sanoa millon olet itse ollut opiskelija enkä lähde sitä arvuuttelemaankaan. Mutta kirjoituksesta päätellen olettaisin, että silloin hintatasokin oli hieman erilainen kuin nykyään? Hinnat nousevat jatkuvasti ja opiskelijoiden täytyy raahautua perässä miettien milloinka rahat eivät riitä edes siihen makaroniin tai jauhoihin.Sirpa kirjoitti:Hyvä serialist: Olen kiituttanut sellaisissa oloissa omat opintoni, ettet uskokaan! (Kukaan ei tuolloin ollut vielä kuullut sanaa "tuki" - se on myöhemmin keksitty sana. Niinpä ei ollut osoitetta ketä olisi voinut kurjuudesta syyttää.Tiedän tarkalleen mistä puhut!
Bile-ilta on esimerkiksi illanvietto baarissa.
- Jack Handy -
- Jack Handy -
No, niin silloin muuten ei ollut baarejakaan, hienoja ravintoloita vain, joissa oli valkoiset pöytäliinat, eivätkä tytöt päässeet yksin sisään ilman saattajaa - isäni oli jokusen kerran kavaljeerina auttamassa portsarin ohitse (oli muuten solmio- ja pukupakko kaikilla pojilla), eikä yksikään tyttö kävellyt yksin kotiin - pojat pitivät huolen siitä, että kaikki hoituivat korrektisti kotiin. Kädelle ei sentään enää illan päätteeksi suudeltu. Ah niitä aikoja.
Niin, elintaso oli toinen, ei ollut mitä ostaa, muoti oli hyvin rajoittunutta koskemaan suuria kokonaisuuksia, turhia tarpeita ei ollut, ja vihannekset ja ruoka viljeltiin pääosin itse, ei ostettu kaupasta.
Älä arvuuttelekaan suotta mistä ajasta on kyse.
Oletko ajatellut ryhtyä tuottamaan ruokasi itse, pieni palsta viljelyyn; perunoita, porkkanoita jne.?
Niin, elintaso oli toinen, ei ollut mitä ostaa, muoti oli hyvin rajoittunutta koskemaan suuria kokonaisuuksia, turhia tarpeita ei ollut, ja vihannekset ja ruoka viljeltiin pääosin itse, ei ostettu kaupasta.
Älä arvuuttelekaan suotta mistä ajasta on kyse.
Oletko ajatellut ryhtyä tuottamaan ruokasi itse, pieni palsta viljelyyn; perunoita, porkkanoita jne.?
Alethes doksa meta logu
Kerrostaloasunnossa on aika vaikea viljellä vihanneksia ja jonkun palstan vuokraaminenkin maksaa maltaita. Ajatus kyllä houkuttelisi, mutta raha on esteenä aina. Mikään viherpeukalo en ole, ihme kun huonekasvit ovat vielä hengissä, mutta jos mahdollisuuden saisin niin varmaan ainakin edes kokeilisin vihannesten viljelemistä.
Ehkä sitten kun lottovoitto tulee ja omakotitalo saadaan niin sitten viimeistään.
Itse käyn hyvin harvoin viihteellä missään, kerran kahdessa kuukaudessa ehkä joten rahani eivät mene baariin. Vaatteeni ostan pääosin kirpputoreilta (rakastan kirpputoreja!:D). Vaatteitakin ostan oikeastaan vain silloin kun niille on tarvetta. Esim. vanha talvitakki menee rikki, ei mahdu yms. ostan uuden. Silloinkin on todennäköisesti pyydettävä hieman apua äidiltä. Hän auttaa mielellään kun on perustarpeista kyse. Mutta eipähän sitäkään ole tarvinnut onneksi ostaa, kolmatta talvea kohta sama takki.
Itse käyn hyvin harvoin viihteellä missään, kerran kahdessa kuukaudessa ehkä joten rahani eivät mene baariin. Vaatteeni ostan pääosin kirpputoreilta (rakastan kirpputoreja!:D). Vaatteitakin ostan oikeastaan vain silloin kun niille on tarvetta. Esim. vanha talvitakki menee rikki, ei mahdu yms. ostan uuden. Silloinkin on todennäköisesti pyydettävä hieman apua äidiltä. Hän auttaa mielellään kun on perustarpeista kyse. Mutta eipähän sitäkään ole tarvinnut onneksi ostaa, kolmatta talvea kohta sama takki.
- Jack Handy -
- Jack Handy -
Hyvältähän tuo kuulostaa! Pienellä kituuttamisella tulee sitkeyttä, osaa asettaa elämän arvot kohdalleen ja saa myös pientä, sisäistä tyydytystä selviämisestään - hyvää elämänkokemusta tulevaankin aikaan, jos joutuu vaikeuksiin - itseluottamuskin kasvaa. On hieno asia, että on vanhemmat, jotka tukevat!
Alethes doksa meta logu